Elverbeke een dorpje in het platteland...

Gestart door Snobby Crash, 24 september 2013, 18:40:43 PM

Snobby Crash

... heb deze middag ff een filmpje gemaakt over mijn baan....

geniet ervan zou ik zeggen... ik geniet nu van een fris Duveltje... ;-)

Geert

http://www.youtube.com/watch?v=ycHGNNWWnao&list=HL1382296557&feature=mh_lolz

Metpetergaathetbeter

Geert goe bezig !
Enkel zou ik naast je rails waar op sommige plaatsen nog nauwelijks ruimte is alsv er iets fout gaat toch maar opstaande wanden zetten zodoende vallen je loc's of wagons niet op de grond (en dat zou toch jammer zijn, nietwaar ?) !

Groeten Peter ;)

Snobby Crash

Tuurlijk Peter kome er nog opstaande randen, maar dit is pas het begin he... Heb 20 jaar niets gedaan met modelbouw, trouwen ,huisje bouwen, kindje krijgen en nu pas terug mijn passie van vroeger herontdekt !

Geert

OlivierV

Mijn zondagDuvel is reeds leeg, maar desalniettemin mooi stukje film.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Snobby Crash

Beste modelspoorvrienden !

Hier nog eens wat nieuws over Elverbeke ergens in "Het land van Waas" rond 1960...

Zoals reeds erder vermeld moest ik mijn zolder delen met mijn zoon omdat we een racebaan gemaakt hadden, maar ondertussen is de racebaan afgebroken, en ben ik reeds een paar maand bezig met het plannen van een nieuwe baan. Het eerder baanontwerp te zien op één van mijn eerste posts in dit draadje is dus volledig naar de prullemand verbannen, ook is alle van toen afgebroken en ben ik momenteel bezig aan een volledig herniewd ontwerp.

Ik ben ondertussen ook reeds aan bouwen van het laagst gelegen opstelstation. Verder komen er drie sporen naast elkaar die twee keer langsheen de wanden van mijn zolder lopen, om dan langs beide kanten het station in of uit te rijden. De lange sporen langsheen de wand van mijn zolder zorgen ervoor dat ik daar een 27-tal treinen kan opstellen van telkens een 3,2m lengte. Ik hoef dan ook geen wissels te gebruiken.

Als een trein het station dus verlaat moet hij 9 blokken doorlopen eer hij weer in het station aankomt langs de andere kant. (dit 3x is dus 27 blokken).

Het stationsgedeelte zal bestaan uit twee bundels opstel/rangeersporen van telkens 5 sporen en elk spoor kan treinen tot 3,5m opstellen.
tevens komt er iets hoger gelegen achter de rangeerbundels een reizigersstation van een 5-tal sporen.
Voor de rangeerbundels komt tevens een klein station voor de verbinding met een stoomlocdepot en een dieseldepot, alsook een klein perron om de werkene mensen tot bij de beide depots te brengen.

Tevens komt er onder het bovenstaande nog een verdekt opstelstation, waar ook weer 13 blokken zich bevinden. dit onerliggende station is bijna klaar.

Mijn vraag is nu hoe ik de blokken een naam geef in het ovedekt station ?
De rijrichting is van linksonder de foto naar de opstelsporen en rechtsonder sluiten de sporen dan weer aan op het doorgaand spoor. Een blok bestaat telkens uit een lengte van ongeveer 4m en dit 3,2m remzone en 0,8m stopzone.

Onderstaand schema is hoe de overdekte opstelsporen nu reeds zijn gebouwd.

Groeten

Geert

Peter

Ha, het land van Waas, een heel bekende naam en een die altijd goede herinneringen oproept.
Het eerste station voor (en niet op de linkeroever heette Antwerpen -  Pays de Waes.
Later werd het eerste sttion dat echt op de Linkeroever was de naam Vlaamsch Hoofd station, nog later Antwerpen - Waas, en ja hoor nog later Antwerpen Sint-Anneke om uiteindelijk Antwerpen - Linkeroever te worden. Op de perrons en in uurtabellen stond enkel Antwerpen- L.O.
Waarom deze uitleg? Wel mijn echtgenote is van "het Sint-Anneke" en de meeste familie van haar woonden en wonen nog "In het land van Waas.

Dus Gert, ik zal dit draadje met veel interesse blijven volgen :)
Met vriendelijke groeten
Peter