Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

Elverbeke een dorpje in het platteland...

Gestart door Snobby Crash, 24 september 2013, 18:40:43 PM

Snobby Crash

Beste modelbouwers,

ik ben nu reeds een paar maand ook lid hier van het forum,
en met deze wil ik jullie iets meer vertellen over mijn baan die
ik graag wil realiseren... zoals bij de meeste onder ons zal het ook een
project van meerdere jaren worden, maar de start is in elk geval genomen.

Ik heb een beetje plaatsgebrek op mijn zolder omdat mijn zoon reeds de helft
in beslag heeft genomen door zijn racebaan. zie http://www.elversele.be

Vandaar ben ik ongeveer een drietal maand aan het puzzelen geweest en ga ik twee
schaduwstations van telkens een 5m lengte maken onder mijn zoon zijn racebaan.
Om bij alle goed bij te kunnen, heb ik mijn houtconstructie op balkjes gezet,
met onderaan telkens een wieltje zodat ik mijn gehele baan kan verrollen van
onder mijn zoon zijn racebaan.

Een naam voor mijn baan... dat is niet zo makkelijk, ik woon in Elversele, een klein
dorpje maar geen enkele spoorweg in de buurt. Vroeger was er een spoorlijn van
Dendermonde-Grembergen-Hamme-Sombeke-Sint Niklaas en in Sombeke was er
een enkelsporig station, eigenlijk gewoon een halte met een zeshoekig wachthuisje.
Vandaar de naam van mijn baan Elverbeke een samentrekking van Elversele en Sombeke.

Het zou wel kunnen, naarmate mijn baan vordert dat ik de naam nog ga veranderen,
maar in elk geval heb ik nu al een naam en werk ik hier verder mee.

Wat het sporenplant betreft, ik ga een fictief station maken, dat bestaat uit een deel
reizigersvervoer, een deel goederen en een stoomlocdepot. Door het plaatsgebrek kan ik maar langs
één kant een lus maken de andere kant zijn allen doodlopende sporen. Maar dat maakt nu net het
rangeren in de toekomst zo leuk.

Bijgesloten enkele foto's, waarop de eerste afbeelding een sporenplan te zien is, en de andere
foto's een eerste start van mijn project.

Geert

Onderstaande foto zie je op de achterkant mijn zoon zijn racebaan, beide stations (A) en (B)
met opstelsporen komen onder de racebaan.

Hieronder een kiekje van de racebaan, en langs de rechterkant komen de beide opstelsporen
onder de racebaan

Opbouw van de wisselstraat naar het laagst gelegen schaduwstation.

Hieronder zie je de basisplaat waar het laagst gelegen schaduwstation op komt.

Opbouw van het schaduwstation...

Veel kijkgenot en tot één van de volgende weken, met nieuwe foto's...
tenminste als het niet waait, want dan ga ik windsurfen ! ;-)

Geert

Geert

Knap, en ik hoop heel wat weken windstil ;) . Voor jou misschien niet...

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

evan

Indrukwekkend en netjes verwerkt.  Het lijkt inderdaad wel een stevige puzzel.  Daar is over nagedacht 8)
Succes met je project en veel plezier ermee ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Erg leuk project, met een origineel sporenplan. Voorzie je ook ruimte voor scenery, of vind je dat bijzaak en is rangeren je ding? Een stoomdepot, duidt dat op een stoomtijdperk (TP1 - TP3) of zie je het eerder als museumdepot en rij je modern?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

de echte modelspoorder >>> eerst de baan, dan de wanden van de zolder afwerken  :D ;)

Mooie start!

Havoc

Als dat glaswol is zou ik toch eerst de zolder doen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Snobby Crash

Inderdaad het is een echte puzzel, en inderdaad, ik heb ruimte genoeg, maar ik wou mijn zolder voor mij alleen, en daardoor heb ik nu nog
maar de helft he, dus uiteindelijk kan ik niet de baan leggen die ik in mijn gedachten had. Voordeel is wel, alles staat op poten met wieltjes, als ooit de racebaan wordt afgebroken kan ik alles in de verste hoek rollen, en kan ik de beide schaduwstations, die nu doodlopen verder uitbouwen en daar naar een lussysteem gaan zodat ik echt kan rijden met doorlopende stations.

@ Michiel, ja, ik had in mijn jeugdjaren heel wat elektrische locs en modern materiaal, maar mijn grootste collectie locs bestaat uit stoomlocomotieven en elektrische locs van de beginjaren dat deze te zien waren, dus ik denk ergens een baan te bouwen van rond de jaren 1940....

Scenery, daar ga ik natuurlijk ook aan werken, maar de beide doodlopende opstelsporen liggen inderdaad vrij laag omdat ik onder de racebaan moet om plaats te besparen. De zichtbare stations komen op een niveau op borsthoogte... dus plaats voor scenery zal er zeker zijn...

Tja, en de wanden... en plafond... eerst even rijden he, nadien de wanden !

Mijn grootste probleem waar ik nu een beetje mee bezig ben is welk systeem ik ga gebruiken om digitaal te rijden....
Ik moet dus de volgende dagen het forum hier eens goed doornemen en alles lezen wat er verteld wordt over digitaal...

Mijn locs zijn allemaal analoog, dus dat wordt een hele klus deze om te bouwen naar digitaal, vandaar dat ik denk mijn baan voorlopig
in te delen in een stuk analoog en een stuk digitaal.

Wordt vervolgd !!!

Geert

Kautenbach

passen de treinen ook op de racebaan ::) idd originele en voor jullie een hele praktische oplossing, heb je nog overwogen om ook je treinen een rondje te kunnen laten rijden?  of er een keerlus in te leggen, je hebt veel rangeerwerk zo, maar  kan ook juist weer leuk zijn. Ben benieuwd naar jullie vorderingen, ik kan met wel voorstellen dst het wel gezellig is om zo samen op zolder bezig te zijn, en die racebaan, daar kun je toch stiekum niet vanaf blijven ;D ;D

Snobby Crash

neen Wim, racebaan en treinen zijn niet et combineren, ivm met de verschillende schaal, de verschillende snelheden en ook omdat een slotracebaan niet mooi is wat de slots betreft in de baan.

Ik zou eventueel overwegen een keerlus in te bouwen, maar ben nog maar pas in he digitale tijdperk gestapt en heb dus nog heel wat vragen he ! Ik begreep dat je keerlus de lengte moet hebben van je langste trein... dus ik denk at ik treinen ga laten rijden van om en bij de 4m, dus ik heb geen idee waar ik die keerlus zou laten inpassen.

Geert

Snobby Crash

Misschien even wat meer uitleg over het sporenplan...

- Vanuit hoofdstation (E) vertrekt een trein naar opselsporen  (B).
- Vanuit de opstelsporen rijd de trein achteruit richting station (C).
- vanuit station (C) gaat het naar het zichtbare rangeerstation (D). Daar wordt de lok naar de andere zijde van de trein gerangeerd. Vandaar weer naar station (C) en nadien naar de opstelsporen (B)
- nadien rijd de trein, met de lok vooraan dus terug richting hoofdstatin (E)

Deze beweging kan ik tweemaal onafhankelijk laten uitvoeren dus de tweede bestuurder kan rijden tussen
hoofdstation (E), opstelsporen (A) en rageerstation (G), terug naar opstelsporen (A) en dan naar hoofdstation (E)

ik kan op beide opstelsporen (A) en (B) ongeveer een 20-tal treinstellen kwijt van telkens 2,5m lengte. Dus heel wat afwisseling in verschillende treinen.

Binenkort post ik nog wat foto(s maar ben me nu aan het verdiepen in de wondere wereld van het digitale rijden !

Geert

Snobby Crash

Hier nog eens wat nieuws over mijn baan... gedurende een tweetal weken heb ik me verdiept in de digitale wereld van de modelbouw... met de hulp van heel wat forumleden ben ik heel wat slimmer geworden en heb ik heel wat ervaring opgedaan. Bedankt voor jullie steeds goeie reacties.

Ondertussen heb ik een ouder type Zimo MX1 met de nodige handheld bedieningspanelen aan de praat gekregen.
Eerst dagen opzoeken naar goeie beschrijvingen op het net, dan trachten terug leven te krijgen in de centrale en nadien een decoder gekocht en een type 59 van Roco omgebouwd. En inderdaad het ombouwen van een type 59 Roco is een fluitje van een cent ! Nadien heb ik een type 63 van Roco omgebouwd, en met de ervaring van de eerste ombouw heb ik er een tiental minuutjes aan gewerkt ! Ik moet wel zeggen beide loks zijn nog niet voorzien van ledverlichting, deze komt er de volgende dagen in. Dany bedankt voor de goeie tip waar ik leds kan kopen !
Als laatste heb ik een moeilijker model gekozen om te voorzien vaan een decoder, namelijk een Fleischmann stoomloc BR03.
De motor van deze loc zit in de tender, de decoder heb ik geplaatst in de ketel. Vandaar iets moeilijker qua ombouw maar uiteindelijk met wat zoekwerk is ook deze loc perfect omgebouwd.

Ik ga me nu de volgende weken en maanden toeleggen op de verdere uitbouw van mijn baan, ik heb nu reeds 3 loks omgebouwd naar digitaal, dus ik kan nu testrijden.... heb wel nog een paar tientallen loks te gaan die omgebouwd moeten worden...

Nu ik reeds kennis heb gemaakt met digitaal zijn mijn ogen verschrikkelijk open gegaan ! Ongelooflijk wat een mogelijkheden je hebt, en hoe mooi mijn loks rijden... stapvoets verkeer is mogelijk, op en afremmen is natuurgetrouw en de verlichting die constant brandt maakt een wereld van verschil !
Ik moet zeggen dat ouder type Zimo MX1 is echt een pareltje van een centrale !

Ik heb hieronder enkele foto's, maar mijn lens van mijn toestel is defect qua in en uitzoemen, dus kwaliteit is niet optimaal...

Geniet ervan, en aan iedereen die me reeds tips heeft gegeven hartelijk dank ervoor !

Geert

Hieronder Type 59 en 63 reeds omgebouwd naar digitaal

Mijn Zimo MX1 centrale

De Zimo handbedieningen met in het scherm de desbetreffende nummers van de omgebouwde loks

De ombouw van stoomlok BR03 eerst op de testbank

Hieronder zie je dat de decoder in de ketel komt, en de draden gaan naar de motor in de tender

De lok met de vier draden naar de tender...

Verder heb ik reeds de opstelsporen klaar station A, precies boven station A komt
station B...

Zicht op het in aanbouw zijnde opstelsporen station B...

Groeten,

Geert

vanmiegroet

Ik zie nu pas het projectje maar ik ben wel onder de indruk.
Zelf ben ik van Zele (dicht bij L57 en L56).

Doe zo voort en dit komt allemaal in orde  ;D

Kautenbach