Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fotografie

Gestart door Huugooke, 20 juli 2013, 12:47:43 PM

Herwig

#30
info:

Het fotograferen van modeltreinen en modelbanen (-baantjes) e.d.:  zie  "Modelspoor-Babbelhoek"  :  "Foto's nemen"..  .



( een herschikking is misschien nuttig:    "Fotografie"  1.:     Algemeen  &  Apparatuur,  e.d..   
                                                          "Fotografie"  2.:     Fotograferen van Modelbouwdingen,  e.d..         
Nu zit 't ene in "Modelspoorbabbelhoek",    't ander in   "Babbelhoek",  is niet zo handig. )

Herwig..

Herwig

Verticale foto's:

'k Heb een ganse reeks origineel-verticale foto's op m'n computer overgezet. Op het PC-scherm verschijnen die alle horizontaal, op hun kant dus. 
'n Paar foto's laten roteren met het daarvoor voorziene icoontje onderaan 't scherm, dat gaat nog.
Maar hoe kan 'k, minder omslachtig, pakweg 70 verticale foto's (in één keer?) omdraaien??

Dank voor info,  (hopelijk niet te complex, want ik ben +/- een computer-analfabeet...een digibeet m.a.w.)
Avondgroeten,  Herwig

Klaas Zondervan

Open in de Verkenner de lijst met foto's (of de thumbnails).
Selecteer alle foto's die je wil draaien.
Klik rechts op één van de geselecteerde foto's.
Er verschijnt dan een menuvenster waarin je kan aanklikken Linksom draaien, of Rechtsom draaien.
Even geduld, en de computer doet de rest van het werk.

Herwig

@ Klaas z.v.,

Dank voor info, zal eerstdaags poging doen...

Avondgroeten,
Herwig..

Huugooke

Sony heeft een camera uitgebracht zonder scherm: het is de bedoeling dat je die combineert met je smartfone. Ze klappen dan met elkaar via wifi. Je foon is dan het scherm en het opslagapparaat. Uiteraard kan je de camera los in de hand houden en in de andere hand je foon.
Je kan de camera zo op een wagon zetten en op je spoorbaan laten rondrijden, terwijl je op je foon bekijkt hoe die Preisermannetjes je baan zien.
€199

doomslu

Leveren ze dan een extra hand bij?  ::)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Catje

Een heel gelukkig preiserke gefotografeerd bij een vriendelijke vrijwiligster.
En dat zonder te blozen. ;D



Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Prima foto. Scherptediepte, witbalans, belichting. Alles zit snor.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Citaat van: doomslu op 28 september 2013, 17:02:44 PM
Prima foto. Scherptediepte, witbalans, belichting. Alles zit snor.  ;)
en meneer pastoor ook...

Huugooke


doomslu

Citaat van: Huugooke op 28 september 2013, 17:16:01 PM
Citaat van: doomslu op 28 september 2013, 14:03:42 PM
Leveren ze dan een extra hand bij?  ::)
Begrijp ik niet.
Je hebt 2 handen nodig om een camera op een fatsoenlijke wijze te bedienen, en nog een derde hand dan om het scherm van de smartphone voor je ogen te houden.

Het is een leuk gadget, maar ik zie er echt het nut niet van in.
Trouwens, een camera zonder zoeker gebruik ik niet graag. Nooit deftige foto's als je het toestel op een afstand van je ogen moet houden. Buiten zie je al helemaal niet wat je fotografeert...  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Citaat van: doomslu op 28 september 2013, 18:45:28 PM
Citaat van: Huugooke op 28 september 2013, 17:16:01 PM
Citaat van: doomslu op 28 september 2013, 14:03:42 PM
Leveren ze dan een extra hand bij?  ::)
Begrijp ik niet.
Je hebt 2 handen nodig om een camera op een fatsoenlijke wijze te bedienen, en nog een derde hand dan om het scherm van de smartphone voor je ogen te houden.

Het is een leuk gadget, maar ik zie er echt het nut niet van in.
Trouwens, een camera zonder zoeker gebruik ik niet graag. Nooit deftige foto's als je het toestel op een afstand van je ogen moet houden. Buiten zie je al helemaal niet wat je fotografeert...  :-\
http://www.zdnet.be/nieuws/151601/sony-toont-twee-camera-s-voor-smartphones/

Het is wel de bedoeling dat je het op je 'foon klikt.
Gebruik je het toch los dan heb je aan twee vingers van één hand genoeg om de lens vast te houden, en kan je "ontspannen" met de andere hand. Ideaal om onbereikbare plaatsen te fotograferen: boven de hoofden b.v.
Als je bovendien je foon in de schaduw kan houden, kan je ook uitstekend buiten fotograferen.
En als hij op dat wagonnetje zit dan heb je beide handen vrij :)
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens: leve de zoeker!

doomslu

Bedankt voor de link. Dat maakt al één en ander duidelijk.
Voor op een wagonnetje lijkt het inderdaad geschikt.

Anders vind ik het toch maar een vreemd iets. Je neemt een dure telefoon en een dure lens, klikt ze op mekaar en hebt een heel duur fototoestel, met minder mogelijkheden en kwaliteiten dan een 'echt' fototoestel.

Er bestaat nog zo iets: Je neemt een duur tablet, klikt er een toetsenbord op en je hebt ... een dure laptop, met klein toetsenbord en scherm en bijna geen opslagcapaciteit.

Rare jongens...  ;D  :o  ::)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

tja, met een smartphone rondlopen is veel "cooler" dan met een fototoestel hé!

Er zijn er veel die denken dat ze een "smart" indruk geven als ze met een smartphone rondlopen...