Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Enkele opmerkingen/voorstellen

Gestart door Pascal Michiels, 19 december 2005, 17:56:08 PM

Steven86

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Zou het kunnen dat die ellende met digitaal vooral komt door de 'ziekte van automatisering'? M.a.w. als je ECHT rijdt, ZELF namelijk zonder bloksectie met je wissels en seinen handgeschakeld, dan is digitaal gewoon de top.


Wel, ja en nee. Je hebt gelijk met je zienswijze als je bedoelt dat je zelf machinist speelt en je loc (trein) zelf doorheen een baan stuurt. Probleem is dat de meesten onder ons alleen zijn en dus er in dat geval maar 1 trein kan rijden. Natuurlijk kan je je baan daarop voorzien etc, maar dat heeft dan tot gevolg dat als je eens wil rangeren, de rest "stilvalt".

Daarom dat velen (opnieuw: denk ik) er de voorkeur aan geven stationchef te spelen. Je bedient een station, en de rest moet maar automatisch gaan want er is gewoon niemand om de rest af te handelen. Digitaal is niet echt handig, want je hebt er geen nood aan elke loc afzonderlijk aan te spreken. Je kan trouwens niet want je bent ergens anders mee bezig.

In hetzelfde licht valt ook Fremo te begrijpen. Zij stellen (volgens wat ik ervan begrepen heb) een grote baan op, en volgen hun trein doorheen die baan. Hier is digitaal prima omdat je zonder blok kan werken want iedere loc heeft een bestuurder (en let zelf op de seinen). Het is zelfs veel handiger voor de electriciteit.

Beide systemen zijn prima geschikt voor ??n toepassing. Gebruik gewoon wat het handigste is.


Ik slaag er nog net in te rangeren, terwijl twee andere treinen via het dubbelspoor op constante snelheid rijden. Maar mijn baan is onverzichtelijk. Ik zie dus wanneer ik moet ingrijpen. Op een grote baan met veel tunnels kan dat idd niet. Maar misschien moet je die idd. niet digitaliseren...

Jordey

Ik ben nu ruim een jaar fanatiek bezig met modelspoor. Dit is de eerste hobby dat mij blijft boeien. Dit komt met name door de veelzijdigheid van deze hobby. NL. het bewerken van hout, uitdenken van puzzels voor aanleg van een realistisch sporenplan, electronica, maken van modellen, weatheren etc (en natuurlijk rijden). Zonder al deze facetten zou ik al snel stoppen met deze hobby.

Ik heb in deze tijd heel wat bladen en boeken gelezen. Het blad wat over is gebleven is  de modelspoormagazine. Dit omdat ik graag uitgebreid ge?nformeerd wil worden over allerhande onderwerpen en graag keuze wil hebben in technieken die ik toepas. In te veel andere bladen gaat al een te groot deel op aan het grootbedrijf of gaat maar in op bepaalde facetten van de hobby of gaan te summier in op de hobby.

Dat het blad in gaat op vooral Belgische modellen vind ik geen probleem. Ik lees namelijk ook de folders en bladen van de leveranciers. En voor  recenties kan ik terecht op internet of andere bladen. Op dit moment doe ik alleen Duits. Misschien op termijn ook wel Belgisch. Nergens anders vind je namelijk zulke aardige modellen als in Belgi?. (Overigens is Belgi? in de winter mijn favoriete vakantieland om te wildwater kano?n. Dus ben ik misschien wel enigszins bevooroordeeld.[:D])

Als het blad met de meer hap snap artikelen zou komen zou ik al snel afhaken.

Over de markt gesproken. Marklin heeft een zeer gerichte marketing op kinderen met de 1.FC Club. Mijn zoon is er ook lid van. Echter deze club is opgezet om kinderen nu te interesseren voor modelspoor, zodat ze later  op oudere leeftijd ook nog aan modelspoor doen. Om al die mooie dure aankopen te doen waar ik me natuurlijk ook schuldig aan maak[:)].

Wat de de modelspoorwereld echt niet goed doet is dat in geen enkele normale speelgoedwinkel (in Nederland) geen trein te kopen is van een redelijke kwaliteit. Je moet altijd naar speciale modelspoor winkels. Dit is niet echt handig als je een goede opbouw van je marktpositie wil hebben. Het zal dus zeker nooit een gelegenheids aankoop zijn. De afstand bestuurbare auto of de racebaan zal het dus winnen van de trein. Deze fabrikanten hebben het dus beter begrepen. Dus goedkoop, breed en makkelijk bereikbaar om zoveel mogelijk te zaaien. Later exclusief en duur om later te oogsten. Met ander woorden is het slim om op verschillende niveaus in de markt in te steken.

Overigens hoef je als volwassen modelspoorder natuurlijk niet al die dure zaken te kopen. Ga eens na een beurs zoals in Houten. Daar kun je   nieuwe model die tussen 2 tot 4 geleden zijn uitgekomen voordelig kopen. Vaak nog voordeliger dan tweede hands modellen.

Jordey

janjozef

@steven86 : "onverzichtelijk" wat is dit "over" of "onover"

Voor mij blijft een analoge baan met stopsecties en voor de rest niets het gemakkelijkst om te besturen. Ik zie ze op de grote beurzen een mooie grote baan met 8 treinen op en volledig digitaal en computergestuurd met 10 mensen errond en niets dat beweegt want .... de enige die het kent is juist gaan plassen en ze wachten tot hij terugkomt om alles terug in gang te zetten. Je kunt dan mischien het rijden digitaal maken, het besturen digitaal maken en de beveiliging digitaal maken, maar als je een weekend continu rijd op een beurs gebeurt er altijd iets waardoor je stilstaat, begin er dan maar aan met tientallen mensen die op je handen staan te kijken. Bij Roland hebben ze dan nog geluk, in die club die hebben ze 3 mensen die er iets van kennen, wij komen niet verder dan 1,5, zijnden 3 man die er de helft van kennen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

hobbyist

Digitaal of analoog.Het blijft een moeilijke keuze. Voor een meertreinen bedrijf blijft digitaal de beste oplossing. Voor beginners en kinderen zie ik een baantje van max 3,50m x 1,20m redelijk om bouwervaringen op te doen. Hier vind ik dat MSM nog te weinig aan doet . Ik zou voorstellen dat forumleden / beginners / kinderen een voorbeeld opsturen (geen wedstrijd) hoe zij graag hun baantje zien. Deze kan dus aangepast en besproken worden door de redactie en geplaatst kunnen worden in Modelspoormagazine zowel voor als na de veranderingen. Dit kan een extra stimulans zijn voor beginners. Ook het volgende kan gebeuren door forumleden nl. bouwtekeningen op schaal van woningen / stationsgebouwen. Forumleden wonen overal, dus is er wel ergens iets wat de moeite waard is om na te bouwen. Zo wordt Modelspoormagazine een blad waar iedere modelbouwer zijn gading vindt

janjozef

iets om na te bouwen : in elke straat staan er wel huizen om na te bouwen, uitgezonderd in die straten zonder huizen. 11,5mm is 1 meter
dus voor tekeningen moet ge niet veel meer weten. Een voordeur : 2,2m = 25mm een verdieping tussen de 2,6 en 3 m = 30 - 35mm voor een moderne woning oude herenhuizen 40 - 50 mm en zo kunt ge uren doorgaan. Foto's trekken wat maten opschrijven moet echt niet tot op de cm juist zijn, uittekenen en klaar is de tekening. Na een aantal eenvoudige huizen komt het moeilijkere werk vanzelf

Jan.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

hobbyist

Dat bedoel ik juist. Niet iedereen heeft genoeg kaas gegeten om het ware plan om te zetten in HO. . Kinderen ( pakweg 14j) zullen niet bij de buurman vragen om het plan te krijgen of om hun eigen huis op te meten. U en ik die al meer bewegings vrijheid hebben zullen meer dingen ontdekken langs de spoorweg als een kind dat ligt te zeuren omdat het zijn gading niet vindt en het nog niet over een eigen budget beschikt dat groot genoeg is om alles kant en klaar te kopen.
Dit blijkt ook voor railplannen. Niet iedereen heeft een tekenprogramma voor railplannen. Je kunt toch niet van iedereen verwachten dat een massa sporen kopen om een baan te leggen zonder een goed overzicht te hebben van de benodigde materialen. Zo kun je vermijden dat je de moed verliest na vele tegenslagen.

Pascal Michiels

3,5m x 1,2m is voor mij ook al te groot. Op een appartement heb je nu eenmaal niet veel plaats. Persoonlijk denk ik iets van 1 ? 2m x 25cm. Het is niet veel, maar dan kan ik het wel als schab tegen de muur hangen. Bij IKEA hebben ze er vrij goedkope, met als voordeel dat gemakkelijk afneembaar zijn. Het schab schuift over een metalen steun die je tegen de muur schroeft.

Steven86

citaat:
Geplaatst door janjozef

@steven86 : "onverzichtelijk" wat is dit "over" of "onover"

Voor mij blijft een analoge baan met stopsecties en voor de rest niets het gemakkelijkst om te besturen. Ik zie ze op de grote beurzen een mooie grote baan met 8 treinen op en volledig digitaal en computergestuurd met 10 mensen errond en niets dat beweegt want .... de enige die het kent is juist gaan plassen en ze wachten tot hij terugkomt om alles terug in gang te zetten. Je kunt dan mischien het rijden digitaal maken, het besturen digitaal maken en de beveiliging digitaal maken, maar als je een weekend continu rijd op een beurs gebeurt er altijd iets waardoor je stilstaat, begin er dan maar aan met tientallen mensen die op je handen staan te kijken. Bij Roland hebben ze dan nog geluk, in die club die hebben ze 3 mensen die er iets van kennen, wij komen niet verder dan 1,5, zijnden 3 man die er de helft van kennen.

Jan


"over"

rgp

Dag,

Idd voor banen van een plaat groot kun je digitaal rijden, bloksecties heb je niet nodig.  En dan is er ook niet veel uitleg nodig om die baan rijdend te krijgen.

Maar als de baan groter wordt, dan moet je gebruik maken van bloksecties en andere beveiligingen en dan zit je met "vodden".

Voor al diegene die reeds jaren met de hobby bezig zijn en dus een grote verzameling loks hebben is er nog een niet te onderschatten bijkomend probleem: vele van die loks hebben geen stekker en zijn niet voorzien om te digitaliseren (plaats).  dan moet je gaan frezen in chassis en ballastblokken wat ook niet voor iedereen is weggelegd (gezien bij DE PIJL)

En tenslotte de kostprijs: voor een baan waar je dus blokbeveiliging nodig hebt, loopt de prijs al vlug op: meer dan het dubbele ten opzichte van een analoge beveiliging.  En het wordt niet goedkoper in de toekomst: ESU kondigt en stijging van 10 tot 20% van hun decoders, ZIMO van 10%.

Roland

janjozef

@steven86 ok gesnapt[:D]

@pascal op die lengte en breedte wordt het al moeilijk maar een demo-baantje moet gerust gaan. maar dat zal een enkele baan met uitwijkspoor zijn, meer zal niet kunnen. Let erop dat het hoofdspoor niet echt recht ligt maar kronkelend.

@hobbyist hetgeen ge zegt is zeker waar. De oplossing kan zijn naar een club te gaan maar daar moeten de ouders dan de nodige verantwoordelijkheden bij nemen omdat de modeltreinclubs geen kinderoppas zijn. In clubs zullen zij uw kind steeds kunnen helpen met zijn problemen, Hulp op maat voor ieder kind in MSM is een bijna onmogelijke opdracht denk ik.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Kedeng Kedeng

Ik heb nog 1 opmerking, de streepjes code op cover stoort mij[:(!] deze verpest het zicht.
Kan deze nie op de achterkant?

Havoc

Graag eens een plan dat in een rechthoek past.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

hobbyist

hoe groot zou je de rechthoek willen hebben

Tom

Niet te groot vind ik, zodat iedereen wat inspiratie kan uithalen.
Tom

janjozef

Ge kunt toch elk plan in een rechthoek tekenen [:o)]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem