Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Enkele opmerkingen/voorstellen

Gestart door Pascal Michiels, 19 december 2005, 17:56:08 PM

Pascal Michiels

Algemeen over MSM :

Graag wat meer artikels over spoorplannen, bouwsels met beperkte afmetingen. Niet iedereen heeft de plaatst om een bouwsel van 6m op 3m neer te zetten. Het kan ook anders getuige
http://www.carendt.us/index.html

Ook buitenlandse banen moeten kunnen vind ik. Het stoort mij enorm dat alles wat in MSM komt defacto belgisch moet zijn. Per 3 nummers zou bvb eens een baan naar frans of engels voorbeeld aan bod kunnen komen.

Minder KIS knutselwerk en meer aandacht voor digitaal rijden. Vooral voor beginnende jongeren is het interessanter om met digitaal te starten. Ik heb de indruk dat digitaal rijden door heel wat modelspoorders (lees oudere) als taboe wordt beschouwd. Het gaat hier volgens mij over een drempelvrees. Digitaal is niet zo ingewikkeld als het voor sommigen wel lijkt. Het inbouwen is eenvoudig zelfs voor een oudere loc zonder NEM stekker. Ook voor de grotere (club)banen is het praktischer.

Algemeen moet er meer aandacht worden besteed aan de jeugd. Zonder hen is het immers binnen 10 jaar afgelopen met modeltreinen. Cfr. het 'Papa kom spelen' voorwoord in nummer 44.

Het is precies daarom dat zoveel fabrikanten het nu zo moeilijk hebben. Een model van 400? wordt misschien door 10 mensen gekocht, een model van 50? door 400. Rara aan wat ze het meeste hebben verdient. Fabrikanten hebben teveel naar de verzamelaars geluisterd en niet genoeg naar de jeugd.  

Ik krijg het op mijn zenuwen als ik weer eens een opmerking lees dat dit onderdeel 2mm te veel naar links op rechts staat op een nieuw model of dat een bepaalde combinatie lok en wagen niet kan. Denkt men nu echt dat een kind daar van gaat wakker liggen? Wat kinderen interesseert is dat ze ermee kunen spelen. Modeltreinen zijn in de eerste plaats speelgoed. Ik koop die dingen om ze te laten rijden en er mij mee te ammuseren. Als ik ze enkel kocht om te verzamelen, dan was ik wel met postzegels begonnen. Neemt veel minder plaats in ;-)

Eens wat ouder kunnen ze hun oudere minder accurate modellen zelf opwaarderen. Weer uren hobbyplezier verzekerd. Liever wat meer Lima's dan Lemaco's dus.

Last but not least : Waarom ipv een korting bij aanschaf van een abonnement, geen gratis wagonnetje meegeven. Ik weet dat Railhobby dit vroeger deed. De kleine zijn wagenpark is dan ineens weer wat uitgebreid en hij kan vanalles bijleren over zijn hobby.
Via een enquete onder de lezers zou een goedkoop wagonnetje kunnen worden geselecteerd.

Over de site :

Hier moet ik toch wel zeggen dat er nog veel werk aan de winkel is. Een website is iets dat continu dient te worden geupdate. Als dit niet lukt, laat het dan gewoon achterwege. Ter illustratie de link voor volgend nummer en de link seintjes werken niet (reeds geruime tijd). De link naar huidig nummer toont nog steeds nummer 43.
Als men een website start moet men er ook tijd insteken.

Het enige positieve aan de site is het modelspoorforum.
Hier dient wat meer gemodereerd te worden, daar de vervuiling zich opstapelt. Berichten met enkel het feit dat men MSM nog niet in zijn/haar brievenbus heeft gekregen zijn enorm storend en dragen niets bij tot het geheel. Net een bende kleine kinderen die voor het eerst het medium internet/forum hebben ontdekt.

Interessant voor de site - en dit is 1 van de meest voorkomende pagina's op internetsites - is een link pagina. Er zijn zoveel interessante sites over modelbouw. Het probleem is dat ze soms goed verstopt zijn en men ze met een search engine (Google) niet dadelijk vind (tenzij je weet wat de naam is van de site :-)) Hier is dus dringend nood aan.








rgp

Dag,

Je inbreng is nogal direkt (hou ik van).

Mijn antwoord ook.

Als je buitenlandse banen wenst, koop dan LocoRevue, MIBA, Eisenbahn Amateur, Model Railroader (het is nog goed voor je talenkennis ook)

Laat MSM maar vooral Belgisch getint blijven, op een ander komen we toch niet aan de bak[:(!]

Digitaal rijden: interessant voor clubbanen ?  Dan zullen het wel een dubbelspoor met uitwijkspoor zijn.  Lees mijn bijdrage over de digitalisering van de clubbaan van MSCM DE PIJL.  Digitaal staat nog NERGENS als het gaat over bloksystemen en complexe wisselstraten.

Economisch inzicht: terug naar je boeken.

Allez nog een goede avond

Roland

Tom

Hallo

Persoonlijk vind ik de MSM belgisch moet blijven. Niet dat ik wil zeggen dat we mensen die geintreseerd zijn in buitenlandse spoorwegen moet uitsluiten maar er zijn voldoende boeken en tijdschriften die over dat onderwerp gaan.

Maar bij de opmerkingen over de spoorplannen, digitaal rijden, de jeugd en de website van MSM kan ik mij voledeig bij aansluiten.
Tom

Gerolf

Even reageren op enkele van je opmerkingen:
citaat:
Geplaatst door Pascal MichielsAlgemeen moet er meer aandacht worden besteed aan de jeugd. Zonder hen is het immers binnen 10 jaar afgelopen met modeltreinen.
Ik zou dit vertalen naar: meer aandacht voor beginners
citaat:
Ik krijg het op mijn zenuwen als ik weer eens een opmerking lees dat dit onderdeel 2mm te veel naar links op rechts staat op een nieuw model of dat een bepaalde combinatie lok en wagen niet kan. Denkt men nu echt dat een kind daar van gaat wakker liggen? Wat kinderen interesseert is dat ze ermee kunen spelen...
Berichten met enkel het feit dat men MSM nog niet in zijn/haar brievenbus heeft gekregen zijn enorm storend en dragen niets bij tot het geheel. Net een bende kleine kinderen die voor het eerst het medium internet/forum hebben ontdekt.
Wat moest bewezen worden: onze hobby is kinderspel ... of ... een man blijft toch altijd een kind

Maar even serieus, Pascal. Ik ben blij met je reactie, ook al is die niet steeds doordacht. Je opmerkingen over de MSM-website zijn al enkele malen gemeld hier, en naar mijn mening zijn ze terecht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pascal Michiels

@ rgp
Het is niet omdat we in andere magazines niet aan bod komen, dat we daarom hetzelfde moeten doen. De redactie van MSM kan met andere tijdschriften bv. artikels uitwisselen. Zo kan men in het buitenland ook van ons kunnen genieten.

Digitaal staat nog nergens??? Het zijn  dit soort opmerkingen waar ik nu net op doelde. Als dit al waar zou zijn wat ik ten stelligste betwist, is het reden te meer om er aandacht aan te besteden zodat het verder verbeterd en ontwikkeld wordt. Digitaal is nu eenmaal de toekomst (en mijns inziens het heden).

Het economisch inzicht : ik zal het nog eens verduidelijken daar sommigen het niet schijnen te begrijpen. De topversies van elk product zijn er om mee uit te pakken. Het zijn de standaard/basic uitvoeringen waar men het grote geld aan verdient daar die het meest worden verkocht. Cfr. bij wagens zijn het de kleine en middenklassers die een merk doen winst maken niet de grote luxe wagens.

@Gerlof

Wat ik wou zeggen is dat we niet constant de perfectie moeten nastreven als dit ten koste gaat van de aankoopprijs. Een Lemaco is inderdaad een prachtig stukje techniek. Maar 1 veel te duur en 2 veel te kostbaar om daar je zoontje van pakweg 8 mee te laten spelen. M.a.w. het is geen modeltrein meer in de zin van het speelgoed maar een verzamelstuk. En waar is de opvolging dan, het doorgeven van de hobby aan de volgende generatie.

@ all

Ik heb bewust voor een direkte verwoording gekozen, geeft de beste discussies :-)

Gerolf

Je geeft in je bericht veel problemen aan, sommige naar mijn mening terecht, sommige iets minder. Het opsplitsen van de thema's in verschillende discussiepunten heeft naar mijn mening meer zin.
Over vele thema's valt wel een boom op te zetten. De meeste onderwerpen zijn al wel besproken, maar dat wil niet zeggen dat een discussie niet heropend kan worden.
Mijn persoonlijke mening over "goedkope modellen versus dure" - door U vertaalt als Lima/Lemaco: zoveel modelbouwers - zoveel interesses (?n beurzen). Al koop ik liever een 'Lima' - het mag liefst ietsje meer zijn - en ik maak er zelf wel 'een halve Lemaco' van [;)] zo heb ik ?n niet teveel geld uitgegeven, ?n modelbouwplezier.
Ik zal mijn modellen echter nooit aan een achtjarige geven om mee te spelen. Die krijgt wel een afgedankte Lima ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

citaat:
Geplaatst door Pascal Michiels


Digitaal staat nog nergens??? Het zijn  dit soort opmerkingen waar ik nu net op doelde. Als dit al waar zou zijn wat ik ten stelligste betwist, is het reden te meer om er aandacht aan te besteden zodat het verder verbeterd en ontwikkeld wordt. Digitaal is nu eenmaal de toekomst (en mijns inziens het heden).



Hierover heeft men gelijk. Ik vraag me trouwens af waarom MSM zo weinig het onderwerp rond digitaal behandelt?
Ik heb het even nagekeken en in totaal zijn er in 44 nummers van MSM slechts 14 artikels geweest over digitaal, waarvan maar 4 deze jaargang. [V]
Tom

FREMO e.V. - afd België

Beste Pascal, [:)]

Directe taal is voor mij het beste en het liefste wat ik heb [;)].

1 Roland [:D] #RGP# heeft met zijn reactie weer mij gedachten gestolen. Zijn opmerkingen zouden ook de mijne zijn.

2 Digitaal; Kom eens naar een "FREMO" samenkomst (wel lid zijn h? [}:)] ) dan zal je  de ogen wel uitkrabben. Digitaal is leuk voor HEEL KLEINE baan samenstelligen, maar niet voor uitgebreide baan concepten. Voor de jeugd is dit met treinen spelen, maar je hebt totaal geen gevoel meer met welk soort trein je bent aan rondrijden. Je kan dan beter een oude computer kopen, een programaatje er op installeren, en deze het werk volledig laten doen. Leuk h?! BAH . [}:)][:(!][xx(]

3 Zoals Gerolf reed gemeld de webmaster is geen haas, maar doet zijn best met de middelen die tot zijn beschikking staan.

4 Als ik het goed heb doorgenomen, ben jij ook ??n van de "Als er maar een  NMBS sausje is over geweest, is het ook goed" [:(] dan een serieuze trein liefhebber. Moet kunnen, maar niet echt goed bezig.

5 Magazines met #prullaria# kan ik missen als de pest [B)]. Heb liever een betere prijs voor een abo dan een wagentje of iets in die soort, die niet past bij het geheel.

6 Als wij (forumleden) melden dat wij ons tijdschrift nog niet hebben ontvangen is dit ook een feed-back naar de uitgever die daar rekeneing mee kan houden bij de volgende post onderhandelingen.

7 Laat de buitenlandse banen hier buiten, er zijn reeds genoeg tijdschriften die ze behandelen. Ook een goede modelbouwer heeft geen ??n tijdschrift maar MEERDERE.

Van ganse harte,

Fremo e.V.- Afd Belgi?

PS; niets is rechtstreeks bedoeld, maar t' moest ook eens recht van mijn hart.


3
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Steven86

citaat:
Kom eens naar een "FREMO" samenkomst (wel lid zijn h?)

Hoe vinden jullie eigenlijk nieuwe leden? Via contactadvertenties? Gewoon nieuwsgierig... [}:)]

Pascal Michiels

@ Steven86

Schitterend.

@Fremo

Ik was al aan het wachten :

2. Neen dank je ik wens geen lid te worden van dat ellitair clubje.
3. Een pagina up to date houden vraagt geen middelen enkel tijd.
4. En waarom is dat niet goed bezig. Ach ja ik weet het al dat past niet in de fremo visie van de modeltreinwereld.
5. Duh, een wagentje dat niet past bij modelspoortreinen?! Ik dacht dat een trein juist bestond uit wagens. Maar ja het zal wel zijn omdat het een goedkoop wagentje is zeker...
6. Denk je nu echt dat de post daar wat gaat aan doen? Zeggen de problemen rond de prior zegel misschien iets?
7. Ik heb inderdaad als goede (niet dat dat aan U is om dat te bepalen) modeltreinliefhebber meerdere tijdschriften. In Rail hobby om er 1'tje te noemen staan bij de nieuwigheden regelmatig Belgische nieuwigheden. Blijkbaar zijn zij minder bekrompen dan sommigen...

PS. niet persoonlijk bedoeld hoor.

martintje

Heh lekker, eindelijk een pittige discussie [:D]
Beste Pascal ik weet niet wat je gegeten hebt of wie  jouw gebeten hebt, maar ieder beleeft zijn hobby op zijn manier, jij houd van een rijden met een bonte verzameling en ik hou van klinknagel tellen, dat maakt jouw of mij geen beter modelbouwer dan de andere.
Je geeft af  op mensen die realistisch willen rijden maar tegelijkertijd vind je dat jouw visie de goede visie is, zij het in een wat andere bewoording.
Verder kloppen een paar stellingen niet van je, omdat je ze niet onderbouwt, jouw mening hoeft niet speciaal een waarheid te zijn.

In Olland zeggen wij, er zit een knop op je TV, oftewel, als iets je niet zint, waarom kijk je dan? laat de mensen ervan genieten die het wel willen zien en kijk zelf ergens anders naar.

Over het digitaal. dit jaar pas 4 keer ?? al 4 keer.
Digitaal is verzonnen om het rijden te vergemakkelijken, dus in principe 2 draadjes naar het spoor en karren maar, tenminste zo zou het moeten zijn, dus een artikel over digitaal valt al gauw in herhaling, en als er iets nieuws is in het digitale land staat het al bij nieuws. En digitaal alleen voor kleine banen ?? ik vind Miniatur wunderland nou niet bepaald klein en die is weldegelijk digitaal, om maar een baantje te noemen.
Kan volgens mij wel in 1 artikeltje
Neemt niet weg dat ik het ook niet erg vind als het er elke maans in zou staan, dat sla ik dan wel over.

Er zijn inderdaad onderwerpen die teveel worden uitgemolken, zoals  het artikel over verweren, wat m.i. wel in 1 of 2 artikelen af kon.
Ik zou ook wel eens wat anders willen zien als Belgisch..daarom ben ik abonee van de railmagazine, en de eerste 50 pagina?s lees ik niet, grootspoor kan mij niet boeien, en als het mij zou storen dan zeg ik op, dan ga ik niet op hoge poten melden dat ze dat moeten veranderen omdat het mij niet aanstaat. wil ik iest duits zien haal ik wel een duits blad, wil ik amerikaans haal ik RR
ALs MSM denkt alleen Belgisch moet laten zien, daar zullen ze wel hun redenen voor hebben, prima toch ?

Kritiek is prima maar onderbouw het dan.
Er wordt geluisterd naar de echte modelbouwers ?? niet dus, er word gekeken waar de grootste afzetmarkt is en dat is en blijft Duitsland dus blijft ook 90 % van het uitgebrachte duits door de grote jongens, en bij gods gratie wordt er wat uitgebracht voor de benelux. kleinserie daargelaten
De grote jongens produceren om winst te maken en niet om ons te plezieren, dus jouw opmerking daarover gaat helemaal mank.

We kunnen wel met ze allen mekkeren op de bladen ( in het algemeen) maar hoe je het ook went of keert, ze blijven ook afhankelijk wat wij, modelbouwers, produceren.
Dus ipv te mekkeren bouw zelf iets en stuur het op naar MSM, dan heb je pas recht op echte kritiek, en niet alleen langs de zijlijn andere lopen vertellen hoe het zou moeten, dat is wel erg makkelijk.

Over de Jeugd....geld is niet het eerste wat ze tegenhoud, want pappa moet toch wel betalen, al zou een mooie lok maar ? 40.00 kosten dan is dat niet duur, maar nog steeds teveel geld voor de gemiddelde vroege tiener, zeker als je het laatste Playstationspel nog moet kopen die maand.
De interesse voor modelbouw moet overgenomen worden van een ander en als alleen geld het sruikelblok zou zijn, zou elke hobby ten dode opgeschreven zijn.

kortom, heb ook respect hoe een ander zijn hobby beleeft, en geeneen beleving is de juiste, de enige juiste beleving is het plezier die iemand aan zijn hobby heeft, voor mijn part kleed jij je baan aan met lego, als jij er plezier in hebt heb jij gelijk en niemand anders, maar er zijn mensen die wel alles realistisch willen hebben, en die hebben ook gelijk.
En mis je wat in je favoriete blad?? klim in je pen zou ik zo zeggen.

Over prularia en kortingen....ik dacht dat alleen ollanders dat deden, zeveren over geld.......
Verhoog de prijs en lever dan aan het einde van het jaar een verzamelband om je MSM in te bewaren [:)]krijgt iedereen wat waar die wat aan heeft en zo wordt ook het trouwe lid elk jaar beloond.
Want het blijft raar in de abonnementenwerled...nieuwe leden betalen minder en trouwe leden betalen elk jaar het volle pond.

zo ff rust nou, moet wel om mijn bloeddruk blijven denken

schiet maar op mij [B)]
gr
Marty
PS tijd IS een middel
Mvg Marty

janjozef

Het is ieder zijn eigen mening over de manier waarop hij of zij zijn hobby beoefent. Ik ben geen klinknagelteller maar van een mannekesblad hou ik ook niet. Ook in mijn kast geen lemaco's maar de oude lima's moogt ge ook houden. Het moet er redelijk goed op trekken en niet te duur zijn tot 200? is het aanvaardbaar. Wat mij echter het meest stoort is dat iemand mij verteld hoe ik mijn hobby moet beoefenen. Op mijn baan geen reclamewagens, recht in de vuilbak dus dat moeten ze bij een abonnement niet meegeven, met een vermindering kunt ge gerust een kopen.
De meeste mensen kopen MSM voor het belgisch zijn dus hou het zo. MSM voor de belgen, miba voor de duitsers en loc revue voor de fransen, de engelse mogen de railway modeller hebben, Ik koop ze allemaal en wil dat liefst zo houden.
Zonder kennis van electronica zijt ge voor digitaal volledig afhankelijk van het aanbod dus hou het kis kwestie van wat te kunnen zelf bouwen.
Ook over verweren zijn er zoveel technieken als er modelbouwers zijn dus daar kun je over blijven schrijven.
En voor de jeugd kunt ge blijven schrijven, momenteel zijn zij meer geintresseerd in play-station en andere x-boxen dan in modelbouw. En daar gaat MSM niet aan veranderen.
Inderdaad de website blijft wat achterwege maar niemand verplicht u ertoe er naar te gaan kijken.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Pascal Michiels

Janjozef,

De oude Lima's moogt ge aan mij geven, vooral een reeks 18 of 23. Dan kan ik ze ombouwen :-).

Ik ga U ook niet zeggen hoe je je hobby dient te beoefenen. Mij lijkt het enkel dat de verzamelaars en puristen wat te veel aan bod komen.

Reclamewagens moet ik ook niet hebben. Ik dacht eerder aan een bestaande goederenwagen maar dan met een nieuw wagen nummer of zo.

Het moet inderdaad geen mengelmoes worden. In hoofdzaak Belgisch maar af en toe eens een kort artikel over een buitenlandse baan moet kunnen.

KIS is goed als het gaat over een overweg van knipperlichten voorzien en andere kleine schakelingen. M.a.w. keep it simple. Voor de complexere zaken zou ik het niet gebruiken.

De website is er nu, gebruik het dan ook. Het is gewoon een gemiste kans. Ik weet van ondervinding dat het veel tijd kost om een pagina up to date te houden. Indien er handen te kort zijn, dan kan ik me wel voorstellen dat er genoeg vrijwilligers te vinden zijn om te helpen.

janjozef

Sorry een reeks 18 behoort niet tot de oude lima's die gaan in occasie ook 100? dat is niet niks dacht ik. En over kis, wel ik begrijp daar al niet veel van (hoofdzakelijk uit geen intresse). Voor mij moeten besprekingen van banen niet echt, alles wat met modelbouw te maken heeft daarentegen wel. Maar aangezien ik niet de enige lezer ben kan ik niet alleeen mijn zin krijgen. En aangezien het merendeel van de lezers belgie-lovers zijn zal het hoogstwaarschijnlijk zo blijven. Wil ge echt buitenlandse banen dan kan ik u de het engelse "continental modeller" aanraden met deze maand het artikel "kapelleken in den bos"

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Pascal Michiels

Op ebay staan er momenteel een belgische en franse reeks 18. Ik zal het eens in de gaten houden voor hoeveel ze gaan. 100? ga ik er nu ook niet voor geven. Temeer daar ik dan nog eens de ombouwkit van PB dien aan te schaffen en dat zal ook wel wat kosten. Dan zou ik eerder voor de 25.5 gaan.

Continental modeller is genoteerd.Ik zal eens kijken of ik hier ergens een winkel kan vinden die dat verkoopt.