Nieuws:

Nu in MSM 258 BANEN: Vennheim * Gezicht op een dorp aan de rivier

Hoofdmenu

Hoogteverschil

Gestart door n/a, 18 december 2005, 13:21:33 PM

n/a

Hallo,

Eerst en vooral voor iedereen een goed 2006!!!!

Nu mijn vraag.

Ik zou graag een hoogteverschil van 54.5 cm overbruggen kan ik dit doen met een spiraal?

Als dit moest gaan hoe begin je er dan aan?

Ik werk met Fleischmann Profi rails

Groeten Kristof

n/a

Rottie,

Hoe je er aan begint, is voor de hand liggend, je begint op NUL en je eindigd op 54.5 cm.

Per cirkel moet je een hoogte verschil van 9 cm vrije ruimte overbruggen.

Dus met een halve cirkel 4,5 cm, een kwart cirkel 2,3 cm. en een driekwart van de cirkel 6,8 cm.

De straal van de gebruikte rails bepaald hier dus het stijgings percentage.

Om dit hoogte verschil te overbruggen heb je dus 54 /9 cirkels nodig.

Wim.

ysbeer

ik geef mijn manier van een spiraal maken graag voor een betere,want het is niet direct de meest goedkope manier maar bij mij werkte het prima,en je doet het toch maar en keer.

mijn werkwijze
ik moest 36 cm omhoog dat is 4 cirkels
ik wilde niet te stijl omhoog dus heb ik een diameter van 1.50 meter gekozen.
ik kocht 4 platen spaanplaat of mdf van 150 x 150 daar tekende ik een cirkel op bitemaat dus 150 rond binnen maat circa 135 en daar na zaagde ik deze cirkels uit.
Na twee uur zagen (3 koffie)en veel zaagsel had ik dus 4 ringen
ik zetten die met lijm tange op elkaar en boorde met boor 11 mm
12 gaten telkens 1.5 cm van de kant (zowel binnen als buiten)en onder een hoek van 60 graden
Complete cirkel =360 elke 60 een gat is dus 2x6 gaten inde ringen

nu de ringen door zagen

maak nnu een stabiele ondergrond plaats daar op weer onder een hoek van 60 graden draad stangen m10
deze zijn een meter lang vast zetten met twee moeren op de bodem
moer er op draaien op circa 9 cm van onder op alle stangen

eerste ring over destangen en dan de moeren zodanig naar beneden draaien dat een ronde heling ontstaat

tweede ring met een plaankje aande eerste koppelen

weer moeren er op en tweede rig enz tot deringen op zijn

poe dit is verrekt lasig uit te leggen maar je snapt het hopelijk wel

voordeel je kunt je cirkel haar fijn instellen alleen door de moeren op of neer tedraaien

nadeel het kost nogal wat hout
maar ik merkte dat 80 % daar van weer prima bruikbar was voor de rest van de baan
zo dat was me ,er zijn misschien beter manieren maar die weet ik zo snel niet

succes en omhoog

treinbeginner

Een vraag je zijn bij jullie zo'n brede platen verkrijgbaar. "Gelukzakken". Heb juist het zelfde gedaan en het lukt maar de breedste plaat was 125cm.Heb eerst in karton een mal gemaakt van de helft te weten. 2*4 halve platen is ook 36cm. Enkel iets mee aan elkaar zetten.  

ysbeer

hallo
a hoor 150 x 150 is hier verkrijgbaar ,tenminste bij de timmerman in het dorp ,twee dagen levertijd[^][^]

max schijnt 3 x 3 meter te zijn (niet te tillen natuurlijk[8)][:(]

wim [:)]

Gerolf

Als je stukjes boog uitzaagt uit een plaat, en je gebruikt halfoverlappende plaatjes van de halve dikte (vb 6mm MDF of triplex) - kan je uit ??n plaat heel wat cirkels zagen.
Iets meer werk om samen te stellen, maar wat een besparing van afvalhout!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

treinbeginner

Hier hij ons is de maat  standaard 122cm * 244 cm of  bij sommige 125 cm * 250 cm of 122 cm * 61 cm.Raar maten ik denk een afleiding van inch.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door treinbeginner

Hier hij ons is de maat  standaard 122cm * 244 cm of  bij sommige 125 cm * 250 cm of 122 cm * 61 cm.Raar maten ik denk een afleiding van inch.

Denk ik ook. Nu ja, diezelfde platen heb ik gebruikt om (heel wat) klimspiralen samen te stellen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Inderdaad, 244cmx122cm is 8 foot bij 4 foot.
Mooie ronde maten in het Imperiale maatstelsel.

n/a

Bij de timmerman grote proffessionele platen 285x205 ha timmeren mijn lievelingsvak! !

treinbeginner

waar kan dat zijn? Ben geintresserd.

ysbeer

Als je stukjes boog uitzaagt uit een plaat, en je gebruikt halfoverlappende plaatjes van de halve dikte (vb 6mm MDF of triplex) - kan je uit ??n plaat heel wat cirkels zagen.
Iets meer werk om samen te stellen, maar wat een besparing van afvalhout!

ZAL ALLEMAAL WEL WAAR ZIJN MAAR OM EEN MOOI OPLOPENDE HELLING TE KRIJGEN ZWEER IK TOCH BIJ GEZAAGDE CIRKELS.
IK BEN DAN WEL TREINHOBBY MAN MAAR GEEN TIMMERMAN.
DAT UITZAGEN VAN SEGMENTEN HEB IK WELEENS GEPROBEERD,MAAR MIJ VIEL DAT BEHOORLIJK TEGEN
ZEG MAAR GERUST HET IS EEN ROTWERK

EN DAT HOUT WAT JE OVER HEBT IS PRIMA BRUIKBAAR VOOR DE REST VAN DE BAAN, IK HEB WAARSCHIJNLIJK MAAR 10 % ECHT WEG GEGOOID

ZAAG ZE
WIM

n/a

Hi Ysbeer, je hoeft niet te SCHREEUWEN, zonder die hoofdletter, begrijpen wij je ook wel.

Wim.

Gerolf

CAPS LOCK geblokkeerd - kan iedereen overkomen [:o)]

ysbeer

[/size=met nederige excuus voor het misbruiken van de hoofd letter.
ysbeer beloofd beterschap.

met desondanks vriendelijke groet wim