Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Hoogteverschil

Gestart door n/a, 18 december 2005, 13:21:33 PM

bartie

citaat:
Geplaatst door ysbeer

[/size=met nederige excuus voor het misbruiken van de hoofd letter.
ysbeer beloofd beterschap.

met desondanks vriendelijke groet wim



We zijn hier al erger gewoon hoor...[:D]

belair

Dan veronderstel ik dat een spiraal van 75cm diameter niet zal voldoen. 'T Is maar dat ik de sporen liggen heb en wou gebruiken voor mijn schaduwstation. Misschien toch beter alles nieuw kopen?
Luc

Greg

spiraal van 75 cm is wat ten nipt, dit doe je beter niet eigenlijk
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

belair

1m25 heb ik ook niet. Mijn max is 1m20. Welke graad moet je dan nemen?
Luc

Anarchy

75 cm is niet nipt, het is gewoonweg een veel te kleine radius. Helling wordt veel te steil.

belair

Ik heb juist het programma van Piko gedowmload, misschien dat ik daar iets mee kan doen om de verschillende mogelijkheden uit te testen.
Luc

belair

Klopt het als ik denk dat een spiraal meestal met flex rails gemaakt wordt?
Luc

Gerolf

citaat:
Geplaatst door belair
Klopt het als ik denk dat een spiraal meestal met flex rails gemaakt wordt?
Ja, maar dat is meestal omdat de radius veel groter moet zijn dan de standaard boogstralen van de fabrikanten.
Nog een voordeel van flexibels: veel minder raillassen, dus minder kans op storingen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Gerolf,
Moeten de rails dan ook verbonden worden door middel van een gesoldeerde elctrische kabel? Ik zie dat er verschillende mensen dit doen.
Luc

janjozef

Bij gesoldeerde verbindingen ben je minder storingsgevoelig wat voor spiralen, waar je achteraf heel wat minder plaats overhoud, wel belangrijk is.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

belair

Ik heb onlangs op het net een site gezien waar er een spiraal gemaakt wordt met trapezium achtige stukken (om minder hout te verliezen)in het nederlands uitgelegd. Ik vind ze niet meer, weet er iemand waar ik deze site zou terugvinden?
Luc

Gerolf

Ik doe het zelf ook op die manier, Luc. Stukken boog van zo'n 30cm lang, die ik halfoverlappend op mekaar schroef en lijm.
Voor die boog had ik met de PC een eenvoudige tekening gemaakt, die uit karton geknipt als mal dient om over te tekenen op een 6mm triplex plaat.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik doe het zelf ook op die manier, Luc. Stukken boog van zo'n 30cm lang, die ik halfoverlappend op mekaar schroef en lijm.
Voor die boog had ik met de PC een eenvoudige tekening gemaakt, die uit karton geknipt als mal dient om over te tekenen op een 6mm triplex plaat.



Dat gaat waarschijnlijk perfect,maar ik vraag mij af wat het voordeel uit eindelijk is boven het zagen van een complete cirkel uit 12 mm mdf.
De hout prijs ???.
Die 5 a 10 euro die je wint door geen complete plaat te verzagen ??
Zeker 50 procent van het z.g.n afval is nog prima te gebruiken voor de rest van de baan.
En het voordeel van een absoluut knik vrije cirkel is echt niet te onderschatten.
En minder (toch wel nauwkeurig)werk is het in ieder geval.

wim ysbeer

Gerolf

Als je die halfoverlappend gebruikt (zoals ik schreef) heb je geen knikken.
Je hebt veel minder snijafval. Dit is niet alleen omwille van een zuinig trekje dat ik misschien heb, maar zeker ook om minder hout te moeten aanslepen.
Ik gebruik trouwens kwartplaten triplex (62x122cm) omdat ik die grote bijna niet zonder schade op zolder krijg. Met stukjes werken moet dan wel, want een volledige cirkel uitzagen is met dat formaat onmogelijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Wat ik nodig heb zijn de afmetingen van de stukken die ik moet uitzagen voor een spiraal van plus minus 1 meter tot 1m20. Kan er mij daar iemand mee helpen?
Luc