Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#1305
Erg vriendelijk, Peter  ;)
Maar eigenlijk wat voorbarig, hé?
Ik ben met sprokkels bezig, ben op ontdekkingstocht, zit in een leerschool ...
Pas wanneer al deze sprokkels mooi samenkomen, tot een coherent geheel, zullen we weten of het de moeite was, en of ik op het juiste pad gezeten heb ...

Maar ondertussen is het erg boeiend, zeer leerrijk, dikwijls tandenbijten, soms zelfs plezant  ;)

Deze avond de vier binnentongen afgewerkt.
En nu begint het wat te wringen ...



Zoals verwacht ziet het er gezellig druk uit ...
Maar bij de plaatsing van de binnentongen komen wat speciallekes naar boven :
a.  het scharnier-systeem voor de tongen (gebruik makend van klassieke (code 40) raillasjes), is relatief gemakkelijk te bouwen, maar het neemt soms te veel plaats in, waardoor het rollend materiaal dan gaat bumpen ...
Dus wat onderzoek nodig, bijvijlen, mogelijks herdoen ...

Misschien moet ik het scharnier-systeem vervangen voor een doorlopende rail, die wegens de slankheid van het rail-profiel wat flexibel is, waardoor de nodige buiging komt. 
Dit systeem wordt gebruikt in de klassieke wissel (die ik eerder maakte).
Het verschil met klassieke wissels echter, is dat de tongen van de engelse wissel korter zijn, dus ook de flexibiliteit ...  waardoor bij een niet-scharnier-systeem een grotere kracht nodig is om de tong te verplaatsen.
Komende dagen hopelijk meer klaarheid, en misschien misschien een goeie oplossing

b. wegens het compact zijn, veel rail-stukken op een kleine oppervlakte, zijn sommige stukken onvoldoende goed gesoldeerd, of zijn ze losgekomen bij het plaatsen van de scharnierstukjes van de tongen.
Op dit ogenblik geraak ik er met de soldeerbout niet meer aan ... en langs de onderkant solderen (zoals voorgeschreven), lukt niet, ondanks meerdere pogingen ...

Leergeld - leergeld - leergeld ...

Dus ik ben er nog niet.
Deze oefening heeft me wel bevestigd dat het gaat lukken.
Techniek onder de knie krijgen, de speciallekes van de wisselstructuur begrijpen, de volgorde van operaties waarschijnlijk wat wijzigen tov de handleiding ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Geert, net je reactie gemist  ;)

Die suikerklontjes: tja ...  GROTE klontjes vindt je in het GROOTwarenhuis  ;D ;D
Ik hef me soms bijna een breuk   LOL
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik heb in H0 al heel wat wissels gebouwd, maar nog geen engelsman. En dus zeker niet in N  :o

Raillassen laten weliswaar beweging toe, maar nemen meer plaats in en laten ook in de lengte verschuiving toe.
Rails uit één stuk is een tweede optie, maar daar kan een wisselmotor - en de stelbiels - een probleem mee hebben.
Hoe dan ook zou ik de wisseltongen zo plooien dat ze in rust in een middenstand staan.
Dan heeft je aandrijving het minst kracht nodig.

Wat ik zou doen bij kortere wisseltongen, is die met een stripje nieuwzilver of fosforbons solderen.
Zoals "echte" raillassen dus, maar dan half vastgemaakt.
Zo krijg je min of meer een scharnier, die soepeler veert dan een ononderbroken rail.
Misschien wel een volledig stuk rail, maar half daarzagen op het scharnierpunt?

... en de volgorde van werken is bij zo'n dicht-bij-elkaar-soldeerwerk, en met een klassieke bout, enorm belangrijk  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Stripje nieuwzilver is een  goed idee!  Alleen, dat heb ik niet mee ...
Dus dat is een optie om thuis te proberen!

Dus nu even over naar alternatief 2:  half doorgezaagd spoor ...
En dan is de "middenstand" inderdaad iets om in het oog te houden !

Qua bewerkingsvolgorde ga ik één aanpassing doen tov de "verbeterde" bouwwijze

Bedankt voor de tips, Gerolf  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1309
Dus: poging 2, volgens alternatief 2  ;)

Buitensporen zijn gelegd, en een koppel buitentongen, die met hun middenstuk, één geheel vormen.



Onderkant spoor een knipje gegeven (en wat extra gevijld), om de tongen wat flexibiliteit te geven ...



Tongen hebben wel wat weerstand (toch meer dan met een scharniertje), maar zeker niet te veel voor een servootje (denk ik nu) ...
Totale weerstand voor een servootje wordt natuurlijk de weerstand van VIER tongen ...
Afwachten ...

Voordeel van deze bouwwijze is, dat tongen en binnenstuk beter gealigneerd zijn (was bij de eerste poging niet fout, maar elk ietsipietsie doet toch iets, al was het om het zicht)
Eens de wissel verder opgebouwd is, plooi ik de tongen iets uit, naar een middenpositie.
Nu blijven ze mooi tegen de buitensporen liggen.

Maar de uitvoering ziet er ok uit (nog wat solduur wegvijlen, om voldoende plaats / hechtingsvlak vrij te maken voor het volgende koppel sporen dat hierop aansluit)
Op tweede foto ziet de bovenkant van het spoor er heel beschadigd uit, maar het is eerder wat vuil.  In realiteit valt het erg mee.

Ik bouw van buiten naar binnen, en hoop telkens aan de solduurpunten te geraken (jaja, ik weet het, het gaat om warmtedissipatie, maar toch ...  ;) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik zou vijlen tot aan het raillichaam (dus ook een beetje in de kop van de rail)
Als je geen (dun) slijpschijfje of zaagje bij de hand hebt, kan je misschien een driehoekvijltje gebruiken.
Dan kan je de sleufjes netjes tegenover elkaar zetten.
Nu zie ik vooral links twee sleufjes die versprongen zijn, en dus niet samenwerken als "scharnier"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Mmmhhh ... dat had ik beter gedaan vóór ik die rail soldeerde ...
Heb het nu gedaan met een driehoeksvijltje, maar tegelijk de buitenrail wat beschadigd ... 
Damn ... nummer twee wordt ook een studieobject  :-[
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Genoeg voor vandaag ...
Nieuwe engelse wissel mist nog de vier binnentongen. 

Benieuwd tegen welk probleem ik morgen bots ...
Ik heb er nochtans goeie hoop op  :) :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 20 juli 2013, 18:29:53 PM
Damn ... nummer twee wordt ook een studieobject  :-[

Enkele van mijn studieobjecten liggen in mijn schaduwstations - functioneel OK, maar esthetisch wat minder
Waarmee ik wil zeggen: niet zomaar wegdoen. Als het uitzicht niet belangrijk is, kan je ze vast nog bruikbaar maken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#1314
Wees gerust, Gerolf.
Ik gooi die tweede wissel niet weg ;-)
Zolang die functioneel perfect in orde is, wordt die ingeschakeld.

De binnentongen zitten er in.
Dan de uiteinden van alle tongen verbinden ... vier tongen per aandrijvende dwarsligger ...
De twee buitenliggende tongen, dat gaat nog, maar de twee binnenliggende ...
Hun uiteinden liggen maar twee millimetertjes uiteen, en om die goed vast te zetten, en dan nog op de juiste plaats ...



Uiteindelijk gelukt, na veel gesakker ...

Ben er daana met een wagonnetje langs alle kanten over gegaan:
alles vlotjes, geen gehotsebots over de dwarsliggers (dus wielflenzen ok), ook niet over de drukke middensectie (dus geen ophoping van solduur).
Ikke ben content  :)



Maar ...  (hoe kon het ook anders, hé ?)
- één binnentong zit niet goed: ik heb ergens onvoldoende materiaal weggevijld, om de tong zich goed te laten positioneren
- vier tongen op één dwarsbalk: werkt erg stroef ...
Niets dat ik hier kan ondernemen.
Werk voor als ik terug thuis ben ... met het juiste, fijne gereedschap ...

Eindconclusie van deze oefening: 
- mijn werkwijze is goed.
- als ik van buiten naar binnen werk, is er eigenlijk nét voldoende plaats op het drukke middenstuk
- ik moet elke stap systematischer controleren (foutje met onvoldoende wegehaald materiaal vermijden)
- nog een methode vinden om de binnentongen vlotter en op de juiste positie te solderen
- weerstand van de tongen verminderen (nieuw-zilver strookjes aan volledig doorgezaagde tongen)
Als hieraan voldaan is, zullen de volgende engelsmannen ok zijn.



Nu ga ik mijn knutsel-wensen-menu eens terug bovenhalen ...
Eens zien wat ik nú ga beginnen   ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Blijf dat toch knap werk vinden !

Gerolf

Bij mijn wissels scharnieren de tongen in de stelbiels. (aangesoldeerde pennetjes door de stelbiels)
De tongen bewegen dan een stuk vlotter.
Een gesoldeerde verbinding is immers stroever, omdat je de hoek vast legt.

In H0 doe ik dat met kleine klinknageltjes, die aan de railvoet gesoldeerd worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Moet ik inderdaad eens proberen ...
Dat zal zéker een verschil geven !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1318
Nieuwe eposode(ke) :
opnieuw de opvulling van een leemte : het wachtershuis ...

De aanzet is gegeven, de metsers verwittigd  ;)



Nu eerst een streepje zon en een goeie pint, dan truweel gaan zoeken  :)
(zou ik misschien beter in de andere volgorde doen  ::) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1319
Metsers zijn aangekomen   ;)
Ze waren zelfs blij terug aan de slag te kunnen gaan !
Maar véééél te enthousiast, verdraaid:



Drie muren afgewerkt, maar die tweede muur: daar zaten toch ramen in?
Gewoon dichtgemetseld ...  @%# ... Vakantiejobbekes ... Altijd oppassen !!!
Morgen terug uitkappen, die ramen ... Niets aan te doen ...
En ik zal ze in 't oog houden, verdraaid  >:(

Ah ja, Wim: ik heb die mannen dat nog eens uitgelegd, dat metsverband zo om de hoek ...
Op zijn langs aan ene muur, dan is het op zijn koppekes om de hoek  :)
Niet dat je het op de foto ziet, maar 't is in orde, deze keer  ;) 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }