Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Prijzen

Gestart door Huugooke, 14 juni 2013, 00:01:11 AM

Sattrickske

#15
Sigaretten zijn niet echt een referentie.  Daar worden kunstmatig taksen op geheven. 't Zelfde zou gelden voor brandstof.

Als je echt wil vergelijken, vergelijk dan met je maandloon.  Ik denk dat ongeveer de beste referentie moet zijn, tenzij je regelmatig van jobke wisselt en alle vijf voet een serieuze opslag kan lospeuteren.  Dat laatste lijkt meer en meer op wishful thinking maar soit.

Mijn ouders klagen ook altijd dat alles duurder wordt, maar als je mijn vergelijking erbij haalt lijkt dat steeds minder waar.  Natuurlijk gaat deze vlieger ook niet op wanneer je de individuele lonen gaat vergelijken.  Maar als je gemiddelden gaat vergelijken, lukt het heel goed.  Bv in 1970 bedroeg het gemiddelde loon ong. 430€/maand (bruto), in 2012 was 2550€ per maand.  Brood in 1970 was ong. 0.32€/kg, in 2012 2.62€/kg.  Dus volgens die verglijking is het brood 30% duurder geworden, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat bakkers sinds 2004 zelf hun prijs mogen bepalen.  Sommige artikelen zijn inderdaad duurder geworden, maar anderen daarentegen dan weer goedkoper.

Algemeen gezien denk ik wel dat het leven duurder geworden is, maar al bij al valt het nog goed mee.  Wat ik wel merk is dat het voor mensen die geen eigen huis/appartement hebben, het wel steeds moeilijker wordt.  Vastgoedprijzen (aankoop en huur) lijken de pan uit te swingen.

In ieder geval.  Mijn maatstaf voor duur of goedkoop wordt genomen aan de hand van m'n maandloon.  Maar ik maak wel de fout om de levensnoodzakelijke dingen niet te vergelijken en daar kan je soms wel heel veel voordeel uithalen.  Bv. ik ga dikwijls een boordje kopen als lunch op het werk, terwijl zelf m'n boterhammekes smeren 10x goedkoper zou uitkomen.

-edit: huidig brutoloon was verkeerd-

Gerolf

Ik denk dat je een tikfoutje hebt bij het huidige gemiddelde brutoloon  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Citaat van: Gerolf op 14 juni 2013, 20:44:02 PM
Ik denk dat je een tikfoutje hebt bij het huidige gemiddelde brutoloon  ;)
Oeps ja, wishful thinking zeker ;D
Voor diegenen die 't gemist hebben, er stond 25250 ::)

janieburton

Mijn huidige bruttoloon in 2013 is nu al onder >:( het gemiddelde bruttoloon van 2012, dan was het toen nog lager :'(.

Alléé, ik behoor niet tot de gemiddelde bevolking, ik zit nog een trapje lager :D
 

Rangeerduivel

Ik zit op den bovensten trap,maar wel van die naar de kelder! :'( :'( :'(

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Huugooke op 14 juni 2013, 19:29:23 PM

Als ik zo eens rondkijk in de stad zijn dat ook de enige winkels die overleven.
Dat en (fastfood) eetgelegenheden.

Verder dokters,apothekers(en aanverwante industrie) psychiaters, Plast. chirurgen, advocaten,computerzaken en begrafenisondernemers (want helaas die dag komt ooit),crematoria (laatste tijd IN!) boeren vrij goed want zijn dingen waar mensen schijnbaar geld voor hebben en zelfs sommige moeten hebben ! Trouwens de deurwaarders vergeten !  :(

Groeten Peter ;)

Gerolf

... en die bepalen ook mee dat gemiddelde inkomen, waar de meeste mensen dan onder zitten ...
Vergeet ook niet de nachtwinkels, interimkantoren, telefoonwinkels, banken, ... die meer en meer het straatbeeld bepalen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Citaat van: dani op 14 juni 2013, 15:13:15 PM
Citaat van: Jurgen op 14 juni 2013, 14:59:22 PM
Tja, eigenlijk heb je geen van beide echt nodig hé. Probleem is dat ze beide even verslavend kunnen zijn.  ;D

De verslaving aan treinen is beter voor de gezondheid dan die aan sigaretten, geloof me.   Ik heb 22 jaar gerookt en nu al 4 jaar "rookvrij" .   
Met de huidige prijs van de sigaretten en wat ik toen rookte kan ik in principe elke maand een mooi setje wagonnen of een lokje betalen....    Een super suggestie, Jurgen !

100% gelijk, maar ik rook niet hoor. Nooit gedaan en zal ik ook nooit mee beginnen. Ik zoek ook een vriendin die niet rookt, als ik zie dat ze een sigaret opsteken ben ik weg, ik blijf nog liever alleen.

Vooraleer de rokers hier weer op hun achterste poten staan, jullie doen gerust wat jullie willen hoor, geen probleem mee. Ik zeg alleen maar dat als jullie een sigaret opsteken dat ik enkele stappen opzij zet om van de rook weg te zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

Citaat van: dani op 14 juni 2013, 15:13:15 PM
Citaat van: Jurgen op 14 juni 2013, 14:59:22 PM
Tja, eigenlijk heb je geen van beide echt nodig hé. Probleem is dat ze beide even verslavend kunnen zijn.  ;D

De verslaving aan treinen is beter voor de gezondheid dan die aan sigaretten, geloof me.   Ik heb 22 jaar gerookt en nu al 4 jaar "rookvrij" .   
Met de huidige prijs van de sigaretten en wat ik toen rookte kan ik in principe elke maand een mooi setje wagonnen of een lokje betalen....    Een super suggestie, Jurgen !
Duim omhoog voor den Dani. Ik heb 10 jaar gerookt en ben er nu meer dan dertig jaar vanaf. En nog krijg ik "goesting" als er iemand een "verse" opsteekt; gelukkig maar eventjes, want dan begint het te stinken.
Ik heb het afgeleerd om met rokers te redetwisten. Ik weet nog hoe ik zelf reageerde. Argumenten zoals " ge maakt de staat rijk en uzelf ziek" raken hen niet.
Ik ben wel tegen dat rookverbod in cafés! Met dit weer ondervind ik opnieuw dat je nu op een terras in de rook mag zitten, en naar binnen moogt vluchten voor "frisse" lucht!

Huugooke

Nog wat prijzen:
in 1968 betaalde je voor een top camera, de Nikon F, met alle toeters en bellen 24.000 frankskes, zijnde 600 euro.
Een top- of- the -line Nikon D4 van 2013 kost... zowat 6000 euro.

Bedenk daarbij dat die "F" een mechanisch toestel was met honderden, handgemonteerde onderdelen!

conducteur

Misschien heb je nu bij nikon een toestel voor 600€ dat evenveel kan als dat oude doosje, maar is die van 6000€ gewoon nog veel meer beladen met technische snufjes?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Citaat van: conducteur op 16 juni 2013, 09:36:19 AM
Misschien heb je nu bij nikon een toestel voor 600€ dat evenveel kan als dat oude doosje, maar is die van 6000€ gewoon nog veel meer beladen met technische snufjes?
Dat is er inderdaad, en dat kan zelfs veel meer dan dat oude doosje; dat kan zelfs bijna evenveel als zijn grote broer die tien keer meer kost!
Het verschil? Wat ik op het eerste zicht opmerk is dat de dure zowat helemaal in metaal is.

Huugooke

Nog een prijsje dat wat dichter aansluit bij ons interessegebied:
in de prijslijst van Fleischmann van 1976 kost de 5202, (art. 4272) Belgische diesel, 2450 BFR.

OlivierV

Citaat van: Huugooke op 16 juni 2013, 09:58:51 AM
Nog een prijsje dat wat dichter aansluit bij ons interessegebied:
in de prijslijst van Fleischmann van 1976 kost de 5202, (art. 4272) Belgische diesel, 2450 BFR.
En als je daar nu 2dehands een mooi quasi onbeschadigd model van terugvindt betaal je makkelijk een kleine €100

Wat een gekke wereld is het toch.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

Oei, zoveel is de prijs dan nog niet omhoog gegaan , een beter afgewerkt model (verzending kost 680,00 Brf die moet ge van de totaalprijs aftrekken) en in totaal was de prijs dan 3.160 Bfr. Dus van 1976 naar 2012 niet zo fors te noemen vind ik. Maar dit zijn wel prijzen uit het buitenland natuurlijk hier in den "B" belofte landje zal je dat nooit nieuw vinden.
Het is ook te zien door welke bril ge het zult bekijken, enne tja er zullen ook duurdere modellen nu te verkrijgen zijn zeker?