Wat gaat er mis met de modeltrein winkels?????

Gestart door janieburton, 29 mei 2013, 14:54:55 PM

Huugooke

Citaat van: dieselfreak op 13 juni 2013, 19:53:52 PM
Citaat van: Huugooke op 13 juni 2013, 17:40:42 PM
Citaat van: Jurgen op 13 juni 2013, 17:06:10 PM
Mijn vader spreekt soms over 5 frank voor een pakje frieten "in zijnen tijd". Tegenwoordig kost een pak gemakkelijk € 2,00 ofwel 80 frank.
En einde jaren vijftig nog gratis mayonaise (er was trouwens niks anders!)

Ik lust geen mayo, gelukkig hebben ze tegenwoordig ook zoiets als warme curry in de frituur.
en dat was èchte mayonaise! Geen "slasaus"  of andere synthetische rommel!

Huugooke

Citaat van: Havoc op 13 juni 2013, 20:24:29 PM
CiteerBij de lokale loodgieter ging ik overschotten zink schooien waar ik trams uit maakte!

Als je er zo nog eentje liggen hebt wil ik daar wel eens een foto van zien Hugo.
Een foto heb ik er nog van.. ergens. De trams zijn al gerecycleerd denk ik. Dat wordt efkens zoeken.

Jurgen

Citaat van: ysbeer op 13 juni 2013, 19:09:52 PM
Citaat van: Jurgen op 13 juni 2013, 17:06:10 PM
Mijn vader spreekt soms over 5 frank voor een pakje frieten "in zijnen tijd". Tegenwoordig kost een pak gemakkelijk € 2,00 ofwel 80 frank.

Ja dat zal wel.
Maar je moet natuurlijk kijken hoeveel procent van je inkomen gaf je toen uit voor een portie friten
In nederland wel maar in belgie B.v is de benzine T.o.v je inkomen (gemiddelde belg) maar heel weinig duurder geworden
Alles dus graag T.o.v bekijken
wim

Klopt Wim, vandaar dat ik er meteen het voorbeeld van het goederenwagentje bijgeplaatst had.

Ik heb trouwens het artikel even opgezocht. Het gaat over de Fds wagentjes die Märklin speciaal voor Olaerts opnieuw geproduceerd heeft, sets 46561 en 46562.
In 1966 kostte dit modelletje 140 Belgische Frank ofwel € 3,50. Nu betaal je voor datzelfde wagentje in een set van 5 € 195,00 ofwel € 39,00 per wagentje. Dat is dus meer dan 10 keer zo veel als vroeger voor een wagentje waar helemaal niets aan gewijzigd werd.
Als het niet klopt, klachten kunnen opgestuurd worden naar MSM tav Peter Embrechts die het artikel geschreven heeft hé! Ik heb alleen maar de gegevens overgenomen.


De reden van die prijsstijging is volgens mij vooral omdat de lonen sterk gestegen zijn en in mindere mate de grondstoffen. Ik vrees dat het er ook niet op zal beteren.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

in die tijd kocht je een heel mooie grote loc voor ten hoogste 995 bfr, (en dat zal al een heel dure geweest zijn !

Groeten Peter ;)

Weet iemand hoeveel een groot brood kostte in die tijd ? Mogelijks ook 10 maal minder ?

Huugooke

#64
"in die tijd, 1949": 6,90 frank en 20 centiemen voor de zak en het snijden (met machine !) moest je ook betalen,
In 1960: 20 eurocent. De laatste vaste prijs was 1,44 euro. Nu de prijs "vrij" is...

De prijs van het graan daarentegen is zowat gehalveerd.

kasteel

en dan was een gewoon brood ook nog 1 kilo ipv 600 gram
Jan

rgp

Hallo,

Er zijn er hier die toch appelen met peren vergelijken.

Als je omzet (dat is dus bruto) 100 is, dan hou je er na alle mogelijke kosten en belastingen 27 euro aan over

De "normale" winstmarge is 1.5, dus een lok die men inkoopt aan 100 euro, wordt verkocht aan 150 euro, daar houdt men dus 13,5 euro aan over. 

Om een netto uurloon te hebben van 15 euro (wat voor een weddetrekkende overeenkomt met een netto-maandloon (incl maaltijdscheques en andere vergoedingen) in een 38uur stelsel van 2.280 euro.

Die winkelier die moet wel meer dan 38 uur doen om zijn winkel draaiend te houden; dankzij onze superregelgeving, mag je dus rekenen op 60 uur in de week (hij is ook 6 dagen "open" ipv 5 dagen werken), moet hij dus 900 euro in de week of 3.600 euro in de maand netto verdienen wat overeenkomt met 280 loks op maandbasis.  Voor ieder extra personeelslid doe je er dan er dan telkens 280 bij.

Een winkel met twee personeelsleden moet dus 840 loks van 150 euro verkoopprijs per maand verkopen, of gemiddeld ongeveer 35 loks per dag !

Binnen afzienbare tijd zullen we dus enkel nog internetverkopers overhouden ( de sociale controle mag daar eens langsgaan, zie wat er is voorgevallen op de expo Genk in 2011), wat dan wel betekent dat we ons zullen moeten tevreden stellen met wat grote merken ons nog willen verkopen.  De "speciallekes" behorn dat tot het verleden.

Roland

janieburton

Citaat van: rgp op 14 juni 2013, 12:24:26 PM

Om een netto uurloon te hebben van 15 euro (wat voor een weddetrekkende overeenkomt met een netto-maandloon (incl maaltijdscheques en andere vergoedingen) in een 38uur stelsel van 2.280 euro.


2.280€ netto???

Hallo, 2.280 € netto is iets minder dan mijn BRUTTO maandloon :((+ maaldtijchecks) ook voor 38u! (Ik heb ook geen tankkaart, geen gsm en laptop van de werkgever, enz..)

Blijkbaar heb ik het verkeerde beroep van bediende gekozen.  >:(
 

Jurgen

Roland, daar moet ik janie nu wel gelijk in geven hoor.

€ 2.280,00 is meer iets voor iemand op het einde van zijn loopbaan ofwel een hoge pief in een topbedrijf, anders moet je het met heel wat minder stellen. Heel eerlijk, ik had geen 1.500,00 op het einde van de maand. En dat is dan zonder aftrek van de elektriciteit, huur, eten, de belastingbrief,...
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Koen

#69
@Jurgen,

Citeer€ 2.280,00 is meer iets voor iemand op het einde van zijn loopbaan ofwel een hoge pief in een topbedrijf, anders moet je het met heel wat minder stellen. Heel eerlijk, ik had geen 1.500,00 op het einde van de maand

1500€ netto lijkt mij voor een beginnende werknemer normaal. Je moet geen hoge functie hebben, om bovenstaand bedrag te verdienen. Op de dag vind je de job van je leven  ;D  ;).

@Erik,
Ik heb mijn bijdrage gedeeltelijk verwijderd daar ik geen onzinnige discuties wil uitlokken. Over lonen wordt namelijk zeer veel gelogen. Ik kan je vertellen dat ik een realist ben  ;). Enfin, ieder zijn waarheid.
Tenslotte geeft deze discutie geen meerwaarde aan dit forum  ;).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

erik50

Citaat van: rgp op 14 juni 2013, 12:24:26 PM
Hallo,

Er zijn er hier die toch appelen met peren vergelijken.

Als je omzet (dat is dus bruto) 100 is, dan hou je er na alle mogelijke kosten en belastingen 27 euro aan over

De "normale" winstmarge is 1.5, dus een lok die men inkoopt aan 100 euro, wordt verkocht aan 150 euro, daar houdt men dus 13,5 euro aan over. 

Om een netto uurloon te hebben van 15 euro (wat voor een weddetrekkende overeenkomt met een netto-maandloon (incl maaltijdscheques en andere vergoedingen) in een 38uur stelsel van 2.280 euro.

Die winkelier die moet wel meer dan 38 uur doen om zijn winkel draaiend te houden; dankzij onze superregelgeving, mag je dus rekenen op 60 uur in de week (hij is ook 6 dagen "open" ipv 5 dagen werken), moet hij dus 900 euro in de week of 3.600 euro in de maand netto verdienen wat overeenkomt met 280 loks op maandbasis.  Voor ieder extra personeelslid doe je er dan er dan telkens 280 bij.

Een winkel met twee personeelsleden moet dus 840 loks van 150 euro verkoopprijs per maand verkopen, of gemiddeld ongeveer 35 loks per dag !

Binnen afzienbare tijd zullen we dus enkel nog internetverkopers overhouden ( de sociale controle mag daar eens langsgaan, zie wat er is voorgevallen op de expo Genk in 2011), wat dan wel betekent dat we ons zullen moeten tevreden stellen met wat grote merken ons nog willen verkopen.  De "speciallekes" behorn dat tot het verleden.

Roland

Jongens lees nu eens wat daar sta en doe voor een keer eens niet de moeite om het verkeerd te interpreteren.
Wat daar staat is duidelijk en volgens mij zo klaar als een klontje.

ps. lees anders even mijn onderschrift dan snap je wat ik bedoel... ;)
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

janieburton

Citaat van: Koen op 14 juni 2013, 15:23:22 PM

1500€ netto lijkt mij voor een beginnende werknemer normaal. Je moet geen hoge functie hebbe, om bovenstaand bedrag te verdienen. Op de dag vind je de job van je leven  ;D  ;).

Over geld wordt namelijk zeer veel gelogen.
Mvg
Koen

@Koen,

Ik werk iets meer dan 20jaar en ik heb nog maar steeds 2.300€ brutto .

Koen die 1500€ is niet alleen voor een beginnende werknemer.

Mijn netto loon in voor april was niet veel hoger

Op de dag vind je de job van je leven ::)   :-\
 

Koen

#72
@Janie,

CiteerKoen die 1500€ is niet alleen voor een beginnende werknemer.

Mijn excuses. Ik bedoelde dit zeker niet denigrerend.

Ps: Ik ben ook bediende en werk al 16 jaar voor hetzelfde bedrijf. Verder wil ik daar niet te veel over zeggen daar je snel als fantast wordt aanschouwd (de reden waarom ik ook mijn vorige bijdrage gedeeltelijk gewist heb).


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ysbeer

Citaat van: Koen op 14 juni 2013, 15:23:22 PM
@Jurgen,

Citeer
1500€ netto lijkt mij voor een beginnende werknemer normaal. Je moet geen hoge functie hebben, om bovenstaand bedrag te verdienen. Op de dag vind je de job van je leven  ;D  ;).

Mvg
Koen


Ik verdien heel veel,helaas krijg ik minder,
wim

Koen

Ik zeg dat ook altijd  ;D  ;D  ;D. Helaas luisteren de basen daar niet naar of ze lachen het weg  ???.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren