Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

96.025

Gestart door GVL, 29 mei 2013, 21:52:57 PM

Metpetergaathetbeter

Het ziet er wel fraai uit maar waarom neem je niet eens een foto buiten bij daglicht(liefst niet in de zon, dat heeft een beter beeld van de kleuren en de afwerking ?
Groeten Peter ;)

viking

Gino,
ik heb vorige week bij Märklin gezien hoe ze de Big Boy aan het Weatheren waren, ging zeer snel en vlot door de dame die over een viertal spuitpistolen beschikte om dit te doen.
Wat me opgevallen is, is dat ze hiervoor een rollenbank had waar elk model opstond met draaiende wielen (motor) terwijl ze haar spuitwerk deed.
Doe jij je onderstel statisch, en heb je nooit een probleem dat er iets vast gespoten wordt?


Grts

Johan

GVL

Johan, het drijfwerk verweren op een rollenbank heb ik ook al gezien op een youtube filmpje (daar was het een Cab Forward).  Ik heb tussen de verschillende laagjes de loc telkens een eindje laten rijden zodat de wielen volledig behandeld konden worden en niet achter de stangen verborgen bleven.  Na het weatheren is er ook een (schokkerig) testritje uitgevoerd dus rijden doet ze nog ...  Dit is overigens de eerste stoomlocomotief die ik (een beetje) detaileer en verweer.  Bijgevolg nog geen slechte ervaringen gehad.

Peter doelt waarschijnlijk op dit beeld dat vannamiddag op mijn testplank ontstaan is ... Het wit op de waterkast is ondertussen iets gedempt.



Metpetergaathetbeter

op deze foto zou het een echte kunnen zijn !

Groeten Peter ;)

Dirky

meesterlijk werkje!

PeterVG

Om van te watertanden Gino
Prachtig werkstukje

Herwig

Fotografische vervorming?

Er is iets raars met deze 96:  de kast van de   -PERFECT VERWEERDE-   loc    "duikt".  De cabine & het dak lijken niet (meer) horizontaal.
Is er iets mis met de loc zelf of is het slechts fotografische vertekening?  Hopelijk is het slechts een optisch effect?
Avondgroeten ,  Herwig.

evan

Knappe loc Gino.  Deze gaat zich thuisvoelen op je fraaie rangeerbaantje ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

GVL

Dank voor jullie reacties, mannen!

Herwig, ik moet zeggen dat de ESU-decoder en -kabelboom zeer moeilijk in de cabine passen (bovenkant decoder blijft trouwens zichtbaar wat ook niet meer van deze tijd is ...). In combinatie met een bevestigingsschroef die zich aan de voorzijde van de loc bevindt, leidt dit ertoe dat het machinistenhuis maar net op het chassis rust. Gealarmeerd door jouw observaties heb ik nog eens de stalen lat zo goed en zo kwaad mogelijk langs de ketel gelegd. Die is horizontaal.  Het dak van de cabine en de verhoogde bunker lijken inderdaad af te hellen maar dat was in het echt ook zo.  Zie foto 88 in Vapeur Stoom Dampf.  Is dit optisch bedrog?  In elk geval dank voor jouw opmerking!

Evan, het type 96 trok bij mijn weten vooral passagierstreinen.  Als de loc afgewerkt is, volgen nog een 3-tal GCIs.  Dat wordt dan een trein voor een volgend baantje ...

Groeten.

Herwig

....type 96....

zie ook S.J. nr. 122 dd. juli 2001 (oei, da's p.v.d. al meer dan een dozijn jaren geleden...):  een uitgebreid artikel over de 96:
9 foto's, de meeste zoals gebruikelijk schuins vooraan, maar sommige foto's netjes van de flank.
'k Kan me niet van de indruk ontdoen dat we zouden kunnen vermoeden dat de bovenbouw, waarschijnlijk, eerder horizontaal was (?) Zouden sommige locjes   "duiken"   of moeten we het dan toch maar houden op een  "fotografische vervorming" ??
(de bijgevoegde tekening van Rik De Bleser is horizontaal, kan moeilijk anders.....)

Inbouw van digitale toestanden:  'k bezit een Roco 96 plus nog enkele kleinere 93ers (Liliput, Bachmann-Liliput, Fleischmann):  deze kleine stomertjes bieden al helemaal géén plek binnenin om te digitaliseren, dacht 'k.

"Mijne"  96025 (uit die Roco-doos mét  "donderbussen" erbij...) werd lichtjes bestoft met de  "verfspuit", plus wat witte spetters rond de toegangsluiken van de watertanks. (  "goei job"   door Guy V.M.).
De wielzijkanten (ook van andere locs) heb 'k handmatig geschilderd met Tamiya Mat Nato Black XF-69. Dit na grondige ontvetting en lichtjes bewerken met een glasvezelpotloodje. Werken met 't schilderborsteltje geeft achteraf uiteraard minder poetswerk. Die Nato Black is een meer genuanceerd licht-zwart, t.o.v. zwart-zwart.
Als er dan al eens een schilfertje zou afspringen door 't rijden, kan het simpel even met 't penseeltje worden  "geretoucheerd", met altijd de juiste kleur rechtstreeks uit het potje.
...en smakelijk eten,                          Herwig..

Herwig

...type 96...

...nog een lastige vraag:  je zou het voorloopwiel (-as) vervangen door een exemplaar van Weinert.  Da's weer niet eenvoudigweg te verkrijgen in de winkel om de hoek, niet? Als het Weinert-loopvlak tevens fijner zou zijn, zullen foto's van voorzijde ook mooier zijn (?).
Middaggroeten,  Herwig.

GVL

Waarschijnlijk wel, Herwig.
De voornaamste reden van de omwisseling is echter de te kleine diameter van het Roco loopwiel en de grote opening tussen wiel en spatbord. Daardoor springt de overmaatse wielflens in het oog en ziet het model er een beetje 'hoogbenig' en minder massief uit. Op foto's van de echte loc merk je maar een fijn spleetje lucht tussen loopwiel en spatbord.  Hopelijk kan ik dit met de wielen van Weinert benaderen.
Groeten.

evan

Citaat van: GVL op 02 juni 2013, 10:10:52 AM
Dank voor jullie reacties, mannen!



Evan, het type 96 trok bij mijn weten vooral passagierstreinen.  Als de loc afgewerkt is, volgen nog een 3-tal GCIs.  Dat wordt dan een trein voor een volgend baantje ...

Groeten.

Yep... Ik had beter moeten weten  ::)  Een kop- of voorloper was idd. courant bij locs voor reizigerstreinen. 
Een nieuw baantje aan het plannen?  Er staat ons dus nog wat te wachten :)

Toch zal hij op je baantje al ns gereden hebben... niet? ;D

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

OlivierV

Gino, deze heb je heel erg mooi verweerd, naar mijn smaak zou het persoonlijk te vuil zijn, maar in het geheel is het een mooi lokje dat al heel wat diensten heeft bewezen.

Maar goed, we zijn dan ook niet anders dan kwaliteitswerk gewoon van jou. ;)

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

GVL

Evan, dat nieuwe baantje is nog niet voor morgen!  Het zou sowieso in de plaats van Sophan komen waarvan ik eerst nog een tijdje wil genieten.  Trouwens, ik ben thuis nog steeds 'in volle onderhandeling' voor een grotere ruimte ...
Olivier, dank voor jouw reactie.  Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar een sterkere vervuiling maar ik begrijp dat dat niet iedereens cup of tea is.  De gustibus et coloribus ...
Groeten.