Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Belgische modellen => Topic gestart door: GVL op 29 mei 2013, 21:52:57 PM

Titel: 96.025
Bericht door: GVL op 29 mei 2013, 21:52:57 PM
Het is een tijdje geleden dat ik nog iets getoond heb op het forum.  Daarom een korte stand van zaken van mijn huidig projectje.

Onlangs heb ik het type 96 van Roco aangeschaft met de bedoeling het model (benaderend) om te bouwen naar 96.025 zoals ze in volle glorie afgebeeld staat op blz 92 van 'Vaporeuse' Belgique.  Verder beschik ik (dankzij Guy Holbrecht) ook over een tekening van dezelfde loc van Rik De Bleser.  De keuze is op 96.025 gevallen omwille van de duidelijke foto maar ook omdat de positie van de zandkast op het Roco-model correct is voor dit nummer.

Volgende ingrepen zijn gepland --

1. Bufferbalk voor (Belgische buffers; baanruimers; remslang; schroefkoppeling; lantaarn en beugel op balk; beugels onder buffers)
2. Bufferbalk achter (Belgische buffers; openingen maken; elektrische leidingen en lantaarn verwijderen)
3. Trapjes vooraan verwijderen
4. Gewijzigde stoomleidingen naar en van cylinders
5. Opstapjes aan de zijkant van het machinistenhuis verwijderen
6. 'Apparaatje' tussen waterkast en ketel verwijderen (de functie ervan moet ik nog achterhalen)
7. Nieuwe stoomfluit
8. Verhoogde kolenbunker en 'hekjes' op de lage gedeeltes van de bunker (reeds gepresenteerd door Gerolf ...)
9. Schoorsteendeksel
10. Loopwielen vervangen door de exemplaren van Weinert die de juiste diameter hebben

Hieronder de actuele toestand

(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Type96_zpsb44c90a0.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Type96_zpsb44c90a0.jpg.html)

De detaillering is grotendeels af.  De cabine is herschilderd en een poging om de belijning aan te brengen met een trekpen ondernomen (nog nooit eerder gedaan; het resultaat is dus zeker voor verbetering vatbaar).  De decals zijn gedrukt op doorzichtig papier maar de gele cijfers komen niet echt tot hun recht op zwart en flessengroen.  Daarom probeer ik momenteel de ondergrond gemskleurig te schilderen vooraleer opnieuw te proberen.

Later meer.

Groeten. 
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Martin Welberg op 29 mei 2013, 22:21:12 PM
Gaaf lokje !
Titel: Re: 96.025
Bericht door: marc goovaerts op 29 mei 2013, 22:59:31 PM
Heel interessant project om te volgen. Hopelijk laat je een bende stap-voor-stap foto's na op het forum.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Durango op 30 mei 2013, 07:32:53 AM
Mooi ijzer paardje ;D
Titel: Re: 96.025
Bericht door: modèlisme op 30 mei 2013, 21:25:58 PM
Gino,
Prachtig resultaat zeker als die belijning  voor de eerste maal wordt uitgevoerd en zeker als het met een trekpen gebeurt. Ik kan daar van mee spreken.
Aan zo een draadje hebben de lezers achteraf na het zien van de foto en het lezen van de tekst, misschien ook de moed  een supering uit te voeren en om van een bestaand model een Belgisch voorbeeld te maken.
Mooi,mooi, Gino
Groetjes,
Paul.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: GVL op 30 mei 2013, 22:11:59 PM
Martin, Léon en Paul, dank voor jullie reacties.

Vanavond een tweede poging gedaan om een decal aan te brengen -- ondergrond in gemskleur geverfd en daarop een decal met gele cijfers op een donkergroene achtergrond; na het drogen de randjes voorzichtig overschilderd met flessengroen.

(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Type962_zpsa2bd8fdc.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Type962_zpsa2bd8fdc.jpg.html)

Lijkt deze keer beter gelukt.  Na een matte lak en weathering zou de decal zo goed als onzichtbaar moeten zijn.

Groeten.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Gerolf op 31 mei 2013, 01:30:37 AM
't Zal wel aan de foto liggen, maar je flessengroen lijkt nogal blauw  ;)
In elk geval is er geen merkbaar verschil tussen je verftint en je decal-achtergrond  8)
Welke verf en printer-RGB heb je gebruikt?
en wat bedoel je met gems-kleur?
Titel: Re: 96.025
Bericht door: GVL op 31 mei 2013, 08:35:32 AM
Zal wel de foto zijn, Gerolf (of jouw ogen ...).  Bij mij ziet het er vrij groen uit ...
Ik heb na enkele testjes XF70 van Tamiya gekozen.  Droogt iets donkerder en matter dan de lak van Roco maar het kleine verschil is weg te werken (ik heb enkel de cabine en kolenbunker herschilderd).  XF70 komt m.i. wel zeer goed overeen met de kleur van het type 53 van Olaerts.  Geen idee hoeveel het afwijkt van het 'officiële' flessengroen.
'Gems' is het (oker-, zeemvel-)geel van de nummers en belijning.  Dacht dat de NMBS ook die term gebruikt?  PowerPoint geeft 255/255/102 als RGB-waarde op maar ik betwijfel of dit ook zo uit mijn printer komt.  Voor de belijning heb ik okergele en witte inkt gemengd.
Groeten.   
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Michiel op 31 mei 2013, 08:51:54 AM
Ik denk dat het blauw op de foto het gevolg is van 2 verschillende lichtbronnen. In het licht onder de werkspot (gloeilamp, halogeen...) is de kleur ok (het toestel compenseerde voor deze lichttemperatuur) waardoor de schaduwen (daglicht, TL,...) blauw worden. Tenminste dat is wat ik denk te zien.  ;)
Titel: Re: 96.025
Bericht door: modèlisme op 31 mei 2013, 09:07:37 AM
Gems kleur wordt over het algemeen Chamois genoemd. Misschien ken je die kleur Gerolf.
Gino heb jij de decals zelf geprint?
Titel: Re: 96.025
Bericht door: GVL op 31 mei 2013, 09:58:51 AM
Zelf gedrukt op een inkjet printer, Paul.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: modèlisme op 31 mei 2013, 11:03:57 AM
Hi Gino,
Het geel is mooi gelukt.
Heb jij dan ook wit onder het geel gedrukt of alleen maar geel. En hoe heb jij dan wit kunnen drukken.
Blanco decalpapier of decalpapier met witte ondergrond?
groetjes,
Paul.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: GVL op 31 mei 2013, 12:29:55 PM
Paul, de achtergrond is donkergroen voor het nummer achteraan en zwart voor de decal op de rookkastdeur.  Ik gebruik blanco decalpapier.
Groeten.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Gerolf op 31 mei 2013, 21:03:54 PM
Kijk eens naar de bovenste foto, Paul
Wit (Chamois) vlakje, en daar de decal op  ;)
Titel: Re: 96.025
Bericht door: GVL op 01 juni 2013, 17:14:39 PM
Nu de decals aangebracht zijn en hoewel ik nog op een aantal onderdelen wacht (loopwielen, kolenhekjes ...), ben ik begonnen met de verwering van de loc.  Overwegend roetzwart en antraciet met enkele accenten van kalk en roest.  Het 'gesmeerde' uitzicht van het chassis heb ik proberen na te bootsen door middel van een dry brush met 'gunmetal'.

(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Type967_zpsa34e7b6c.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Type967_zpsa34e7b6c.jpg.html)

(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Type963_zpsfc68f847.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Type963_zpsfc68f847.jpg.html)

(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Type964_zps8a94b653.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Type964_zps8a94b653.jpg.html)

(de baanruimers zijn degene van het type 64 die gemonteerd waren onder de bufferbalk en dus te kort zijn voor het type 96)

Nu eerst wielen kuisen ...
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 01 juni 2013, 17:18:52 PM
Het ziet er wel fraai uit maar waarom neem je niet eens een foto buiten bij daglicht(liefst niet in de zon, dat heeft een beter beeld van de kleuren en de afwerking ?
Groeten Peter ;)
Titel: Re: 96.025
Bericht door: viking op 01 juni 2013, 17:25:07 PM
Gino,
ik heb vorige week bij Märklin gezien hoe ze de Big Boy aan het Weatheren waren, ging zeer snel en vlot door de dame die over een viertal spuitpistolen beschikte om dit te doen.
Wat me opgevallen is, is dat ze hiervoor een rollenbank had waar elk model opstond met draaiende wielen (motor) terwijl ze haar spuitwerk deed.
Doe jij je onderstel statisch, en heb je nooit een probleem dat er iets vast gespoten wordt?


Grts

Johan
Titel: Re: 96.025
Bericht door: GVL op 01 juni 2013, 18:36:01 PM
Johan, het drijfwerk verweren op een rollenbank heb ik ook al gezien op een youtube filmpje (daar was het een Cab Forward).  Ik heb tussen de verschillende laagjes de loc telkens een eindje laten rijden zodat de wielen volledig behandeld konden worden en niet achter de stangen verborgen bleven.  Na het weatheren is er ook een (schokkerig) testritje uitgevoerd dus rijden doet ze nog ...  Dit is overigens de eerste stoomlocomotief die ik (een beetje) detaileer en verweer.  Bijgevolg nog geen slechte ervaringen gehad.

Peter doelt waarschijnlijk op dit beeld dat vannamiddag op mijn testplank ontstaan is ... Het wit op de waterkast is ondertussen iets gedempt.

(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Type968_zps09d70a78.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Type968_zps09d70a78.jpg.html)
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 01 juni 2013, 20:28:10 PM
op deze foto zou het een echte kunnen zijn !

Groeten Peter ;)
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Dirky op 01 juni 2013, 20:30:00 PM
meesterlijk werkje!
Titel: Re: 96.025
Bericht door: PeterVG op 01 juni 2013, 21:03:30 PM
Om van te watertanden Gino
Prachtig werkstukje
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Herwig op 01 juni 2013, 23:34:33 PM
Fotografische vervorming?

Er is iets raars met deze 96:  de kast van de   -PERFECT VERWEERDE-   loc    "duikt".  De cabine & het dak lijken niet (meer) horizontaal.
Is er iets mis met de loc zelf of is het slechts fotografische vertekening?  Hopelijk is het slechts een optisch effect?
Avondgroeten ,  Herwig.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: evan op 01 juni 2013, 23:52:55 PM
Knappe loc Gino.  Deze gaat zich thuisvoelen op je fraaie rangeerbaantje ;)
Titel: Re: 96.025
Bericht door: GVL op 02 juni 2013, 10:10:52 AM
Dank voor jullie reacties, mannen!

Herwig, ik moet zeggen dat de ESU-decoder en -kabelboom zeer moeilijk in de cabine passen (bovenkant decoder blijft trouwens zichtbaar wat ook niet meer van deze tijd is ...). In combinatie met een bevestigingsschroef die zich aan de voorzijde van de loc bevindt, leidt dit ertoe dat het machinistenhuis maar net op het chassis rust. Gealarmeerd door jouw observaties heb ik nog eens de stalen lat zo goed en zo kwaad mogelijk langs de ketel gelegd. Die is horizontaal.  Het dak van de cabine en de verhoogde bunker lijken inderdaad af te hellen maar dat was in het echt ook zo.  Zie foto 88 in Vapeur Stoom Dampf.  Is dit optisch bedrog?  In elk geval dank voor jouw opmerking!

Evan, het type 96 trok bij mijn weten vooral passagierstreinen.  Als de loc afgewerkt is, volgen nog een 3-tal GCIs.  Dat wordt dan een trein voor een volgend baantje ...

Groeten.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Herwig op 02 juni 2013, 11:30:36 AM
....type 96....

zie ook S.J. nr. 122 dd. juli 2001 (oei, da's p.v.d. al meer dan een dozijn jaren geleden...):  een uitgebreid artikel over de 96:
9 foto's, de meeste zoals gebruikelijk schuins vooraan, maar sommige foto's netjes van de flank.
'k Kan me niet van de indruk ontdoen dat we zouden kunnen vermoeden dat de bovenbouw, waarschijnlijk, eerder horizontaal was (?) Zouden sommige locjes   "duiken"   of moeten we het dan toch maar houden op een  "fotografische vervorming" ??
(de bijgevoegde tekening van Rik De Bleser is horizontaal, kan moeilijk anders.....)

Inbouw van digitale toestanden:  'k bezit een Roco 96 plus nog enkele kleinere 93ers (Liliput, Bachmann-Liliput, Fleischmann):  deze kleine stomertjes bieden al helemaal géén plek binnenin om te digitaliseren, dacht 'k.

"Mijne"  96025 (uit die Roco-doos mét  "donderbussen" erbij...) werd lichtjes bestoft met de  "verfspuit", plus wat witte spetters rond de toegangsluiken van de watertanks. (  "goei job"   door Guy V.M.).
De wielzijkanten (ook van andere locs) heb 'k handmatig geschilderd met Tamiya Mat Nato Black XF-69. Dit na grondige ontvetting en lichtjes bewerken met een glasvezelpotloodje. Werken met 't schilderborsteltje geeft achteraf uiteraard minder poetswerk. Die Nato Black is een meer genuanceerd licht-zwart, t.o.v. zwart-zwart.
Als er dan al eens een schilfertje zou afspringen door 't rijden, kan het simpel even met 't penseeltje worden  "geretoucheerd", met altijd de juiste kleur rechtstreeks uit het potje.
...en smakelijk eten,                          Herwig..
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Herwig op 03 juni 2013, 13:26:52 PM
...type 96...

...nog een lastige vraag:  je zou het voorloopwiel (-as) vervangen door een exemplaar van Weinert.  Da's weer niet eenvoudigweg te verkrijgen in de winkel om de hoek, niet? Als het Weinert-loopvlak tevens fijner zou zijn, zullen foto's van voorzijde ook mooier zijn (?).
Middaggroeten,  Herwig.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: GVL op 03 juni 2013, 21:08:04 PM
Waarschijnlijk wel, Herwig.
De voornaamste reden van de omwisseling is echter de te kleine diameter van het Roco loopwiel en de grote opening tussen wiel en spatbord. Daardoor springt de overmaatse wielflens in het oog en ziet het model er een beetje 'hoogbenig' en minder massief uit. Op foto's van de echte loc merk je maar een fijn spleetje lucht tussen loopwiel en spatbord.  Hopelijk kan ik dit met de wielen van Weinert benaderen.
Groeten.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: evan op 03 juni 2013, 22:07:23 PM
Citaat van: GVL op 02 juni 2013, 10:10:52 AM
Dank voor jullie reacties, mannen!



Evan, het type 96 trok bij mijn weten vooral passagierstreinen.  Als de loc afgewerkt is, volgen nog een 3-tal GCIs.  Dat wordt dan een trein voor een volgend baantje ...

Groeten.

Yep... Ik had beter moeten weten  ::)  Een kop- of voorloper was idd. courant bij locs voor reizigerstreinen. 
Een nieuw baantje aan het plannen?  Er staat ons dus nog wat te wachten :)

Toch zal hij op je baantje al ns gereden hebben... niet? ;D

Groetjes
Titel: Re: 96.025
Bericht door: OlivierV op 04 juni 2013, 00:01:19 AM
Gino, deze heb je heel erg mooi verweerd, naar mijn smaak zou het persoonlijk te vuil zijn, maar in het geheel is het een mooi lokje dat al heel wat diensten heeft bewezen.

Maar goed, we zijn dan ook niet anders dan kwaliteitswerk gewoon van jou. ;)

Groet
Titel: Re: 96.025
Bericht door: GVL op 04 juni 2013, 23:18:26 PM
Evan, dat nieuwe baantje is nog niet voor morgen!  Het zou sowieso in de plaats van Sophan komen waarvan ik eerst nog een tijdje wil genieten.  Trouwens, ik ben thuis nog steeds 'in volle onderhandeling' voor een grotere ruimte ...
Olivier, dank voor jouw reactie.  Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar een sterkere vervuiling maar ik begrijp dat dat niet iedereens cup of tea is.  De gustibus et coloribus ...
Groeten.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: OlivierV op 05 juni 2013, 00:34:40 AM
Voor locs ga ik normaal voor geen ofwel lichte weathering, maar die van jou komt gewoon heel mooi tot z'n recht. ;)

Het Latijnse spreekwoord "De gustibus et coloribus" gaat nog altijd op!
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Herwig op 05 juni 2013, 10:06:26 AM
...type 96...

'k Vind Gino's niveau van verwering van de loc niet  "overdone", maar eerder genuanceerd-subtiel. 't Is naar mijne smaak... .
Gunstig is dat Roco met deze 96 de moeite deed om 't front te verbelgischen, met o.a. één lantaarn bovenaan.  Als dit altijd zo zou worden omgebouwd vanuit fabriek, bij andere NMBS-ex-Duitse (ex-Pruisische) stomers, dan waren we goed af.... .

( * houd er misschien rekening mee dat deze reeks berichtjes eventueel zouden kunnen worden overgeplaatst naar rubriek  "weathering", want dit is recent nog gebeurd...)                                                            Groeten,    Herwig.

Titel: Re: 96.025
Bericht door: conducteur op 05 juni 2013, 13:12:07 PM
Ook cabbotage ritten waren geen uitzondering, bij mijn weten voor een 96. Dus past perfect op je rangeerbaantje.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: GVL op 09 juni 2013, 20:43:05 PM
Korte update (Gerolf heeft erom gevraagd ;)).

De geëtste kolenhekjes zijn gemonteerd.  Bunker is gevuld met kolen en, voor de goede orde, enkele briketten.

(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Type969_zps6edaad72.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Type969_zps6edaad72.jpg.html)

Zo voorzien is de machine stilaan klaar voor de eerste opdrachten ...

Groeten.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: OlivierV op 09 juni 2013, 21:17:22 PM
Kijk, dat is gewoon mooi!

Ik vraag me enkel af, heb je de laatste versie van Roco's 96 genomen of een oudere?
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Gerolf op 09 juni 2013, 21:47:39 PM
Mooi gedaan, Gino. En bedankt voor de foto  ;)
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 09 juni 2013, 21:53:23 PM
Olivier,

bij mijn weten is er van Roco maar één versie geweest, helaas had men niet door dat een ander nr. het aantal verkochte loc's ging verhogen, daarna werd dezelfde loc in een set met 4 wagons verkocht (helaas nog altijd met herzelfde nr.) Vandaar dat nogal veel mensen deze loc dubbel hebben ; een enkele en één in de set !

Groeten Peter ;)

PS  Gino even onbeleefd geweest jouw loc is een prachtig, realistisch stukje meesterwerk !
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Binco op 09 juni 2013, 21:53:52 PM
Knappe lok is dat geworden!
Geeft wel wat inspiratie  ;)
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Steam.N op 09 juni 2013, 21:57:18 PM
Knap gedaan, Gino !
Titel: Re: 96.025
Bericht door: GVL op 09 juni 2013, 22:20:03 PM
Aan allen dank voor de positieve commentaar!
Olivier, de loc is een recente aankoop.
Ik heb nog een vraagje -- welke kleur hadden de metalen driehoeken die voor- en achteraan op de lampen aangebracht werden? Weet iemand overigens wat hun functie was?
Groeten.
Titel: Re: 96.025
Bericht door: Dirky op 09 juni 2013, 22:24:04 PM
Nu nog PROTO87 wielen er onder... :D

mooi resultaat!
Titel: Re: 96.025
Bericht door: OlivierV op 09 juni 2013, 23:10:10 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 09 juni 2013, 21:53:23 PM
Olivier,

bij mijn weten is er van Roco maar één versie geweest, helaas had men niet door dat een ander nr. het aantal verkochte loc's ging verhogen, daarna werd dezelfde loc in een set met 4 wagons verkocht (helaas nog altijd met herzelfde nr.) Vandaar dat nogal veel mensen deze loc dubbel hebben ; een enkele en één in de set !

Groeten Peter ;)

PS  Gino even onbeleefd geweest jouw loc is een prachtig, realistisch stukje meesterwerk !
Peter, je hebt er 2 hoor, eentje van lang vervlogen tijden en eentje van 2009. Respectievelijk 96.025 en 96.030.
Bron: inventaris op tassignon
klikje (http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=HLV#Type%2096)

Groetjes,
Olivier
Titel: Re: 96.025
Bericht door: marc goovaerts op 09 juni 2013, 23:19:25 PM
Echt op en top geslaagd. Als we die ooit op een tentoonstelling mogen bewonderen, hem wel af en toe vooraan eens laten stilstaan.