Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

M2 Stuurstand (HLE)

Gestart door Binco, 31 oktober 2012, 13:51:48 PM

dgrr57

Citaat van: Jurgen op 28 januari 2013, 10:22:36 AM
Dan vraag ik me meteen ook af of de reeks 59 met M2's gereden heeft. Momenteel heb ik op mijn vitirinekast een 59 voor mijn M2's staan en dat ziet er toch niet slecht uit. Maar was dit ook werkelijkheid?
ModelspoorMagazine nr 6 blz 50  ;)

thor

Een 51 in trek/duw met M2's kon blijkbaar, zie SJ nr 184 blz 40, alhoewel die combinatie zelden voorkwam. Op de lijn Antwerpen - Neerpelt heb ik die combinatie nooit mogen zien.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Jurgen

Citaat van: dgrr57 op 28 januari 2013, 18:13:04 PM
Dan vraag ik me meteen ook af of de reeks 59 met M2's gereden heeft. Momenteel heb ik op mijn vitirinekast een 59 voor mijn M2's staan en dat ziet er toch niet slecht uit. Maar was dit ook werkelijkheid?

Meteen eens gekeken en inderdaad, een groene 59 met groene (gewone) M2's.
Vermits ik geen gewone M2's heb ben ik eens verder op zoek gegaan naar een 59 met keertrein-M2's en die heb ik gevonden in het boek over de reeks 59 van Märklin. Blz 90 staat een gele 59 met keertreinrijtuigen, maar zonder stuurstand, hij is omringd door 2 locs.
Blz 96 en 97 staan weer 2 foto's met keertreinrijtuigen, de ene een personeelstrein met slechts 1 rijtuig, de andere met elektrisch stuurstandrijtuig en omringd door 2 59'ers.
Een echte keertrein met een 59 heb ik dus nog niet gevonden en een 59 met bordeaux-rijtuigen staat er ook nergens in. Tot nog toe heb ik mijn 59 met gemengde groene en bordeaux keertrein nog niet gevonden. (Ik ben ne moeilijke, ik weet het.  ;D)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PeterVG

59 en M2 stuurrijtuigen.
In de Kempen kwam dat niet voor, elders weet ik niet.
De M2 stuurrijtuigen werden pas in de Kempen ingezet toen de reeks 59 op haar einde liep. Verder was het zo dat de trekduwdiensten gereden werden met machines van Hasselt. Hasselt had toen geen 59'ers enkel Antwerpen. Locs van Antwerpen kwamen niet voor in de trekduwdiensten.
Nu is het wel zo dat bij defecten plots een vervangloc voor de trein kon verschijnen. Zo heb ik een dia kunnen maken van een 59 die voor een defect M2 stuurrijtuig hangt op weg naar Neepelt. Dia is momenteel nog niet ingescand.

dgrr57

Citaat van: Jurgen op 28 januari 2013, 19:29:05 PM
Citaat van: dgrr57 op 28 januari 2013, 18:13:04 PM
Een echte keertrein met een 59 heb ik dus nog niet gevonden en een 59 met bordeaux-rijtuigen staat er ook nergens in. Tot nog toe heb ik mijn 59 met gemengde groene en bordeaux keertrein nog niet gevonden. (Ik ben ne moeilijke, ik weet het.  ;D)
En een echte keertrein met een 59 ga je nooit vinden  :D NMBS heeft nooit 59'en gebruikt in trekduw treinen.

Dit en nog veel andere info en foto's met M2's is in volgende boek te vinden :

.

Lijst van de foto's : HIER

Jurgen

Ik veronderstel dat dit boek niet in het Nederlands bestaat? Of is het tweetalig?
Mvg, Jurgen

dgrr57

Citaat van: Jurgen op 29 januari 2013, 20:05:15 PM
Ik veronderstel dat dit boek niet in het Nederlands bestaat? Of is het tweetalig?
Uw veronderstelling is juist. En het antwoord op de tweede vraag is ... nee  :(

Het niet vertalen van boeken/tijdschriften die ik graag zou willen lezen (in verband met mijn werk of mijn hobby) heeft ervoor gezorgd dat ik naast mijn Nederlands ook Engels en Duits geleerd heb. Alhoewel ik in de twee laatst genoemde talen alleen kan lezen (een beetje schrijven in het Engels) kan je niet geloven welke wereld van kennis zich voor mij open doet  :D

Het voordeel van in de originele taal te lezen is ook dat er geen vertaling fouten zijn  ;)

Metpetergaathetbeter

en je doet dat bijzonder goed zou ik zeggen !

Groeten Peter ;)

PeterVG

Ach, er valt altijd wel een verhaal te verzinnen zodat je toch een 59 kan inzetten samen met een M2-stuurrijtuig.
Je verteld aan de bezoekers van je modelbaan dat het M2 stuurrijtuig defect is en de opgevorderde 62 ook.
Dan mag het wel een 59 inzetten om de hele handel toch nog op zijn bestemming te krijgen. ;)
Foto genomen in 1987 van een Neerpelter bij aankomst in Mol.

Jurgen

Verdorie, nu moet ik nog een 62'er gaan zoeken.  ;D

@ Patrick: Bedankt voor het antwoord. Je Nederlands is inderdaad een pak beter dan mijn Frans hoor.  ;)
Mvg, Jurgen

dgrr57

Citaat van: PeterVG op 30 januari 2013, 00:16:12 AM

Ach, er valt altijd wel een verhaal te verzinnen zodat je toch een 59 kan inzetten samen met een M2-stuurrijtuig.
Je verteld aan de bezoekers van je modelbaan dat het M2 stuurrijtuig defect is en de opgevorderde 62 ook.
Dan mag het wel een 59 inzetten om de hele handel toch nog op zijn bestemming te krijgen. ;)
Foto genomen in 1987 van een Neerpelter bij aankomst in Mol.
Indeed. Never say never  :)

PeterVG

Wat de vraag van Erwin betreft,
Kon een M2 stuurrijtuig rijden met een loc reeks 51 als duwer.
Na wat info verzameld te hebben kan ik melden dat dit NIET kon. Een M2 stuurrijtuig kon enkel als stuurrijtuig dienst doen in combinatie met de GM locs van de NMBS. Dus de reeksen 62 en 55. Niet de overige diesellocs.

Vandaar deze foto van een Neerpelter gesleept door 51. Op zich een zeer zeldzaam feit. Het is voorgekomen maar met gewone M2 rijtuigen en dus steeds met de 51 vooraan.

B loc

Met de reeks 52, 53 en 54 ging dit ook. Dit werd gedaan op de Athus-Meuse lijn.
Mathias

PeterVG

Inderdaad, ook GM locs
Die zouden elektrisch aangestuurd worden, terwijl de cockerill locs pneumatisch aangestuurd werden. Vandaar dat de Cockerill locs niet met een M2 stuurrijtuig aangestuurd konden worden.

ERVIN