MSM 50

Gestart door Peter, 05 november 2005, 11:23:32 AM

locomotion

Zeer goed nummer. Hopelijk vinden we ook in Spoorwegjournaal enkele aanvullende artikels over het grootbedrijf en staalvervoer. Hopen maar, want in het verleden zien we zelden complementaire artikels. Twee werelden naast elkaar.
Het priductieproces over staal wordt goed uitgelegd. De kalkwagens lijken mij uit de kalkgroeve nabij Tamines te komen. Deze kalk is echter niet bestemd voor hoogovens. Dit type wagens worden wel gebruikt.
Jammer van de onderschrften die bij sommige artikels verdwenen zijn. Kijk maar eens onder Trix. Maar de tekst helpt je wel goed weg. Nu moet ik wel de tekst lezen en niet alleen plaatjes kijken. Ook staat er een geforceede perpectieffoto van een Fleischmannwagen bij goederenladingen. Alles staat bijeengedrukt waardoor je een verkeerd beeld van deze wagen krijgt. Ook bij dit artikel over goederenladingen zijn de onderschriften bij de foto's er af gevallen. Er waren er gewoon geen? Hier mis ik ze wel.
Locomotion

Johnnytrein

Locomotion, Een tijdje geleden verscheen er van railhobby een staal special http://www.railhobby.nl/12429/default.aspx .Of deze nog leverbaar is weet ik niet. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

locomotion

Jonnytrain. Bedankt voor de info. Bedoel je daarmee dat dit speciaal nummer het meer heeft over grootbedrijf en daarmee Spoorwegjournaal hiermee niet meer moet komen. Ik vermoed dat Railhobby het meer zal hebben over de nederlandse spoorwegen, en van Spoorwegjournaal verwacht ik dan meer Belgisch materiaal te zien zoals het in Belig? rijdt.
Die staal speciaal nummer uit Nederland lijkt precies nog verkrijgbaar te zijn voor 21,10 euro. Spoorwegjournaal zou het toch goedkoper kunnen. Het hoeft dan wel geen extra nummer te zijn. Gewoon wat meer aandacht over staalvervoer met unieke foto's waar wij de gelegenheid zelden hebben om ze te gaan trekken.
Trouwens de site van Railhobby lijkt me wel goed onderhouden en actueel te zijn.
Locomotion

janjozef

Door de jaren heen zijn er reeds verschillende artikels over staal productie verschenen in SJ. En als het gaat om meer kennis van staalproduktie denk ik dat er betere boeken zijn, als het is om in model na te bouwen is het toch aan te raden de basiskennis van de staalproduktie te kennen dat je weet wat ge aan het maken zijt om ergen toch een zekere logika in het project te kunnen leggen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Tom

Die basiskennis over staal heeft MSM prachtig meegegeven in het speciaal, en ook vele aspecten over staal in modelbouw.
Maar locomotion wil graag eens ies zien over staal in grootbedrijf, waarbvoor we SJ hebben natuurlijk.
citaat:
Geplaatst door locomotion

Trouwens de site van Railhobby lijkt me wel goed onderhouden en actueel te zijn.
Locomotion

Dat is mij ook opgevallen.
Trouwens kun je ergens inloggen voor die tijdschriften online te zien, is dat dan zo'n digitale versie waarvan er velen dat van MSM graag zouden zien?
Tom

rgp

Dag,

Tijdens een week-endje "nullen" in Dieppe, het nummer doorgelezen en ... ontgoocheld.  Samengevat zou ik zeggen: het nummer van de gemiste kans.

Nummer 50 een mijlpaal, maar beperkt de hobby zich tot deze inhoud.  Was het niet DE kans om aandacht te schenken aan een Z-baa,; een N-baan, een 0-baan, 1-baan, een II-baan ?

Deze inhoud had perfect geweest als inhoud van nummer ... 51.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

D_Loc

citaat:
Geplaatst door locomotion

Jonnytrain. Bedankt voor de info. Bedoel je daarmee dat dit speciaal nummer het meer heeft over grootbedrijf en daarmee Spoorwegjournaal hiermee niet meer moet komen. Ik vermoed dat Railhobby het meer zal hebben over de nederlandse spoorwegen, en van Spoorwegjournaal verwacht ik dan meer Belgisch materiaal te zien zoals het in Belig? rijdt.
Die staal speciaal nummer uit Nederland lijkt precies nog verkrijgbaar te zijn voor 21,10 euro. Spoorwegjournaal zou het toch goedkoper kunnen. Het hoeft dan wel geen extra nummer te zijn. Gewoon wat meer aandacht over staalvervoer met unieke foto's waar wij de gelegenheid zelden hebben om ze te gaan trekken.
Locomotion

Ik heb de Staal Special.
Deze gaat zeker niet alleen over de NS, hieronder volgt een kort overzicht van een gedeelte van de inhoud:
- uitleg hoe een hoogoven werkt
- railplan voor hoogovens
- Logistieke proces Corus
- Kort stuk over Cockerill
- Baan Belgische hoogovens in N
- Hoogovens van Dillingen (Duitsland)
- Verouderen/vervuilen van materieel
- Vervoer van ijzererts in Noord-Scandinavi?
- Overzicht van beschikbaar materieel in model voor hoogoven

Al met al vond ik het een interessante special, maar smaken verschillen natuurlijk. Het blad telt 114 pagina's (zover ik kon zien zonder reclame m.u.v. de omslag)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Tom

Er waren wel foto's van een N-baan, maar toegeheven er was wel weinig gedaan met andere schalen.
Maar artikels zoals verweren zijn universeel.
Tom

locomotion

Naast HO en N heb ik nog niet veel in andere schalen gezien over staal en ijzer. Zelfs niets in 0 en I, ook niet in een kleinschalige maquette. Dus in een nummer rond staal zouden andere schalen niet aan bod kunnen komen. Ik zou niet weten welk thema dit wel zou kunnen in ons klein Belgi?. Misschien dat rgp ook eens iets kan schrijven dat kan geplaatst worden. Al was het maar in schal 0. Misschien eigen creaties want in schaal 0 bestaat ook al niet zoveel.
Anders een gemiste kans.
Locomotion

janjozef

Ik denk dat het gewoon niet mogenlijk is op een grotere schaal dan HO een model te maken van de staal produktie bij ons (MTD Mortsel) is dat model op schaal HO al bijna 7 meter lang en dan hebben we nog verschillende stukken zoals een cokes fabriek niet gemaakt gewoon omdat er dan nog een pak meer plaats nodig was.
Maar inderdaad waarom schrijft Roland geen stuk over O daar kent hij uiteindelijk een heel pak van.

Jan

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door Tom
Trouwens kun je ergens inloggen voor die tijdschriften online te zien, is dat dan zo'n digitale versie waarvan er velen dat van MSM graag zouden zien?

Bij Railhobby kan je inloggen om het tijdschrift on-line te zien wanneer je abonnee bent.
Luc.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

janjozef

Om even terug te komen op de klacht van Roland dat er geen artikels over andere banen dan HO in staan.
Zou het niet kunnen dat er op dit moment bij MSM niemand is die bezig houdt met een andere schaal dan HO. Zou het dan niet beter zijn dat het O-forum zich bezig houdt met een artikel over O. Ik denk daarbij aan een artikel aan de (om)bouw van spoor O belgisch materiaal. Van op beurzen weet ik dat er bij het O-forum mensen zijn die zich met zulk een zaken bezig houden. Idem dito voor de voor de andere schalen.

Jan

rgp

Dag,

Idd, heb een paar artikelt(jes) geschreven over 0-bij??nkomsten in 0 in ... Belgi?, ook over wagonladingen (vertaald uit het Duits) en de ombouw van van Duitse en Franse rijtuigen naar Belgische (I5 en Grill-express).  Allemaal verschenen in 0-Magazine in het Nederlands en het Frans.

Maar waarom gaat de redactie enkel op "bezoek" bij HO-banen en N-banen ?

Vb: In Hamme en Jambes staat er resp een prachtige 1 en 0-baan.

Z-banen ken ik niet, maar ben wel in die mensen hun banen ge?nteresseerd, al was het maar om hun technieken, problemen en oplossingen en belevenissen te leren kennen.

Roland
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

rgp

Dag,

Even nog verduidelijken:

0-Magazine wordt uitgegeven door 0-Forum en ik verzorg daar de vertalingen en sommige inbreng voor.

Bij MSM ben ik KLANT en daar is de vraag: wat bied MSM mij ? (en dat is heel breed te interpreteren)  Idem met DE PIJL !

Roland
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Gerolf

Roland,

Ik denk dat je een geschikt persoon bent om iets te schrijven voor MSM over schaal O en aanverwanten. Dat dit per s? in MSM50 had moeten staan kan ik niet volgen.
Als je jezelf afvraagt wat MSM voor jou kan doen ... mail dan met Nico. Weet echter dat MSM door een vorm van vrijwilligerswerk wordt opgebouwd.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw