Printplaten printen

Gestart door PeterC, 17 september 2011, 11:19:58 AM

PeterC

Even een update:

Ik heb van verschillende mensen (ook forumleden - persoonlijk en via mail) de opmerking gekregen dat mijn uitleg niet al te duidelijk was...

Ik herhaal het nogmaals: deze methode gebruikt (buiten het etsen) geen chemicali?n!  En de kostprijs (wanneer je het noodzakelijke materiaal voorhanden hebt) is goedkoper dan belichten/ontwikkelen.

Hierbij een howto hoe ik tot dusver te werk ben gegaan (met positief resultaat).

Het ontwerp maak ik in Eagle (zowel schema als PCB ontwerp).  Bij het afdrukken worden de instellingen in Eagle gezet op 'Solid' en 'Black'.  De printerdriver wordt ingesteld op 'beste kwaliteit' (zou 600 DPI moeten zijn).  Als papiersoort kies ik 'normaal' (met de instelling 'dik papier' of 'fotopapier' heb ik slechte ervaringen en een deel van de printer uiteen mogen halen om het papier (dat veel te traag wordt ingevoerd) te verwijderen).

Dan volgt het afdrukken:



Om papier en afdrukken te sparen verschillende ontwerpen op ??n blad gezet:




Het papier is belangrijk!  Ik heb meerdere experimenten uitgevoerd en ben nu bij een papiersoort gekomen die tot nu toe de beste lijkt.  Het is een financi?el magazine van een bank van onze oosterburen (toevallig afgekort als DB [;)] ).  Van het papier zelf weet in niets.  Via het FSC nummer (FSC C003216) ben ik bij een drukkerij uit het Brusselse terechtgekomen (is me al meerdere keren opgevallen: verantwoordelijke uitgever, opdrachtgever,... maar nooit gegevens over de drukkerij).  Ik heb nog geen contact met ze opgenomen om te weten welke reclame ze eventueel nog op dat soort papier maken en om welk soort papier het uberhaubt gaat.

Het afgedrukte ontwerp wordt uitgeknipt en de transferplek voorbereid.  Een blokje/plankje om de tafel te beschermen.  Een stukje 80g blanco papier en moeder's strijkijzer.  Het strijkijzer opwarmen op 2 bolletjes, geen stoom!



Het strijken: een tweetal minuutjes over-en-weer en tamelijk wat druk op zetten.  Het schutbladje (ordinair blanco 80g papier) steeds tussen het bedrukte papier en het strijkijzer houden.  Af en toe eens onder het schutblad kijken of er geen rimples zijn en deze wegstrijken.  Vrij veel druk op het ijzer zetten.
Ondertussen hulp roepen (een man kan maar ??n ding terzelfdertijd) en een bakje (laten) vullen met heet water.
Heet gestreken print in het heet water:



...en laten ontwikkelen...



Papierresten lossen op in het water. Let op: het kan een tijdje duren om het papier te laten oplossen (+5 minuten).  Vers, heet water helpt.
Het papier niet losrukken (kans op 'baantjes' die op het papier blijven) maar langzaam laten weken...

Nadat het papier opgelost/verwijderd is, blijven er vezels van het papier achter (vooral in boorgaten en letters):



Een duur gereedschap lost dit op!



Er mag redelijk hard geschuurd worden met de tandenborstel: de baantjes zijn door de samenstelling van de toner (inkt + fijne kunststofkorrels) vrij goed op de print 'gebakken'.

Dan volgt het etsen.  Volgende foto toont dat dat niet met high-tech materiaal moet gebeuren (deze 'pot' heeft al 20 jaar 'overwinterd' in mijn garage).  De pot (langzaam!) opgewarmen au-bain-marie in de gootsteen met warm water.  Let op voor spatten van het etsmiddel (zelfs op inox zijn de sporen moeilijk te verwijderen [xx(] ).



En de ge-etste print:



Opgekuist en geboord:



en opgebouwd (en functionerend!):




Ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid te hebben geschept.
Vragen, opmerkingen...  Shoot!
Groetjes, Peter


Havoc

Mooi en duidelijk. Bedankt om de tijd te nemen om het zo uiteen te zetten. Een artikeltje in MSM onder KISS?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Johan, graag gedaan.  E?n foto is de cencuur niet gepasseerd: die als ik met het strijkijzer in mijn handen sta [:)][:)][:)]
Groetjes, Peter


Steam.N

Overduidelijk, peter.

Nu nog een laserprinter vinden waar dat papier zonder brokken door kan .
Thanks !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Terug bezig met een proefprint.  Het ontwerpen en strijken gaat steeds beter:



Het etsmiddel daarentegen...  De overjaarse pot lag vol met schuim en brokken en van de regen geprofiteerd om het etsmiddel eens (buiten!) met koffiefilters te filteren (wat een hoop rommel lag er in die pot!).
Het etsmiddel is nu troebel terwijl dit in het verleden groen helder was.  Benieuwd of het nog gaat etsen (staat nu au-bain-marie in de gootsteen)...

Groetjes, Peter


Steam.N

Peter, ik vermoed dat je dit niet kunt met een inktjet afdruk?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Neen!
Het moet met een laserprinter (of fotokopieermachine) zijn.  De toner van een laser bestaat uit kleurstof en heel fijne kunststofdeeltjes.  Het zijn die kunststofdeeltjes (met daaraan de kleurstof) die je met het strijkijzer op de printplaat zet.  Wanneer de oorspronkelijke drager (het papier) oplost in het water, blijven de kunststofdeeltjes vastgebakken op de print.
Groetjes, Peter


PeterC

En ja hoor!  Hoe troebel en vuil het etsmiddel ook lijkt, het doet zijn werk nog!  Twee uurtjes in de 'pot' gezeten en als resultaat een bruikbare print:



Twee baantjes 'plakken' wat aan elkaar en moet ik eens met een cutter passeren en bij ??n gaatje had ik mijn goede bril niet op [^][^][^].
Groetjes, Peter


Geert

Mooi resultaat Peter.

Waar is de tijd dat ik nog printjes maakte met die afwrijfbaantjes en eilandjes rechtstreeks aangebracht op de koperzijde. Dagen was ik er zoet mee.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Ik vraag me al lang af of deze techniek met strijkijzer en veel druk ook kan toegepast worden met een plastifeermachine? Zulke machine dat een plastiek doorzichtige folie om een blad papier of karton kan smelten.
Als ik deze week wat tijd heb print ik iets uit op een laserprinter op een reclameblad en probeer ik dit over te brengen op een PCB-ke via zulk toestel.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Knap resultaat, Peter.
Voor wie geen belichtingstoestel heeft, heb je een prima oplossing gevonden !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Zou deze truc even goed werken om (tweezijdig) modelbouwstukjes te etsen ?

Steam.N

Probleem lijkt me de postionering van de twee maskers tov mekaar.
Voor de rest lijkt me dat wel te kunnen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Positioneren is een probleem, en misschien ook het "eenmalige gebruik" van je maskers.
Wat ik ets, gebeurt meestal met enkele in serie.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw