Aansluitingen aan je sporen zonder solderen

Gestart door Geert, 28 november 2010, 22:38:19 PM

Havoc

#15
citaat:
M.a.w. blijft Aluminiumoxide elektrisch geleidbaar na jaren?


Aluminiumoxyde is niet geleidend (ik denk zelfs dat er geen enkel oxyde geleidend is). Maar als het het soort is dat "vanzelf" ontstaan is op een onbehandeld aluminium oppervlak, dan is dat dun en gemakkelijk te doorprikken. Als je op zo'n oppervlak bvb een schroef aanspant met een draad eronder heb je een goed contact. Een echt dik geanodiseerd oppervlak is iets anders.

citaat:
Ik denk dan aan faston stekertjes bv. Johan.


Onder andere. Alle IDC contacten: RJ11, RJ45, flatcables, krone blokken etc. Duizenden types zijn er zo in gebruik dag in dag uit, soms gewoon buiten, zonder problemen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

#16
citaat:
Geplaatst door Havoc

Aluminiumoxyde is niet geleidend (ik denk zelfs dat er geen enkel oxyde geleidend is). Maar als het het soort is dat "vanzelf" ontstaan is op een onbehandeld aluminium oppervlak, dan is dat dun en gemakkelijk te doorprikken.



Dit is nu net wat ik probeer te testen al die jaren. Tot hiertoe blijft het Aluminium profiel stroom geleiden aan het oppervlak? Mogelijk zit het in die dunne laag? Nog niet aan gedacht.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Frank_N

#17
Groet van Frank

ysbeer

#18
citaat:
Geplaatst door Geert

Ik zal bij deze het persoonlijk uitproberen en ervaren. Over enkele jaren zal ik verslag uitbrengen?

Geert




Ik ben er van overtuigd dat het vierkante wiel beter rijdt dan het ronde

Ik zal bij deze het persoonlijk uitproberen en ervaren. Over enkele jaren zal ik verslag uitbrengen?
wim

Klaas Zondervan

#19
Skin-effect speelt alleen een rol bij hoge frequenties. Bij de frequenties die we op de modelspoorbaan gebruiken is het verwaarloosbaar.

Aluminium vormt zeer snel een oxide. Als je de oxidelaag afschuurt zit hij er binnen een seconde weer op. Dat is ook de enige reden waarom aluminium lastig te solderen is.

Vrijwel alle metaaloxides zijn elektrisch isolerend. Alleen zilveroxide is geleidend. Daarom worden contacten vaak van zilver gemaakt.

Havoc

#20
citaat:
Ik ben er van overtuigd dat het vierkante wiel beter rijdt dan het ronde

Ik zal bij deze het persoonlijk uitproberen en ervaren. Over enkele jaren zal ik verslag uitbrengen?


Hoef je niet te doen, is al lang gedaan en het werkt: http://www.youtube.com/watch?v=LgbWu8zJubo

citaat:
Vrijwel alle metaaloxides zijn elektrisch isolerend. Alleen zilveroxide is geleidend. Daarom worden contacten vaak van zilver gemaakt.


Zilveroxyde is niet goed geleidend (eigenlijk is er maar 1 vorm van de zilver oxydes die halfgeleidend is). Wat het wel als eigenschap heeft is dat het gemakkelijk door druk (en temperatuur) wordt afgebroken. Dus in een contact waar er altijd druk tussen de aanrakende delen is is dat een voordeel. Maar voor zeer lage spanningnen/stromen is zilver niet geschikt. Dan is goud en palladium beter. Zie bvb hier //www.usbr.gov/power/data/fist/fist3_3/vol3-3.pdf
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#21
citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door Geert

Ik zal bij deze het persoonlijk uitproberen en ervaren. Over enkele jaren zal ik verslag uitbrengen?

Geert




Ik ben er van overtuigd dat het vierkante wiel beter rijdt dan het ronde

Ik zal bij deze het persoonlijk uitproberen en ervaren. Over enkele jaren zal ik verslag uitbrengen?
wim




Onlangs las ik op Grenswetenschap dat de aarde niet rond de zon draait [:o)]
Wat dat zilver betreft, en dan over audio: Verzilverde luidsprekerkabels "klinken" beter. Puur zilver klink nog beter. Relais met verzilverde contacten "klinken" ook beter.
In navolging van Ysbeer zal ik over jaren hier nog over berichten [:D]

De Groeten!!!!
Groet van Frank

Geert

#22
citaat:
Geplaatst door Frank_N

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door Geert

Ik zal bij deze het persoonlijk uitproberen en ervaren. Over enkele jaren zal ik verslag uitbrengen?

Geert




Ik ben er van overtuigd dat het vierkante wiel beter rijdt dan het ronde

Ik zal bij deze het persoonlijk uitproberen en ervaren. Over enkele jaren zal ik verslag uitbrengen?
wim




Onlangs las ik op Grenswetenschap dat de aarde niet rond de zon draait [:o)]
Wat dat zilver betreft, en dan over audio: Verzilverde luidsprekerkabels "klinken" beter. Puur zilver klink nog beter. Relais met verzilverde contacten "klinken" ook beter.
In navolging van Ysbeer zal ik over jaren hier nog over berichten [:D]

De Groeten!!!!



Ik snap de humor hierachter wel Frank.

Ik geef ook niet toe dat ik gelijk heb, ik probeer het zelf over enkele jaren uit, en we zien wel...

Het klopt wel degelijk dat de Aarde NIET om de Zon draait. Ze valt er zelfs op. Maar door haar beweging loodrecht op de as van de Zon valt ze er telkens achter, en dit al enkele miljarden jaar na elkaar [;)]

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Huugooke

#23
En om weer terug op het thema te komen, of eigenlijk niet:[:D]
je kan ook aan de onderkant van de rail solderen:
http://www.flickr.com/photos/huugooken/6925456206/lightbox/
en eerst een klein gaatje boren helpt ook nog

Frank_N

#24
Alle gekheid op een stokje, Hoe is met je project, Geert?

Ps: dat de aarde niet om de zon draait betwijfelde ik al langer (maar heeft niks met modelspoor te maken)
Groet van Frank