Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

type 11 stoomlok

Gestart door Dirky, 19 september 2009, 22:31:39 PM

videofred

#105
Dit is mijn vakgebied [:)]

citaat:
Geplaatst door Gerolf
- Je maakt het harder door het te verhitten en plots te laten afkoelen
Klopt dit? Voor alle metalen?


Dit klopt, maar enkel voor staal. Ijzer bijvoorbeeld kun je niet harden. Dit ligt aan het koolstofgehalte. Als het koolstofgehalte te laag is, kun je het staal niet meer harden en is het dus geen staal meer, maar week ijzer. Non ferrometalen kun je niet harden.

citaat:

Is er een verschil in hitte voor beide processen?



Ja. Harden doe je door het staal roodgloeiend te maken en plots af te koelen. Ontlaten (inwendige spanningen wegnemen) doe je aan max 250? gedurende enkele minuten. Ontlaat je aan een te hoge temperatuur, dan wordt het staal terug zacht.

Maar dit zijn de regels voor laaggelegeerd gereedschapstaal. De tegenwoordige hooggelegeerde gereedschapstalen, het zogenaamde snelstaal (HSS) krijg je -eens dat het gehard is- niet meer zacht. Ook niet als je het roodgloeiend maakt. Je moet het dus ook niet meer bijharden. Alle draaibeitels zijn tegenwoordig gemaakt uit reeds gehard HSS of hebben een opgelaste of opgevezen hardmetalen punt (widia).

Je kunt HSS ook in ongeharde vorm krijgen, en dan kun je er gewoon in vijlen, boren frezen enz. Sommige poedermetallurgische varianten zijn luchthardend. Die moet je enkel opwarmen tot roodgloeiend en ze worden vanzelf hard door de afkoeling gewoon in de lucht.

Voor het slijpen van HSS moet je toch opletten dat je het materiaal niet 'verbrand' omdat je dan haarscheurtjes kunt krijgen.

Slijpen van hardmetaal (widia) is maar op ??n manier mogelijk: met diamantschijven.

Om te weten welk materiaal je in handen hebt kun je de vonkenproef doen met een slijpschijf: gele vonken betekent zacht gereedschapstaal, dieprode vonken hard snelstaal.

Hardmetaal is veel zwaarder dan gewoon staal, en je kunt het niet slijpen met een gewone slijpschijf. Hardmetaal is geweldig broos ook.

Allez ik hoop dat dit van nut kan zijn [:D]

Fred.
Model Railroading is ..... plezant!

Dirky

#106
bedankt voor de prima uitleg Fred...

ik ben er toch in geslaagd het wielprofiel te slijpen in ??n van je staalplaatjes. De wieletjes zijn prima gelukt... [;)]

videofred

#107
citaat:
Geplaatst door Dirky
ik ben er toch in geslaagd het wielprofiel te slijpen in ??n van je staalplaatjes. De wieletjes zijn prima gelukt... [;)]



Hoe heb je dat gedaan man! Met de Dremel uit de hand?
Ga je de loopvlakken van de wielen nog nabewerken?
Zwarten of chromeren bijvoorbeeld.
Hoe ga je ze terug op de assen persen?

Fred.
Model Railroading is ..... plezant!

Dirky

#108
een Dremelsteentje schuin (1:20) en op juiste breedte gezet met het overschotje diamant dat je me meegaf. Daarmee de basis-inkeping geslepen in het staal. Dan een Dremel snijschijfje puntig gezet en de fijne inkeping geslepen.
Er zit een relatief kleine fout op maar die is met het blote oog amper waarneembaar. Een proef-wagon met hervormde loopprofielen loopt glansrijk door de P87 wissels...

loopvlakken misschien zwarten... eerst proberen of het ook lukt met lijnolie???

wielen pers ik met een klassiek knikpersje waarvoor enkele speciale hulpstukjes gedraaid zijn. Enige moeilijkheid is de kwartslag dat het rechts wiel moet voor zijn op het links...

blijft plezant... ook al lijkt het een eeuwigheid te duren [:)]

videofred

#109
citaat:
Geplaatst door Dirky

een Dremelsteentje schuin (1:20) en op juiste breedte gezet met het overschotje diamant dat je me meegaf.


Goed gerief h? [;)]

citaat:

loopvlakken misschien zwarten... eerst proberen of het ook lukt met lijnolie???


Lijnolie? Nog nooit van gehoord. Uit welk materiaal zijn die Romford wielen gemaakt eigenlijk?

Dat spul om mee te zwarten is zeer giftig heb ik gehoord. Je zult ook moeten zien dat de stroomgeleiding ok is. Chromeren is zeer duurzaam, Minitec kan je hier verder mee helpen.
www.minitec.be

citaat:

wielen pers ik met een klassiek knikpersje waarvoor enkele speciale hulpstukjes gedraaid zijn. Enige moeilijkheid is de kwartslag dat het rechts wiel moet voor zijn op het links...


Ja die kwartslag is het probleem h?. Een persje is echt wel nodig als je professioneel wilt gaan werken.

citaat:

blijft plezant... ook al lijkt het een eeuwigheid te duren [:)]



Een mens moet nog werken voor zijn brood ook h? [;)]

Fred.
Model Railroading is ..... plezant!

ToThePoint

#110
Misschien een sleuteltje maken in staal dat aan de binnenkant van het spakenwiel net inpast. Het voordeel van het spakenwiel benutten dus. Als je 2 zulke sleutelkes hebt kan je misschien verdraaien als dat lukt he. Misschien eerst testen op andere geperste spaakwielen.
Tis maar een idee he.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

#111
sorry, geen gepruts... ik geef de voorkeur aan meteen het juiste te doen en dat is juist oplijnen v??r en tijdens het persen...

Dirky

#112
Fred, de wielen zijn een soort zamac denk ik want ik kan er geen delen aan solderen.
Als de type 11 af is (en rijdt) wordt er een (reeks) nieuwe gemaakt maar dan met stukken die ik laat etsen. De wielen voor die kerel(s) ga ik zeker zelf maken... (niet voor direct want eerst moet er een baan komen [:)])

en de lijnolie... toen mijn vader nog leefde heb ik regelmatig onderdelen van wapens gezwart door lijnolie in te branden. vooral de stukken van bvb het trekkermechanisme werden op die manier gezwart. De meeste delen die aan de buitenkant zichtbaar waren werden gezwart met gun-blue.

ardjoena

#113
citaat:
Geplaatst door Dirky

sorry, geen gepruts... ik geef de voorkeur aan meteen het juiste te doen en dat is juist oplijnen v??r en tijdens het persen...


Dirk
Al van in het begin volg ik dit project,vooral het draaiwerk. Ben erg onder de indruk van je werk.
De onderdeeltjes zijn wel erg klein ,ik ben spoor 1 gewoon.
Inplaats van de wieltjes te persen kan je ze ook plakken met loctite.
Zo heb je een klein beetje tijd om te "richten"
De hoek moet overigens niet exact 90? zijn , als ze maar alle 3 de assen gelijk zijn.Het uitrichten doe ik in de draaibank , tussen de centers met twee vaste steunpunten voor de krukpennen. Daarvoor moeten er echter centergaatjes in de assen zitten.Voor HO zal dat mogelijk niet kunnen(mogen)
Ook je klinknagel imitatie wil ik wel eens proberen. In spoor 1 is dat geen probleem. Het lijkt me dat je waterbaken 15mm hoog zijn en dat er ongeveer 25 nagels in de hoogte zitten. Diameter van de kopjes 0,6 a 0,8mm?
Bij het draaien zeg je dat kleine diameters niet echt lukken?
Op mijn bank (75CM tussen de punten )kan ik over een kleine lengte, want de spanen vernietigen soms het asje, diameters draaien van..... 0,3mm.
De truk zit hem in het slijpen van de hss beiteltjes.
Voor profielbeiteltjes gebruik ik resten van een houtlintzaag.
De achterkant , weg van de tanden dus , kan je nog net boren en vijlen. Voor messing ,aluminium, zamac en zelf automatenstaal is dit bruikbaar. Harden is niet nodig als je geen serie's van 50 stuks moet maken. Automatenstaal heeft trouwens niks met staal te maken , integendeel, het is zacht en draait zo makelijk als aluminium.
Ik kijk uit naar het vervolg van je werk.

Dirk
 

Dirky

#114
Bedankt voor de omplimenten Dirk... het is wederzijds want ik ben stikkejaloers op de dingen die jij maakt!

Voor de onderbouw ben ik er nog niet helemaal uit. De fameuze Proto87 ophanging zoals de britten die "uitgevonden" hebben zint me niet. Voor 00 zal dat misschien nog net kunnen maar alles wat kleiner is wordt een soep. Aan de andere kant zie ik niet in waarom mijn loc over een obstakel van 2mm zou moeten kunnen rijden [:)]
Ik wil nu eens proberen met een vaste achteras en een centraal pivoterende vooras. De middenste as zou ik met veerkes kunnen naar beneden drukken.

als ik kleine diameters moet draaien is het toerental niet hoog genoeg maar dat is nu opgelost in die zijn dat ik de beitel vervang door een dremel. Ik slijp feitelijk ipv te draaien. Op de foto van de loc zie je die kleine leuning houderkes...? Die zijn op die manier gedraaid. Voor andere kleine draaibeitelkes gebruik ik oude wipzaag lemmers...

De klinknagelkes zijn echt klein ... 0,3mm. Als ge wilt maak ik een schetske met daarop de punten waar je best meteen op let.

en loctite... bedankt voor de tip! nooit aan gedacht!

ardjoena

#115
Dirk
De toerentallen die ik gebruik bij kleine diameters zijn zelden boven 1500. Onlangs nog een 20 tal sproeiers geboord met diameter van 0.18mm. Tr/min ook niet hoger , en .... geen boortje gebroken.
Die handvatjes op de foto, welke diameter hebben die en hoe dik is het staafje dat er doorkomt?
Het is zeker niet mijn bedoeling om een HO te bouwen ( daar zijn mijn ogen ondertussen te slecht voor geworden ), maar ik wil wel eens proberen om enkele onderdeeltjes te maken. Dan weet ik waarover ik praat en kan dan misschien raad geven.
Zal eerst eens proberen een serie 0.3 mm klinknageltjes te persen op een plaatje ter groote van een postzegel.
Dirk
 

conducteur

#116
citaat:
Geplaatst door ardjoena

Dirk
De toerentallen die ik gebruik bij kleine diameters zijn zelden boven 1500. Onlangs nog een 20 tal sproeiers geboord met diameter van 0.18mm. Tr/min ook niet hoger , en .... geen boortje gebroken.
Die handvatjes op de foto, welke diameter hebben die en hoe dik is het staafje dat er doorkomt?
Het is zeker niet mijn bedoeling om een HO te bouwen ( daar zijn mijn ogen ondertussen te slecht voor geworden ), maar ik wil wel eens proberen om enkele onderdeeltjes te maken. Dan weet ik waarover ik praat en kan dan misschien raad geven.
Zal eerst eens proberen een serie 0.3 mm klinknageltjes te persen op een plaatje ter groote van een postzegel.
Dirk


Eigenlijk moet je je een beetje proberen te houden aan volgende formule: n (toerental) = (Vc (snijsnelheid) * 1000) / (pi*d(iameter in mm)), maar is dit, afgezien van het maximale toerental van je draaibank haalbaar als je weet dat je met hss beitels 30 meter per minuut moet proberen te halen voor snijsnelheid? Of hardmetaal 80 m/min? (Zo leren wij het toch op school)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ardjoena

#117
Zo heb ik het ook geleerd, maar eigenlijk is dat om een juiste verhouding te krijgen tussen de standtijd van de beitel en productie snelheid.
Daarjuist een proefstukje gemaakt voor "klinknagel persen"
Het plaatje is 12 X 30 mm. Kleinere nageltjes kan nog ,maar loop stilletjes tegen de grens van mijn gezichtsvermogen.[:(]Zal morgen nog eens proberen met een frise kop.[:o)]
Dirk

 

ardjoena

#118
Kon het toch niet laten. nog eens geprobeerd maar stempeltje fijner gemaakt en een aanslag aan gemonteerd om "in lijn " te blijven. Niet gekeken of de nageltjes mooi uitkwamen,vandaar foutjes in de hoek
Plaatje is 11X30mm. Hier gooi ik de handdoek in de ring,(of ik moest een afspraak met de oogarts maken [:D])
Dirk
 

Dirky

#119


de dichte rij net voor de cabine ligt aan het einde van dezen Dirk zijn capaciteiten [:)]. Het stempeltje daarvoor heeft een putteke van 0,25mm...

tussen haakjes: (zonder vergrootglas slaag ik er ook niet meer in [;)])