Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

type 11 stoomlok

Gestart door Dirky, 19 september 2009, 22:31:39 PM

ardjoena

#135
Met dubbelzijdig zelfklevend plakband heb ik ook al goe resultaat gehad.
Dirk
 

Dirky

#136
Ze zijn gefreesd op die manier. Het plaatje met dubbele kleefband op een onderstuk. Helemaal op 't einde kwamen ze wel los.. Op 't nipperke zou ik zeggen.
Met die heel kleine dingen (het stangetje is 1mm x 0,8mm op doorsnede) heb je wel het nadeel dat bij het frezen het stukje gaat dansen door de flexibiliteit van de tape die dan in verhouding behoorlijk dik is t.o.v. het stuk. Resultaat is een geribbelde zijkant die dan moet nagevijld worden.

Kris

#137
Hallo,
Ik volg deze topic al een tijdje , prachtig werk , voor revetjes ga ik ongeveer hetzelfde te werk , daar ik het voordeel van een cnc frees heb maak ik een klein puntje met een graveerfrees en dan doordrukken met een stempeltje , ik heb nu een profiform persje besteld speciaal voor revetjes , stempeltjes van 0.4mm voor HO , 0.7mm voor 0 en 1mm voor spoor 1
Profiform is niet goekoop maak kwaliteit , ik heb er het plooibankje profiform 320 met ponsen ... van , goed spul
Voor het frezen van kleine onderdeeltjes gebruik ik ook dubbelzijdige tapijtplakband ( die van Tesa is straf spul)
groetjes
Kris

ardjoena

#138
Zo ga ik te werk: Ik neem een strip ijzer , boor en ruim de twee gaten .
Door die gaten centree ik de strip op een stuk afval messing of aluminium .Daarna frees ik alles wat geen koppelstang is weg [:D].Geen cnc want daar heb ik geen kaas van gegeten.
Wel maak ik gebruik van ronde "malletjes" die over de staafjes geschoven zijn . Wanneer de frees het ringetje raakt ben ik op de maat . Voor de rondingen schuif ik de koppelstang over een vast asje en draai de stang handmatig rond.Wel oppassen voor de vingers en steeds tegen de freesrichting in bewegen , anders hapt de frees.
Wat hou t'ge uiteindelijk over ... zjust een koppelstang.
Daarna nog bronzen busjes draaien en inpersen .

Dirk



 

Dirky

#139
thx voor 't kompliment Kris... ik bewonder evenzeer je werk!

Hier staat een CNC machine in aanbouw en het komt er gewoon niet van ze eens af te werken. Nu, in mijn dagelijks leven moet alles CADCAM zijn en het stoort mij dus niet eens echt met de hand te werken. Ik heb helaas de verkeerde schaal gekozen [;)]

Ja Dirk, ik heb duidelijk de verkeerde schaal gekozen [:)]

ToThePoint

#140
citaat:
Geplaatst door Dirky

thx voor 't kompliment Kris... ik bewonder evenzeer je werk!

Hier staat een CNC machine in aanbouw en het komt er gewoon niet van ze eens af te werken. Nu, in mijn dagelijks leven moet alles CADCAM zijn en het stoort mij dus niet eens echt met de hand te werken. Ik heb helaas de verkeerde schaal gekozen [;)]

Ja Dirk, ik heb duidelijk de verkeerde schaal gekozen [:)]



Kwil ze wel komen halen hoor. Werk dat wel verder af. [:D]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

#141
ben de foto's terug aan het plaatsen... nieuwe info volgt later!

Dirky

#142
Na enkele tegenslagen met de verbouwing van een BR38 naar type 64 dit weekend heb ik de 11 weer bovengehaald.

De kast is weer helemaal netjes opgekuist:

Alle stukken zijn nog heel [:)]


Op de eerste foto zie je de nieuwe rookkast in aanbouw. Een uurke later is deze nieuwe rookkast in stukken van elkaar gevallen door iets te lange verwarming met de toorts [:(]
Hopelijk wordt ook dit weer geen processie van Echternacht...


Dirky

#143
De 3D samenbouw is ditmaal gemodelleerd met stukken die eveneens op een etspatroon zijn getekend. Het wordt als het ware een bouwpakket!



De MASHIMA motor is volgens mij te groot dus moet ik op zoek naar een kleiner exemplaar maar dan met een grotere reductie.

Verder zoek ik ook nog steeds naar 14mm spaakwielen met 12 spaken...

Dirky

#144
Van Patrick (DGRR) heb ik volgende link gekregen:

http://www.apogee-vapeur.ch/index.php?include=proddetail&idarticle=80&lng=1&id=4

Ik vind die zaken nogal prijzig en zoek naar een goedkopere oplossing...

Dirky

#145


Tussen de aperitief en de BBQ de dom gemaakt... nog geen OK oplossing gevonden om de flens te maken.

Michiel

#146
Dirk, ik ben heel erg blij dat je terug met je type 11 bezig bent. Het was een van mijn favoriete draadjes, en volg weer met veel interesse. Als een spons probeer ik te absorberen wat ik zie en hoe je het doet, om het ooit weer te repoduceren, maar dan in schaal N. Ik mag toch dromen, niet? [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#147
eindelijk weer een paar minuten gevonden om verder te werken. De cilinders moeten rivetten krijgen:



@ Michiel: ik kan je eventueel de plannen afdrukken op de juiste schaal...

ardjoena

#148
Ook ik ben blij dat je weer aan je type 11 verder doet.
Kan je de dom niet uit een massief stuk maken?
Ik draai en vijl zoiets uit een blok(je ) ijzer of messing.
Wat zijn de afmetingen van die dom en de diameter van de ketel?
Dirk
 

Dirky

#149
8mm dom op ketel van 15mm... is klein om juist te vijlen...