Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

Nederbrakel - anno 1920

Gestart door Dirky, 23 januari 2009, 21:56:44 PM

Michiel

...met een klein vijltje elk kopje wat afvijlen... [xx(][:D][:D]

ik heb snel wat liggen zoeken naar "rail spikes" voor FiNe-scale (N), maar heb nog niets kunnen vinden. Als ik iets tegenkom, laat ik het zeker weten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jacques timmermans

Dirky,

dan blijft er nog een oplossing over: het H0pur Gleissystem (http://www.h0pur.de/) van Willy Kosak gebruiken. Niet goedkoop maar 100 percent op schaal! Hiervoor heb ik mij al een poosje geleden het benodigde railmateriaal aangeschaft om eens het Duitse station Lichtenberg te bouwen.

Jacques Timmermans

Dirky

Ik heb idd al zitten kwijlen op die site. Ik zie mijn baantje steeds kleiner en kleiner worden... [:(] Maar ja,.. we komen er wel!

Gerolf

Een stukje gebogen staaldraad?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dirky, hoe heb je die Dirky-nagel" gemaakt? En, niet om moeilijk te doen, maar ik mis toch een beetje die onderplaat. Maar ik vermoed dat je je redenen hebt om het zonder te doen. In elk geval ziet die "Dirky-nagel" er wel goed uit!

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Zonder de onderlegplaten is het idd een naakte bedoening (maar officieel mag het). Ik kan echter nog niet etsen en hou dus dat hoofdstuk voor later. De nagels zelf zijn gemaakt uit koperdraad. Ze moeten enkel de juiste vorm weergeven en niet functioneel zijn. Op het proto87 forum van Yahoo staat een berichtje over genagelde profielen die los trillen na verloop van tijd. Dus denk ik dat sekondenlijm het werk zal doen en de nagel gewoon voor de show is. De dwarsliggers maak ik nu uit zacht hout (die van hobby-ecke vind ik ook maar niets) en kan ik op die manier een betere verweerde indruk laten weergeven.
Ik zoek nu eerst verder naar een betere manier om de nageltjes te maken. E?n troost is dat volgens de voorschriften in de jaren 20 de ballast tot ca. 5cm bovenop de dwarsliggers moest liggen (zie Table des Mati?res op ??n van jullie websites ? en waarvoor mijn dank) en dus op vele plaatsen geen nagels moeten zichtbaar zijn...

misschien vanavond al meer...

Peter

Dirky,
zoals je zelf al zegt is het zonder onderplaten een naakte bedoeling. Als je dan toch die perfektie wil nastreven, zou ik toch ook de onderplaatjes van h0Pur hierbij gebruiken. Ik weet dat ze niet goedkoop zijn, maar het is toch die extra uitgave waard.
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

iets betere foto...

Gerolf

Lostrillen en secondenlijm? Klinkt logisch. Waarom soldeer je niet?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jacques timmermans

Dirky,

als je de bouwwijze van Hobby-Ecke-Schuhmacher stipt volgt (de dwarsliggers op 6 mm dik kurk verlijmen en dan de profielen nagelen) zal je op de rechte stukken spoor ook na meerdere jaren geen problemen ondervinden. Dit kan ik uit de jarenlange ervaringen van meerdere modelbouwers en mijzelf staven.

Bij de bouw van wissels moet je anders te werk gaan: hier beveelt H.E. Schuhmacher aan om de complete wissel op een stukje populieren multiplex van 5 mm dikte waarop een laagje kurk van 1 mm wordt gelijmd om het hoogte verschil van de kurk en de wisselonderbouw te compenseren. Op deze sandwich van hout en kurk worden dan de dwarsliggers gelijmd.

Deze methode zal de tand des tijds niet zo goed doorstaan. Immers de wisselmotoren zullen na een tijdje door hun grote kracht de profielen in het bereik van de wisseltongen naar buiten drukken waardoor er ontsporingsgevaar kan optreden. Hier is het beter om de gehele wissel op de kritische plaatsen op pertinax dwarsliggers te solderen; beter is het om de gehele wissel op pertinax dwarsliggers te solderen. Hierna kunnen dan passende gaatjes langs het profiel in de dwarsliggers geboord worden, waarin dan uiteindelijk de railnagels gelijmd worden.

Zoals je wel al zelf ondervonden hebt, is het bouwen van een voorbeeldgerecht trac? beslist geen sinecure, maar ga beslist niet overhaast te werk.

Jacques Timmermans

kasteel

@dirky
kun je eens opgeven hoe groot de nageltjes (N scale) dienen te zijn - ik heb hier enkele kg schoenmakersnageltjes en daar zijn heel kleine bij
groeten
Jan

Dirky

@ Jan,
het kopje moet een iets speciale vorm hebben - als het ware een haak - en hoogstwaarschijnlijk hebben de schoenmakersnageltjes een gewone platte kop, juist?

@ Jacques
Overhaasten zeker niet Jacques?
De voorbij 12 maand of zo ben ik op zoek naar mijn eigen limieten [:)] en alhoewel het sterk kriebelt om echt te starten met mijn baan(tje) neem ik echt nog alle tijd om verder te zoeken...
Financieel moet mijn toekomstige baan ook aantrekkelijk blijven en ook daarom zoek ik zoveel mogelijk zaken zelf te maken. Wienert spullen en HOpur zijn idd zeer mooi maar me veel te duur (en ook niet Belgisch)

In alle geval ben ik alle forumgenoten dankbaar voor alle info, tips, opmerkingen,...

kasteel

@ dirky
inderdaad de kleinste maat heeft een ronde kop en is al zo klein dat je die niet kunt bijvijlen [:D] - de grotere maat heeft een vierkante kop.
maar geen enkele gevonden waar het eigenlijk een haak vormt.Als het enkel visueel nodig is kunnen misschien haaks geplooide nieten (van een kopi?ermachine) de oplossing bieden- deze zijn rechte staafjes met een lengte van 22mm,breedte 5 mm dikte 3 mm.Het is dan wel wat plooi en knipwerk  [:D]
Jan

Dirky

toch bedankt voor de moeite Jan...

'k Heb er intussen al betere gemaakt dan mijn eerste pogingen. Van zodra een (18m op schaal) spoor klaar is plaats ik nog enkele foto's.

rixke rail

Dat ziet er oprecht v??l beter uit, Dirk !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN