Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Powered By Diesel

Citaat van: ACFI op 03 februari 2021, 20:43:33 PM
Spijtig genoeg zonder foto maar iets na 8 uur vanavond wel een spannend konvooi onderweg op Lijn 53.

Op kop van een Westbound staaltrein, 2 maal HLE 13 (ik dacht niet dat het Luxemburgers waren) met daarachter een dubbelspan HLD 77.

Hoe noem je zoiets in spoortermen? Een vierspan?

Ik vermoed dat de diesels in opsturing waren. Zo lang was die staaltrein nu ook weer niet.

Maar het gaf wel effe een Amerikaans (of voor Evan en Alberke een Canadees) gevoel.

ACFI

Lijkt op deze, maar dan in omgekeerde volgorde:


NMB SNCB 7844-7835-13xx-13xx Boortmeerbeek 26112020 by W Daelmans, on Flickr
running on heavy fuel

OlivierV

Citaat van: D_Loc op 27 januari 2021, 23:12:35 PM
Citaat van: ronny-vdv op 27 januari 2021, 20:38:43 PM
Citaat van: OlivierV op 24 januari 2021, 21:40:13 PM
Precies een vuiltje op mijn lens ter hoogte van de locomotieven, 's niet de eerste keer ...  ???
Volgens mij te maken met de sluitertijd.
Inderdaad de sluitertijd, ik heb de exif info even bekeken en gezien dat diafragma voorkeur is gebruikt. Het diafragma stond op F18 met een sluitertijd van 1/50ste. Dit verklaart de bewegingsonscherpte die ik trouwens nog erg vind meevallen bij deze sluitertijd. F18 is overigens meer geschikt voor modelspoorfotografie om een grotere scherptediepte te krijgen.
Voor een bewegend object kies ik zelf altijd voor sluiter voorkeur op de camera en afhankelijk van de snelheid van het voertuig stel ik een sluitertijd in van minimaal 1/400 tot pak hem beet 1/800. Nu zal deze trein met 1/250 ook nog wel oké geworden zijn want ik vermoed dat de snelheid niet erg hoog was. Daarnaast probeer ik in combinatie met de ISO waarde een minimaal diafragma van 7.1 te krijgen of hoger. Met mijn huidige camera ga ik overigens niet boven ISO van 800 want dan geeft ie teveel ruis (camera is inmiddels ook alweer ruim 8 jaar oud), meestal schiet ik vooraf even een test foto.
Dit is hoe ik te werk ga, andere zullen er mogelijk een andere werkwijze op na houden.
Ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande informatie.

Dirk Klopt, al zit er ook wel ergens een vuiltje, ik moest eigenlijk uit mijn auto springen om de trein te fotograferen, dus instellingen niet meer in detail nagekeken, al content dat hij niet op aftellen van 10 seconden stond.  ::)

Meestal zet ik sluitertijd voor grootspoorfoto's wel sneller.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Olivier77

Gespot op de brug over de ring in Antwerpen.
Een witte Vectron van ???? (wie weet er iets meer hierover ?)
IMG_4867 by Olivier Mittler, on Flickr
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Houdini

Citaat van: Olivier77 op 04 februari 2021, 21:07:41 PM
Gespot op de brug over de ring in Antwerpen.
Een witte Vectron van ???? (wie weet er iets meer hierover ?)

Ik vermoed de 193 560 = DB Cargo BE

Driesel

Inderdaad, zoals mijn voorganger aangaf is het een loc van DB Cargo. Als je de foto uitvergroot kan je het mooi lezen op de zijkant: het TSI-nummer eindigt met D -DB.
DB Cargo heeft wel meerdere Vectron's die afwijken van de standaard rode kleurstelling. Zo zijn de de witte met blauwe band, de 'I am Einziganders' en de zwarte 'Backbone'-versies al in België gespot!

ERVIN

Als die foto vandaag ( 04/02/2021) genomen is dan was hij onderweg naar Antwerpen-Noord om een sleep schuifwandwagens op te halen die naar Zeebrugge moesten gebracht worden.

modelbaanHO

En zo geraakt het hek van de dam  ;D
Wanneer fabrikanten al deze verschillende kleurstellingen dan ook nog eens in model gaan uitbrengen en je modelbaan is in tijdperk 5/6 gesitueerd dan zal je flink mogen sparen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Citaat van: Driesel op 04 februari 2021, 21:44:24 PM
...
DB Cargo heeft wel meerdere Vectron's die afwijken van de standaard rode kleurstelling. Zo zijn de de witte met blauwe band, de 'I am Einziganders' en de zwarte 'Backbone'-versies al in België gespot!

Ook goed om weten... geeft wat kleur op de baan  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Wel leuke "spots" op de trein... die zwarte strepen... leuk om na te maken door te verweren.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Vandaag een kleurrijke loc gezien voor een goederentrein, tussen Gent en Brugge. Helaas was ik niet genoeg dichtbij en stonden er te veel bomen, struiken en gebouwen in de weg.
Dus ook geen foto...  :(
Het was een witte Traxx denk ik met bonte schildering en Duitstalig opschrift op de flank.
En ik kan me niet herinneren deze al ooit op foto gezien te hebben (maar mijn geheugen in nu ook niet mijn sterkste punt).  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Houdini

Citaat van: doomslu op 05 februari 2021, 18:09:24 PM
Vandaag een kleurrijke loc gezien voor een goederentrein, tussen Gent en Brugge. Helaas was ik niet genoeg dichtbij en stonden er te veel bomen, struiken en gebouwen in de weg.
Dus ook geen foto...  :(
Het was een witte Traxx denk ik met bonte schildering en Duitstalig opschrift op de flank.
En ik kan me niet herinneren deze al ooit op foto gezien te hebben (maar mijn geheugen in nu ook niet mijn sterkste punt).  :-\

Ik vermoed dat je deze bedoelt:

Met dank aan de betrokken fotograaf.


Loc 193 366, in dienst van DB Cargo. Deed vandaag een rit Aken > Zeebrugge

jakke

Citaat van: Olivier77 op 04 februari 2021, 21:07:41 PM
Gespot op de brug over de ring in Antwerpen.
Een witte Vectron van ???? (wie weet er iets meer hierover ?)


Ik vind dit een knappe foto . Goed werk .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

doomslu

Citaat van: Houdini op 05 februari 2021, 18:27:33 PM
Citaat van: doomslu op 05 februari 2021, 18:09:24 PM
Vandaag een kleurrijke loc gezien voor een goederentrein, tussen Gent en Brugge. Helaas was ik niet genoeg dichtbij en stonden er te veel bomen, struiken en gebouwen in de weg.
Dus ook geen foto...  :(
Het was een witte Traxx denk ik met bonte schildering en Duitstalig opschrift op de flank.
En ik kan me niet herinneren deze al ooit op foto gezien te hebben (maar mijn geheugen in nu ook niet mijn sterkste punt).  :-\

Ik vermoed dat je deze bedoelt:

Met dank aan de betrokken fotograaf.


Loc 193 366, in dienst van DB Cargo. Deed vandaag een rit Aken > Zeebrugge
Ja, ik denk het wel. Geen Traxx dus, maar een Vectron.
Bedankt voor de info.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

modelbaanHO

In een ander draadje worden de nieuwigheden van de LS aangekondigd : 18 varianten van de Vectron.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Maar de landverwijzingen op die 18 varianten kloppen dus al van geen kant meer.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.