Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Dirky

veel kleiner... deurke heeft maar een breedte van een 50cm

janieburton

Citaat van: Dirky op 09 maart 2014, 22:01:59 PM
veel kleiner... deurke heeft maar een breedte van een 50cm

Misschien was daar vroeger een soort trap/verzonken toegang en zit de rest van de deur nu onder de grond.
 

Dreha

Ik denk  dat die bunker gewoon op zijn zij ligt, het rechtse stuk heeft een grotere diameter en is dan ook de voet.
In het technisch museum  van Berlijn staan er voorbeelden van.

Grts, Harald

PeterC

Citaat van: Dirky op 09 maart 2014, 21:32:00 PM
...Op de terreinen van het station vond ik ook dit:



Wat kan dat (geweest) zijn?  :-\

Een 'Ein mann bunker'.  Ik heb er een heel interessant boekje over met veel foto's en tekeningen (met afmetingen  ;) ).


Groetjes, Peter


ERVIN

Na een tip gisteren ( zondag) nog eens een mooie sleep op foto kunnen zetten in Mol.



En ondanks ik al massa's foto's heb van verschillende containers , komen er toch nog altijd nieuwe verrassingen bij , zoals onderstaande foto laat zien , een firma die ik nog niet tegengekomen was.


Chrisrail

#3155
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

janieburton

#3156
Citaat van: PeterC op 10 maart 2014, 09:05:59 AM
Citaat van: Dirky op 09 maart 2014, 21:32:00 PM
...Op de terreinen van het station vond ik ook dit:



Wat kan dat (geweest) zijn?  :-\

Een 'Ein mann bunker'.  Ik heb er een heel interessant boekje over met veel foto's en tekeningen (met afmetingen  ;) ).

Ik heb er ooit zo eentje ergens nog zien staan in de jaren 70 ergens langs een spoorlijn 25 of ik zou mij vergissen.

Maar ik denk niet dat die "echt" bescherming geven als de bom er kortbij zou inslaan en ontploffen
 

OMC

Citaat van: ERVIN op 10 maart 2014, 15:21:16 PM
Na een tip gisteren ( zondag) nog eens een mooie sleep op foto kunnen zetten in Mol.


Mooie platen Erwin, een GTS in Mol zeg ...  :)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Bruno

Hierbij mijn maandoverzicht van het overwegend bewolkte januari.


De NMBS 2131 staat op zaterdag 4 januari 2014 met een zestal M4-rijtuigen aan de haak op spoor 8 in Kortrijk opgesteld wachtend op wat komen gaat. De toekomst voor de locomotieven uit de serie HLE 21 ziet er in ieder geval niet rooskleurig uit aangezien de zestig machines uit deze serie nog maar op een paar verbindingen waaronder Oostende - Kortrijk en Mechelen - Kortrijk worden ingezet terwijl de sterkere HLE 27 in het weekend al bijna helemaal geen inzetten meer heeft.

TGV Duplex 265 vertrekt op zaterdag 4 januari 2014 van Lille Flandres als trein 5218 naar Bordeaux-St-Jean. Deze 200 meter lange dubbeldeks hogesnelheidstrein beschikt over 508 zitplaatsen en haalt een maximale snelheid van 320 km/h. De reis naar het in zuid Frankrijk gelegen Bordeaux duurt daardoor nog maar vijfenhalf uur. Op de achtergrond staat de 745 die zojuist is aangekomen als trein 5261 uit Bordeaux en zal worden afgerangeerd naar het emplacement voor reiniging en bevoorrading. Eveneens een dubbeldeks TGV maar dan uit de serie "Dasye" wat staat voor Duplex Asynchronous ERTMS. Deze treinstellen zijn uiterlijk gelijk aan de normale Duplex-stellen, maar beschikken over een andere aandrijvingstechniek en zijn vanuit de fabriek al voorzien van het Europese beveiligingssysteem ERTMS.

Deze oude dames uit 1963 toebehorend aan de BB 67200 serie van de Franse spoorwegen zijn nog steeds actief. Deze serie van 80 locomotieven zijn omgebouwd uit de serie BB 67000 en zijn voorzien van sleepkoppelingen en de benodigde beveiligingssystemen om treinen te kunnen wegslepen op de vele HSL lijnen die Frankrijk telt. De SNCF 67255 en 67274 behoren toe aan depot Lille Fives en waren op zaterdag 4 januari 2014 diverse keren te zien op het station van Lille Flandres. Aangezien de locomotieven maar aan één kant over een sleepkoppeling beschikken vormt dit setje een (bijna) onafscheidelijk duo.

De treinstellen B 82761 en 82747 van de Franse spoorwegen passeren op zaterdag 4 januari 2014 Gare de Saint-André als TER 44919 van Lille Flandres naar Dunkerque. Dit is één van de vele TER-verbindingen die de regio Nord-Pas-de-Calais telt. TER staat voor Transport express régional wat neerkomt op een sneltrein zoals wij die in Nederland ooit hebben gekend. Het station van Saint-André met zijn prachtige stationsgebouw is niet erg populair, op zaterdag stoppen er maar twee treinen richting Hazebrouck en drie treinen richting Lille Flandres. Op zon- en feestdagen moet dit station het zelfs doen zonder treinverkeer. De treinstellen uit de serie B 82500 behoren tot het type BGC en zijn dubbel Bi-courant waardoor ze de bijnaam BGC BiBi hebben gekregen. De treinstellen kunnen rijden onder 1500 volt gelijkspanning en 25000 volt wisselspanning op de bovenleiding en beschikken daarnaast over een dieselaggregaat. Hierdoor kunnen deze 165 ton zware en 72 meter lange treinstellen vrijwel het gehele Franse spoorwegennet bereiden met een maximale snelheid van 160 km/h.

Naast de Nederlandse V250 en de Deense IC4 heeft AnsaldoBreda ook voor diverse steden trams gebouwd. In Lille rijdt een serie van 24 wagens gebouwd door deze fabrikant rond bij Transpole. De in 1994 gebouwde wagens bieden plaats aan 200 reizigers en functioneren redelijk betrouwbaar. De vrij lomp uitgevallen wagens behalen een maximale snelheid van 80 km/h. Wagen 02 staat op zaterdag 4 januari 2014 op Gare Lille Flandres gereed om als lijn T naar Tourcoing te vertrekken.

De door de SNCF geëxploiteerde TER Nord-Pas-de-Calais beschikt over 6 bi-courante dubbeldeks-treinstellen uit de serie Z 92050. De in 1996 door Alsthom gebouwde treinstellen zijn afgeleid van de Z 20500 serie en kunnen rijden op 1500 V gelijkspanning en 25 kV wisselspanning. Ze beschikken over een vermogen van 2800 kW waarmee een maximale snelheid van 140 km/h wordt behaald. Op zaterdag 4 januari 2014 staat de 92062 gereed op spoor 14 van Gare de Lille Flandres om als TER 44863 naar Calais Ville te rijden. Sommige sporen worden op dit station nog aangeduid middels een nummer in de bovenleiding. Op het spoor ernaast staat een moderne soortgenoot, de tien jaar nieuwere 375 komt uit de Z 24500 serie.

De avond valt en de lampjes gaan aan op het in noorden van Frankrijk gelegen Gare de Lille Flandres. Om iets na vijf uur staan de 375 en 323 van de SNCF op zaterdag 4 januari 2014 gereed om als TER 44925 naar Dunkerque te rijden. Deze driedelige dubbeldeks-treinstellen gebouwd door Alstom en Bombardier behoren tot de Z 24500 serie. Met een maximale snelheid van 160 km/h raast deze trein over alle sporen in Frankrijk voorzien van bovenleiding met 25 kV wisselspanning of 1500 V gelijkspanning. Per treinstel van 81 meter lengte kunnen 339 reizigers een zitplaats vinden.

Treinstel 610 van de SNCF uit de Z 24500 serie staat op zaterdag 4 januari 2014 in het blauwe uurtje gereed op station Lille Flandres om als TER 43112 naar Douai te vertrekken.

Na een geslaagd dagje Frankrijk in de omgeving van Lille op zaterdag 4 januari 2014 werd samen met een Duitse mede-hobbyist via België teruggereisd naar Nederland: hoe internationaal kan het zijn! Na aankomst uit Lille Flandres moest op Antwerpen Centraal zo'n half uur gewacht worden op de aansluiting naar Nederland. Eigenlijk hadden we niet verwacht hier nog iets leuks te treffen aangezien er geen treinen getrokken door een locomotief gepland stonden. Zo ook IC 1818 uit Oostende die met twee MS'96 treinstellen zou moeten rijden. Om de tijd wat op te vullen gingen we toch maar even kijken en tot onze grote verrassing kwam deze trein met vijf minuten vertraging binnen, getrokken door een HLE 27. Dat was natuurlijk erg leuk maar toch ook een teleurstelling omdat de locomotief voorop de trein zat en direct na stilstand de sluitlichten werden ontstoken. Aan de andere kant van de trein zou er ongetwijfeld een stuurrijtuig zitten. Dat bleek inderdaad zo te zijn, maar tot onze verbazing zat daar ook nog een locomotief aan! Snel werden de statieven uitgeklapt en de camera's ingesteld, gehaast wat nergens voor nodig bleek te aangezien de machinist wegens de vertraging bij binnenkomst pas op vertrektijd de andere kant van de trein had bereikt. Deze treinserie heeft hier namelijk een keertijd van slechts 10 minuten wat zeker bij vertragingen vrij krap is. Geduldig wachtte de fotografen totdat de cabineverlichting en frontseinen werden ontstoken. Toen ook de stroomafnemer van de 2729 tegen de draad stond kon dit plaatje met de fraai verlichtte stationskap op de achtergrond worden gemaakt. Nadat de machinist alle beproevingen heeft genomen vertrekt IC 1842 bestaand uit 8 I11 rijtuigen met direct achter de loc het BDx rijtuig en locomotief 2740 achterop uiteindelijk met zo'n vijf minuten vertraging naar Oostende. Links op de achtergrond staat op spoor 1 Deense Neus 481 die als Intercity 19731 met de fotografen uit Lille Flandres is aangekomen en even later als trein 720 naar Mouscron zal vertrekken. De twee fotografen moesten zich hierna haasten om de Beneluxtrein naar Rotterdam nog te kunnen halen, maar dat was dit plaatje maar dan waard.

De HTRS 189 989 passeert op zondag 5 januari 2014 het station van Zwijndrecht met een Mortara-shuttle aan de haak. Per 1 maart staakt Husa Transportation zijn spoorwegactiviteiten. De Mortara-shuttle is in voorloop daarop al sinds 1 februari overgenomen door SBB Cargo welke in Nederland onder licentie van RRF rijdt.

DDZ 7516 passeert op zondag 12 januari 2014 als intercity 3447 van Hoorn naar Haarlem de AKI ten zuiden van station Santpoort Zuid. Openbare overwegen zonder slagbomen beginnen redelijk zeldzaam te worden, vandaar dat het de moeite waard is om ze nog vast te leggen zolang ze nog in gebruik zijn.

Terwijl vroeg in de ochtend de vogeltjes al vrolijk fluiten komt langzaam de zon op en valt het blauwe uurtje in. Enkele sprinter-diensten beginnen in de vroege ochtend op Dordrecht alwaar het materieel heeft overnacht. Hierdoor vertrekken deze treinen van afwijkende sporen. Zo staat op zondag 19 januari 2014 SGM 2963 van NS Reizigers op spoor 20 gereed om als Sprinter 15120 naar Den Haag Centraal te vertrekken. Ernaast staat op spoor 21 de 2969 opgesteld terwijl op spoor 1 zojuist een VIRM-4 is gearriveerd vanaf "Het Dok", wat officieel spoor 42 heet. Dit is het opstelspoor naast de Grote Brug aan de industrielijn naar Dordrecht Zeehaven. Deze VIRM zal even later als trein 12631 vertrekken naar het hoge noorden, Leeuwarden om precies te zijn.

De reizigers van Alpen Expres 13410 zijn nog niet terug van hun vakantie of ze worden door de reclameposter op het perron alweer verleid tot het boeken van hun volgende vakantie. De trein welke wordt getrokken door de EETC 1251 bestaat uit 10 rijtuigen en maakt een stop in Tilburg om de intercity naar Den Haag te laten passeren. Het voorste rijtuig is voorzien van een bestickering van Wagonservice.sk. Wegens werkzaamheden in Den Bosch werden de Alpen Expres en Ski-Trein van EETC op zondag 19 januari 2014 omgeleid via Tilburg naar Rotterdam. Nadat de reizigers in Rotterdam zijn uitgestapt gaat het materieel leeg door naar de Watergraafsmeer.

Sinds 1 maart is Husa Transportation Railway Service gestopt met al zijn spoorwegactiviteiten. Op zondag 26 januari 2014 was het echter nog niet zo ver. De rijdende gans 189 096 was toen nog in de vrolijke oranje/blauwe kleurstelling te bewonderen. Met Mortara-shuttle 40256 aan de haak passeert de machine drie uur te vroeg het station van Dordrecht. Inmiddels is al het spoorvervoer van HTRS ondergebracht bij andere vervoerders en is de locomotief weer saai MRCE zwart.

TBCédric

Weeeral knappe foto's! Ook altijd leuk als ik foto's van jou zie verschijnen op flickr. De foto met de trein met de hle 27 en I11 heb ik volgens mij opgezeten. Wel eens plezant.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ceuleer

#3160
.

janieburton

 


ceuleer

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 maart 2014, 17:07:10 PM
Citaat van: ceuleer op 18 maart 2014, 20:41:27 PM

http://www.youtube.com/watch?v=358qsSprIh4



Komen eten Gunter ? ;D
Groeten Peter ;)

Ja Peter,
een spoorweg in de keuken schept mogelijkheden hé.
Bekijk volgend filmpje maar eens, in Brno in Tsjechië is een restaurant met... je raad het nooit...een spoorweg in de house.  :)

http://www.youtube.com/watch?v=rb1J5VqkVms

grz,
Gunter

wisselstromer

#3164
vraagske,
via een voetbalpagina op fb kwam ik deze belgische voetbalploeg tegen uit maldegem, FC Sobemai
opzich niks speciaal tot als ik zag wat ze allemaal rond hun veld hadden staan
kent iemand de oorsprong van deze treinstellen??



Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer