Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

D_Loc

#1185
citaat:
Geplaatst door doomslu
Kom maar eens langs, Dirk. Kunnen we ons samen vervelen. [:o)]


De laatste keer in Belvaux-Soleuvre en Oberkorn hadden we toch geluk met de 1805! Ik ben zelf nog 2x terug geweest in die periode en dat heeft nagenoeg niets opgeleverd (alleen de 1817 los heen en terug met die grijze werkwagen)...
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Metpetergaathetbeter

#1186
Knappe foto's Michiel
Vooral degene in modelbaanperspectief is bijzonder leuk ![:p]

Groeten Peter[;)]

PS de foto's eerder deze week waren zeker zo knap als die van Michiel[;)]

Powered By Diesel

#1187
Op 3 juli heb ik deze gespot.



Lok op zich niets speciaals, maar de cargo wel. De 2 grote wagons zijn voor het transport van nucleair afval.

running on heavy fuel

harzfreak

#1188
Omdat het weer al even geleden is dat we nog iets gepost hebben zullen we nog maar wat foto's op het forum zetten [:p]

5505 met een ballasttrein in Liers. 10-06-2011


6274+6241 met een ballasttrein in Liers. 13-06-2011


Crossrail DE6307+PB14 in Tongeren. 21-06-2011


Captrain 6609/PB05 in Lanaken. 22-06-2011


29.013+64.169 in Jemeppe-Sur-Sambre onderweg naar Charleroi. 26-06-2011


5404 met de pendeltrein van Walcourt naar Charleroi-Sud in Berz?e. 26-06-2011


ARF 1101 met een trein van Ch?telet naar Aachen-West bij passage in Vis?. 28-06-2011
Groetjes Maarten

Powered By Diesel

#1189
Mooie foto's.
Ik dacht dat de "Railfeeders" enkel voor rangeringen in de Antwerpse haven ingezet werden?
running on heavy fuel

janjozef

#1190
citaat:
Geplaatst door Powered By Diesel

Op 3 juli heb ik deze gespot.




Amaai gij zijt ne snelle, bij ons is het nu nog maar 30 juni.

De foto's zijn wel mooi

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

vyncky

#1191
citaat:
Geplaatst door Powered By Diesel

Mooie foto's.
Ik dacht dat de "Railfeeders" enkel voor rangeringen in de Antwerpse haven ingezet werden?



Vooral rangeringen in de Haven, maar ook af en toe een lijndienst. Naarmate er meer (nu 2) locomotieven komen zullen de lijndiensten toenemen

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

dirkkerckhofs

#1192
Een paar weken geleden reed ik per fiets de Via Claudia Augusta van Veneti? naar Augsburg (D)en op weg naar de Oostenrijkse grens kwamen we in het midden van het dorpsplein van LANA deze tegen:



Een E-lok uit 1913 de 'Apfelexpres' genaamd, omdat hij naast reizigers vooral appelen uit de vele boomgaarden in de buurt richting kust bracht.

dirkkerckhofs

#1193
Nog langs de Via Claudia augusta en nog wat verder in S?dtirol, kwam ik iets raars tegen: iets dat ik al op een Belgische modelbaan had gezien, maar nog niet in het echt [:)] Meestal is het omgekeerd niewaar [:D]
Het gaat over de Ferrovia marmifera Lasa uit 1929: een heel kort goederenlijntje op een heel steile helling dat marmerblokken uit een groeve naar beneden bracht.





En hier kwamen ze terecht. Marmerblokken staan er nog altijd, maar ik betwijfel of ze nog via het spoor naar beneden komen.



En de uitleg en een plannetje:



Maar nu heb ik me al suf zitten piekeren op wie zijn modelbaan ik dit zien staan hebben en waar [?]

Bruno

#1194
Dordrecht Zeehaven

Arriva trein 36738, welke wordt gereden door E-GTW 506, passeert de Crayensteynstraat

DBSRN trein 62028 wordt door de 6477 naar Dordrecht Zeehaven geduwd, rijdt hier over de 's-Gravendeelsedijk

De trein, welke uit 10 ketelwagens type Za(n)s van onder andere VTG, KVG en Ermewa bestaat, passeert hier de boulevard aan de Mijlweg, waar zich onder andere de Gamma en Kwantum bevind

De 6477 duwt de ketelwagens richting de overweg Kilkade, de 6477 is ??n van de heuvellocs op de Kijfhoek (6476-6479) welke nooit ver van de Kijfhoek vandaan komt. Om heuvelloc te mogen zijn is deze locomotief voorzien van een speciale installatie

De 10 ketelwagens zijn allemaal gevuld met gestabiliseerd styreen monomeer, dat is volgens de ADR-gevarenklassen een brandbare vloeistoffen met een gevaar voor een spontane hevige reactie, hier langs de Wieldrechtseweg

Het personeel op de trein, de machinist + rangeerder, was vandaag erg vriendelijk, al vrijwel direct kregen we te horen dat er 5 ketels mee terug genomen gingen worden en er werden regelmatig vriendelijke opmerkingen uitgewisseld of vriendelijk de hand op gestoken

Inmiddels is Standic aan de Wieldrechtseweg bijna bereikt, het bedrijf heeft nogal wat groeiplannen gezien de bouw van de nieuwe silo's op de voorgrond

Ondertussen verwijderde het personeel alvast de sluit-borden op de voorste ketelwagen welke nodig waren voor de rit van de Kijfhoek Zuid naar Dordrecht

De trein wordt de poort binnengereden en de wagens worden op het aankomstspoor geplaatst

Inmiddels is de trein weer net bij Standic vertrokken met inderdaad 5 wagens, 2 van VTG, 2 van Wascosa en 1 van KVG.

Ditmaal bevat de trein wagens van het type Zas (VTG), Zacns (Wascosa) en Zans (KVG), de wagens hebben een volume van respectievelijk 86.000, 95.000 en 95.085 liter en wegen 24.050, 24.390 en 24.060 kilogram

Hier passeert de trein weer de winkelboulevard aan de Mijlweg, de ketelwagens zijn wederom bestemd voor gestabiliseerd styreen monomeer, behalve de twee wagens van Wascosa, deze zijn bestemd voor Cyclohexanon (hiervan wordt onder andere schoensmeer en oplosmiddel gemaakt) en hebben de ADR-gevarenklassen 30 wat betekend dat het een brandbare vloeistof is

Op de brug zien we trein 62008 naar Lage Zwaluwe langs komen bestaand uit 8 knikketelwagens van Ermewa en VTG, bijzonder is dat deze trein, door de werkzaamheden in de buurt van Lage Zwaluwe, zowel voor- als achterop een loc heeft. Voorop een onbekende geel/grijse 6400, achterop de DBSRN 6517 (welke op de voorkant van de lange neus is voorzien van een grootte Railion sticker

Gelukkig had het personeel van de trein niet veel haast waardoor het niet veel moeite koste de trein telkens per fiets in te halen. Ook werd er door het personeel nog tweemaal een korte pauze genomen, onder andere ter hoogte van het tankstation op deze foto. Het personeel zat daar op een parkbankje aan de waterkant te genieten van passerende schepen, gelijk hebben ze!

Normaal gesproken wordt er op het emplacement van Dordrecht opgelopen, nu wordt dat echter hier al uitgevoerd waardoor ook dit mooi op de plaat kan worden vastgelegd

De loc is weer onderweg naar de trein, hierna wordt het geheel richting het emplacement van Dordrecht geduwd en vertrekt onder treinnummer 62029 naar de Kijfhoek Noord

Trein en omgeving

patatje70

#1195
bedankt voor deze mooie reportage...klasse

Peter

#1196
Voor al degene die naar het Schwarzwald moesten gaan, moeten ze zeker eens Triberg (met zijn beroemde watervallen) bezoeken.
Aan het station, net buiten het stadje, staat sinds vorige week een prachtig gerestaureerde stoomlok van de baureihe 50 opgesteld op de parkeerplaats naast het station. Vandalen of grafitti spuiters moeten wel oppassen: er is kamerabewaking in het station en op de parking en de minimum boete is 1500 euro (jawel duizend vijfhonderd!!)

Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

#1197

De trein reed toch niet op eigen kracht de helling op? Hoe werkte dat? Was het een soort kabelbaan?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

kasteel

#1198
even google : 'Laaser Marmorbahn'  (Wikipedia D)
het is volgens mij eigenlijk een liftsysteem waarbij de wagon wordt omhooggetrokken, beladen en dan terug naar beneden gelaten om daar te worden aangepikt door de loc voor verder transport.
Dat maak ik toch op uit de tekst en de detailfoto's
Ook de foto's van 'Lasa ferovia' (Wikipedia I) laten deze lift structuur zien
Jan

conducteur

#1199

Goed kijken tussen de 2 spoorstaven!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum