interieur LS MODELS I5 Bc

Gestart door itchy, 04 december 2009, 23:20:16 PM

itchy

Hallo,

Ben sinds kort in het bezit van enkele I5 Bc (LS Models/Heris) en I6 Bc rijtuigen (Roco).  Worden ingezet in autoslaaptreinen (Camino Azul, Freccia del Sole,... :-). De I5-en zijn verkocht (Infrabel en Bulgarije). De I6-en bollen nu nog (o.a. Treski, ook militaire treinen geloof ik).

I5 en I6, allebei mooie modellen.. langs de buitenzijde althans!  Want wat me wel op- en enigzins tegenvalt is het kwaliteitsniveau qua interieur van de I5 rijtuigen:
imghttp://i561.photobucket.com/albums/ss52/itchy1000/i5%20en%20i6/I5jpg.jpg/img
tegenover dat van de I6 rijtuigen:
imghttp://i561.photobucket.com/albums/ss52/itchy1000/i5%20en%20i6/I6jpg.jpg/img
(sorry voor de slechte kwaliteit foto's)

In het kort: vergeleken met de I6 rijtuigen van Roco (grijze wanden, metalen coup?deuren, bruine zetels m?t armleuningen) is het interieur van de I5 rijtuigen van LS Models (alles in het roze, lijkt wel speelgoed !!!) echt van een veel lager niveau, wat ik doorgaans niet verwacht van LS.
Akkoord, de I5 rijtuigen werden gemaakt eind jaren '60, maar ik kan me toch niet voorstellen dat men bij de NMBS destijds zo'n psychedelische smaak had en dat de rijtuigen dus in werkelijkheid ook helemaal roze waren (ik hoop voor de reizigers van niet). Dus: weet er iemand (nog) hoe de I5 rijtuigen er vanbinnen in het echt hebben uitgezien? Indien verschillende interieurs doorheen de tijd: ik ben geinteresseerd in de toestand rond 2000.

Alvast dank voor de reacties.

Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Jurgen

Mja, ik heb deze foto gevonden op het internet.
Een foto van de gang, maar je kan jezelf al inbeelden hoe het eruit zag.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

i11

Ik spaar allerlei trein-brochures, o.a. auto-slaaptreinen. Ik heb daar een foto gevonden van een interieur. Deze foto komt uit de autoslaaptreingids van zomer 2000. Deze foto is dus uit 2e helft jaren 90. Je ziet duidelijk dat het zonnescherm roze is en dat ook de bekleding van de bedden een grijs-roze tint hebben.

Zelf heb ik in 1991 in een gerenoveerde I5 geslapen en ik herinner me duidelijk dat het nogal roze was. Hoop dat je er iets mee bent.
 

itchy

Bedankt Jurgen, de gangen waren dus al duidelijk niet roze... Die haken links dienen om ski's op te leggen denk ik? (Ga ik niet nabouwen in model...).
Steven

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Mja, ik heb deze foto gevonden op het internet.
Een foto van de gang, maar je kan jezelf al inbeelden hoe het eruit zag.

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

itchy

Bedankt i11, geweldige foto!!!
Inderdaad wel wat roze tinten maar dan vooral in het textiel (banken, zonnescherm,..), niet zozeer in de wanden en deuren lijkt me (zie ook foto Jurgen). Ik denk dat ik ga proberen om het roze toch wat te verminderen en alles wat meer een I6 Bcm look te geven...
Steven

citaat:
Geplaatst door i11

Ik spaar allerlei trein-brochures, o.a. auto-slaaptreinen. Ik heb daar een foto gevonden van een interieur. Deze foto komt uit de autoslaaptreingids van zomer 2000. Deze foto is dus uit 2e helft jaren 90. Je ziet duidelijk dat het zonnescherm roze is en dat ook de bekleding van de bedden een grijs-roze tint hebben.

Zelf heb ik in 1991 in een gerenoveerde I5 geslapen en ik herinner me duidelijk dat het nogal roze was. Hoop dat je er iets mee bent.


Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

the_gold

Vorige week heb ik nog in een I5 rondgelopen[;)]

itchy

Deze foto heb ik ondertussen zelf gevonden op //www.belrail.be:


Nicolas, was dat dan in een I5 die door Infrabel wordt gebruikt? Want ik dacht dat alle overige I5en verkocht waren? Of was het een I6 ?
Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

nmbs

Dacht me te herinneren dat die deal niet is doorgegaan met Bulgarije.

Maar ik vraag me dan wel af waarom er verleden week te Schaarbeek een I5 onder handen werd genomen om de graffiti te verwijderen....

chef garde

In Schaarbeek, just voorbij de TW, staan nog 3 rammen I5'en te niksen.  Je kunt er helaas de blauw-rose livrei niet meer in herkennen, want ze hangen van boven tot onder volgeklad met graffitti.  Het interieur lijkt mij nog intact.

Op een andere site van Schaarbeek, kant Haren-Zuid ergens, staan er ook nog een rijtuig of 4, en ik dacht dat er in Oostende helemaal op de kant naast de TW ook nog 2 staan ...

chef garde

citaat:
Geplaatst door nmbs

Dacht me te herinneren dat die deal niet is doorgegaan met Bulgarije.

Maar ik vraag me dan wel af waarom er verleden week te Schaarbeek een I5 onder handen werd genomen om de graffiti te verwijderen....

Ah?  Tis t eerste dak ervan hoor!  Die WLAB30's in Vorst-rijtuigen geraken precies ook niet weg, deal ook afgeknapt??  T2's zijn verdwenen.

itchy

Chef Garde, die in Oostende zijn misschien I6 Bc rijtuigen? Deze worden daar momenteel onder handen genomen in de WHV.
citaat:
Geplaatst door chef garde
en ik dacht dat er in Oostende helemaal op de kant naast de TW ook nog 2 [I5'en] staan ...

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

the_gold

Het waren niet meer gebruikte I-5 rijtuigen, samen met enkele resto's en DMS rijtuigen.




C-rail

citaat:
Geplaatst door the_gold

Het waren niet meer gebruikte I-5 rijtuigen, samen met enkele resto's en DMS rijtuigen.






Rechts achteraan op de foto, zijn dat INOX-TEE rijtuigen??

the_gold

deze zijn SNCF - Grandes Lignes rijtuigen, ik dacht inderdaad TEE rijtuigen maar niet Inox.

nmbs

Niet echt on-topic, maar toch even melden dat de I6Bc vanaf deze winter in de TRESKI van de NMBS zullen worden ingezet.  Er worden nog enkele aanpassingen gedaan om toegelaten te worden op het Duitse net (specifieke reglementering over nacht- en slaaptreinen aldaar)

Mvg