ruimte

Gestart door edwintje, 09 november 2009, 22:20:41 PM

edwintje

hallo iedereen:),                                                  

tesamen met mijn zoon hebben we dit weekend de knoop door gehakt,we gaan een spoorbaan maken in schaal ho dit hebben we beslist na een bezoek van modelspoorvrienden in brugge,die fantastiche ho banen hebben, graag had ik van jullie geweten of we iets kunnen realiseren op onze zolderruimte,hier zijn de maten die we tot onze beschikking voor de baan zelf; de linkerkant meet 5m40cm op 1m50cm  
          de zijkant    meet 6m00cm op 1m20cm
          de rechterkant meet 3m60cm op1m50cm

graag jullie reacties en eventueel wat voorbeelden van plannen

met vriendelijke groeten detlev&edwin;)

marc goovaerts

Eerlijk gezegd Edwin, vanuit je ander draadje komt dit wat vreemd over. Gaan we voor N of voor Z ? Resultaat: HO.

Maar ik wens jullie het allerbeste met jullie baan !

Gerolf

Zijn die afmetingen aansluitend? Is het dus een grote "U"? Dan is er zeker ??n en ander mogelijk.
Een tekeningetje, grondplan, foto,... zou veel verduidelijken. Het gaat over een zolder: schuin dak? Hou hier rekening mee bij het bepalen van de beschikbare oppervlakte!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gezien jullie met z'n tweeën de baan zouden bouwen, lijkt het me logisch dat jullie op elk been van de U een "eigen" station bouwen, en exploiteren; treinen naar elkaar sturen, en zorgen dat in je eigen station alles naar behoren blijft rijden, met wegrangeren, hersamenstellen, enz. Nog een centraal en geäutomatiseerd schaduwstation voor het verrassingseffect, en jullie komen niet meer van de zolder af!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

edwintje

gerolf?bedankt met je reactie

zoals u zei is het een grote u vorm,het is inderdaad een zolder met een schuin dak, we hebben rekening gehouden met de werkelijke grote die kan dienen als spoorbaan.begin volgend jaar wordt de zolder volledig opgefrist,isolatie,een nieuw dakvenster,volledig met platen afgewerkt en op de vloer komt laminaat,verder nog een degelijke electriche infrastruktur,een degelijke verwarming ook een ruimte als werkplaats en modelbouw werktafel en een plaats voor de treinen die niet rijden op de baan en niet te vergeten een kleine minibar.
heb ik nog wat vergeten,tips en sugesties zijn altijd welkom

met vriendelijke groeten detlev en edwin

edwintje

beste saraan, bedankt om te reageren;

het is een goed plan van jouw om elk ons eigen station te bouwen, als je met twee ontwerpt en bouwt moeten we met elkaar wensen rekening houden,eerlijk gezegd zijn we alle twee niet in staat een mooi spoorplan op te stellen( ik bedoel we durven gewoon niet aan te beginnen),graag had ik enkele tips gekregen van jullie,en er mag zeker geen bergen ontbreken op onze baan, ook zouden we graag in drie niveaux werken,is dit een haalbare kaart of niet,ook zouden we volledig belgisch willen rijden en natuurlijk digitaal.
hopelijk krijgen we vele reacties en tips,want we willen er echt voor gaan,het was en is onze kinderdroom een prachtige modelspoorbaan te maken, natuurlijk zullen we nog veel moeten leren

met vriendelijke groeten detlev en edwin

edwintje

beste marc,

het is natuurlijk een gek iets als ik in het vorig topic wou kiezen tussen n en z,maar door vele opzoekingen en kijken op jullie forum, hebben we toch beslist voor HO te gaan,de details zijn beter en we hebben toch een mooie ruimte om onze baan te verwezelijken

met vriendelijke groeten detlev en edwin

T03

Edwin,

een gewoonlijke tip die hier geef aan beginners, win zoveel mogelijk info in, ga is naar de bib. boeken lenen, koop een goed boek, surf op internet...
Bezoek beurzen en tentoonstellingen.
3 niveaus is geen kleinigheid, hou rekening met het stijgpercentage van maximum 3cm per meter, in mijn geval 2cm per meter.
Een klimspiraal met een diameter van 1.20 of 1.30meter neemt al vlug wat plaats in beslag.
Mijn mening...Bouw realistisch, beter minder sporen als een ophoping van rails, beter een degelijk perron met een realistische kleine treinsamenstelling als een te kort perron met een TGV, in ??n woord, bouw de realiteit na.
Zorg ervoor dat alles toegangkelijk blijft.
Vergeet ook niet een schaduwstation in te werken, dat maakt het allemaal leuker.
Om te eindigen, vergeet nooit dat het om een hobby gaat, hou het plezant en werk eraan als je zin in hebt.

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

marctje

hey Edwin

je zou ook eens kunnen kijken bij enkele clubs in de buurt of verder uit de buurt en eens met die clubleden een gesprekje voeren, je zult verwonderd staan van hun uitleg, voorstellen, alles wat goed maar evengoed alles wat slecht kan lopen, enz.. (clubs; een bron van insperatie). en voorst veel succes met jullie project (eindelijk wat jeugd die er bij komt)
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

edwintje

beste marc,

bedankt voor de tips,we zullen zeker proberen in contact te komen met leden van modelspoorclubs,maar op dit forum zullen we jullie ook om raad vragen, wij hebben nog een paar maanden om onze kennis te vergaren.

met vriendelijke groeten detlev en edwin

edwintje

beste,

ik wil nog even terug komen op het klimspiraal van 1m20,is dit echt de kleinst mogelijke spiraal,en is het mogelijk of aan gewezen om met meer dan 2of3klimspiralen te werken,dan moet men ook toch automatisch 2of3 schaduwstations hebben of ben ik mis.

vriendelijke groeten detlev en edwin

chef garde

1m20 is een haalbaar minimun Erwin, kleinere diameter zal resulteren in ontkoppelen en in het slechtse geval ontsporen van rijtuigen.  Ik ben mijn opstelling beginnen natekenen op schaal, gewoon op grote vellen papier, eerst mn ruimte (de muren dus) afgetekend op schaal en daarop dan mn baan geschetst.  Tekenen op pc is ook een optie, maar dat vergt enige kennis van een tekenprogramma.  Een deftige meetlat, een geslepen potlood en een goeie passer doen al heel wat.  

3 niveaus lijkt mij behoorlijk hoog gegrepen, zeker als beginner.  Ikzelf had ook 2 niveaus gewild, maar als beginner ben ik daar na een tijdje zelf vanaf gestapt.  Geloof me, jullie zullen veel plannen en tekeningen maken, die dan efkes laten bezinken, weer aanpassen, of zelfs helemaal wegsmijten en een ander concept kiezen.  

Wat schaduwstations betreft, daar heeft elk zijn eigen mening over, maar een wijkbundel naast je sporen waar treinen geparkeerd, onderhouden en gerangeerd worden geeft ook een schoon en realistisch zicht!  

Welk tijdperk zien jullie voor ogen??

edwintje

beste chef garde,

in welk tijdperk we zullen rijden,is nog een struikelbrokje tussen detlev en mezelf,detlev zou graag rijden met bovenleiding en electrische locs,eventueel ook nog diesellocs,ikzelf ben gepassioneerd door stoomlocs en diesels kunnen er ook nog bij.
zou een bepaald tijdperk dit alles kunnen combineren of kan ik een bepaald deel van de baan met bovenleiding voorzien en het andere meer voor stoomlocs,graag jullie mening.

met vriendelijke groeten detlev en edwin.

chef garde

Hmm, realistisch klinkt het niet, stomers, diesels ?n elektrisch ...  Misschien diesel-elektrisch en een stuk 'priv?' waar stomers kunnen oprijden, zoals bv het stukje spoor Eeklo - Maldegem ...

Pol

citaat:
Geplaatst door chef garde

Hmm, realistisch klinkt het niet, stomers, diesels ?n elektrisch ...  Misschien diesel-elektrisch en een stuk 'priv?' waar stomers kunnen oprijden, zoals bv het stukje spoor Eeklo - Maldegem ...



Waarom niet? In tijdperk II (jaren 20, 30 en 40) werd er bijvoorbeeld met verschillende motoren ge?xperimenteerd in Duitsland (misschien in Belgi? ook, maar daar heb ik zelf te weinig kennis van). Natuurlijk reden er in die tijd heel wat stomers, maar je vind ook genoeg elektrische loks terug. Met diesel is minder ge?xperimenteerd, maar denk bijvoorbeeld vaan de VT's (VT137, e.d.) en ook aan andere ...!

Een andere optie is dat je zoon een station uitbaat voor de normale dienst en dat je aan de andere kant voor jezelf een klein depot maakt voor stomers als onderdeel van een spoormuseum. Op die manier zou je zogenaamd toeristische museumritten kunnen maken ...! Je ziet, alles is te combineren!

Groetjes,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...