Sporenplan "Mittelbr

Gestart door Michael-59, 26 oktober 2009, 09:57:18 AM

Michael-59

Beste allemaal

Bijgaand mijn sporenplan "Mittelbr?cke". Een plan dat is gesitueerd in Zuid-Duitsland met het thema hoofd-/zijlijn. Als je meer wil lezen hoe ik tot het ontwerp ben gekomen zie dan mijn blog over deze baan: http://modelspoorbaan-mittelbruecke.blogspot.com/

Allereerst het totale ontwerp, met scenery en alleen het zichtbare spoor:
imghttp://lh5.ggpht.com/_qWknqw1rkv0/SuS-XQ-j5RI/AAAAAAAAAPI/_qaAxnK14vE/s720/Mittelbruecke%20compleet.jpg/img

Onderstaande de 2 sporige hoofdlijn met 2 keerlussen en een opstelspoor aan de achterzijde. Opmerking: baan is geschikt voor max 4 treinen, ik ga de Delta 4F gebruiken.
imghttp://lh3.ggpht.com/_qWknqw1rkv0/SuS-Xe-dJ8I/AAAAAAAAAPQ/fLkFeRx_bHI/s720/Mittelbruecke%20tunnel%20hoofdlijn.jpg/img


Ten slotte de zijlijn naar een halte in de bergen.
imghttp://lh3.ggpht.com/_qWknqw1rkv0/SuS-XldYDzI/AAAAAAAAAPg/eqkQ2NCdLdQ/s720/Mittelbruecke%20zijlijn.jpg/img

Alle hellingen maximaal 3% en het meest kritische punt links boven in het ontwerp. Daar is ca 6 cm vrij. Maar zonder bovenleiding moet dat wel lukken.

Zie graag jullie opmerkingen, idee?n en commentaren tegemoet, groet,

Michiel

Hallo Michael,

dit is een leuk plan met veel rijmogelijkheden. Je heb op een beperkte oppervlakte veel bij elkaar gepuzzeld zonder dat het te overladen lijkt. Maar toch een paar opmerkingen:
- je perrons zijn wel erg kort; amper plaats voor een deftige locomotief. Je kan de perrons verlengen door het onderste perronspoor in het hoofdstation door te trekken tot het hoofdspoor op de brug, en met een engelsman aansluiten met de oversteek.
- Je keerlussporen zijn bijzonder kort. Je gaat problemen hebben om je keerlusmodule funtioneel te krijgen. Je keerlusspoor moet minstens zo lang zijn als je langste trein.
- Ook de perronsporen van het kopstaion mogen iets langer. Een tenderlok met 2 2-assige rijtuigjes moet je er toch kunnen opstellen.
- Zorg er ook voor dat de bloklengte tussen station en schaduwstation mintens een treinlengte is.
- De hellingsgraad zou niet echt een probleem moeten zijn als je het schaduwsation iets lager legt (1 to 2cm) dan het hoofdstation. Dan heeft het bergspoor voldoende ruimte om te klimmen, en 3% mag best met die hele korte treintjes.

Persoonlijk zou ik die 2 keerlussporen wegnemen, en eventueel vervangen door een kort industrie- of opstelspoor. Dat gaat je met het elektrisch aspect veel kopbrekers besparen. En het maakt de baan meteen een stuk minder druk. Meer ruimte voor scenery en thema-matige invulling.

succes met je planning!
groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik denk dat Michael 3-rail rijdt (zie de nummers van zijn rails (Marklin c-rail) en dus geen (elektrisch) keerlusprobleem heeft.

De andere opmerkingen van Saraan zou ik zeker ter harte nemen: perronlengte moet langer als je meer realisme wenst.
Het nut van de linker keerlus zie ik zo niet: voor het station afdraaien om dan langs achter binnen te komen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf, dat het M?rklin was, had ik inderdaad niet gezien. [;)]

Maar als je 1 keerlus plaatst, kan je best de tweede ook plaatsen, want anders rijden alle treinen na verloop van tijd met de neus in dezelfde richting. Of je moet ze achteruit weer de keerlus insturen. Dat kan ook.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Kopmaken in het zijlijnstation?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Kopmaken in het zijlijnstation?

Weer een goed punt, Gerolf! Je bent in vorm! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael-59

Beste allemaal,

Leuk al die reacties, ben blij met jullie tips.

Een paar opmerkingen van mijn kant:
  • Zoals Gerlof al vermoedde, ik rij met M?rklin 3 rail systeem (C-rails)  
  • Alle perrons zijn zeker aan de korte kant. Bij het station ga ik ze verlengen tot aan de bocht links onder. Dan heb ik ongeveer maximaal 4 * 18 cm. 72 cm lijkt me voldoende, maar hele lange treinen wil ik niet gaan rijden.
  • Voor de zijlijn wil ik met een moterwagen en eindwagen gaan rijden. Die zijn samen 32-33 cm. Dat past wel op het huidige kopstation
  • De keerlussen zijn kort, maar mijn doel is maximale rijmogelijkheden en ik heb geen probleem met lange treinen.
  • De hoogtes staan er niet in, maar de hoodlijn daalt links van het station. Het tunnel spoor aan de achterzijde licht dus laag. Dit geeft ook als voordeel dat ik een vallei in het midden van de baan kan maken, daar waar de zijlijn een brug heeft.
  • SaraaN, wat bedoel je met "de plaatsing van een Engelsman" (neem een Engelse wissel)? Waar precies heb je die in gedachte?
  • Tot slot nog een wedervraag aan Gerolf, wat bedoel je met een "kopmaken in het zijlijnstation". Kan je uitleggen wat je bedoelt?


Groet

Michiel

Michael,

dit is waar ik de engels wissel had voorgesteld. Dan heb je de ruimte om je perrons wat langer te maken.

En als je met railbusjes op je bergspoor gaat rijden, heeft die laatste wissel in je bergstation niet veel nut. Je gaat niet omlopen met een lokje, en je kopspoortje is te kort om je railbus te ontvangen. Leg gewoon 2 evenwijdige kopsporen in je bergstation, zonder die laatste wissel.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael-59

Inderdaad SaraaN, plaatje maakt het duidelijk wat je bedoeld. Ga ik zeker overwegen en het maakt het plan nog wat "strakker".
De tip van het kopstation neem ik zeker ter harte. Een wissel voor omloop heeft niet veel zin.

Groet,

Peter

Hallo Michael,

citaat:
Een plan dat is gesitueerd in Zuid-Duitsland met het thema hoofd-/zijlijn


Zuid Duitsland?? Oberbayern, Allg?u of het Schwarzwald[:D]??
Met vriendelijke groeten
Peter

Michael-59

Hoi Peter,

Het idee is gesitueerd in het Duitse plaatsje Bensheim, Hessen. Het ligt aan de lijn Darmstadt - Mannheim. De Bergstrasse loopt er doorheen. Bensheim ligt aan de voet van het Odenwald. Het Odenwald is heuvellandschap met hoogte tot 400 - 500 meter.
Voor meer informatie kan je mijn blog lezen, daar staat informatie en foto's van Bensheim en ook hoe ik tot mijn ontwerp, naamgeveing enz ben gekomen.

Blog: http://www.modelspoorbaan-mittelbruecke.blogspot.com/

Groet,

Michael-59

Hoi,

Naar aanleiding van de opmerkingen en idee?n van SaraaN heb ik het ontwerp even aangepast. Dus Engelse wissel op de brug en het omloopspoor bij het kopstation weggelaten.
Verder is echt alleen het zichtbare spoor in de tekening gezet.



Groet,

Michael-59

Even een update.

Vorige week hem ik de baan voor een groot deel uitgelegd. Met en zonder de Engelse wissel op de brug. Het ontwerp zonder de brug vond ik toch mooier, of als ik het me mag permitteren op een Belgische forum: met wissels was het schoner!
De keuze is gemaakt.

Het afgelopen weekend ben ik met de het ontwerp van de onderbouw bezig geweest. Ook heb ik op schaal het ontwerp van de baan in Visio kunnen invoegen.



Zie mijn blog ( http://www.modelspoorbaan-mittelbruecke.blogspot.com ) voor meer info en details.

Zie graag jullie kommentaar tegemoet, groet, Micha

Michiel

Hallo Michael,

In verband met de onderbouw stel ik toch mijn vragen betreffende de bereikbaarheid van de hoeken achteraan. Ik heb op je website gekeken (leuke site trouwens [;)]) en zie dat je de baan helemaal tegen 3 muren hebt gepland. Misschien heb ik erover gelezen, maar heb je daar een oplossing voor? Baan op wieltjes? Mangaten?

Ik merk ook dat je je originele plan volledig hebt behouden, zonder de voorgestelde verbeteringen. Het is jouw baan, jij bent baas, maar ik vind het wel merkwaardig.

Hou ons op de hoogte, ik ben benieuwd naar de echte bouw van de baan.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael-59

Hoi Michiel,

Wieltje heb ik aan gedacht en ik dat kan een oplossing zijn, maar er kleeft een nadeel aan. Omdat ik de volle lengte van de kamer gebruik, kan ik alleen in 1 richting schuiven. Zelfs al bij een beetje schuiven blokkeer ik de deur.
De open frame bouwwijze heeft als voordeel dat ik er van onder redelijk goed bij kan. Verder denk ik nog om een berg/heuvel deel afneembaar te maken. Dus toegankelijkheid van boven.

Dank je voor je compliment over de blog :)

Groet,