Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

merk/soort rails

Gestart door JanD, 03 oktober 2009, 12:50:31 PM

JanD

Vanwege " overnieuw" beginnen, van "N" naar H0, en dan nu liefst helemaal goed, heel graag even jullie meedenken: Welk merk en soort rails zal ik gaan aanschaffen? De beoogde baan wordt niet zo groot (? 40 meter rails) maar wel met een behoorlijk emplaccement,( dus veel wissels etc). Veel wil ik maken met flexrail maar de praktijk heeft me geleerd dat je ook voor wat gecompliceerdere delen van de baan ook veel kleine stukjes nodig hebt..
Kortom: ik zoek een merk/type rails, dat: a. een beetje natuurlijk is, b.ook beschikt over goede wissels, kruiswissels, engelse wissels, etc.,c. een beetje " breed" verkrijgbaar is, en d,( als echte Hollander) ook nog betaalbaar....
Verschillende merken door elkaar gaat misschien wel, maar je zit dan wel weer met diverse hoogtes, gepriegel met aansluitingen etc.: mijn ervaring leert dat dat altijd de plaatsen van ontsporingen zijn..
Veel forum-bezoek, hier en in het buitenland laten bij mij Piko-A
en Peco komen bovendrijven...Dus: vergeet ik een goed merk, zie ik wat over het hoofd...o ja: ik ben niet zo gecharmeerd van prefab-beddingen zoals Profirails van FLM en Roco-Georails: opvullen en vervuilen doe ik zelf wel...
Graag tips dus!!!
jand

Gerolf

Ik gebruik zelf RocoLine (zonder bedding) en daar ben ik best tevreden over. De wissels uit het gamma vind ik wat minder, en die maak ik dan maar zelf [;)]
Ik hoor nogal wat goeds over Tillig Elite, en op de nieuwe clubbaan bij MTD worden ze ook gebruikt. Ze bestaan ook in (goedkopere) bouwkits, en het is echt niet moeilijk om ze samen te stellen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

guy holbrecht

Op mijn oude baantje (15 jaar) liggen Peco-rails. Daar ben ik heel tevreden over. Voor een nieuw project heb ik Tillig aangeschaft. Mooi materiaal, prachtige rails, doch de wissels zijn wat fragiel, vooral de dwarsbalk met het gaatje waarin het stangetje van de wisselmotor aangebracht wordt. Daar moet je vrij voorzichtig mee omgaan. Bij ons op de club hebben we dergelijke balkjes al meer dan eens naar de verdoemenis geholpen. Wellicht omdat sommige leden nu eenmaal niet voorzichtig genoeg omgaan met dit soort materiaal. Thuis heb ik er echter nog geen problemen mee gehad.

Groeten,
Guy

ysbeer

Het hangt er een beetje van af wat je wilt bereiken.
Zo goed mogelijk werkelijkheids getrouw is tillig,zeker de grote hoek wissels zijn niet te overtreffen.
Maar ze zijn wat minder sterk (sterk zat als je er normaal mee om gaat).Prijsklasse vrij duur en geen code 100=2.5mm meer
Peco idem maar de wissels zin iets minder natuurgetrouw ,maar nog wel mooi.Prijsklasse minder duur dan tillig maar toch nog duur.
Roco rails prima (alleen nog code 83=2.1 mm hoog)
Roco wissels goed maar nog minder natuurgetrouw,maar nog beste mooi
(zie mijn foto,s)prijs redelijk maar niet goedkoop
Fleischman rails redelijk tot mooi,maar wissels niet echt top,veel te scherp.Te duur voor het mooi(vind ik)
Piko goede rails en redelijke wissels,alleen code 100 en vrij scherpe wissels.
Als je een kleine of middelgrote echte modelbaan wil maken zou ik tillig,peco of roco nemen.
Heb je echter weinig plaats en wil je veel rails neem dan piko of roco met scherpe wissels.
Kijk uit waar je koopt,er zijn zeker in nederland grote prijs verschillen,in rails en rollende zaken.
Peco en zeker tillig zijn in nederland moeilijker te verkrijgen,maar via internet is het geen probleem.
Verzendkosten vallen mee,en de garantie is (bij de goede winkels uitstekend).
Tenzij je naast een winkel woont kost halen met auto ook geld.

Adressen e.d van wegen reclame liever per PM
wim

JanD

Hallo Wim,
Dank voor de info waar ik om vroeg!! Nog een aanvullende vraag:
Hoe zit het met de aansluiting tussen bv Roco en Piko? Geeft dat een boel " gedoe" of gaat dat makkelijk: ik doel met name op wissels e.d.
Bovendien: er is " ergens" in Duitsland een handel/fabriek ( vind ik wel weer) waar men voor acceptabele prijzen mooi Flex-materiaal levert. Weet jij ( weet iemand) hoe zich dat gedraagt tussen Piko en/of Roco?
JanD

conducteur

Ikzelf zweer bij peco, zeeeeeeeeeeeeeeeeeeer goede kwaliteit, en even goede prijs. (profiteer ervan mensen, de pond is gezakt-->prijzen zijn ook gezakt). Ik durf zelf te zeggen, dat dit het beste merk is. (het maakt ook niets anders)
Met volgende merken heb ik ervaring:
fleischmann profi: werkt goed, mag je niet te intensief gebruiken,zeer duur.
gemotoriseerde wissel: ?37,50, maar zoals je zegt is deze jammer genoeg met bedding. Ik vindt het persoonlijk wel de mooiste bedding.  

Peco: werkt uitstekend, kijk naar verviers central: baan heeft in de regen gestaan, en na wat poetswerk werkte ie nog probleemloos. Nooit een wisselmotor vervangen,25 jaar oud. goedkoop: ongeveer 12 euro voor de minst slanke wissel en ongeveer 10 euro voor de wisselmotor.
prijs van een flex: 3,80 voor +/- een meter. bij fleischman 3 euro per 20 cm.

Marklin: ook wat problemen, ongeveer zelfde opmerkingen als bij fleischmann. Is wel 3-rail, je bent verplicht digitaal te rijden. Ik raad je dit zeker niet aan, om verschillende redenen. Marklin is per loc gemiddeld honderd euro duurder dan een vergelijkbare tweerail loc.
Als je dit kiest, kies dan voor de c-rail, die met bedding.
Piko-A: rechte sporen en bogen zijn goed, alleen de wissels niet. Als wissels zou je eventueel kunnen gaan voor peco dit is ook dezelfde spoorhoogte (code 100, 2,5 millimeter)

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ERVIN

citaat:
Geplaatst door conducteur

fleischmann profi: werkt goed, mag je niet te intensief gebruiken,zeer duur.
gemotoriseerde wissel: ?37,50, maar zoals je zegt is deze jammer genoeg met bedding. Ik vindt het persoonlijk wel de mooiste bedding.  







Niet intensief gebruiken, dan mag je hier gerust eens een kijkje komen nemen, hier bollen elke dag, meerdere uren aan een stuk treinen over de Fleischmann sporen, en dit al sinds het gezegende jaar 2000 , ik heb nog geen problemen gehad.
Duur, ja zou kunnen , maar ik persoonlijk stoor er mij niet aan, en wat betreft die bedding, die kan je ook mooi maken hoor, nogmaals voor de non-believers...




ysbeer

Fleischman is technisch gezien uitstekend spul,ik vind die bedding niet zo mooi,maar dat is een zaak van smaak.

Roco en piko zijn moelijk te combineren.
Alles is wel op elkaar aan te sluiten maar technisch goed en mooi ,nou nee
En waarom allerlei merken door elkaar,je bouwt je huis toch ook niet met acht verschilende soorten steen met de zelfde vorm,maar wel van acht fabrieken..
Kies een goed merk dat alles heeft en hou je daar bij.
Dat geeft het beste en mooiste resultaat
Met loks en wagens is het natuurlijk weer wat anders
wim

ysbeer

Goedkope rail(even na gekeken)

Ik weet wat je bedoeld,nadeel is dat er alleen 2.5 mm rails is en dat de kwaliteit nu niet echt is om over naar huis te schrijven.
Het is ook hier zo alle waar is naar zijn geld.
Kijk een wagen die niet willen lopen, of weet ik wat heeft, kost 25 euro en als je hem weg gooit is het zonde maar je komt er wel over heen.
Een complete baan slopen (omdat de rail krom trekt,roest of slecht contact geeft)is wel even wat anders .
Dat geeft kommer en kwel in de geld buidel en veel werk.
Mij simpel advies.
Spaar niet op rails en wissels je zult er blij mee zijn.
wim

svvander

Ik dacht voor mijn timesaver voor Peco code 100 te gaan... is dit een goede keuze? En waar kan ik ze het goedkoopst vinden?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Greg

citaat:
Geplaatst door conducteur


Marklin: ook wat problemen, ongeveer zelfde opmerkingen als bij fleischmann. Is wel 3-rail, je bent verplicht digitaal te rijden. Ik raad je dit zeker niet aan, om verschillende redenen. Marklin is per loc gemiddeld honderd euro duurder dan een vergelijkbare tweerail loc.
Als je dit kiest, kies dan voor de c-rail, die met bedding.





Als je iets zegt zeg dan iets correct.
1) Ik vraag me echt af waar je met je informatie van 100 euro meer per loc vandaan komt. Dit is NIET CORRECT, ik heb het al 100 keer gezegd. Ik wil er hier geen anti-marklin discussie van maken. Maar hou a.u.b. toch eens op met fundamentele onwaarheden hier op dit forum achter te laten. Koop een loc van Roco of marklin die vergelijkbaar is op technisch vlak, maar ook van details, en je zal een miniem verschil hebben. Als er al een verschil is, en het zal zeker niet altijd in het voordeel van Roco zijn.

2) Waarom in godsnaam voor de C-rail kiezen? De mensen die er een klein beetje verstand van hebben weten allemaal dat de K-rail stukken beter is. Ik heb zelf ook vnl. C-rails uit het verleden, maar het plan is ook om op termijn over te gaan op K-rail. Deze werken echt veel beter, veel stiller, veel vloeiender. Je kan ze veel beter inbouwen in je baan, en ook vanuit digitaal oogpunt is het een beter systeem. De bedding van de C-rail is totaal onrealistisch. Ook hier vraag ik me af waar je met die informatie vandaan komt. Het enige voordeel van de C-rail is dat je het makkelijk kan afbreken en opbouwen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

conducteur

citaat:
Geplaatst door svvander

Ik dacht voor mijn timesaver voor Peco code 100 te gaan... is dit een goede keuze? En waar kan ik ze het goedkoopst vinden?


Prima keuze!
Al eens naar de spijkers gekeken die bij c-rail aanwezig zijn en bij k-rail? GROOOOOOOOOOOT verschil. En dat c-rail een onrealistische bedding heeft is waar, maar kijk eens naar wat wij uitgespookt hebben bij modelspoorclub de dwarsliggers????????????????????????
En die honderd euro, ga eens goed kijken in de winkel, en je zult het met je eigen ogen zien!
Ik heb mijn type 64 van Fl voor ongeveer 250 euro gekocht (denk ik) een Marklin kost 360 euro! Vandaar haal ik die 100 euro verschil.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Greg

Het feit dat ik al veel in de winkel gekeken heb laat me besluiten dat die 100 euro totaal overdreven is. Er zullen wel uitzonderingen zijn die de regel bevestigen maar algemeen genomen is dit onzin.

En die zogenaamde spijkers, die vallen nauwelijks op tenzij je er met je neus gaat opliggen, dit is gewoon een nadeel van 3-rail. Maar tegelijk ook een voordeel want betere stroomafname. Het is maar wat voor ieder apart belangrijk is. Al een een loc horen rijden over een C-rail en nadien over een k-rail, dat verschil is nog 10 keer groter dan je verschil met de contactpunten van de middenrail.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Peter

Sven,

ik zou voor de beperkte hoeveelheid rails en wissels dat je nodig hebt me niet laten leiden door de prijs alleeen.
Ik zou zeld kiezen voor ong. een code 83 rails en dan bv? Roco-line zonder bedding, Peco, of zelfs Tillig. Deze rails hebben het voordeel dat ze van zeer goede kwaliteit zijn, ze mooi uitzien, ze makkelijk te krijgen zijn en matig van prijs.
Je moet voor een Timle-saver beschikken over
1. Zeer goede rails,
2. loks met goede rij-eigenschappen
en een goede koppeling
Anders heeft he weinig zin met een Time-saver te beginnen, vermits je zeer langzaam moet kunnen rijden en koppelen.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

JanD

In 1957 kreeg ik mijn eerste Marklin-baantje, en heb daar veel genoegen aan beleefd.Tot zelfs in de zomer met de overbuurjongen een gigantische gezamelijke baan in de tuin leggen: Marklin reed, en naar ik vermoed: rijdt altijd. Als ik wel eens bij vriendjes kwam die Gelijksstroom-spoor hadden was ik altijd blij met m'n Marklin: geen gedoe met de rij-richting, moeilijk gedoe met keerlussen etc.. En dat is natuurlijk nog zo, bovendien, maar dat is persoonlijk natuurlijk, vind ik het Marklin-materieel nog steeds van prima kwaliteit. Maar. De keus is in allerlei opzichten natuurlijk veel geringer: qua rijdend materieel, schakelmateriaal, rails-keuze...
Dus: wat mij betreft geen Marklin meer. Inmiddels ben ik begonnen met het aanschaffen van GT-flexrails in Duitsland: dat beviel me op mijn oude " N"-baan goed, en ik wil toch proberen, zoveel mogelijk flexrails te verwerken, op de kleinere stukken rond het (beoogde) station met wisselstraten en het rangeeremplacement na: mijn ervaring leerde me wel dat daar flexrails minder vast/stabiel is. Nu de wissel/eng.kruisingkeuze nog: Alhoewel het natuurlijk mooier is de aandrijving daarvan onder de tafel te krijgen: ik ken mezelf, en dat wordt een tranendal. Dat doe ik dus niet: heeft er nog iemand tips over welk merk ( zonder bedding) er goed materiaal levert?? ( Piko-A,
Roco,Tillig, Kleinbahn...)
Jan