Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

merk/soort rails

Gestart door JanD, 03 oktober 2009, 12:50:31 PM

conducteur

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Het feit dat ik al veel in de winkel gekeken heb laat me besluiten dat die 100 euro totaal overdreven is. Er zullen wel uitzonderingen zijn die de regel bevestigen maar algemeen genomen is dit onzin.

En die zogenaamde spijkers, die vallen nauwelijks op tenzij je er met je neus gaat opliggen, dit is gewoon een nadeel van 3-rail. Maar tegelijk ook een voordeel want betere stroomafname. Het is maar wat voor ieder apart belangrijk is. Al een een loc horen rijden over een C-rail en nadien over een k-rail, dat verschil is nog 10 keer groter dan je verschil met de contactpunten van de middenrail.


Geluid op c-rail (mits goede isolatie)=0.0db!
Kijk ook eens naar roco: 59 voor 69 euro, marklin/trix 59: +100 euro, rijgedrag zeer slecht (maakt een hels lawaai, en heeft nauwelijks trekkracht)
En een vuil 3-rail spoor zal even goed werken als een proper 2-rail spoor. Je moet gewoon je sporen proper houden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Laten we dit draadje aub niet weer ontaarden in een pro/anti M?rklin discussie,[}:)][}:)][}:)]  maar proberen Sven te helpen met duidelijke tips.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

JanD

Geheel eens, alsublieft geen onzinnige discussies over iets wat toch, uiteindelijk een persoonlijke keuze is, zoals discussie's over Diesel vs Benzine, Stad vs Platteland, Nederland vs Belgie, om maar niet te praten over de keus van je vrouw.....
M.a.w.: Geef Sven tips over zijn Time-baan, en geef mij svp goede adviezen over ( tweerail) wissels ( zonder bedding)...

Greg

citaat:
Geplaatst door Peter

Laten we dit draadje aub niet weer ontaarden in een pro/anti M?rklin discussie,[}:)][}:)][}:)]  maar proberen Sven te helpen met duidelijke tips.[:D][:D][:D]



Idd, ben ik het hoe dan ook mee eens. Maar ik vind het jammer dan sommigen steeds dezelfde totaal foute zever blijven posten. Nu opnieuw, ik ga mij de moeite besparen om er nog op te reageren. Het gaat me daarin niet om voor of tegen marklin, maar gewoon om het feit om objectieve correcte info te posten. [;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Ludwig

citaat:
Geplaatst door conducteur

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Het feit dat ik al veel in de winkel gekeken heb laat me besluiten dat die 100 euro totaal overdreven is. Er zullen wel uitzonderingen zijn die de regel bevestigen maar algemeen genomen is dit onzin.

En die zogenaamde spijkers, die vallen nauwelijks op tenzij je er met je neus gaat opliggen, dit is gewoon een nadeel van 3-rail. Maar tegelijk ook een voordeel want betere stroomafname. Het is maar wat voor ieder apart belangrijk is. Al een een loc horen rijden over een C-rail en nadien over een k-rail, dat verschil is nog 10 keer groter dan je verschil met de contactpunten van de middenrail.


Geluid op c-rail (mits goede isolatie)=0.0db!
Kijk ook eens naar roco: 59 voor 69 euro, marklin/trix 59: +100 euro, rijgedrag zeer slecht (maakt een hels lawaai, en heeft nauwelijks trekkracht)
En een vuil 3-rail spoor zal even goed werken als een proper 2-rail spoor. Je moet gewoon je sporen proper houden
.



Heeft niet met pro 2of3 rail te maken.
Is alleen maar onzin en niets meer.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

JanD

Dus: als iedereen het mee eens is, dat " gedoe" over Marklin vs wat anders, onzin is: graag jullie ideeen tbv de vraag van Sven: welk materiaal tbv een Time-baan, en van mij tbv welke wissels (zonder prefab-beddingen)?? SVP Dankuwel etc...

ysbeer

Nee jan dat begrijp je (volgens mij verkeert)
Het gaat er hier om dat de mensen die echt de ervaring hebben,dom weg om dat ze al jaren lang aan modelbouw doen,zich wat opzij gezet voelen door de nogal arogante houding van iemand die A napraat wat zo hier en daar gezegt wordt B nauwelijks ervaring heeft met dit soort zaken,maar wel de grote broek van de deskundige aantrekt.
Ja sorry Rian,dit moest mij toch even van het hart.
Ik heb niks tegen jou,maar wat bescheidenheid in je mening,zeker tegen over de ervaren modelbouwers onder ons,zou je wat geloofwaardiger en ook leuker doen overkomen.
Ga dus rustig door met een mening te hebben,en alles te zeggen,maar wel wat bescheidener.
wim

conducteur

Ik heb ook meer als 5 jaar met marklin gewerkt, en 5 jaar ervaren dat dat niet het beste is. enne noem mij maar gerust Rian hoor.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Stefan Appelmans

Dag Jan!
Niet weglopen hoor[:D].
Ik gebruik Peco rails en wissels. Code 100 omdat ik eerst dacht daar ook "oud materiaal" met dus dikkere wielen, op laten rijden. Het is nochtans het gaval niet en zou dus beter code 75 gekozen hebben, ook van Peco. Maar ik ga niet alles herkopen.
Peco is echt een goed merk, niet te duur, en je hebt een heel grote keuze in wissels, kruisingen enz. In code 100 of 75 (fijner). En dat vindt je gemakkelijk in de winkels.

Piko ziet er ook goed uit, code 100, is goedkoper, maar heeft heel weinig keuze in de wissels enz.
Ik had voor mijn baan 2 "ingerolde" wissels van Piko gekocht, om twee oude Roco wissels te vervangen (het hartstuk liet moeilijk fijne wielen RP25 door), en de Piko namen ongeveer dezelfde plaats.
Maar mijn thermoswagons met 4-as bogies ontspoorden gemakkelijk op die nieuwe wissels.
Ik heb dan alles gemeten en gezien dat in PECO bochten en dus ook de ingerolde wissels, de railafstand verbreedde tot ongeveer 16,8mm, tegenover 16,5mm in rechte lijn. Wat normaal is. In een bocht neemt een bogie "meer plaats".
Met PIKO blijft dat 16,5mm, en dus een "beetje moeilijke wagon" ontspoort.
Weeral lang uitgelegd[:o)]...Maar zo weet je het. [:D]
stefan.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

(het hartstuk liet moeilijk fijne wielen RP25 door)
Dat vind ik vreemd. RP-25 verschilt alleen in de hoogte van de NEM flenzen. In de breedte zijn ze praktisch gelijk. Het probleem zou dan eerder in de binnenmaat van het wielstel zitten.

Wat bedoel je trouwens met "ingerold"?

JanD

Heren Directeuren+ Stationchef,
Dit weekend heb ik een gigantische partij " Kleinbahn" ( voor weinig) op de kop getikt, plus 20 mtr GT-Flexrails ( Peco100): als ik " bagger" heb gekocht heb ik ? 40,00 euro weggegooid, ( heb ik wel eens meer in m'n leven gedaan, denk alleen maar aan fout-parkeren-bonnen).
Ga nu eerst verder met " Anyrail" de baan proberen in te vullen, maar stuit daar op twee nieuwe vragen: Mag ik die aan jullie stellen of moet ik het draadje nu verplaatsen naar " sporenplannen"?
JanD

Klaas Zondervan

Er is niks mis met GT flexrail, maar het heeft niks met Peco te maken.
Overigens kun je heel goed railmateriaal van verschillende merken combineren. Het kan wel eens nodig zijn om kleine aanpassingen te maken, maar zolang het dezelfde spoorwijdte heeft is het allemaal passend te maken.

doomslu

citaat:
Geplaatst door JanD

Heren Directeuren+ Stationchef,
Dit weekend heb ik een gigantische partij " Kleinbahn" ( voor weinig) op de kop getikt, plus 20 mtr GT-Flexrails ( Peco100): als ik " bagger" heb gekocht heb ik ? 40,00 euro weggegooid, ( heb ik wel eens meer in m'n leven gedaan, denk alleen maar aan fout-parkeren-bonnen).
Ga nu eerst verder met " Anyrail" de baan proberen in te vullen, maar stuit daar op twee nieuwe vragen: Mag ik die aan jullie stellen of moet ik het draadje nu verplaatsen naar " sporenplannen"?
JanD

Als het specifiek over een spoorplan gaat, zou ik voorstellen een nieuw draadje te openen in de rubriek "spoorplannen".
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

(het hartstuk liet moeilijk fijne wielen RP25 door)
Dat vind ik vreemd. RP-25 verschilt alleen in de hoogte van de NEM flenzen. In de breedte zijn ze praktisch gelijk.

RP 25/110 hebben min of meer dezelfde breedte, RP 25/88 Zijn veel nauwer.
Maar het is juist dat het om de HOOGTE van de flenzen gaat.

Het probleem zou dan eerder in de binnenmaat van het wielstel zitten

Wat bedoel je trouwens met "ingerold"?



Wissels waar de twee uitwijkende rails in bocht zijn.
De Bogies waarover ik spreek hebben VIER assen RP25/88 op VIJF centimeter. Dit met puntassen, draaiende in puntaslagers, met een klein beetje zijdespel.In radius 438mm (R2 van PECO) rijdt dat perfect.
Op meerdere banen geprobeert, geen problema, prima!
Met de wissels van PIKO (ongeveer dezelfde radius), gelijk hoger uitgelegd, ontsporen ze. Waarom?
Omdat de tussenrail afmeting in bocht met PIKO te nauw is, en RP25/88 wielen, met dus een lage flens, "klimmen" in dit bijzonder geval gemakkeliik over de rail  En er zijn zo 4 bogies per wagon.

Daar er clubleden waren met Fleischmann profi rails (ongeveer 356mm radius)en M?rklin M (nog minder radius) Werd "het ding" grondig herzien en de twee uiterste assen per bogie vervangen door NEM wielen. Alles OK op de PIKO bochten (flens hoger).
Voor uiterst kleine radius Fleischmann en M?rklin rails werden ook de twee middenste assen "schuivend" ingebouwd. En dat rijdt nu perfect.

Maar dat is niet normaal met die PIKO wissels...Dat ontspoort en je zoekt, je zoekt...



stefan.