Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

type 11 stoomlok

Gestart door Dirky, 19 september 2009, 22:31:39 PM

Gerolf

#75
Even een vraagje van een "bijlerende" metaalbewerkings-leek [:I]
- Metaal maak je zachter door het te verhitten en zachtjes te laten afkoelen
- Je maakt het harder door het te verhiten en plots te laten afkoelen
Klopt dit? Voor alle metalen? Is er een verschil in hitte voor beide processen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

#76
Gerolf,
Ik denk dat Dirk (de specialist - vingerverbrander) daar wel een goede uitleg kan over geven...
Mijn ervaring beperkt zich tot oude vijlen (koolstofstaal).  Die krijg ik inderdaad zachter door rood te stoken en dan zachtjes te laten koelen.  Dan bewerken met een goede vijl of slijpgereedschap.  Daarna terug kersrood opstoken en plots koelen.  Om dan te temperen terug opwarmen tot strogeel en dan terug schrikken in water of olie.  Ik heb destijds zo een reeks bijtels gemaakt en die gingen vrij lang mee (wel regelmatig eens met een zoetsteentje bijslijpen (manueel)).
Groetjes, Peter


ToThePoint

#77
@ Gerolf

Het proces is om ijzer met verhoogd koolstof gehalte te verharden, verzachten, gekend als staal. De fabrikant van dat staal heeft alle gegevens van dat staal. Hij produceert het tenslotte en weet dus precies wat het doet en hoe men die bepaalde specificatie?s kan bereiken.
Het proces van ontharden is in principe voor alle gelijk.
Wat gebeurt er ?
Men verwarmd het staal tot kersrood (geloof dat het 800 a 900 graden is) Daardoor gaan de modeculen trillen en de kristalstructuur veranderd. De koolstof maakt (heeft) een verbinding met de ijzeratomen. Door het ijzer (staal) langzaam te laten afkoelen stoot het ijzeratoom de koolstof af, waardoor het zachter wordt.

Om nu te harden
Men verwarmd ijzer met verhoogd koolstofgehalte. Tot kersrood.
De ijzermoleculen trillen hard genoeg om met de koolstof een verbinding aan te gaan. Door het plots afkoelen krijgt het ijzer geen kans om de koolstof af te stoten. Waardoor het gehard is en moeilijker te bewerken. Dit harden gebeurt dus op molecule niveau en het hangt dus af van de specificatie?s van het materiaal. Water en olie hebben verschillende eigenschappen en koelen onmiddelijk af tot een bepaald niveau. Als u nu staal hard dat in olie dient getempert te worden en u doet dat met water dan zal het staal veel te hard zijn en bijgevolg broos. Soms dient men na het harden een verzachtingsproces te doen, ik noem dat natemperen. Men verwarmt het staal terug tot 250 a 300* gedurende een bepaalde tijd. Dat kan de fabricant u vertellen.

Ontharden is in principe voor allen hetzelfde, harden daarintegen heel uiteenlopend.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

PeterC

#78
ToThePoint, wow, leuk dat hier mensen zijn met diverse 'specialisaties'!
Groetjes, Peter


Gerolf

#79
Ik was de rol van het koolstof blijkbaar vergeten [:I]
Merci voor de deskundige uitleg, mannen [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

#80
Heb de links voor het harden van staal terug gevonden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Harden_(metaalbewerking)
http://www.knivesandtools.com/nl/info/messen-staal.htm

Of geef in een zoekmachine " Staal harden " in en je krijgt een berg aan info.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

#81




lukt vrij goed om af te draaien...

b-shunting

#82
zeer knap dirky doe zo verder
ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat
minibaantje tp 4,diesel

ToThePoint

#83
Ja ik ben ook benieuwd.
Kan altijd eens van pas komen die info.
Worstel enkel met de vraag of u die adapter ervoor zelf gemaakt hebt of van bestaande onderdelen ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

#84
welke adaptor bedoel je?

Peter

#85
Dirky,

Je blijft me steeds weer verrassen met de prachtige dingen die je maakt. Hier schieten woorden te kort. Proficiat alvast.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

ToThePoint

#86
@ Dirky
De adapter die je gebruikt voor het afdraaien van de wielen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

#87
zoals zowat alles.... zelf gemaakt [:)]

ik heb hiervoor een "brass spacer M4 x 25" op maat afgedraaid en een passende vergrendeling (bus met M2 vijsje linkse draad) er op gemonteerd. Is toch maar voor 6 wielkes!

Dirky

#88
in een rapke mijn chassis gefreesd op de kleine proxxon


Dirky

#89


weer een stapke verder... nu op zoek naar een passend moteurke[:)]