IMGhttp://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/drijfwerk11.jpg/IMG
Het opzoekwerk voor de bouw van een type 11 vordert vrij goed - dankzij hulp van enkele forumgenoten - en dus kan ik maar beter een nieuw draadje openen.
'k Zit hier al met een eerste onduidelijkheid in het drijfwerk. De blauwe stang moet achter de as van de aandrijfcilinder passeren. De rode stang volgens de beschikbare foto's iets voor diezelfde as. Daardoor is er een grote ruimte tussen rood en blauw waar ze op het middenste wiel gelagerd zijn.
Is dat zo? bij andere loks ook? heeft iemand misschien een foto waar die lagering in detail te zien is?
alvast bedankt!
Ik heb geen foto bij de hand, maar meestal was er geen ruimte tussen rood en blauw.
Goeie morgen
Hier is dus al duidelijk dat er een groot verschil is tussen tekeningen en de uitvoering daar van.
Wat betreft uw Koppelstang (blauw) die MAG nooit de wielen raken. Daar voor is het hier dus nodig om tussen rood en blauw, als ook tussen blauw en de wielen kleine afstands ringetjes te maken.
Dit kan best et Gerolf zijn draaibank.[:D]
In 1/1 zijn de kruk tappen op de wielen zo gemaakt dat de koppelstang niet tot tegen het wiel kan komen.
Dit wordt ook duidelijk als je naar een van je model loks gaat zien.
Ik kijk even of ik een foto vind waar dit duidelijk te zien is.
Jos
Dirky,
Misschien de brengt volgende site soelaas.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Egide_Walschaerts
http://en.wikipedia.org/wiki/Walschaerts_valve_gear#Technical_details
Groeten, Jean-Luc
start...
eerste stukken [:)]
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts1002.jpg)
herkenbaar?[:)]
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts2010.jpg)
Dat ziet er al heeel herkenbaar uit, maar hoe heb je die platen bewerkt om de vorm er zo scherp in te krijgen? Ze zijn allmaal gelijk, dus ik vermoed dat je ze op elkaar hebt gelegd en vastgespannen. Maar dan? Boren, zagen, vijlen, of heb je een frees al dan niet programeerbaar?
groetjes,
voorlopig heb ik nog geen freesmachine dus gewoon handwerk. Zoals je zegt, zagen, boren en vijlen...[:)]
Alvast proficiat met de start van je zelfbouw Dirky.
Hopelijk wordt het een mooie loc ... of zijn het er twee [:D] [;)]
een megaproject dat ik met veel spanning ga volgen, veel succes en plezier met de bouw[;)]
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/rivettentest.jpg)
Dummy rivetten in 0,3mm messing plaat...
Hoe zijn die rivetten gemaakt? Met een puntslag langs achter? Dat lijkt me niet erg precies. Ik ben toch wel benieuwd, want ze zien er mooi scherp en gelijk uit.
groetjes,
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts4b004.jpg)
nog een stukske... gelukkig is het geen groot machien
De voor- of achterzijde van het machinistenhuis ?
Ziet er in ieder geval stevig uit.
Bruikbaar voor v??r en/of achterkant vh machinistenhuis. Moet er 4 maken (dus idd. voor 2 loks). De best geslaagde zullen ruitjes krijgen die open staan. De mindere camoufleer ik de foutjes met ramen die gesloten zijn...
Elke avond een uurke hobby'en is niet veel... maar we geraken er wel!
Ziet er veelbelovend uit. Blijf deze bouw aandachtig volgen.
Zelfbouw geeft toch altijd dat een extra dimensie aan je model,
of het nu een lok, een rijtuig een gebouw of wat dan ook is.[:D][:D][:D]
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts5003.jpg)
zonnekapjes...
voor het recht oplijnen van de rivetten zal ik iets anders moeten fantaseren. Niet OK!
Waw Dirky, die zonnekappen zijn heel exact gemaakt en zijn er precies op gesoldeerd ! [:0]
Wat je klinknagels betreft ga je inderdaad beter moeten uitlijnen. Ik hoop dat dit een test is en niet werd aangebracht op je mooie zijkanten ... [:(]
Was toch op een zijkant... kieken da'k ben [:)]
maar intussen is 't al gerepareerd en is een andere kant beter gelukt. Nog kleine foutjes maar ja... het is en blijft handwerk.
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts6002.jpg)
Als ge nu niet goed bezig zijt, dan weet ik het niet meer ... [:D]
Zo denk ik er ook over Jean-Luc.[:I]
Erik
Ja, ja, doe maar zo verder![:p]
(http://i463.photobucket.com/albums/qq359/DirkyFormant/type11parts7002.jpg)
Gisteren een profielwalske gemaakt om vooral kleine koperprofielkes te vormen. Platte latjes zijn in alle geval al mogelijk! 0,8mm x 0,15mm op foto.
hoe en waarom van het profielwalske was misschien niet helemaal duidelijk:
(http://i463.photobucket.com/albums/qq359/DirkyFormant/type11parts8008.jpg)
Dirky,
Ik zie dat je de met jouw profielwalsje gemaakte profielen gebruikt als omlijsting voor de ramen van het machinistenhuis en de zijdelingse watertanks. Zou het niet simpeler zijn om in plaats van de profieltjes passende stukjes messingdraad van b.v. 0,2 mm te gebruiken?
Zo omzeil je een hoop werk en de lijstjes zijn fijner; een raamlijst van 69,6 x 13,05 mm lijkt mij nogal tamelijk overdreven!
Jacques Timmermans
Ben niet helemaal duidelijk geweest met mijn uitleg Jacques:
Op alle foto?s die van de type 11 te vinden zijn zie ik een hoek-achtige omlijsting. Nu, mijn eerste test op Zondag was het walsen van een dunne strip 0,15 x 0,8mm, kwestie van de stabiliteit van de wals te proberen.
Gisteren bestond test 2 eruit om het hoekje te walsen en dit is dan 0,55 x 0,33mm geworden en dit is wat ik nu op de zijkant gesoldeerd heb. Ca.50 x 30mm in hoek lijkt me dan wel weer aanvaardbaar. In alle geval geeft het lijstje met het blote oog een ?juiste? indruk. Het hoekje zelf is wel zo klein dat je het nauwelijks kan zien maar dat zal misschien beter zijn na het schilderwerk!
Het is idd veel werk om al die tooling te maken maar nu ik het heb wals ik elk gewenst profielke in ?minuten? en druk ik gelijke klinknagelkes zonder nadenken. Zal zeker te pas komen bij de bouw van wagonnekes en andere stomers...
Ik neem alle tijd om alles te proberen, om bij te leren, en om mijn grenzen te kennen. Dit profielke was volgens mij het moeilijkste om te maken dus vanaf nu zou het wel iets sneller kunnen gaan... maar het hoeft niet pers?. Naar ?mijn? normen moeten de type 11?s perfect zijn maar over die normen ga ik zeker niet verder uitwijden want helaas heb ik ongewild al enkele mensen tegen de borst gestoten...
Dirky,
Je sierlijst ziet er wondermooi uit !
Mijn eerste gedacht was ook een messingdraadje van 0,2 mm ... zoals de Jacques.
Wat je ook kunt doen is je profiel iets breder maken, het over de rand bevestigen en daarna gelijk met de rand afvijlen.
Misschien zou een foto uit een andere hoek een beter beeld geven van de plaatsing.
Jou normen zijn deze waar jij je goed bij voelt.
Doe vooral verder zoals je bezig bent !
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts9010.jpg)
't wordt moeilijker om foto's te maken die m??r weergeven. Macro en scherptediepte zijn door gebrek aan licht moeilijker te combineren. Je krijgt toch al het gevoel dat het wel degelijk om een treintje gaat [:)]
de profielkes zijn (vermoedelijk) een tikkeltje te breed volgens de foto's maar met het blote oog net gepast. Een juister, smaller, zou waarschijnlijk niet meer deftig te zien zijn.
Ik werk in alle geval de eerste bovenbouw af en als ik na het spuiten zie dat er beter iets wijzigt kan ik nog steeds herbeginnen.[;)]
WAW ! [:p]
knap werk[;)]
't Is een helen straffen...onzen Dirk!!
Ziet er zeer mooi en fijn uit!!
Geert
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts10003.jpg)
met zonlicht zijn de profielkes beter te zien...
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts10005.jpg)
andere kant vergeten...
In het strijklicht van de zon zie je heel goed het profiel van de lijstjes. Knap gedaan! Ga zo verder en je zult nog versteld van je eigen kunnen zijn.
Jacques Timmermans
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts11005.jpg)
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts11007.jpg)
Al een deel van de achterzijde dichtgemaakt en deuropening geslepen/gevijld/geschuurd.
Ook de eerste onderdelen van het drijfwerk beginnen aftekenen.
Dan efkens pauze... dit weekend de mooiste baantjes gaan bezichtigen in Sedan...
Jawadde [:0] [8D] [:p]
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Jawadde [:0] [8D] [:p]
Ik kon het niet beter zeggen !
bedankt!
'k Heb in Sedan aan de stand van de Franse Proto87 club (waar ook Rue de la Glaciere stond) op zoek geweest naar wielen. Noppes! en helemaal niet vriendelijk als ze niet kunnen verkopen (verkoper toonde een kit voor een wissel en mijn antwoord dat ik zelf van scratch wissels maak was blijkbaar niet OK)...
Zal dus toch moeten proberen tenderwielen om te bouwen naar aandrijfwielen!
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts12058.jpg)
gewoon een test... definitieve zijn voor later!
citaat:
Geplaatst door Dirky
bedankt!
'k Heb in Sedan aan de stand van de Franse Proto87 club (waar ook Rue de la Glaciere stond) op zoek geweest naar wielen. Noppes! en helemaal niet vriendelijk als ze niet kunnen verkopen (verkoper toonde een kit voor een wissel en mijn antwoord dat ik zelf van scratch wissels maak was blijkbaar niet OK)...
Zal dus toch moeten proberen tenderwielen om te bouwen naar aandrijfwielen!
HIER (//%22http://www.apogee-vapeur.ch/index.php?include=textes&lng=1&id=114&idmenu=0%22) al gekeken ?
ja Patrick, maar ze hebben helaas ook de juiste maat niet. Ik heb al Romford 12 spaken gekocht en ga die ombouwen naar aandrijfwielen. Ze zullen qua diameter nog een tikkeltje te groot zijn als ik ze maximaal afdraai...
Denk wel dat ook dat vrij goed zal lukken... we zien wel! bedankt voor de tip!
Mooi werk, Dirky !
Maar een kleine bedenking : je waterkasten, normaal bestonden die uit twee aparte exemplaren die naast de ketel geplaatst werden.
Gezien de ketel rond is, is er een speling tussen deze en de waterkasten.
Als ik zie dat je de bovenkant van je waterkasten uit een volle plaat hebt gemaakt, zal deze opening niet bestaan.
Een kapitale fout, als je 't mij vraagt, temeer dat je de lat voor jezelf zo hoog legt, zoals je zelfgemaakte profieltjes bvb.
Prachtig werk, je legt de lat wel erg hoog.
Meer foto's zou ik zeggen!!!
Ja... 'k Heb al onder mijn voeten gekregen betreffende de speling tussen watertanks en ketel/vuurkist.[:)]
Nu, het antwoord is vrij simpel:
Zoals je kan zien op de foto's is ook de deuropening pas achteraf uitgeslepen met een Dremel. Dat zal dus met de watertank ook gebeuren...
Waarom ik zo werk:
Alles wat je ziet is echt met de hand gezaagd, gesneden, gevijld, wat het maken van - laat zeggen tand en groef om stukken in de juiste positie te houden - te moeilijk is. Dus maak ik de stukken "te groot" maar juist van afmeting en als die dan "vastzitten" mag ik naar hartelust slijpen.
En hoe hoger de lat, hoe meer ik er van geniet... ik wil gewoon weten wat er met de hand kan gedaan worden en wat ik in 't vervolg beter ets of frees... soms heb je voor een bepaald stukje meer werk om het te tekenen dan om het te maken.
Alle opmerkingen zijn dus echt meer dan welkom... thx[;)]
Ik heb Dirky's pareltje in levende lijve mogen aanschouwen en 't is potverdorie een echt pareltje!
Dirk weet maar al te goed waar hij mee bezig is en neemt er zijn tijd voor. (Iets waar ik alleen maar jaloers kan op zijn[:(])
Doe zo voor Dirk!
Wat de wielen betreft, kan je misschien terecht bij Train Magique. Die had in Sedan ook verschillende wielen mee...
Dag Dirk,
Ik begrijp je manier van werken, je hebt een punt.
Elk zijn manier !
Veel succes, en plezier met je bouw !
Dirk
die drijfstangen die je laat zien is waarschijnlijk ook zelfbouw.
hoe ga je hiervoor te werk?
prachtig werk verder, ik volg mee op.
Julien
Inderdaad Julien, zelfbouw...
ik wil nog enkele andere manieren uitproberen en dan krijg je wel wat meer info aangaande de werkwijze...
Heb vanavond gesukkeld om mini onderdeeltjes (diameter 0,4mm) te draaien. Uiteindelijk een beugel gemaakt om mijn Dremel op de draaibank te monteren en de stukjes op die manier te slijpen. Dat lukt beter...
Kan je eens een foto van die beugel maken, Dirk? [:p]
zie rubriek gereedschappen...[;)]
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts17003.jpg)
toch nog efkens tijd gevonden... de vuurkist. De hoeken zullen waarschijnlijk meer moeten afgerond worden.
Het ziet er wel goed uit, al denk inderdaad dat de vuurkist bovenaan al wat schuin naar beneden begon te lopen.
Anderzijds vind ik het nog steeds een aparte bouwwijze om de vuurkiste en de ketel op die manier tussen de waterbakken te plaatsen, maar het komt vast en zeker goed; we hebben er volle vertrouwen in Dirky.
Je klinknagels zijn uitmuntend !
Doe zo voort [:D][:D]
thx JL...
nog een paar vorderingen:
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts17005.jpg)
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts18008.jpg)
de aansluitplaat is inmiddels verdund. Moest ik feitelijk eerst gedaan hebben vooraleer ze te solderen.
Tussen haakjes, mijn weerstandssoldeer-experiment is bij het solderen aan deze schaouw in rook opgegaan...
dat zal een ferm machien worden[:p][:p]. Ga je ook nog klinknagels in de aansluitrand zetten? En hoe want dat zal moeilijk worden.
De schouw kan er nog steeds uit dus kan ik er nog rivetten in persen. Ik experimenteer echter ook nog met een andere manier om er rivetkopjes bovenop te zetten... Als dat lukt hoor je het wel!
en nog een stapje verder:
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts19007.jpg)
meteen ook de vraag:
Hoe zou de afwerking moeten zijn tussen de ketel/vuurkist en de watertanks? Wat zou er logisch kunnen zijn?
thx
Dirky,
Het ziet er voortreffelijk uit ! [:D][:D][:D]
Ik zou het afwerken door een stripje haaks aan de binnenzijde van de watertanks te solderen, zodat dit net tegen de ketel komt en optisch afsluit.
Opmerking: de schouw van een 11 was of vierkant of konisch ... of komt het door de foto.
Succes verder
citaat:
Geplaatst door Dirky
Hoe zou de afwerking moeten zijn tussen de ketel/vuurkist en de watertanks? Wat zou er logisch kunnen zijn?
Type 11 heb ik niet veel (niets) gevonden. Maar Type 23 zag er zo uit :
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/type_023___001.jpg)
Als dit kan helpen [?]
Dat helpt zeker Patrick... BEDANKT!!!!
kleine update:
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts20001.jpg)
schouw iets scherper conisch gemaakt...
aftap-opening aan de zijkant watertank...
er wordt nog gebouwd Jean-Luc!
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts21026.jpg)
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts21019.jpg)
In de verf gestoken om er de fouten uit te halen... ze worden beter zichtbaar!
Heel mooi ... 'k zou zelfs zeggen VOORTREFFELIJK [:D][:D][:D]
Zo zie je inderdaad beter de (weinige) fouten.
Prachtig stukje werk.
Proficiat.[:D][:D][:D]
Hoi Dirk,
ligt het aan de foto of de belichting, maar het lijkt dat de klinknagels verdwenen zijn onder de laag verf?
groetjes,
ik op de foto's nog alle klinknagel
...dan ben ik aan een nieuwe monitor toe... [B)]
ze zijn er wel degelijk nog... ze hebben zelfs companie gekregen![:)]
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts22001.jpg)
Vandaag aan een andere episode begonnen, het onderstel. Daarvoor moet ik P87 wielen hebben van 13,4mm, 12 spaken.
Het enige wat ik op de kop kon tikken dat bruikbaar zou moeten zijn is een stel Romford tender wielen.
Fase 1 wordt het transformeren naar P87 wat het profiel betreft. Op de foto zie je de Romford, een P87 wielas en ter illustratie een Marklin wielas.
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts23002.jpg)
Het profielbeiteltje op de foto is vrij nauwkeurig wat het profiel betreft maar voorkant en achterkant van het wiel moet nadien nog juistgezet worden. (Dank aan Fred voor de stukjes staal [;)])
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts23004.jpg)
Wordt een hele klus Dirky.
We wachten rustig af ... kwaliteit heeft soms tijd nodig [;)]
Goed bezig man!
voor de geinteresseerden... meeste foto's staan er weer.
Vermoedelijk doe ik hier de komende weken aan verder.
Dirk,
Dat profielbeiteltje? Is dat een gewoon stuk staal waar je het profiel hebt ingevijld, of hoe heb je dat gemaakt?
een stalen plaatje Peter, profiel met de Dremel in geslepen en dan staal weer gehard...
Dirk,
Als ik mee ben met het proces: je neemt een harde staalsoort, laat die uitgloeien om zachter te maken, profiel in slijpen en dan terug harden? Strogeel laten worden met een brander(tje) en dan ontlaten? In olie of water?
kersrood Peter en water... Ik ben er helemaal geen perfectionist in maar het lukt vrij aardig zonder veel extra pleisters op mijn verbrande vingers [:)]
Plaatjes heb ik gekregen van Fred (die hier ook een tijdje actief was)...
Hoi
Klopt wat Dirky zegt. Het temperen in olie of water hangt af van het soort staal. Of u water of olie dient te gebruiken kan de producent van het staal mededelen. Ik gebruik water als ik geen gegevens heb van het staal.
Even een vraagje van een "bijlerende" metaalbewerkings-leek [:I]
- Metaal maak je zachter door het te verhitten en zachtjes te laten afkoelen
- Je maakt het harder door het te verhiten en plots te laten afkoelen
Klopt dit? Voor alle metalen? Is er een verschil in hitte voor beide processen?
Gerolf,
Ik denk dat Dirk (de specialist - vingerverbrander) daar wel een goede uitleg kan over geven...
Mijn ervaring beperkt zich tot oude vijlen (koolstofstaal). Die krijg ik inderdaad zachter door rood te stoken en dan zachtjes te laten koelen. Dan bewerken met een goede vijl of slijpgereedschap. Daarna terug kersrood opstoken en plots koelen. Om dan te temperen terug opwarmen tot strogeel en dan terug schrikken in water of olie. Ik heb destijds zo een reeks bijtels gemaakt en die gingen vrij lang mee (wel regelmatig eens met een zoetsteentje bijslijpen (manueel)).
@ Gerolf
Het proces is om ijzer met verhoogd koolstof gehalte te verharden, verzachten, gekend als staal. De fabrikant van dat staal heeft alle gegevens van dat staal. Hij produceert het tenslotte en weet dus precies wat het doet en hoe men die bepaalde specificatie?s kan bereiken.
Het proces van ontharden is in principe voor alle gelijk.
Wat gebeurt er ?
Men verwarmd het staal tot kersrood (geloof dat het 800 a 900 graden is) Daardoor gaan de modeculen trillen en de kristalstructuur veranderd. De koolstof maakt (heeft) een verbinding met de ijzeratomen. Door het ijzer (staal) langzaam te laten afkoelen stoot het ijzeratoom de koolstof af, waardoor het zachter wordt.
Om nu te harden
Men verwarmd ijzer met verhoogd koolstofgehalte. Tot kersrood.
De ijzermoleculen trillen hard genoeg om met de koolstof een verbinding aan te gaan. Door het plots afkoelen krijgt het ijzer geen kans om de koolstof af te stoten. Waardoor het gehard is en moeilijker te bewerken. Dit harden gebeurt dus op molecule niveau en het hangt dus af van de specificatie?s van het materiaal. Water en olie hebben verschillende eigenschappen en koelen onmiddelijk af tot een bepaald niveau. Als u nu staal hard dat in olie dient getempert te worden en u doet dat met water dan zal het staal veel te hard zijn en bijgevolg broos. Soms dient men na het harden een verzachtingsproces te doen, ik noem dat natemperen. Men verwarmt het staal terug tot 250 a 300* gedurende een bepaalde tijd. Dat kan de fabricant u vertellen.
Ontharden is in principe voor allen hetzelfde, harden daarintegen heel uiteenlopend.
ToThePoint, wow, leuk dat hier mensen zijn met diverse 'specialisaties'!
Ik was de rol van het koolstof blijkbaar vergeten [:I]
Merci voor de deskundige uitleg, mannen [8D]
Heb de links voor het harden van staal terug gevonden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Harden_(metaalbewerking)
http://www.knivesandtools.com/nl/info/messen-staal.htm
Of geef in een zoekmachine " Staal harden " in en je krijgt een berg aan info.
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20100407008.jpg)
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20100407011.jpg)
lukt vrij goed om af te draaien...
zeer knap dirky doe zo verder
ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat
Ja ik ben ook benieuwd.
Kan altijd eens van pas komen die info.
Worstel enkel met de vraag of u die adapter ervoor zelf gemaakt hebt of van bestaande onderdelen ?
welke adaptor bedoel je?
Dirky,
Je blijft me steeds weer verrassen met de prachtige dingen die je maakt. Hier schieten woorden te kort. Proficiat alvast.
Peter
@ Dirky
De adapter die je gebruikt voor het afdraaien van de wielen.
zoals zowat alles.... zelf gemaakt [:)]
ik heb hiervoor een "brass spacer M4 x 25" op maat afgedraaid en een passende vergrendeling (bus met M2 vijsje linkse draad) er op gemonteerd. Is toch maar voor 6 wielkes!
in een rapke mijn chassis gefreesd op de kleine proxxon
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20100410002.jpg)
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20100412007.jpg)
weer een stapke verder... nu op zoek naar een passend moteurke[:)]
Mooi, Dirk.
Iets snap ik niet goed: je wielen zitten afgeveerd in het frame, vermoed ik. Welk is het nut van de puntige wielassen?
as is niet de definitieve... is voorlopig een Romford wielstel v??r modificatie van de wielen naar P87
@ dirky
Verbaasd kijk ik naar uw gefrees. Kleine proxxon ?
Ik mis de link omdat ik dergelijke nog niet gezien heb.
Kan u als u even tijd heeft een licht schijnen op deze ?
bvb CONRAD bestelnummer 812193 - 89
klein freesmachientje met coordinatentafeltje...
beetje denkwerk om een goede manier te vinden om het stukje in te spannen maar dan lukt het aardig...
zou wel eens een type 11 kunnen worden [:)]
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20100417005.jpg)
Begint er op te lijken, ja [8D]
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20100418003.jpg)
dikke Romford wielen omgetoverd in slanke aandrijfwielen...
@ Dirky
Hoe heb je de veranderingen gedaan ?
Gesolderd?
Ooit ga ik ook die toer op. Nog even geduld alhoewel men handen jeuken en hoofd overuren draait.
Ik weet dat ik nu verschrikkelijk vervelend doe, maar dat tegengewicht in je wiel: heeft dat de juiste vorm?
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Ik weet dat ik nu verschrikkelijk vervelend doe, maar dat tegengewicht in je wiel: heeft dat de juiste vorm?
Blijkbaar wel [;)]
(http://www.tassignon.be/trains/machiniste/005/images/100.jpg)
Yep is duidelijk hetzelfde wiel.
Blijkbaar een achterste of voorste wiel want het tegengewicht gaat over 3 spaken en het middelste over 4.
dank je Patrick... je was sneller dan mijn schaduw om te antwoorden.
en Gerolf, domme opmerkingen zijn "vervelend", maar vragen zoals die over het tegengewicht zijn positief bedoeld dus helemaal niet ergerlijk... in tegendeel, voor mij zijn ze "wenselijk"; hoe meer vragen ik kan beantwoorden, hoe sterker ik me voel in mijn vel!
en "tothepoint"; het middenste gewicht gaat over 5 spaken! [:D]
Ik heb weer iets bijgeleerd [8D]
Ik kende de tegengewichten alleen als een vlak, bestaande uit een stuk boog met een rechte "koorde".
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20100421007.jpg)
De wielen zijn klaar maar niet opgekuist. Nu volgen de onderdelen voor de Proto87 ophanging. Zal zo goed als zeker ballast moeten plaatsen aan de achterkant van de lok.
Dirk,
Je bent ongelooflijk goed bezig! Ik volg je draadje op de voet!
Veel succes met de rest!
Dit is mijn vakgebied [:)]
citaat:
Geplaatst door Gerolf
- Je maakt het harder door het te verhitten en plots te laten afkoelen
Klopt dit? Voor alle metalen?
Dit klopt, maar enkel voor staal. Ijzer bijvoorbeeld kun je niet harden. Dit ligt aan het koolstofgehalte. Als het koolstofgehalte te laag is, kun je het staal niet meer harden en is het dus geen staal meer, maar week ijzer. Non ferrometalen kun je niet harden.
citaat:
Is er een verschil in hitte voor beide processen?
Ja. Harden doe je door het staal roodgloeiend te maken en plots af te koelen. Ontlaten (inwendige spanningen wegnemen) doe je aan max 250? gedurende enkele minuten. Ontlaat je aan een te hoge temperatuur, dan wordt het staal terug zacht.
Maar dit zijn de regels voor laaggelegeerd gereedschapstaal. De tegenwoordige hooggelegeerde gereedschapstalen, het zogenaamde snelstaal (HSS) krijg je -eens dat het gehard is- niet meer zacht. Ook niet als je het roodgloeiend maakt. Je moet het dus ook niet meer bijharden. Alle draaibeitels zijn tegenwoordig gemaakt uit reeds gehard HSS of hebben een opgelaste of opgevezen hardmetalen punt (widia).
Je kunt HSS ook in ongeharde vorm krijgen, en dan kun je er gewoon in vijlen, boren frezen enz. Sommige poedermetallurgische varianten zijn luchthardend. Die moet je enkel opwarmen tot roodgloeiend en ze worden vanzelf hard door de afkoeling gewoon in de lucht.
Voor het slijpen van HSS moet je toch opletten dat je het materiaal niet 'verbrand' omdat je dan haarscheurtjes kunt krijgen.
Slijpen van hardmetaal (widia) is maar op ??n manier mogelijk: met diamantschijven.
Om te weten welk materiaal je in handen hebt kun je de vonkenproef doen met een slijpschijf: gele vonken betekent zacht gereedschapstaal, dieprode vonken hard snelstaal.
Hardmetaal is veel zwaarder dan gewoon staal, en je kunt het niet slijpen met een gewone slijpschijf. Hardmetaal is geweldig broos ook.
Allez ik hoop dat dit van nut kan zijn [:D]
Fred.
bedankt voor de prima uitleg Fred...
ik ben er toch in geslaagd het wielprofiel te slijpen in ??n van je staalplaatjes. De wieletjes zijn prima gelukt... [;)]
citaat:
Geplaatst door Dirky
ik ben er toch in geslaagd het wielprofiel te slijpen in ??n van je staalplaatjes. De wieletjes zijn prima gelukt... [;)]
Hoe heb je dat gedaan man! Met de Dremel uit de hand?
Ga je de loopvlakken van de wielen nog nabewerken?
Zwarten of chromeren bijvoorbeeld.
Hoe ga je ze terug op de assen persen?
Fred.
een Dremelsteentje schuin (1:20) en op juiste breedte gezet met het overschotje diamant dat je me meegaf. Daarmee de basis-inkeping geslepen in het staal. Dan een Dremel snijschijfje puntig gezet en de fijne inkeping geslepen.
Er zit een relatief kleine fout op maar die is met het blote oog amper waarneembaar. Een proef-wagon met hervormde loopprofielen loopt glansrijk door de P87 wissels...
loopvlakken misschien zwarten... eerst proberen of het ook lukt met lijnolie???
wielen pers ik met een klassiek knikpersje waarvoor enkele speciale hulpstukjes gedraaid zijn. Enige moeilijkheid is de kwartslag dat het rechts wiel moet voor zijn op het links...
blijft plezant... ook al lijkt het een eeuwigheid te duren [:)]
citaat:
Geplaatst door Dirky
een Dremelsteentje schuin (1:20) en op juiste breedte gezet met het overschotje diamant dat je me meegaf.
Goed gerief h? [;)]
citaat:
loopvlakken misschien zwarten... eerst proberen of het ook lukt met lijnolie???
Lijnolie? Nog nooit van gehoord. Uit welk materiaal zijn die Romford wielen gemaakt eigenlijk?
Dat spul om mee te zwarten is zeer giftig heb ik gehoord. Je zult ook moeten zien dat de stroomgeleiding ok is. Chromeren is zeer duurzaam, Minitec kan je hier verder mee helpen.
www.minitec.be
citaat:
wielen pers ik met een klassiek knikpersje waarvoor enkele speciale hulpstukjes gedraaid zijn. Enige moeilijkheid is de kwartslag dat het rechts wiel moet voor zijn op het links...
Ja die kwartslag is het probleem h?. Een persje is echt wel nodig als je professioneel wilt gaan werken.
citaat:
blijft plezant... ook al lijkt het een eeuwigheid te duren [:)]
Een mens moet nog werken voor zijn brood ook h? [;)]
Fred.
Misschien een sleuteltje maken in staal dat aan de binnenkant van het spakenwiel net inpast. Het voordeel van het spakenwiel benutten dus. Als je 2 zulke sleutelkes hebt kan je misschien verdraaien als dat lukt he. Misschien eerst testen op andere geperste spaakwielen.
Tis maar een idee he.
sorry, geen gepruts... ik geef de voorkeur aan meteen het juiste te doen en dat is juist oplijnen v??r en tijdens het persen...
Fred, de wielen zijn een soort zamac denk ik want ik kan er geen delen aan solderen.
Als de type 11 af is (en rijdt) wordt er een (reeks) nieuwe gemaakt maar dan met stukken die ik laat etsen. De wielen voor die kerel(s) ga ik zeker zelf maken... (niet voor direct want eerst moet er een baan komen [:)])
en de lijnolie... toen mijn vader nog leefde heb ik regelmatig onderdelen van wapens gezwart door lijnolie in te branden. vooral de stukken van bvb het trekkermechanisme werden op die manier gezwart. De meeste delen die aan de buitenkant zichtbaar waren werden gezwart met gun-blue.
citaat:
Geplaatst door Dirky
sorry, geen gepruts... ik geef de voorkeur aan meteen het juiste te doen en dat is juist oplijnen v??r en tijdens het persen...
Dirk
Al van in het begin volg ik dit project,vooral het draaiwerk. Ben erg onder de indruk van je werk.
De onderdeeltjes zijn wel erg klein ,ik ben spoor 1 gewoon.
Inplaats van de wieltjes te persen kan je ze ook plakken met loctite.
Zo heb je een klein beetje tijd om te "richten"
De hoek moet overigens niet exact 90? zijn , als ze maar alle 3 de assen gelijk zijn.Het uitrichten doe ik in de draaibank , tussen de centers met twee vaste steunpunten voor de krukpennen. Daarvoor moeten er echter centergaatjes in de assen zitten.Voor HO zal dat mogelijk niet kunnen(mogen)
Ook je klinknagel imitatie wil ik wel eens proberen. In spoor 1 is dat geen probleem. Het lijkt me dat je waterbaken 15mm hoog zijn en dat er ongeveer 25 nagels in de hoogte zitten. Diameter van de kopjes 0,6 a 0,8mm?
Bij het draaien zeg je dat kleine diameters niet echt lukken?
Op mijn bank (75CM tussen de punten )kan ik over een kleine lengte, want de spanen vernietigen soms het asje, diameters draaien van..... 0,3mm.
De truk zit hem in het slijpen van de hss beiteltjes.
Voor profielbeiteltjes gebruik ik resten van een houtlintzaag.
De achterkant , weg van de tanden dus , kan je nog net boren en vijlen. Voor messing ,aluminium, zamac en zelf automatenstaal is dit bruikbaar. Harden is niet nodig als je geen serie's van 50 stuks moet maken. Automatenstaal heeft trouwens niks met staal te maken , integendeel, het is zacht en draait zo makelijk als aluminium.
Ik kijk uit naar het vervolg van je werk.
Dirk
Bedankt voor de omplimenten Dirk... het is wederzijds want ik ben stikkejaloers op de dingen die jij maakt!
Voor de onderbouw ben ik er nog niet helemaal uit. De fameuze Proto87 ophanging zoals de britten die "uitgevonden" hebben zint me niet. Voor 00 zal dat misschien nog net kunnen maar alles wat kleiner is wordt een soep. Aan de andere kant zie ik niet in waarom mijn loc over een obstakel van 2mm zou moeten kunnen rijden [:)]
Ik wil nu eens proberen met een vaste achteras en een centraal pivoterende vooras. De middenste as zou ik met veerkes kunnen naar beneden drukken.
als ik kleine diameters moet draaien is het toerental niet hoog genoeg maar dat is nu opgelost in die zijn dat ik de beitel vervang door een dremel. Ik slijp feitelijk ipv te draaien. Op de foto van de loc zie je die kleine leuning houderkes...? Die zijn op die manier gedraaid. Voor andere kleine draaibeitelkes gebruik ik oude wipzaag lemmers...
De klinknagelkes zijn echt klein ... 0,3mm. Als ge wilt maak ik een schetske met daarop de punten waar je best meteen op let.
en loctite... bedankt voor de tip! nooit aan gedacht!
Dirk
De toerentallen die ik gebruik bij kleine diameters zijn zelden boven 1500. Onlangs nog een 20 tal sproeiers geboord met diameter van 0.18mm. Tr/min ook niet hoger , en .... geen boortje gebroken.
Die handvatjes op de foto, welke diameter hebben die en hoe dik is het staafje dat er doorkomt?
Het is zeker niet mijn bedoeling om een HO te bouwen ( daar zijn mijn ogen ondertussen te slecht voor geworden ), maar ik wil wel eens proberen om enkele onderdeeltjes te maken. Dan weet ik waarover ik praat en kan dan misschien raad geven.
Zal eerst eens proberen een serie 0.3 mm klinknageltjes te persen op een plaatje ter groote van een postzegel.
Dirk
citaat:
Geplaatst door ardjoena
Dirk
De toerentallen die ik gebruik bij kleine diameters zijn zelden boven 1500. Onlangs nog een 20 tal sproeiers geboord met diameter van 0.18mm. Tr/min ook niet hoger , en .... geen boortje gebroken.
Die handvatjes op de foto, welke diameter hebben die en hoe dik is het staafje dat er doorkomt?
Het is zeker niet mijn bedoeling om een HO te bouwen ( daar zijn mijn ogen ondertussen te slecht voor geworden ), maar ik wil wel eens proberen om enkele onderdeeltjes te maken. Dan weet ik waarover ik praat en kan dan misschien raad geven.
Zal eerst eens proberen een serie 0.3 mm klinknageltjes te persen op een plaatje ter groote van een postzegel.
Dirk
Eigenlijk moet je je een beetje proberen te houden aan volgende formule: n (toerental) = (Vc (snijsnelheid) * 1000) / (pi*d(iameter in mm)), maar is dit, afgezien van het maximale toerental van je draaibank haalbaar als je weet dat je met hss beitels 30 meter per minuut moet proberen te halen voor snijsnelheid? Of hardmetaal 80 m/min? (Zo leren wij het toch op school)
Zo heb ik het ook geleerd, maar eigenlijk is dat om een juiste verhouding te krijgen tussen de standtijd van de beitel en productie snelheid.
Daarjuist een proefstukje gemaakt voor "klinknagel persen"
Het plaatje is 12 X 30 mm. Kleinere nageltjes kan nog ,maar loop stilletjes tegen de grens van mijn gezichtsvermogen.[:(]Zal morgen nog eens proberen met een frise kop.[:o)]
Dirk
(http://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/test.jpg)
Kon het toch niet laten. nog eens geprobeerd maar stempeltje fijner gemaakt en een aanslag aan gemonteerd om "in lijn " te blijven. Niet gekeken of de nageltjes mooi uitkwamen,vandaar foutjes in de hoek
Plaatje is 11X30mm. Hier gooi ik de handdoek in de ring,(of ik moest een afspraak met de oogarts maken [:D])
Dirk
(http://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/test2.jpg)
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/type11parts10003.jpg)
de dichte rij net voor de cabine ligt aan het einde van dezen Dirk zijn capaciteiten [:)]. Het stempeltje daarvoor heeft een putteke van 0,25mm...
tussen haakjes: (zonder vergrootglas slaag ik er ook niet meer in [;)])
Dirk, ik ben er toch nog niet helemaal uit hoe je die klinknageltjes zo klein en scherp krijgt. Kan je eens een foto plaatsen van het gereedschap waarmee je die klinknageltjes maakt?
welken Dirk bedoelt ge? [:)]
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/workshop%20and%20tooling/rivettool.jpg)
dit zit op een knie persje zodat er niet te diep gedrukt wordt.
citaat:
Geplaatst door Dirky
welken Dirk bedoelt ge? [:)]
Dirk natuurlijk, met dank voor je foto, maar als Dirk ook zin heeft, mag hij ook een fotootje plaatsen. Ik ben geïnteresseerd. Niet dat ik er meteen mee ga beginnen (in schaal N [xx(]) maar het zijn van die dingen die in een hoofd rijpen, en dan later een geheel gaan vormen onder vorm van een projectje of zo.
Wat een geweldig mooi topicje.
Aaandachtig heb ik het verhaal vol van bewondering gelezen en met
nog meer plezier naar de fraaie foto's gekeken.
Ik kan niet anders zeggen echt vakwerk wat ik doe is hier bij vergeleken puur pruts werk.
Groet Bert[:)]
Nu eerst mijn toetsenbord droog maken.[;)]
citaat:
Geplaatst door Michiel
citaat:
Geplaatst door Dirky
welken Dirk bedoelt ge? [:)]
Dirk natuurlijk, met dank voor je foto, maar als Dirk ook zin heeft, mag hij ook een fotootje plaatsen. Ik ben geïnteresseerd. Niet dat ik er meteen mee ga beginnen (in schaal N [xx(]) maar het zijn van die dingen die in een hoofd rijpen, en dan later een geheel gaan vormen onder vorm van een projectje of zo.
Hier is mijn "gereedschapje"Het doordrukken doe ik met de kolomboor of freesmachiene.Een beetje gevoel is wel nodig om niet te sterk door te drukken.Met ??n vinger lukt het wel. Het messing ringetje is een geleiding om mooi op ??n lijntje te persen.
Een ander trukje dat ik nog niet ben tegen gekomen : het plaatje (of een hele zijkant van een loc)teken ik eerst met een tekenprogramma op werkelijke groote. Ook ieder gaatje en ook elke klinknagel.
Daarna druk ik dit af op zelfklevend papier. Dit wordt op het metaal geplakt en alles is klaar om uit te zagen te boren en.... de nageltjes te persen.
Het afdukken is verbazend nauwkeurig op mijn top [;)] printer uit den Aldi.
Dirk ( den die van de spoor 1 met zijn verbrande vingers)[:D]
(http://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/pers.jpg)
bangelijke overeenkomsten!!!!!!!!!!!!!!
foto die hier stond ben ik kwijt...
ik teken de rivetten dus in een tekenprogramma en.....
enige verschil lijkt het persje. De knie-pers die ik gebruik kan ik afstellen zodat ze niet dieper kan. Moet dus niet op gevoel drukken!
Dirk (dienen van die kleinere treintjes...)
Echt geen goesting om ??n keer een life steam te maken?
Da zou een prachtige afwerking zijn , daar ben ik zeker van.
Dirk ( die met eelt op de vingers )
stop er maar mee! Straks verkoop ik hier mijnen boel...
Het enige wat ik voor life steam nog moet doen is mijn vrouw overhalen een baan te leggen in de tuin en da's voorlopig geen makkie!
later waarschijnlijk wel... ben nog altijd bezeten van die type1 die ik vorig jaar in Maldegem zag.........
citaat:
Geplaatst door ardjoena
Voor profielbeiteltjes gebruik ik resten van een houtlintzaag.
De achterkant , weg van de tanden dus , kan je nog net boren en vijlen.
Ik heb dat spul hier liggen in alle mogelijke maten van 0,10mm dikte tot 1,65mm dikte. Uddeholm Zweeds topstaal.
Ik kan het versnijden op maat indien gewenst. Met een speciale staalschaar snij je dit spul als was het papier. [:)]
De hardheid is tussen de 48 en 50HRC dus inderdaad, je kunt er nog net in vijlen en boren. Dus als je ooit wat nodig hebt....
PS: jullie twee Dirken [:)] doen prachtig werk.
Jammer dat ik voorlopig geen tijd heb.
Fred.
Bedankt Fred voor de aanbieding, ik zal het onthouden.
Dirk
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20100518024.jpg)
'k Heb de verbindingsdrijfstangen opnieuw moeten maken en deze zijn OK. Probleem met die kleine dingen is dat je ze niet meer kan inspannen om bij te werken. Verkeerd is verkeerd...
Knap gemaakt Dirk. Als ik besef hoe klein die dingen zijn.[:0]
Iets dat te klein is om op te spannen soldeer ik op een groter stuk zodat het toch kan worden opgespannen. Als het klaar is warm je het op en moet je het enkel wat opkuisen.
Dirk
citaat:
Geplaatst door ardjoena
Iets dat te klein is om op te spannen soldeer ik op een groter stuk zodat het toch kan worden opgespannen. Als het klaar is warm je het op en moet je het enkel wat opkuisen.
Dat is nog eens een tip ... nooit aan gedacht [:I]
Voor messingstukken doe ik dat ook Dirk, daardoor zie je ook de soldeervlekken op de ongelakte bovenbouw enkele foto's terug... Maar deze drijfstangen zijn aluminium, en dat gaat niet zo goed h?![:)]
Met dubbelzijdig zelfklevend plakband heb ik ook al goe resultaat gehad.
Dirk
Ze zijn gefreesd op die manier. Het plaatje met dubbele kleefband op een onderstuk. Helemaal op 't einde kwamen ze wel los.. Op 't nipperke zou ik zeggen.
Met die heel kleine dingen (het stangetje is 1mm x 0,8mm op doorsnede) heb je wel het nadeel dat bij het frezen het stukje gaat dansen door de flexibiliteit van de tape die dan in verhouding behoorlijk dik is t.o.v. het stuk. Resultaat is een geribbelde zijkant die dan moet nagevijld worden.
Hallo,
Ik volg deze topic al een tijdje , prachtig werk , voor revetjes ga ik ongeveer hetzelfde te werk , daar ik het voordeel van een cnc frees heb maak ik een klein puntje met een graveerfrees en dan doordrukken met een stempeltje , ik heb nu een profiform persje besteld speciaal voor revetjes , stempeltjes van 0.4mm voor HO , 0.7mm voor 0 en 1mm voor spoor 1
Profiform is niet goekoop maak kwaliteit , ik heb er het plooibankje profiform 320 met ponsen ... van , goed spul
Voor het frezen van kleine onderdeeltjes gebruik ik ook dubbelzijdige tapijtplakband ( die van Tesa is straf spul)
groetjes
Kris
Zo ga ik te werk: Ik neem een strip ijzer , boor en ruim de twee gaten .
Door die gaten centree ik de strip op een stuk afval messing of aluminium .Daarna frees ik alles wat geen koppelstang is weg [:D].Geen cnc want daar heb ik geen kaas van gegeten.
Wel maak ik gebruik van ronde "malletjes" die over de staafjes geschoven zijn . Wanneer de frees het ringetje raakt ben ik op de maat . Voor de rondingen schuif ik de koppelstang over een vast asje en draai de stang handmatig rond.Wel oppassen voor de vingers en steeds tegen de freesrichting in bewegen , anders hapt de frees.
Wat hou t'ge uiteindelijk over ... zjust een koppelstang.
Daarna nog bronzen busjes draaien en inpersen .
Dirk
(http://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/3.jpg)
(http://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/4.jpg)
(http://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/2.jpg)
(http://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/1-2.jpg)
thx voor 't kompliment Kris... ik bewonder evenzeer je werk!
Hier staat een CNC machine in aanbouw en het komt er gewoon niet van ze eens af te werken. Nu, in mijn dagelijks leven moet alles CADCAM zijn en het stoort mij dus niet eens echt met de hand te werken. Ik heb helaas de verkeerde schaal gekozen [;)]
Ja Dirk, ik heb duidelijk de verkeerde schaal gekozen [:)]
citaat:
Geplaatst door Dirky
thx voor 't kompliment Kris... ik bewonder evenzeer je werk!
Hier staat een CNC machine in aanbouw en het komt er gewoon niet van ze eens af te werken. Nu, in mijn dagelijks leven moet alles CADCAM zijn en het stoort mij dus niet eens echt met de hand te werken. Ik heb helaas de verkeerde schaal gekozen [;)]
Ja Dirk, ik heb duidelijk de verkeerde schaal gekozen [:)]
Kwil ze wel komen halen hoor. Werk dat wel verder af. [:D]
ben de foto's terug aan het plaatsen... nieuwe info volgt later!
Na enkele tegenslagen met de verbouwing van een BR38 naar type 64 dit weekend heb ik de 11 weer bovengehaald.
De kast is weer helemaal netjes opgekuist:
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20110417003.jpg)
Alle stukken zijn nog heel [:)]
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20110417001.jpg)
Op de eerste foto zie je de nieuwe rookkast in aanbouw. Een uurke later is deze nieuwe rookkast in stukken van elkaar gevallen door iets te lange verwarming met de toorts [:(]
Hopelijk wordt ook dit weer geen processie van Echternacht...
De 3D samenbouw is ditmaal gemodelleerd met stukken die eveneens op een etspatroon zijn getekend. Het wordt als het ware een bouwpakket!
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/Clipboard01.jpg)
De MASHIMA motor is volgens mij te groot dus moet ik op zoek naar een kleiner exemplaar maar dan met een grotere reductie.
Verder zoek ik ook nog steeds naar 14mm spaakwielen met 12 spaken...
Van Patrick (DGRR) heb ik volgende link gekregen:
http://www.apogee-vapeur.ch/index.php?include=proddetail&idarticle=80&lng=1&id=4
Ik vind die zaken nogal prijzig en zoek naar een goedkopere oplossing...
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20110423b009.jpg)
Tussen de aperitief en de BBQ de dom gemaakt... nog geen OK oplossing gevonden om de flens te maken.
Dirk, ik ben heel erg blij dat je terug met je type 11 bezig bent. Het was een van mijn favoriete draadjes, en volg weer met veel interesse. Als een spons probeer ik te absorberen wat ik zie en hoe je het doet, om het ooit weer te repoduceren, maar dan in schaal N. Ik mag toch dromen, niet? [;)]
eindelijk weer een paar minuten gevonden om verder te werken. De cilinders moeten rivetten krijgen:
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20110428026.jpg)
@ Michiel: ik kan je eventueel de plannen afdrukken op de juiste schaal...
Ook ik ben blij dat je weer aan je type 11 verder doet.
Kan je de dom niet uit een massief stuk maken?
Ik draai en vijl zoiets uit een blok(je ) ijzer of messing.
Wat zijn de afmetingen van die dom en de diameter van de ketel?
Dirk
(http://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/P1030157.jpg)
8mm dom op ketel van 15mm... is klein om juist te vijlen...
citaat:
8mm dom op ketel van 15mm... is klein om juist te vijlen...
Gij kent den Dirk (Ardoenja) nog niet! Of juist wel? Als je hem kan uitdagen maakt hij er eentje voor Z of T.
Met maar twee afmetingen heb ik natuurlijk vrij spel.
Hij past dus op een ketel van 15 mm en de diameter is 8 mm.
Naar de hoogte heb ik geschat. Ook voor de radiusen onderaan heb ik mijne natte vinger gebruikt.
Als ge hem kunt gebruiken stuur ik het op.
Eigenlijk is het hetzelfde als een 5 duim loc , alleen v????l minder spanen.
Dirk
(http://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/P1030904.jpg)
(http://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/P1030903.jpg)
Knappe dingens Dirk,
allemaal poepsimpel voor u.[;)]
groeten eddy
Ziet er idd echt uit Dirk! Ik geef je straks mijn adres door...
De basisvorm lukt me ook best maar ik wil een dunne flens waar ik ook imitatie rivetkoppen kan indrukken, en een constante dikte van ca. 0,3mm vijlen... da's niet van 't gemakkelijkste nietwaar!
Ik ben nu een mal aan het maken om een dom met een dunne wand over te trekken en zo de flens te vormen. 'k Zal vermoedelijk aluminium moeten gebruiken omdat de messing te hard is en zal scheuren bij het uitrekken... foto's volgen! ... enne bedankt voor je bijdrage Dirk!
citaat:
Zal vermoedelijk aluminium moeten gebruiken omdat de messing te hard is en zal scheuren bij het uitrekken...
Of dun koper, gemakkelijk uit te gloeien zodat je in verschillende stappen kan vormen.
Kan je dan de juist afmetingen geven ,ook voor de flens?
Ik wil het wel een keer proberen te persen of in 2 onderdelen te maken en op te bouwen met zilver.
Dirk
Het idee lukt...
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20110502006.jpg)
het buisje alu met een wand van ca. 0,3mm is op de mal geperst en neemt de vorm voor de flens gemakkelijk aan. Enkel een beetje bijvijlen...
Nog nekeer een oudje bovengehaald...
Voor het verlof, begin Juli dus, heb ik bij Apogee in Zwitserland een stel RP25 wieltjes besteld om deze 11 eens de baan op te krijgen.
? 93.00 + ? 10.00 verzendingskosten, en dan moet de Belgische douane er pers?e nog eens ? 10.00 bovenop hebben, is bepaald niet weinig. Wat me het meest stoorde tot v??r vandaag is dat de wielstellen 2 maanden te laat werden geleverd. Wat me nu het meest stoort is dat het verd#mme dan nog de verkeerde zijn die toegekomen zijn...
Heeft er iemand andere ervaringen met Apogee?
Hoi Dirk,
Je hebt met dit project het onbekende type 11 van onder het stof gehaald, en in de schijwerpers gezet. Op en of andere manier is dit model me ook erg gaan aanspreken, en kijk dus steeds reikhalzend uit naar het vervolg van deze epos.
Ik heb geen enkele ervaring met Apogee, en 100 euro is natuurlijk niet niets voor een stel wielen. Maar ik hoop echt dat je dit model tot rijden krijgt, want voor mij is dit project een brok pure inspiratie! [:p]