Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

de 29.013 komende zaterdag tussen Gent en Ronse ??

Gestart door patatje70, 08 september 2009, 21:10:42 PM

the_gold

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

CiteerGeplaatst door maxim

Die zijn dus zot.



ZOT? Zeg dat wel!
En dan nog zo hier een beetje zeggen dat we thuis moeten blijven en geen recht hebben op een foto ( op dan nog openbare plaatsen )? Ik heb inderdaad wel begrip dat dit misschien wel extra inkomsten zijn maar daarom moet er nie op zo'n toontje gepraat worden en bij wijze van spreken gedreigd worden.  Ik lach me dood

chef garde

citaat:
Geplaatst door maxim


Het kan zijn dat ik mij grondig vergis, maar met een priv?-gebeurtenis heeft het grote publiek geen zaken. Als 20 mensen bijvoorbeeld bijeenleggen om een of andere populaire muziekgroep op een priv?-feest te laten optreden dan heeft het grote publiek hier toch geen enkele affaire mee. Meer nog, dan zal toch niemand eisen om op dit priv?-feest naar die groep te komen kijken?



Daarin geef ik u 100 % gelijk, maar dat optreden van die muziekgroep gebeurt dan in een afgehuurde zaal of terrein.  Maar met een trein kun je toch moeilijk verwachten dat als je op een openbare plaats komt (zeker station Gent-Sint-Pieters!!) daar plots veel volk zal staan om een foto te schieten, en dat de 335'ers dan plots het recht krijgen om ambras te maken en te zeggen dat daar geen foto's mogen geschoten worden??  Iemand (nie u hoor!) in dit draadje lokt een agressief gedrag uit vind ik, door reeds op voorhand te verkondigen dat er "ambras" van komt, dit kan volgens mij niet!

doomslu

Alvorens er hier met vanalles en nog wat gegooid wordt [:(!]: laat ons redelijk blijven.
Of het nu een trein is gefinancierd door een groep liefhebbers, een gewone reizigerstrein, een charter, een transport van containers of weet ik veel, zolang als de fotograven zich gedragen kan niemand je beletten daar foto's van te nemen.

Als jij met nieuwjaar vuurwerk afsteekt heb jij het betaald, maar je buren kunnen er van meegenieten. [;)]

Ik stel voor de discussie af te ronden en te wachten op de eerste foto's hier...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

chef garde

Heb mn reactie eraf gehaald Luc, was misschien net dat stapje te ver.

Jurgen

Grappige discussie hier. Een vergelijking tussen een trein op een openbare plaats en een muziekband op een priv? feestje. Het is zoiets als appelen en peren vergelijken h?.

Als die trein voorbij rijdt terwijl ik sta te spotten naast het spoor dan zou ik bij mezelf moeten zeggen dat ik geen foto mag nemen omdat ik niet betaald heb daarvoor? Voor alle andere treinen die langsrijden betaal ik ook niet en die mag ik dan wel fotograferen.
Absurd.

Bij een muziekband is het iets heel anders, die spelen dan wel op een afgesloten terrein. Als ik niet betaal kom ik niet binnen. Maar ik kan wel op de uitkijk gaan staan aan de backstage ingang om foto's te nemen.

Als in Gent-Sint-Pieters het perron afgesloten is waar de trein stopt, dan blijf je gewoon achter het lint staan, maar daar mag je dan wel foto's nemen. Kruip je over dat lint, dan ben je pas strafbaar.
Verder is iedereen dus volledig vrij om foto's te nemen als de trein langskomt.

Afin, de liefhebbers weten wat doen. Zolang ze geen afgesloten terreinen binnendringen doen ze niets fout. Dat is nu eenmaal de wet.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

citaat:
Geplaatst door chef garde

Heb mn reactie eraf gehaald Luc, was misschien net dat stapje te ver.

Zeer verstandige beslissing. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Sicco

citaat:
Geplaatst door Jurgen
Dat is nu eenmaal de wet.



Ik wil me niet inhoudelijk mengen in deze discussie (ervaring etc....) maar hier zeg je iets heel belangrijks.

De organisatie van deze ritten die 'tegen' het 'achtervolgen' zijn beroepen zich niet op dat het niet mag volgens de wet, maar op de morele factor. De 'voorstanders' beroepen zich op het feit dat het niet tegen de wet is. Die discussie gaat dus altijd en overal langs elkaar heen, en zal en kan dus nooit iemand winnen. Waarom? Nou, omdat de eerstgenoemde groep geen ?cht argument zal kunnen aandragen waarom iets wat volkomen legaal is niet zou mogen en omdat de tweede groep geen ?cht argument zal kunnen aandragen tegen iets abstracts als moraliteit. En dat soort discussies monden steevast uit in op de man spelen en heftige reacties.

Je ziet het ook hier dat mensen belachelijk worden gemaakt omdat ze een andere mening hebben. Welke mening dat dan ook is, ik heb niet gekeken of het voor- of tegenstanders zijn, het feit dat je belachelijk wordt gemaakt omdat je er anders over denkt is mordicus verkeerd.

Jurgen

Ja, maar als er echt problemen ontstaan zal de wet steeds toegepast worden zoals het moet. Dat betekent dat iedereen die gewoon een foto neemt vanop een openbare plaats helemaal niets hoeft te vrezen.
Bij manier van spreken dan, want als er een betalende persoon op je gezicht komt kloppen heb je pijn. Maar je kan dat dan wel weer aanvechten en schadevergoeding eisen enz.

Hier op het forum zal de discussie misschien blijven duren, maar in het wettelijk systeem gaan de betalende mensen ongelijk krijgen. Ook al gaan zij dat onrechtvaardig vinden. Dat is waar ik op doelde toen ik zei "dat is nu eenmaal de wet".
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.