Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

storing twincenter

Gestart door bruin, 29 augustus 2009, 10:10:08 AM

bruin

het Twincenter springt telkens op storing de melding is: apparaat over verhit. na even wachten kan ik gewoon verder rijden maar na een paar minuten komt de storing opnieuw. wie weet een mogelijke oorzaak en hoe vind ik de storing en hoe los ik die storing dan op


Klaas Zondervan

De meest voor de hand liggende oorzaak is een overbelasting van de uitgang. Dat kan komen doordat er teveel treinen rijden, of doordat er ergens in de spoorbaan een sluimerende kortsluiting zit.

Volg eens het volgende stappenplan:
Maak de railaansluiting los van het Twincenter en schakel het in. Wacht een poosje om te zien of de melding weer komt.
Zo ja, dan zit de fout intern in het Twincenter, zo nee, dan moet je het in de baan zoeken, volgende stap.

Sluit nu de railaansluiting weer aan, maar haal alle treinen van de baan, niet alleen de locomotieven, maar ook alle wagens.
Schakel weer in, en wacht een poosje.
Komt de melding weer? Dan zit er iets fout in de baan, komt hij niet, volgende stap.

Zet de treinen weer op de baan. Maar niet allemaal tegelijk, stuk voor stuk, en wacht steeds of de melding weer komt.

bruin

Klaas bedankt, ik heb alles gedaan en de melding blijft komen. dus het zit in de baan waarschijnlijk in een wissel? hoe kan ik dit uitzoeken of moet ik nu mijn hele baan slopen om er achter te komen waar de fout zit.

Johnnytrein

Is jouw baan ingedeeld in verschillende stroomsecties? Zo ja koppel deze dan eens allemaal los. Kijk dan even wat je twinding doet. Komt de melding niet sluit dan stuk voor stuk de secties terug aan. kijk telkens of het stoorsymbool terug komt.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

bruin

mijn baan is niet in verschillende stroomsecties ingedeeld, maar als de storing in een wissel zit kan ik dat dan ook meten zonder de baan te moeten slopen.

INFO

Als je alles gedaan hebt wat Klaas opnoemt en de storing blijft dan zit het toch niet in je baan? Want de eerste stap was koppel de rails, dus de baan los van je Twin-Center.

Heb je dat dan ook als eerste gedaan?

De volgende vraag die bij opkomt is, heeft het gewerkt, of heb je de baan pas aangelegd, of heb je daar iets aan verandert?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

bruin

foutje van mij, als ik de baan loskoppel van het twincenter dan heb ik geen storing. vandaar mijn opmerking dat de storing waarschijnlijk in de baan zit.

de baan(rails) is nog in opbouw, ongeveer tweederde is klaar. bij het test rijden had ik geen probleem. de melding komt de eerste keer dan ook pas na ongeveer een kwartier.

Tip: als test is mij geleerd om een euro op de rails te leggen dan moet je de melding krijgen "kortsluiting baan" dit werkt bij mij ook niet.

INFO

Werkt dat ook niet als je dat direct op de plaats doet waar de baan is aangesloten op het Twin-Center.

Verder denk ik dat er ergens een keerlus in je baan zit, wat kan helpen is om even je sporenplan te plaatsen en aan te geven waar jij de baan aangeloten hebt. Dus alle plaatsen waar hij is verbonden met een draadje aan het Twin-Center.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

bruin

ik heb het getest; en als ik sluiting maak bij de aansluiting op de baan geeft het twincenter wel kortsluiting baan!!! maar als ik het verderop probeer niet, wel hoor ik dan een vreemd (kortsluitingachtig)geluid op de baan

INFO

Dan heb je dan rails op onvoldoende punten verbonden met de voeding van het Twin-Centre en heb je dus last van een hoge overgangsweerstand bij de railverbinders. Baan aansluiten op een ringleiding om de 2 a 3 meter.
Verder moet je nog opzoek naar de oorzaak van de kortsluiting, en dat is vermoedelijk een keerlus situatie.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

bruin

bedankt voor al de informatie.

ik zal nog meer aansluitingen moeten maken, ik heb onder de baan 2 dikke stroomdraden lopen die zijn aangesloten op het twincenter en hiervan af heb ik zo hier en daar een aansluiting gemaakt op de baan(in de buurt van deze aansluitingen krijg ik inderdaad wel "kortsluiting baan").

een keerlus heb je toch als de trein kan draaien op de baan? dit is bij mij niet het geval.

eigenlijk heb ik gewoon drie cirkels die doormiddel van wissels zijn verbonden.

INFO

Maar als je geen keerlussen hebt kun je het nog steeds verkeerd aansluiten, dus een tekening met daarin hoe en waar de aansluitingen zitten zal veel verklaren, en eventueel oplossen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

bruin

ik zal dan eerst een tekening moeten maken, als ik die klaar heb zal ik hem plaatsen.

INFO

Die tekening had je al lang moeten hebben, daar begin je mee, en daar geef je alle aansluitpunten op voorhand op aan. Als je zomaar in het wilde weg aan het aansluiten bent, is het wachten op dit soort problemen natuurlijk.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

citaat:
Geplaatst door bruin


ik zal nog meer aansluitingen moeten maken, ik heb onder de baan 2 dikke stroomdraden lopen die zijn aangesloten op het twincenter en hiervan af heb ik zo hier en daar een aansluiting gemaakt op de baan(in de buurt van deze aansluitingen krijg ik inderdaad wel "kortsluiting baan").





Kan het mss zijn dat je ??n van je aansluitingen verkeerd hebt aangesloten?? Even een voorbeeld, je hebt dus twee draden onder je tafel hangen waarop je hier en daar aansluitingen hebt gemaakt, ik geef die dingen even een kleurtje, je hebt een rode draad en een zwarte draad onder je tafel hangen, van je sporen lopen er eveneens rode en zwarte draden , deze sluit je aan op de dikke draden, mss heb je een rode draad aan de zwarte dikke draad gehangen of viceversa??

Ik heb dit ook meegemaakt en toen gaf mijn TC eveneens kortsluitng, vandaar dat ik even help meedenken.