storing twincenter

Gestart door bruin, 29 augustus 2009, 10:10:08 AM

bruin

Ervin bedankt voor je reactie, de draden zijn rood en blauw en ik heb ze al diverse malen nagelopen maar kan hier geen fout in vinden.
overigens geeft het twincenter geen kortsluiting melding, maar "apparaat over verhit".

Klaas Zondervan

Krijg ik plotseling een ideetje: je hebt toch niet ergens een aansluitrail zitten met een ontstoorcondensator er in?
Bij digitaal moeten die condensatoren er uit.

Michael

Het volgende vond ik in de handleiding van het twincenter pagina 63.
-Kortsluiting-
App. oververhit
Door continubedrijf aan de bovengrens van het
vermogen is het apparaat te heet geworden. Om
blijvende beschadiging te voorkomen schakelt de
oververhittingsbegrenzer het apparaat zolang uit,
totdat de bedrijfstemperatuur weer binnen de
normale waarden ligt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

pabe

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Krijg ik plotseling een ideetje: je hebt toch niet ergens een aansluitrail zitten met een ontstoorcondensator er in?
Bij digitaal moeten die condensatoren er uit.



Hi KLaas,  dit lijkt mij inderdaad de meest logische verklaring...  een ontstoringscap op een digitale baan, die na een tijdje teveel stroom begint te trekken van het basisstation..

greetz,  Paul

ysbeer

Ik weet het niet,zo een condensator,verpest het digitaal signaal.
Maar of hij ook een bijna maximale stroom gaat veroorzaken,en dan nog zonder te klappen.
Het kan best zijn,maar voorlopig heb ik mijn twijfels.

Als het maken van kortsluiting op enige afstand al niet meer wordt gemeld zit er toch wel een behoorlijk overgangs weerstand in de rails lassen.(of in de bedrading)
Dat zou kunnen verklaren dat een kortsluiting het niet meer tot kortsluiting schop maar slechts tot max stroom.(overbelasting)
Ik zou zeker door zoeken naar kortsluiting.
Dat kan (als je er met redeneren niet meer uitkomt)alleen door stevig in te grijpen en draad voor draad los te nemen en te kijken wat er gebeurt.
Lijkt veel werk,maar de kans dat het net de laatste draad is die je los maakt is niet zo groot
En er naar blijven kijken kost ook tijd en lost niets op.
Draad voor draad losnemen en kijken waar het stopt (de overbelasing)
Dan op je tekening zetten welke het was,en als je de fout dan zelf nog niet ziet,opnieuw vragen.
succes
wim

Klaas Zondervan

Als het een bijna-kortsluiting is, dan is er nog een onderzoeksmethode.
Nl. Al het materieel van het spoor, TC los maken van het spoor en met een ohmmeter tussen de spoorstaven meten. En daarbij een steeds hoger bereik kiezen. In de ideale toestand is de weerstand oneindig, of in ieder geval zo hoog dat de meter het niet meer kan aangeven.

Maar laten we eerst even wachten tot de vraagsteller zich weer meldt, want die heeft al even niet meer van zich laten horen.

bruin

ik heb ondertussen een schets gemaakt, maar hoe plaats ik deze?

een aansluitrail met een ontstoorcondensator is dit een rail waar je aan de onderkant van de rail kleine blokjes ziet zitten bij de aansluiting?  die heb ik wel in gebruik

Klaas Zondervan

Inderdaad, zo'n klein blokje dat zit aangesloten tussen de twee railaansluitingen, dat is een condensator. En die moet je er bij digitaal gewoon uitknippen.

bruin

ik heb drie aansluitrails met een ontstoorcondensator er tussen uitgehaald en volgens mij is het probleem nu opgelost!!

bedankt![:)]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door bruin

ik heb drie aansluitrails met een ontstoorcondensator er tussen uitgehaald en volgens mij is het probleem nu opgelost!!

bedankt![:)]



Tja drie stuks,dat kan ik begrijpen.
Nou ja gevonden en geleerd.
prachtig.
succes verder
wim