Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Probleem met Trix 201 (reeks 59)

Gestart door Peter, 08 augustus 2009, 13:43:26 PM

Peter

Na een tijdje (paar maanden) niet gereden te hebben met mijn Trix 201 heb ik er nu een probleem mee. Zelfs bij volle digitale snelheid (nee niet de spanning) rijdt het model zeer traag en vraagt blijkbaar meer stroom want de lichten (voor en achter) verzwakken een beetje telkens ik de lok laat rijden. Heb al voorzichtig de lagers een beetje gesmeerd (nee niet te veel want daar heb ik inmiddels al lang genoeg ervaring in), maar veel resultaat heeft dit nog niet gehad. Nadat de lok een beetje gereden heeft (een paar meter) rijdt hij terug vlot.
Wat zou het probleem kunnen zijn (ik rij digitaal)
Met vriendelijke groeten
Peter

factageklerk

De oorzaak van je problemen is volgens mij je decoder , ik heb hetzelfde meegmaakt met de eerste uitgave van de reeks 59 & 18 van Marklin. Ik heb die toen binnengedaan bij de winkelier en heb telkens een nieuw exemplaar gekregen (onder garantie wel te verstaan)Bij die reeks 18 hebben ze veel terug naar de fabriek moeten sturen wegens productiefouten heb ik achteraf gehoord
 

Gerolf

Wat doet een losse motor? Koppel hem eens los van de rest van de aandrijving, dan weet je of het een elektrisch of een mechanisch probleem is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Mijn vermoedens gaan eigenlijk ook richting decoder. De aandrijving draait normaal los, zonder wrijving, en na een paar rondjes over mijn baan is de motor ook niet abnormaal warm. De lok rijdt wel vrij onregelmatig, soms volle snelheid, soms vrij traag (bijna stapvoets)
Ondank het feit dat ik die lok al meer als anderhalf jaar bezit, heeft hij op al die maanden niet meer dan een half uur gereden (zonder problemen)
Met vriendelijke groeten
Peter

factageklerk

citaat:
Geplaatst door Peter

Mijn vermoedens gaan eigenlijk ook richting decoder. De aandrijving draait normaal los, zonder wrijving, en na een paar rondjes over mijn baan is de motor ook niet abnormaal warm. De lok rijdt wel vrij onregelmatig, soms volle snelheid, soms vrij traag (bijna stapvoets)
Ondank het feit dat ik die lok al meer als anderhalf jaar bezit, heeft hij op al die maanden niet meer dan een half uur gereden (zonder problemen)



Dan ben ik er vrij zeker van dat het aan de decoder ligt als deze nog onder garantie is Peter ,rep je dan zo snel mogelijk naar je handelaar met je loc
 

Peter

Probleem van garantie (bij de meeste modelspoor-winkels) is dat je enkel een kasticket krijgt "ZONDER" vermelding van wat je kocht.
Ik ken er persoonlijk maar twee die je een gedetailleerde rekening geven. En zo'n kasticket hou je toch geen jaren bij.[:0][:0][:0]
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Peter

Probleem van garantie (bij de meeste modelspoor-winkels) is dat je enkel een kasticket krijgt "ZONDER" vermelding van wat je kocht.
Ik ken er persoonlijk maar twee die je een gedetailleerde rekening geven. En zo'n kasticket hou je toch geen jaren bij.[:0][:0][:0]


Toch wel vreemd,hoe kun je ooit garantie claimen.
Hier in nederland moet je voor garantie in ieder geval enigzins kunnen bewijzen dat je recht hebt.
Dat kan met bon of met een afschrijving bij pin betaling of zo iets.
Vrijwel alle winkels geven een bon waar op vermelding van wat je kocht en wanneer.
Alleen een winkel waar je goed bekend bent wil daar nog wel eens van afwijken,maar dat is dan vrijwel nooit een probleem.
Ik zelf koop vrijwel alles via internet,en dat geeft automatisch een bon.
Garantie op internet kan bij slechte winkels een probleem zijn,maar als je goed kies is dat absoluut niet nodig.
En ja je moet ze opsturen bij defecten,maar als ik van mijn huis naar de dichtsbijzijnde winkel moet rijden kost me dat ook 6 euro benzine.(2x heen en terug)
Trouwens de meeste defecten kun je zelf met reserve delen ook oplossen.
wim

Peter

citaat:
Hier in nederland moet je voor garantie in ieder geval enigzins kunnen bewijzen dat je recht hebt


Ja, dat is hier in Belgie niet anders. Maar desondanks, zelfs bij "gerenomeerde" modelspoorwinkels krijg je enkel het bedoelde kasticket met bij 'sommige' de vermelding treinen of modelspoor en dan het bedrag.
Nu weet ik ondertussen ook wel dat ik bij winkels waar ik al jaren klant ben, bv. Olaerts en Tufken, geen probleem zou hebben met materiaal dat bij hun gekocht werd. Bij Tufken en Olaerts krijg je altijd een gedetailleerde rekening en bij Jocadis bv. enkel als het opgestuurd wordt (is misch. verandert want het is al een tijd geleden dat ik nog in de winkel ben geweest-enkel per post gekocht)
Maar om algemeen te blijven: In beide Antwerpse winkels krijg je enkel..je weet het al...dat kasticket.
Met vriendelijke groeten
Peter

JurgenM

Ik heb met een andere Trix lok ook min of meer dezelfde problemen gehad. Vooral hortend en stotend rijden en dan opeens weer hard en dan weer niet. Diverse decoders geprobeerd en bij allemaal zelfde symptomen. Op advies van een handelaar heb ik de condensator op de decoder losgeknipt. En voila de lok rijdt weer (redelijk) fatsoenlijk.
Enige probleem dat ik nu (nog) heb is dat de verlichting het niet doet.
Groet,
JurgenM

prulleman

De 59' heeft wel vaker problemen.[B)] Ik heb eens zo een uitgebrande op de kop getikt om mee te experimenteren. Decoder en motor volledig opgebrand. Ik heb er een setje van SB (voor de reeks 22) ingestopt en met wat foefelen paste dat. Nu heb ik een echt bijouke[:)]

Peter

Ik heb net bericht gekregen van de handelaar. Volgens Trix zou het NIET de decoder zijn, doch de print of de motor en zouden de kosten rond de 100 euro komen te liggen. Dat is verdomme veel geld voor een lok van 149 euro die zeer zelden gereden heeft.[:(!][:(!][:(!]
Ik weet niet of ik die herstelling ga laten uitvoeren. Ik kan hem beter zo afstellen een een nieuwe kopen, waarschijnlijk.
Met vriendelijke groeten
Peter

Olivier77

Peter,

Dat is toch niet te geloven.
Voor 25 ? heb je een nieuwe decoder en ik kan niet geloven
dat de motor kapot is. In het slechtste geval een nieuw anker (10 ?)
Dure printplaat dus voor enkel het geluid van een hoorn.
Ik heb ook zo 2 loks en heb al ondervonden dat na een tijd niet rijden de contacten blijkbaar niet zo goed meer zijn en dat de lok eerst een poos moet rijden voor een goede regeling terug mogelijk is.
Ik rij 3 rail en toch die ervaring al gehad.
Met 2 rail zou het dus zeker ook kunnen.
Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

swa

Ik heb een vergelijkbaar probleem met een fleischmann N-locje (nmbs type 93).
Ik rij analoog, dus aan een decoder kan het bij mij niet liggen! Wanneer ik "koud" met de loc begin te rijden, gaat hij nauwelijks vooruit (en achteruit). Niet schokkend, haperend, of zo, maar gewoon veeeel te traag. Wanneer ik hem een paar keer voor-en achteruit laat rijden (een paar metertjes maximum), komt hij blijkbaar "los", en gaat hij beter en beter rijden tot normaal gebruik.
Alles is reeds goed "proper" gemaakt, de wielen, kontakten, enz., maar geen verbetering.  Dus voor gebruik even warmrijden is bij mij de boodschap! Ja, we leven in het stoomtijdperk, nietwaar?!

factageklerk

Sommige fabrikanten beginnen er toch met hun pet naar te gooien qua kwaliteit & klantenservice[V]
 

Peter

Heb beslist dat ik de lok NIET laat repareren.
Als de merken op deze manier service blijven leveren, moeten ze er niet van schrikken dat modelspoorders afhaken.[}:)][}:)][}:)]
Met vriendelijke groeten
Peter