Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Zoutwater??

Gestart door Mattias, 28 juli 2009, 20:39:19 PM

Mattias

Goeie avond!

Een tijdje geleden vond ik op dit forum een plan van Ronse.
Daar we met de modelspoorvereniging van Wervik aan dit project werken, zond ik het plan door aan alle leden. Op de volgende vergadering hadden we iets ontdekt aan dat plan waar we nog altijd zonder antwoord zitten...

Op het plan staat verschillende keren een "zoutwaterbak".
Wat kun je in godsnaam aanvangen met zoutwater in een station?

Misschien om iets schoon te maken, of misschien om de patatjes van de onderchef te koken? :D
Misschien staat er een spatie te weinig ofzo, dat het een zout- en waterbak moet zijn...

imghttp://i385.photobucket.com/albums/oo299/hld5307/MSCPvraag.jpg/img

Weet iemand soms wat het precies is en waarvoor het dient, het kan handig zijn bij de bouw van Ronse...

MVG
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Rochevalien

Misschien werd er zout in het water gedaan om bevriezing ervan te voorkomen?
Maar waar diende dat water dan voor?

Gerrit

patatje70

om sneeuw of ijs te verwijderen????

Gerolf

citaat:
Geplaatst door patatje70

om sneeuw of ijs te verwijderen????

Daar zou ik ook op gokken. Ijsvrij maken van wissels e.d.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mattias

Daar dacht ik ook aan, maar sloot het in zekere zin uit omdat ik denk dat zout vlugger helpt corroderen...

Nuja, als er nog mensen idee?n hebben, post ze gerust, iedere brain die mee helpt stormen, is welkom!

MVG
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

T03

Voor info,heb dit op internet gevonden:

"Het zou wel erg vervelend worden als er zout op het spoor zou liggen. Een trein maakt kortsluiting met de spanningskabels en de rails. Daarom gaat de trein vooruit. Als er zout op de rails ligt dan geeft dat een chemische reactie. In het seinhuis waar alle seinen worden geregeld zien ze dat er kortsluiting wordt gemaakt. Ze zien alleen niet dat dat door zout is. Ze zetten dan de seinen om wat dus helemaal niet nodig is."

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

dikken

Om de geimporteerde haringen te pekelen?
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

hobbyist

Marc, toendertijd kon je geen kortsluiting maken want de seinen werden toch mechanisch bediend. dat plan dateerd waarschojnlij ergens de jaren 40-50

Gerolf

Leon is me net voor. Ik geloof ook niet dat er toen elektrische detectie was.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marctje

zoutwater wordt ook wel eens pekel genoemd. ik heb de lijn in Antwerpen al zien rijden met een pekelwagen om de wissels ijsvrij te maken in de winter. ook voor het vrij maken van wegen wordt soms pekel gebruikt, zeker als er direct en dringend een baan moet worden vrijgemaakt. dus denk ik dat zoutwater hier ook voor een dergelijke methode gebruikt wordt.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

JanD

Goedemorgen,
Heb deze vraag voorgelegd op het Locaalspoor-forum in Ned: kreeg als antwoord dat er tot voor een paar jaar nog zo'n bak in Tilburg was: werd gebruikt bij het instellen van de weerstandsrekken op E-en DE-loc's.
JanD

Gerolf

[:0] Dat ik daar niet aan dacht ... ouderwetse "dimmers" (hoe meer zout in het water hoe meer geleiding)
ouderwets - of wordt die techniek nu nog gebruikt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JanD

Heb nog even nagevraagd of die techniek nog ergens bij de spoorwegen gebruikt wordt: het antwoord hier komt wanneer ik het krijg. Maar men merkte op, dat die techniek ook op kermissen werd gebruikt, om het toerental van draaimolens te regelen: misschien gebeurt dat daar nog wel????
JanD

Gerolf

Ik ben enkele dagen geleden een ouderwetse rups gaan fotograferen. 't Zou me niks verbazen als die nog zo'n regelaar heeft [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swa

Ik heb onlangs nog een kindermolen gezien op de kermis, die nog met zo'n zoutwaterbak werkte, met zo'n enorme platen in, met een handvat aan, om de aandrijving traploos op snelheid te brengen. Het bestaat dus zeker nog!