Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Zoutwater??

Gestart door Mattias, 28 juli 2009, 20:39:19 PM

JanD

Heren,
Wat mij betreft wordt dit mijn laatste bijdrage aan dit topic, omdat het anders wellicht wat te langdradig gaat worden:
Op het door mij eerder genoemde museumbaan-forum in Ned. acteren een aantal zeer deskundige mannen, die op allerlei gebied rond het spoorbedrijf werkzaam waren of zijn.
Zo meldde men gisteravond, dat de zoutbak in de werkplaats Tilburg nog steeds bestaat, maar alleen gebruikt wordt als de electronische regeling zelf defect is geraakt.
Bovendien gebruikt nog minstens 1 grote Electriciteits-centrale ook nog een zoutwater-bak: nadeel van zo'n bak is dat de weerstand afneemt naar mate het water verhit wordt (verdampt) zodat er steeds soda moet worden toegevoegd.
Men geeft wel de voorkeur aan electronische inregeling van weerstanden, maar dat is een forse investering, en het gebruiken van een oude zoutwaterbak heeft daarom soms nog de voorkeur, en wanneer men zo'n ding heeft houdt men die aan, als " back-up".
Wel--en ik kan het niet laten, sinds de eerste suggesties in dit topic-- begin ik nu te begrijpen waar de Belgische Frites hun aparte smaak vandaan hebben!
groet, JanD