Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

schuilplaats

Gestart door dirkkerckhofs, 13 juni 2009, 22:37:30 PM

dirkkerckhofs

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/schuilplaats.jpg/IMG

Achter het stationspersoneel zie je vaag een schuilplaats. Ze stond tot begin jaren '50 in het station van Sint-Martens-Bodegem op de lijn 50bis. Ze stond op het perron richting Denderleeuw. Ze was gemaakt uit ijzer smeedwerk en glas. Ze had naar het schijnt een zadeldak met metalen platen. Voor- en zijgevels hadden heel veel glas, achterkant was volledig dicht in metaal.

Ik zou deze schuilplaats graag nabouwen, maar de foto is het enige dat ik heb. Navraag over plannen bij de archiefdiensten leverde niks op. Misschien stond er wel een vergelijkbaar model ergens anders. Heeft er soms iemand foto's of plannen?

Dirk

Gerolf

Bijkomende vraag voor de meebouwers - of mensen die overwegen om dit na te bouwen:
Hoe courant waren zulke schuilhokjes?
@dirk: leuke foto [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dit type schuilplaats kom je nog regelmatig tegen op Belgische perrons. Bijvoorbeeld te Waterloo staat er nog eentje. De voet van het schuilhuisje is verdwenen onder het verhoogd perron, maar voor de rest lijken me de overeenkomsten evident. Wat denk je?...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

hobbyist

ik dacht dat er in Gent er ook waren?.

dirkkerckhofs

Michiel, duizendmaal dank !!!

Dit moet hem zijn! En Waterloo is niet eens zo ver voor mij. Ik zal ter plaatse eens gaan opmeten.

En Hobbyist, die in Gent, zijn er dat vrijstaande? En is dat dan in Sint-Pieters?

Dirk

trainfreak

Bij mijn weten staan er zo geen in Gent.
Spoorse groeten
Dimitri

Tom

In Oostkamp staat er een die erop gelijkt.
Tom

rixke rail

Voor de ge-interesseerden ...
voorbeelden legio ...
waarschijnlijk allemaal verdwenen ! [:(]




Een ander type



Een compleet andere versie, dan gevraagd ...


Ook deze is niet het gevraagde type ... Hasti?re.


Modeelspoorse groeten,
Eric.
Edit : aanvulling gedaan.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

dirkkerckhofs

citaat:
Geplaatst door Tom

In Oostkamp staat er een die erop gelijkt.

Heb je soms een foto?

Dirk

Tom

Neen ik heb helaas geen foto's van het schuilhuisje in uit Oostkamp.
Tom

T03

Kijk hier misschien ook is, je weet maar nooit.
http://stationspostkaart.wordpress.com/

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

dirkkerckhofs

Spijtig genoeg niet. Ik heb ze allemaal afgelopen, maar niks. Op de site staan wel prachtige beelden. 'k Heb hem gelijk bij mijn favorieten gezet.

Dirk
citaat:
Geplaatst door T03

Kijk hier misschien ook is, je weet maar nooit.
http://stationspostkaart.wordpress.com/

SpGr[;)]
Marc


dirkkerckhofs

Saraan,

je zei "regelmatig" in je comment bij de foto van Waterloo. Doet me hopen dat je nog locaties kent...  [:)] [:)] [:)]
'k Ga in elk geval de komende weken gaan opmeten in Waterloo.

Dirk

Michiel

Hallo dirk,

ik zie dit type dagelijks, omdat ik dagelijks langs Waterloo kom. In Ukkel Kalevoet stond er ook een, maar die is ondertussen afgebroken. en ik dacht in Ukkel Stalle en Vorst Oost ook, maar daar ben niet meer zeker van. Dit om te zeggen dat ik er nooit bij stil stond dat ze eigenlijk niet zo frekwent meer voorkomen. In elk geval is er nog Waterloo. [;)]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dirkkerckhofs

Het is me uiteindelijk gelukt om alles in Waterloo te gaan fotograferen en op te meten. 'k Ben er een goed uur zoet mee geweest [:)]

















Ik zit toch nog met enkele vragen:
- Volgens mijn bronnen zou het in het station bij ons niet tegen een muur hebben gestaan, maar had het een achterwand in ijzer met dezelfde profielen, alleen zonder glas. Weet er iemand zo'n voorbeeld staan? Of waar er ??n gestaan heeft? Dan kan ik op de archiefdienst van de NMBS plannen opvragen. Er zouden ook vooraan deuren hebben in gestaan.
- De kleur: in Waterloo was de blauwe verf op een bepaalde plaats afgebladderd en meende ik er een dondergroene kleur onder te zien. Waren hier vroeger standaard kleuren voor?
- De dakbedekking: in Waterloo was alles overwoekerd met klimop. Het afdak van het stationsgebouw aan de overkant was van dezelfde makelij, maar daar was er roofing over gebrand. Zou het origineel met zinken platen geweest zijn?

Dirk