schuilplaats

Gestart door dirkkerckhofs, 13 juni 2009, 22:37:30 PM

Peter

Dirk, wat die dakbedekking betreft: In mijn jonge jaren heb ik een tijdje als helper loodgieter gewerkt, en deed het bedrijf waar ik werkte zeer veel openbare gebouwen zoals bv de (toen) nieuwe ontvangsthal van de luchthaven van Zaventem, ook hiet in Antwerpen en Gent enz. was dit de hoofdbrok van het w<erk. Toen ong. 1962 werden die daken allemaal met rood koper platen bedekt. Herstellingen aan "oude" openbaren gebouwen waren dikwijls als het dak slechts een flauwe helling had in loketlood (verdomd zware rollen met wat we nu bladlood zouden noemen.
Op kleine gebouwtjes (schuurtjes, toiletten enz. was het zink, maar dat kwam niet zo dikwijls voor gezien de geringere levensduur.
Nooit werd roofing gebruikt.
Met vriendelijke groeten
Peter

dirkkerckhofs

Hoi Peter,

bedankt voor de reactie. Kan je me soms aan een afbeelding van zo'n dak met flauwe helling in loketlood helpen? Hoe werd de nok bvb. afgewerkt. Hoe zagen de regengoten er uit?

Groeten, Dirk
citaat:
Geplaatst door Peter

Dirk, wat die dakbedekking betreft: In mijn jonge jaren heb ik een tijdje als helper loodgieter gewerkt, en deed het bedrijf waar ik werkte zeer veel openbare gebouwen zoals bv de (toen) nieuwe ontvangsthal van de luchthaven van Zaventem, ook hiet in Antwerpen en Gent enz. was dit de hoofdbrok van het w<erk. Toen ong. 1962 werden die daken allemaal met rood koper platen bedekt. Herstellingen aan "oude" openbaren gebouwen waren dikwijls als het dak slechts een flauwe helling had in loketlood (verdomd zware rollen met wat we nu bladlood zouden noemen.
Op kleine gebouwtjes (schuurtjes, toiletten enz. was het zink, maar dat kwam niet zo dikwijls voor gezien de geringere levensduur.
Nooit werd roofing gebruikt.


dirkkerckhofs

Hoera, ik ben weer een stapje verder geraakt in mijn opzoekingen naar gegevens! Uit het archief van de heemkundige kring is onderstaande foto opgedoken:



Het is nogal klein en de schuilplaats staat wel op de achtergrond. Maar nu ben ik er zeker van dat de achterkant ook een gemetste muur had zoals in waterloo, maar dan ongeschilderd.

Maar de foto riep dadelijk een nieuwe vraag op: de betonnen hekken. Die staan zo kort op het perron. Op de plannen van de NMBS stond er enkel een afsluiting aan de buitenkant van de goederenkoer (waar de personen op de foto zich bevinden trouwens). De foto is van de jaren vijftig. Dan moest je nog betalen om op het perron te mogen. Stond die afsluiting er dan om ervoor te zorgen dat je niet zomaar het perron op kon?

Dirk

Peter

citaat:
Stond die afsluiting er dan om ervoor te zorgen dat je niet zomaar het perron op kon?




Inderdaad, zelfs in Antwerpen-Centraal stonden in mijn jonge jaren in de doorgangen tussen de trappen en het centrale perron kleine 'loketjes??' Daarin zat of stond een kaartjesknipper. Als je iemand kwam afhalen en je wou het perron betreden moest je eerst een "Perron-kaartje" kopen.
Met vriendelijke groeten
Peter

chef garde

citaat:
Geplaatst door Peter

citaat:
Stond die afsluiting er dan om ervoor te zorgen dat je niet zomaar het perron op kon?




Inderdaad, zelfs in Antwerpen-Centraal stonden in mijn jonge jaren in de doorgangen tussen de trappen en het centrale perron kleine 'loketjes??' Daarin zat of stond een kaartjesknipper. Als je iemand kwam afhalen en je wou het perron betreden moest je eerst een "Perron-kaartje" kopen.

Voila, van daar komt de naam kaartjesknipper, iemand die de toegangstickets naar het PERRON controleerde, zeg dus niet kaartjesknipper tegen een treinbegeleider ...