Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Minitreinlandschap gaat in vlammen op

Gestart door cyberbeast, 09 mei 2009, 17:01:12 PM

cyberbeast

Ik lees dit net op teletekst van ??n:

MINITREINLANDSCHAP GAAT IN VLAMMEN OP
???????????????????????????????????????
Zaterdagmorgen is in Leopoldsburg brand
uitgebroken in een werkplaats waar een
nagebouwd landschap stond voor        
minitreintjes.                        
                                       
De brand ontstond wellicht door een    
kortsluiting. De brandweer kon        
voorkomen dat de vlammen oversloegen  
naar het huis, maar het                
miniatuurlandschap van meer dan 50    
vierkante meter werd helemaal verwoest.
                                       
De collectie zeldzame Marklin- en      
Fleischmanntreintjes kon worden gered  
omdat die in de woning bewaard werd.

Gaat het om een club die hier op het forum actief is?
Alvast medeleven met de betrokkenen.
 

trainfreak

Ik denk niet dat het om een club gaat.
Op een ander forum heb ik foto's gezien van na de brand, maar die bespaar ik jullie liever...
Spoorse groeten
Dimitri

cyberbeast

citaat:
Geplaatst door trainfreak

Ik denk niet dat het om een club gaat.
Op een ander forum heb ik foto's gezien van na de brand, maar die bespaar ik jullie liever...



Kben toch benieuwd.
 

linuxstecheltje

citaat:
Geplaatst door trainfreak

Ik denk niet dat het om een club gaat.
Op een ander forum heb ik foto's gezien van na de brand, maar die bespaar ik jullie liever...



kan je mischien toch er de link naar plaatsen?

het zal ons vast helpen om zelf dergelijk gevaar te proberen vermijden in de toekomst.
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...

trainfreak

Het komt van het HulpdienstenForum-Vlaanderen.
Je moet je wel eerst registreren voordat je het topic kunt zien

http://www.hulpdienstenforum-vlaanderen.be/forum/showthread.php?t=55236
Spoorse groeten
Dimitri

tufken

Veel is er niet meer van te zien, ik zal hier een paar foto's plaatsen, zodat iedereen zich niet moet registreren.
Wij zijn er lid omdat mijn echtgenote ook in de hulpverlening is tewerkgesteld.

Dit is een forum voor de hulpdiensten en hulpverleners, zo kan je even meekijken, binnen enkele dagen wordt dit terug verwijderd.

Patrick















Bron: hulpdienstenforum-vlaanderen

In de Rozenstraat in Leopoldsburg is zaterdagochtend brand uitgebroken in een werkplaats. De eigenaar had daar een landschap nagebouwd voor zijn treintjes. Vermoedelijk door een kortsluiting ontstond brand in het gebouw. De toegesnelde brandweerlui van Leopoldsburg konden voorkomen dat de vlammen oversloegen naar de woning. Het miniatuurlandschap werd echter volledig verwoest. De collectie zeldzame M?rklin en Fleischmantreintjes bleven wel gevrijwaard, omdat die in de woning bewaard werden.  


De nachtmerrie van elke modelbouwer denk ik. Al een geluk dat het duurste materiaal zich in het huis bevond! Ik weet wat deze hobby kost, als kind had ik ook zulke treinen.

Mvg,

Mattias

Dit is inderdaad een serieuze nachtmerrie!

zeker nu Marklin gestopt is met de productie van treintjes ed...

knap werk collega's van Leopoldsburg

Je ziet dat het altijd slim is om je materiaal te verzekeren, met +- 100 ? per jaar ben je gerust.

Dat risico wil niemand lopen denk ik en zeker niet als al je treinen er nog moesten bij staan.

" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Gerolf

[:0] Dat is erg [B)]
De $$$ waarde is ??n ding, de tijd die er in gestoken is ...
Ik hoop dat die modelbouwer de moed vindt om terug te beginnen !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

De nachtmerrie van elke modelbouwer, iets waar je jaren aan een stuk tijd en geld hebt ingestoken, en dit alles is dan binnen enkele minuten volledig naar de vaantjes.

Ik mag er niet aan denken.

loebaske

Ik weet niet hoe het is onstaan die brand, maar ??n gouden regel pas ik steeds toe en dat is voor ik definitief van de hobby zolder kom gaan alle stekkers uit het stopkontakt zelfs de radio. Zorg ook altijd dat er nooit leidingen van 220V onder de baan liggen, liever een verlengkabel gebruiken...
Hopelijk heeft die persoon de moed om opnieuw te beginnen, heb medelijden met die mens.

Rochevalien

Loebaske,denk jij dat een verlengkabel geen brand kan veroorzaken? Mijn baan is op het net aangesloten via een dubbelpolige schakelaar die stopkontakten bediend.Hierin zitten enkele normale treintrafo's .Bovendien staat daar nog een kontrolelampje op (220v) zodat ik kan zien of de baanvoeding al dan niet opstaat.
Voor de verlichting van de schaduwstations heb ik nog zoiets staan.Met ??n schakelaar schakel je alles uit.

Gerrit

Jurgen

Bij mij is het ook een stopcontact met een schakelaar. Dit wordt ook aanbevolen door M?rklin voor het Central Station, maar is volgens mij voor alle apparaten het veiligste.

Die brand hierboven, tja. Het is een mooie reden om alles opnieuw te herzien, maar wel nogal drastisch. Ik wil het in ieder geval nooit meemaken.
Sterkte aan de man en veel succes met de heropbouw zou ik zeggen. Hopelijk heeft hij de moed nog om opnieuw te beginnen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janjozef

Dit is iderdaad een mens zijn ergste nachtmerrie

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Dirky

Moet idd voor die man een ramp zijn... een droomwereld verdwijnt!

Naar veiligheid toe - is deel van mijn verantwoordelijkheid waar ik werk - is een verliesstroomschakelaar NOOIT een overbodige luxe. Je mag zelfs eentje van 30mA nemen. Veel branden ontstaan na urenlang smeulen. Heb ik in mijn keuken meegemaakt... plots, rond 5u in de morgen ging de vaatwas in de fik!
Ook niet overbodig qua luxe zijn rookmelders. Kost amper iets en zorgt op zijn minst dat jezelf en je dierbaren weg geraken!

Voor de man in Leopoldsburg > veel sterkte!!!


ysbeer

Echte kortsluiting is bijna nooit reden voor brandt,zoals al geschreven is het overbelasting en ook een slecht contact.
Zo een slecht contact wordt langzaam bloedheet en dat geeft brand.
Vermijdt ook in de laagspanning slechte verbindingen,gebruik geen kroonstenen (lusterklemmen)bij stevige stromen en soepeldraad.
Die klemmen zijn gemaakt voor massief draad,wil je ze toch gebruiken neem dan aderhulsjes.
Niet vertinnen,dat komt na verloop van tijd los door de werking van de tin.
De echte industrie klemmen (die vlak drukken)zijn wel heel goed ,maar dan wel stevig vast zetten

Goed solderen blijft nog altijd een van de beste (veiligste)verbindingen.
Kijk uit met schakelaars,transformators, stekkers en stekkerdozen ,koop kwaliteit.

Zekeringen e.d helpen nauwelijks tegen overbelasing.
Thermische zekeringen wel,maar die zijn weer moelijk te monteren.
wim

Peter

Een brand/diefstal verzekering is een goede zaak. Voorkomen is echter nog altijd het beste. Brand/rook melders zijn er al vanaf 4,95 euro. Goede elektrische aansluitingen kosten NIET meer dan slechte.[:)]
Met vriendelijke groeten
Peter