Belgische overweglichten

Gestart door Hannelore, 15 april 2009, 20:50:59 PM

Hannelore

Heeft er iemand ervaring met functionerende Belgische overweglichten.

Momenteel heb ik er van Busch gebruikt met een schakelaar om ze te verzetten, maar het lukt niet te best. Of de witte branden onregelmatig, of de rode aan een kant branden of... Het zijn nogal fragiele dingetjes laat ons zeggen? Nochthans heb ik de aansluiting volgens het blaadje gedaan.

Iemand anders een ander idee? Blijkbaar heeft Henckens er ook, maar dan moet je daar nog een printplaat bij kopen en zo. Zijn deze steviger( of is het enkel de prijs die meer is).

Alle info is welkom

Mvg Hannelore
 

Hannelore

Is er nu echt niemand die Belgische overweglichten gebruikt op zijn/haar baan.

 

Dirky

Ik heb er alvast geen maar als je zo'n kleurenspel van verkeerde lampjes krijgt kan er hoogstwaarschijnlijk een massa probleem zijn. controleer de massa-verbindingen eens.... Verder is dat van op afstand met de weinige info moeilijk te verhelpen!

railman56

ik overweeg om ook een setje van busch te kopen en volg deze topic met belangstelling......... maar helaas kan ik je voorlopig ook niet helpen [:(]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

ysbeer

Ik ken de signalen niet.
Maar zijn het lampjes of leds die er in zitten.?????????
Ik ga er maar even van uit dat een kant van alle lampjes(of leds)aan elkaar zitten.(soms aan de massa van het paaltje)
Sluit die draad (waar dus alle leds/lampjes aan zitten eens aan op een voeding.
Daarna probeer je elk draadje wat je nog over hebt aan te sluiten op de andere pool van de voeding.
Als alles goed is gaat er dan tekens minsten een lampje branden.
Je weet dan dus dat alles KAN branden.
Daar na opnieuw aansluiten op de schakelaar.
Ik denk dat er iets fout zit met die centraal (aansluiting waar alle lampjes aan een kant mee verbonden zijn).
Als dat zo is gaan er lampjes serie branden en dat geeft rare effecten.
Zoek het in de centrale aansluiting.
Toegeven echt helpen zal dit ook niet maar ik weet het ook niet beter
succes
wim

Jurgen

Ik heb het setje hier liggen. Het ligt ook al enkele jaren ongebruikt in mijn kast.
Het is de bedoeling om dit ooit op mijn baan in te planten, maar mijn baan vordert niet. Het zal dus nog even blijven liggen vrees ik.

Maar als ik me goed herrinner staat er in de handleiding een testschakeling. Anders moet je dat eens uitproberen. Ik heb het zo ooit eens uitgetest en het werkte zonder problemen.
Of het eventueel met een schakelaar zou werken weet ik niet, dat heb ik nooit uitgetest.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

MARKLINRIJDER

Ik heb het hier ook.

Jongens, jongens zo'n fijn spul, dat kan door menig modelbouwer niet behandeld worden.

Het is mooi en correct maaarrrrrrrrr...

In de toekomst voorzie ik hiervoor wel iets beters.

Groetjes,

David

dgrr57







Deze vraag was ook al eens gesteld op de Waalse forum. Hier de foto's die ik er toen plaatste.

Wat HEEL belangrijk is : die koper draadjes zijn gevernist en om contact te geven moet die vernis er af (op het einde alleen). Door ervaring, weet ik dat dit niet altijd het geval is. Dan krijg je slecht (of zelf geen) contact.

Hannelore

Bedankt al voor de reacties. [:)]

Kan je misschien zeggen hoe je die vernis er kan af krijgen?

Heeft er iemand ervaring met de overweglichten van Henckens?

 

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Hannelore

Kan je misschien zeggen hoe je die vernis er kan af krijgen?

Kan op verschillende manieren. B.v. door voorzichtig krabben met een scherp mesje, door de hete soldeerbout er tegen te houden, of door de draad in een vlammetje te houden. Dat met het vlammetje moet je heel kort doen, anders verbrandt de koperdraad zelf ook.

loebaske

Of je kan die vernis er afhalen met fijn schuurpapier en dan even vertinnen voor je die draad gaat solderen, je heb dan een sneller verbinding[:)]

hpmhenckens

De overweglichten van Henckens zijn geheel van metaal(messing) en
derhalve zeer stevig. Er worden andreaskuisen voor enkel- en dubbel-spoor bijgeleverd.
Alles is GESOLDEERD en niet gelijmd of geklikt zoals vele andere merken overweglichten en ook de seinen van andere fabrikanten.
Een printplaat bijkopen is niet persee nodig indien jezelf iets fabriceerd, maar de printplaat (5236) van Henckens is ook nog bruikbaar bij eventuele uitbreiding met een set overwegbomen.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Hannelore

Kan je misschien zeggen hoe je die vernis er kan af krijgen?

Kan op verschillende manieren. B.v. door voorzichtig krabben met een scherp mesje, door de hete soldeerbout er tegen te houden, of door de draad in een vlammetje te houden. Dat met het vlammetje moet je heel kort doen, anders verbrandt de koperdraad zelf ook.

Kies voor de hete bout en wat soldeertin - dan is je draadje meteen klaar om ergens aan te solderen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

fredvervoort

Ik heb twee van die setjes gekocht enkele jaren geleden. Heb ze nu nog staan op mijn baan en ze werken perfect. Ze worden aangestuurd met het materiaal van Busch zelf, dwz met infrarood schakeling door de rijdende trein en blijven dan een bepaalde (instelbare) tijd op rood werken.
Ik ben er tevreden over.
Fred

dirkske

Is er toevallig iemand die een printversie heeft van deze seinen in schaal 1/87?
Ik ben van plan ze zelf te maken in messing.
Eerst print ik ze op etiketten(op schaal), netjes uitknippen en plak ze later op het messing plaatje waar ik eerst de smd-leds heb op vast gemaakt.
In theorie lijkt het doenbaar, in praktijk zien we wel.[:I]

Dirk.[;)]
Je eigen baan, je eigen wereldje!