Roco 20 Blauw NMBS 2009

Gestart door nohab, 19 maart 2009, 17:52:24 PM

Anarchy

Mooie strakke foto's Jos, maar op de foto's komen de lichten eerder koudwit dan warmwit over vind ik [:I]

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Break302


Het verschil loont wel de moeite van het werk dacht ik [8D]



Prachtig, Jos.
Misschien een bijdrage voor een volgende MSM [;)]

Break302

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Mooie strakke foto's Jos, maar op de foto's komen de lichten eerder koudwit dan warmwit over vind ik [:I]


Over de kleur van het wit is inderdaad wel diskusie mogelijk.
Ik heb ze toch als warm wit gekocht. [:(]
De kleur is wel moeilijk juist weer te geven met foto, maar het is toch minder blauw als laat zeggen deze van Mehano.
Het is wel gemakelijk bij te werken met wat Humbrol Clear Color vernis, maar dan ook weer niet teveel op aanbrengen of het zijn er terug geel [:p]
In verloop van tijd ga ik proberen al mijn 20 ers zo aan te passen, als ik er de tijd  en de nodige licht leiders in de juiste diameter voor vind.

Jos

mini-bs

knap Jos,
die ringetjes geven er ook iets realistisch aan.
 

theedooz

Goede tip!

Zal eens kijken of ik dit ook bij mijn gele 20 kan doen.
Misschien is een lampenset van Brelec in combinatie met die zilveren ringen (waarvan zijn die gemaakt eigenlijk?) ook een optie?
En deze truc is wellicht ook bruikbaar voor de vlottende cabine van Roco!
 

LockyLuke

leuk, we kopen een nieuwe roco lok en of er zit geen licht in of we moeten direct gaan aanpassen..goe bezig die mannen van roco[xx(][:(!]

het steekt dus niet zo nauw meer[?] 'k dacht juist dat ze tegenwoordig meer en meer correcte modellen gingen maken voorons
blijkbaar is het zo ook goed, maar niet voor mij[:(]
 

Break302

citaat:
Geplaatst door theedooz

Goede tip!

Zal eens kijken of ik dit ook bij mijn gele 20 kan doen.
Misschien is een lampenset van Brelec in combinatie met die zilveren ringen (waarvan zijn die gemaakt eigenlijk?) ook een optie?
En deze truc is wellicht ook bruikbaar voor de vlottende cabine van Roco!



Deze ringetjes zijn uit een aluminium staafje gedraaid, en zijn meer buisjes als ringetjes.
Diameter 3.0 mm 2.5 mm lang met opening van 2 mm, waar dan de licht leider wordt in geplaatst waarvan de rode weer met de stift is gekleurd.
Bij de vlottende cabines zou dit inderdaad ook moeten te doen zijn.
Deze hebben wel geen led verlichting, zo ook de oudere 20 ers niet.
Hier heb ik wel de indruk dat de diameter wat te klein is.
Alleen de glas oppervlakte is van de oude koplampen al 2,5 mm op schaal en de nieuwere zoals de vlottende cabine's 1,8 mm.
Buiten diameter van de zilveren ring zou ongeveer 2,8 mm moeten zijn.
Dit zijn afgeronde maten waar van het verschil duidelijk opvalt in model.
dat van de Vlottende cabine's is misschien iets voor een volgend werkje.

Jos

cgraaf

Hallo,

Knap werk heb je gedaan! De lichten zien er op deze manier aanzienlijk beter uit dan de originele Roco lichten. Ik ga het zelf ook proberen, maar ik heb ook nog wat opmerkingen:

- In het "ovale" glaasje zit, zoals je zelf al aangaf, een apart rood glaasje geklemd. Heb je deze eruit gehaald toen je de ringetjes plaatste, en zo ja, hoe (volgens mij heb je nl. totaal geen grip op die dingen).
- Is het een idee om de buisjes aan de binnenkant nog iets op te vijlen, zodat het "schijnend oppervlak" van de lamp nog iets groter wordt en de dikte van de ring minder? Om stabiliteit in het hulsje te houden kun je het ringetje ook taps vijlen van binnen, met de "scherpe" kant aan de voorzijde.
- Zou het nog mooier worden als de buitenrand van het ovale glaasje zwart geschilderd wordt, dus alles aan de buitenkant van de door Roco al aangebrachte zwarte ring. Dat is een kwestie van uitproberen, misschien wordt het zwart op deze manier wel te "aanwezig".

In elk geval dank voor het plaatsen van je werkwijze en foto's!

Gr,
C.
 

Break302





Hier even een opname van de 2 verschillende koplampen tegen elkaar, en in de gele versie.
Duideluik te zien dat de oude versie bijna zo groot is als het  glas scherm zelf.
Ook is hier het verschil in buffers te zien.
Die zijn in de loop der tijd ook verander op de meeste loks.

Jos

Break302

citaat:
Geplaatst door cgraaf

Hallo,

- In het "ovale" glaasje zit, zoals je zelf al aangaf, een apart rood glaasje geklemd. Heb je deze eruit gehaald toen je de ringetjes plaatste, en zo ja, hoe (volgens mij heb je nl. totaal geen grip op die dingen).

Gr,
C.



De rode licht geleider heb ik er vrij gemakkelijk uitgekregen, door een stukje metaaldraad van een weerstand afgeknipt met de soldeerbout in het plastic te duwen.
Het uit halen van de lichtleider gaat dan heel gemakkelijk [:D].

Jos

cgraaf

citaat:
De rode licht geleider heb ik er vrij gemakkelijk uitgekregen, door een stukje metaaldraad van een weerstand afgeknipt met de soldeerbout in het plastic te duwen.
Het uit halen van de lichtleider gaat dan heel gemakkelijk


Zeer goeie tip! Bedankt!

C.
 

PeterBrz

Een vraagje;
Is het mogelijk om de loc pas te laten vertrekken wanneer het motorgeluid op volle toeren is? Dus niet een seconde vroeger zoals dit nu het geval is?

Groeten, Peter

Anarchy

citaat:
Geplaatst door PeterBrz

Een vraagje;
Is het mogelijk om de loc pas te laten vertrekken wanneer het motorgeluid op volle toeren is? Dus niet een seconde vroeger zoals dit nu het geval is?

Groeten, Peter



Wat wil je daarmee bereiken? Realistisch is anders.

PeterBrz

Op de beeldmaterialen die ik gezien heb vertrekt de loc toch pas als het motorgeluid op volle toeren is?! Ben ik mis dan?

chef garde

citaat:
Geplaatst door PeterBrz

Op de beeldmaterialen die ik gezien heb vertrekt de loc toch pas als het motorgeluid op volle toeren is?! Ben ik mis dan?

Het grootste lawaai van een 20 komt van de compressor, niet van de motor ...