Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Vijzen en vijsjes

Gestart door argilla, 16 januari 2009, 14:11:23 PM

argilla

Ik ben op zoek naar vijsjes van 5mm lengte met platte kop en 1,8 mm dia ( buitenkant draad gemeten). Weet niet of dit een M3 of een M2 is. ( Dackar ertswagens)
Tevens ook de rondelen van 4,8 mm ( buitendia) met opening van 2,1 mm.
Heb al twee winkels ( Tessenderlo) afgedweild doch deze hebben het niet in hun assortiment.
Weet iemand een winkel, omgeving van Tessenderlo,Geel , Mol enz..,  en/of webwinkel waar ik deze kan bestellen ?
Alvast ne dikke merci :)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Argilla,
Vraag het eens aan Jocadis of Olaerts.
In Aachen bij H?nerbein hebben ze een zeer grote keuze in onderdelen van de meeste merken. Daar zal zeker wel iets bij zitten.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Als het voor de ertswagens van Dacker is moet het een M2.5 zijn.
Misschien ligt het een beetje t?veel voor de hand maar die dingen hebben ze ook in de bouwmarkt,je moet daar dus niet voor naar Aken of Edingen.
"Rondelen" heten dus rondsels en vindt je ook in de bouwmarkt of anders moet je die z?lf maken[:0].
Of anders moet je eens naar de metropool [:D] komen en langs gaan bij central auto,daar hebben ze ook v??l kleine spullen.
Of anders (bis) bij onze vriend Ronny Baillien (die van de bootjes) die heeft dat ook allemaal.
Veel bouwplezier.

Gerrit

argilla

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Als het voor de ertswagens van Dacker is moet het een M2.5 zijn.
Misschien ligt het een beetje t?veel voor de hand maar die dingen hebben ze ook in de bouwmarkt,je moet daar dus niet voor naar Aken of Edingen.
"Rondelen" heten dus rondsels en vindt je ook in de bouwmarkt of anders moet je die z?lf maken[:0].
Of anders moet je eens naar de metropool [:D] komen en langs gaan bij central auto,daar hebben ze ook v??l kleine spullen.
Of anders (bis) bij onze vriend Ronny Baillien (die van de bootjes) die heeft dat ook allemaal.
Veel bouwplezier.

Gerrit





Roche, bouwmarkt Gamma alvast "niet". Ben daarstraks al gaan zien.

Maar dat van Central auto dat is mss wel een idee.
Sorry voor de rondelen ( heu....rondsels)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Dirky

Farnell, RS, moet wel minimum voor 50 euro bestellen...

en natuurlijk eBay.de, typ "schraube M2" in de zoekmachine en je zal er veeeeel vinden!

Dirk

Dirky

PS als het er maar een paar zijn stuur ik je er graag op als er op stock zijn in mijn magazijn... fotootje en juiste afmetingen dan wel graag!
Dirk

argilla

citaat:
Geplaatst door Dirky

PS als het er maar een paar zijn stuur ik je er graag op als er op stock zijn in mijn magazijn... fotootje en juiste afmetingen dan wel graag!
Dirk



Dirk, ik neem graag uw aanbod aan. Foto's hierbij. Je kan mij als je wilt e-mailen (PM) voor verdere afspraken.

[/img]
[/img]

de maten staan hierboven ( 1ste van boven) de maten zelf kunnen " tienden van een mm verschillen" maar geen 1mm.
Hopelijk heb je er wat aan!
Alvast bedankt[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

En nu nog de afmetingen[:)]

argilla

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

En nu nog de afmetingen[:)]



schrijf juist ( 1 ste van boven staan ze. Je hebt " te vlug " gereageerd Klaas [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Ik schreef dat omdat Dirky om de juiste afmetingen vroeg.
Je gaf als diameter 1,8mm aan, en dat bracht mij aan het twijfelen. Ik hier nl. een M2-schroefje dat er precies uitziet als op jouw foto, maar dat is 1,9mm dia.

argilla

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ik schreef dat omdat Dirky om de juiste afmetingen vroeg.
Je gaf als diameter 1,8mm aan, en dat bracht mij aan het twijfelen. Ik hier nl. een M2-schroefje dat er precies uitziet als op jouw foto, maar dat is 1,9mm dia.




het kan "tienden van een mm" verschillen dwz het kan 1.8 of 1.9 mm zijn . Hoe komt dat wel de schuifmaat is oud en zeker niet digitaal en op 1/50 nauwkeurig. Je hebt ze misschien al gezien die goedkope schuifmaten ! Komt vroeger van de technische school waar ik probeerde metaal te doen maar,   het is kunst geworden, vandaar.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Ondanks alles denk ik dat je gewoon een M2 schroefje (vijsje) hebt.

argilla

De lengte is niet "kritisch" dwz of het nu 1.2, 1.5 of 1.7, 1.8 mm is . Wat wel kritisch is , is de dia . Waarom omdat in het onderstel ( een soort van plastiek) een  meegegoten opening is. Deze opening moet getapt worden met de draad van het vijsje. Dwz is het vijsje te dik dan "splijt" de opening. Dit hangt dan weer af van het soort van plastiek dat Dackar gebruikte ( verleden tijd want bestaat niet meer de firma) voor het onderstel.
Misschien dat dit meer verklaard ?[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

metaalschroefje M2.5 6MM lang
rondsel:binnenmaat 3mm;buitenmaat 6mm.
Dient om de bogie te bevestigen van de befaamde-beruchte Dacker ertswagons en de ditto graanwagons.
Als je een SET koopt (in een doos)zit dat er normaal bij,alsook de decals en de veertjes voor de kortkoppelhouders,en de assen.
Als je een ertswagonbouwdoos op een beurs koopt zit dat er 9 kansen op 10 NIET bij en ben je dus gejost
Dat komt omdat ,na het fallisement van Dacker in de jaren 90 de gietramenof gietbomen geveild geweest zijn door de deurwaarder maar ZONDER de assen,veertjes,schroefjes,rondsels,decals.
Ik heb er toen een 15 tal gekocht (voor 100 bef het stuk) en nadien ook gebouwd dus ik ben wel 100% zeker van het bovenstaande.

Gerrit



argilla

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

metaalschroefje M2.5 6MM lang
rondsel:binnenmaat 3mm;buitenmaat 6mm.
Dient om de bogie te bevestigen van de befaamde-beruchte Dacker ertswagons en de ditto graanwagons.
Als je een SET koopt (in een doos)zit dat er normaal bij,alsook de decals en de veertjes voor de kortkoppelhouders,en de assen.
Als je een ertswagonbouwdoos op een beurs koopt zit dat er 9 kansen op 10 NIET bij en ben je dus gejost
Dat komt omdat ,na het fallisement van Dacker in de jaren 90 de gietramenof gietbomen geveild geweest zijn door de deurwaarder maar ZONDER de assen,veertjes,schroefjes,rondsels,decals.
Ik heb er toen een 15 tal gekocht (voor 100 bef het stuk) en nadien ook gebouwd dus ik ben wel 100% zeker van het bovenstaande.

Gerrit





Deze ertswagens ( los)gekocht via e-bay. Twee verpakkingen waren ongeopend. Daaruit zijn deze vijsjes gekomen .
Heb ze nog eens nagemeten en de afmetingen ( opgegeven hierboven) kloppen.
Vanwaar het verschil ?
Mss heeft Dackar destijds verschillende maten vijsjes en rondsels ??
Dat probleem met de veertjes is inmiddels opgelost ( dankzij een medeforum lid)
PS: Ben dus ook 100% zeker van de afmetingen[;)] Dit zijn de laatste 8 wagens die ik moet bouwen zodat in het totaal 32 wagens ( inclusief 2 oranje en 9 lichtbruine de rest is allemaal donker bruin)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15