Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

station in modulevorm

Gestart door teessee, 04 januari 2009, 13:13:30 PM

teessee

#30
Ontwerp aangepast

Tom

conducteur

#31
Ik heb even in paint met je plan geprutst:

Ik weet dat de keerlus nu nog aan de verkeerde kant ligt, maar haal gewoon even die wissels weg van voor het station waarmee je naar de goederenloods en de locloods gaat, en trek de sporen aan de locloods verder, richting de spooren in het station, en maak daar een dubbelsporig keerlus. Gesnopen?

Ik heb ook eens een schematische voorstelling gemaakt van je baanplan in paint. Hier volgt de legende:
blauw : het station
geel : dieselpomp
bruin : locloods
rood : goederenloods
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

teessee

#32
@conducteur; nu ben ik eventjes niet mee, wat is jouw voorstel?
Tom

conducteur

#33
Kijk nog eens, heb een extra plannetje geplaatst
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

teessee

#34
ok, nu ben ik mee. Zal dat eens proberen (vrees dat de ruimte te klein is, we zullen zien)
Tom

conducteur

#35
Ik heb louter je plan 180? graden gedraaid, en waar de keerlus nu is lag ze al.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

teessee

#36
@conducteur: aan beide kanten van de lodules kan ik de keerlus voorzien, deze zal enkel in het begin gelegd worden totdat de modules in een groter baanplan ingepast worden. De stootbuffers aan de linkerkant zijn geplaatst buiten de afmetingen van de module waardoor ik er alle kanten mee op kan.

Het lijkt te lukken, ben nog aan het zoeken hoe ik de twee sporen voor de goederenloods mooi parallel kan laten lopen. Lopen dergelijke sporen in het grootbedrijf meestal parallel of kan ik ze zo laten?

Tom

Greg

#37
Ook niet slecht maar persoonlijk vind ik het vorige plan toch iets beter.

De sporen kan je idd parallel laten lopen.
Waarom zit dat kleine bochtje op die wissel? En waarom plaats je het dan ook niet op de andere wissel?
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Anarchy

#38
Lijkt me ook een 'onnodige drukke wisselstraat' (vanaf de hoofdlijn) om naar die goederenloods te gaan, voor hetgeen van verkeer daar passeert ...

Michiel

#39
Teessee, je laatste ontwerpen vind ik vrij geforceerd. Ik zou teruggrijpen naar je vorig concept als deze hieronder, met als aanpassing dat je de dieselpomp bij de loods plaatst, en het ander spoor als een soort uittrekspoor gebruikt. En, verleng het perron van wissel tot wissel, want zo is ie wel erg kort.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

teessee

#40
Een tweetal modules ontwerpen om enkele technieken te kunnen oefenen, wat scenery te leren bouwen,... Amaai. Ondertussen al aan versie 24. Iedereen heeft zeer zinvolle opmerkingen, ik leer telkens bij.
Een nieuwe poging bevalt mij beter dan de paar laatste die ik heb gemaakt. De opmerkingen van Michiel zijn wel terecht. Met een dubbelspoor is het te overladen. Toch wil ik de mogelijkheden zo maximaal mogelijk houden. Ook het gebruik van twee Engelse wissels is waarschijnlijk overkill voor een landelijk station.
Een nieuwe poging waarbij de lokloods een prominentere plaats inneemt door hem iop het dichtste spoor te plaatsen. De goederenloods blijft op dezelfde plaats maar nu betekenen wagons die op het spoor dichts bij de goederloods staan geen belemmering meer om naar de locloods of het extra stelspoortje te rijden.



Ik heb alles eens uitgelegd en het maakt een veel rustigere indruk.
@Michiel; de maximale lengte van de perrons is ongeveer 90 cm als ik niet voorbij de wissels wil gaan (dit lijkt mij het meest realistisch, of vergis ik mij daarin?)
Ik ben er ook nog niet uit hoe ik de wegen moet integreren.
Commentaar graag
Tom

teessee

#41
Dit weekend ben ik volop bezig geweest met de bouw van de modules.
http://s548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/bouw%20stationsmodules/?albumview=slideshow
Ze zijn zo goed al af.
Beide bakken zijn door middel van een scharnier met uitneembare pen aan elkaar bevestigd, hierdoor kan ik ze telkens op de juiste positie ten opzichte van elkaar bevestigen.
Alle hoekverbindingen hebben een extra hoekversteviging gekregen.
Alle poten werden voorzien van stelschroeven om waterpas te zetten.
Wat moet nog gebeuren:
Horizontale ligger van de L-balk bovenaan voorzien (voorstel van Gerolf om een hogere stijfheid te bekomen).
Kruisverstijving voorzien tussen de achterste poten (zijdelingse speling wegwerken).
Gaten maken om de elektrische bedrading door het frame te voeren (bij de overgang van de modules worden deze onderbroken door stekkertjes).



Eens dit alles is gebeurd kunnen we ons sporenplan erbij nemen.
Graag krijg ik nog tips ivm:
-ondergrond onder de sporen (isolatiematerialen, ...)
-Dikte van het materiaal voor de spoorbedding
-
-
Tom

INFO

#42
Heel erg mooi gemaakt, maar wat ik me afvraag, moet er een kudde olifanten op kunnen staan? Of is het alleen voor een paar treintjes van een paar gram?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Greg

#43
Te stevig kan nooit kwaad, zo ben je tenminste zeker dat het nooit zal beginnen doorbuigen en van die dingen.
Ziet er erg goed uit, stevig en net.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

teessee

#44
@Wim, op de foto zie je achteraan een deel van een eerdere constructie. Deze was voornamelijk gemaakt uit hout van 4,5 op 2,2 cm. Na enkele maanden ben ik tot de vaststelling gekomen dat de constructie op veel plaatsen begon door te buigen. Gezien ik wil dat deze modules verplaatsbaar zijn heb ik ervoor gekozen ze steviger te maken. Onder het motto beter iets teveel heb ik hout van 9,5 op 2,2 gebruikt, ondanks dit zijn de modules nog zeer licht en goed verplaatsbaar.
Tom