Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

station in modulevorm

Gestart door teessee, 04 januari 2009, 13:13:30 PM

PeterC

#15
citaat:
Geplaatst door teessee

... Ik beschik over een vrij grote ruimte 5 bij 65 meter met in de midden een aantal verticale dakondersteuningen ...


Tom, op die afmetingen kan je al heeeeeeeeel wat sporen leggen[:D][:D]
Groetjes, Peter


Greg

#16
citaat:
Geplaatst door PeterC

citaat:
Geplaatst door teessee

... Ik beschik over een vrij grote ruimte 5 bij 65 meter met in de midden een aantal verticale dakondersteuningen ...


Tom, op die afmetingen kan je al heeeeeeeeel wat sporen leggen[:D][:D]



Was me ook al opgevallen, in zijn vorige post staat 5 bij 6 meter. Klinkt al realistischer.
Alhoewel, met mensen zoals Erwin is dit allemaal mogelijk geworden[:D]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

teessee

#17
Sorry voor de foute info, uiteraard is mijn zolder geen 65 meter. De bruikbare ruimte is 5 meter bij 6,5.
Tom

teessee

#18
Ik heb net een zeer inspirerende site ontdekt, waarschijnlijk is die bij meerdere van jullie al langer bekend: http://www.1op160.nl/index.aspx
Ik vond vooral het idee van de klimspiraal gecombineerd met een inrijvitrine een prachtige vondst. http://www.1op160.nl/vitrine.aspx
Hierdoor zou je de treinen mooi kunnen parkeren op een plaats waar je ze nog ziet maar waar ze weinig of geen stof verzamelen (eventueel een stofwerend uitneembaar toegangsluik voorzien dat ook een bezetmelder aanstuurt om te voorkomen dat je locs tegen het luik aanbotsen).
Ik ben volledig weg van dit idee, alleen jammer dat het in HO niet te realiseren valt binnen mijn moduleafmetingen (breedte 80 cm). Misschien kan ik dit in een later stadium op een iets breder stuk van mijn baan ook realiseren.
Tom

teessee

#19
Vandaag heb ik enkele foto's genomen van de goederenloods in Izegem
Ook heb ik het gebouw even afgestapt om een idee te hebben van de grootte. 67 meter breed en 10 meter diep. Ik had er nog niet bij stilgestaan dat het zo groot was. Ik heb de foto's even in een album gezet:

http://s548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/goederenloods%20Izegem/?albumview=slideshow

Ik heb mijn baanplan er bij genomen en de goederenloods op schaal erbij geplaatst.



Vraag 1:Op deze modules is het op schaal bouwen van deze loods waarschijnlijk een beetje overdaad? Misschien moet ik de loods in lengte aanpassen door er een tweetal lospoorten vantussen te laten? Of zou een dergelijke grote goederenloods hier niet misstaan?
Vraag 2: Indien ik de goederenloods aan de voorkant van de lossporen zou plaaten kan ik het stationsplein realistischer uitwerken (aan-en afrijden van vrachtwagen). Ik denk dat ik dan wel het zicht op de loskaai verlies. Suggesties graag.
Tom

Greg

#20
Je baanplan ziet er weer veel beter uit. De sporen iets langer aan de loskaai. Dus zeer goed gelukt.

Vraag 1: Dat moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken. Het weglaten van een klein stuk van het gebouw is op zich perfect mogelijk. Maar je zal moeten uitmaken voor jezelf of je dit wil. Want dan heb je uiteraard geen exact model meer.
Maar als het op deze tekening op ware schaal staat dan lijkt het me doenbaan het gebouw in zijn originele vorm te laten.

vraag 2: Ik zou de loods laten staan waar ze nu staat (op de tekening). Anders vrees ik er ook voor dat je teveel aan het zicht gaat onttrekken. Hangt natuurlijk ook weer af wat voor belang je hier aan hecht. En hoe je naar je baan kijkt. Als je erg vanuit de hoogte kijkt zal het uiteraard nauwelijks iets aan het zicht onttrekken. Persoonlijk zou ik er voor opteren de vrachtwagens langs links naar achter te laten rijden. Dus achter de sporen (achter de stootblokken) een weg maken en zo aan het gebouw uitkomen.
Je kan eventueel de sporen iets korter maken (bvb 1 halve rechte er in steken)
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

teessee

#21
Een versie waarbij de goederenloods gedraaid is zodat het vervoer per vrachtwagen vanaf de achterkant kan gebeuren

Tom

teessee

#22
Aangepaste wisselcombinatie in het goederengebied



Hierdoor worden de sporen naar de lokloods en het extra rangeerspoor langer
Tom

Greg

#23
[:)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

teessee

#24
Bij de uiteindelijke keuze vraag ik jullie mening, welk van de twee onderstaande modules vinden jullie het meest natuurgerouw en waarom?





Ik ben van plan de weg die doorloopt naar rechts nog aan te passen
Tom

Anarchy

#25
De bovenste geeft je toch wat meer mogelijkheden.

Greg

#26
Persoonlijk vind ik de bovenste versie het beste.
Meer mogelijkheden, en het gaat ook een stuk praktischer werken denk ik. En tenslotte vind ik die versie nog mooier ook[:p]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

teessee

#27
Waarom ik eventueel nog een verandering zou aanbrengen is het feit dat wanneer je naar de lokloods moet je altijd het bovenste spoor van de goederenloods op moet.
Hiervoor dacht ik terug te grijpen naar een eerdere versie en die eventueel een beetje aan te passen:
Tom

Greg

#28
Daar had ik niet op gelet.
Je hebt idd gelijk, dit voorstel is handiger.
Wat je wel nog kan doen is meer plaats maken tussen de 2 sporen aan de dieselpomp. En dan kan je de dieseltankinstallatie in het midden plaatsen zodat ze de 2 sporen kan bedienen. (het is maar een idee)
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

PaulC

#29
citaat:
Geplaatst door teessee








Ik zou de bovenste versie nemen en als volgt aanpassen :
Tussen de kruiswissel en de locloods een wisselcombinatie zodat je niet telkens langs de goederenloods moet om in de locloods te komen.
De locloods iets meer naar boven plaatsen, zodoende kan je het rechtse opstelspoor nog iets verlengen en de tankinstallatie tussen beide sporen plaatsen zoals marklinhobaan voorstelt.

mvg,

paul