MSM 77

Gestart door doomslu, 15 december 2008, 16:22:48 PM

n/a

verdikke, vandaag 23/12 nog steeds niet ontvangen... misschien heeft de postbode plots interesse voor modelbouw...[:(!]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door patrickvdbemt
verdikke, vandaag 23/12 nog steeds niet ontvangen... misschien heeft de postbode plots interesse voor modelbouw...[:(!]
Hier ook nog niks ... [:(]
Wat de gedachtenwissel over grootspoor-artikels betreft deel ik de doorsnee-mening:
Beperkte grootspoor-artikels zijn zeker nuttig ter illustratie van nieuwe modellen. Vooral treinsamenstellingen (met de artikelnummers van bijpassende modellen), gebruikte trajecten, ... zijn belangrijke weetjes - die je overigens niet vindt in de specifieke grootspoor-tijdschriften zoals SJ en ODB.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marimon

Vanavond thuis gekomen en nog niets ontvangen! Ik vraag aan mijn vrouw(tje) of zij misschien het abonnement vergeten te betalen heeft[:)], en daarop antwoordde zij koel maar lief : "jij bent nu de gepensioneerde en dus verantwoordelijk voor de rekeningen!"
Een goede verstaander heeft.....[:o)][:D][:(][B)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Klaas Zondervan

Hier in NL is hij ook gearriveerd. Heb hem al eens door ziteen bladeren. Weer een mooi nummer.
Maar toch waren er een paar dingetjes die me opvielen.

In de loctest van het type 12 van Olaerts wordt gesproken over RP-25 wielen met een flens van 1,1 mm hoog. Toen raakte ik even in de war. Gaat het hier nou over schaal H0 of over schaal 0? Gezien de getallen bij de maatvoering gaat het toch echt over H0. Er bestaat wel een wielprofiel RP-25-175 met een flenshoogte van ongeveer 1,1 mm, maar gezien de totale wielbreedte van 4,44 mm is dat meer geschikt voor schaal 0. RP-25 wielen voor H0 hebben een flenshoogte van rond de 0,6 mm. Hier klopt dus iets niet. Wie kans ziet om dit uit te leggen, laat maar horen.

In het artikel over Achterbos is het woord spoorbreedte binnengeslopen, waar toch wel spoorwijdte bedoeld wordt. Een foutje wat ik wel vaker in MSM tegenkom.

De besproken loc 64 heeft tijdens de test averij opgelopen. Op de laatste foto op blz. 34 hangt de handrail aan de rookkast er een beetje scheef bij.

En o ja, dat stukje Franse tekst bij foto 33 van de afremborstels van Gerolf heb ik ook gezien. Maar mijn Frans is net goed genoeg om te begrijpen wat er staat.

conducteur

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Hier in NL is hij ook gearriveerd. Heb hem al eens door ziteen bladeren. Weer een mooi nummer.
Maar toch waren er een paar dingetjes die me opvielen.

In het artikel over Achterbos is het woord spoorbreedte binnengeslopen, waar toch wel spoorwijdte bedoeld wordt. Een foutje wat ik wel vaker in MSM tegenkom.


Wat is het verschil?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

TECHWIL

Spoorbreedte is de afstand tussen de hartstukken van de spoorstaven (het van boven bekeken midden van de spoorstaaf) en bedraagt voor normaalspoor 1500 mm, spoorwijdte is de afstand tussen de binnenkanten van de 2 spoorstaven en bedraagt 1435 mm.


RENWIL

Klaas Zondervan


conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

loebaske

Gerolf, uw artikel in MSM over je rangeer heuvel komt goed van pas, is nu niet van toepassing voor ons maar wel hoe je die overbrenging doet van die motor, voor ons is het om een draaischijf aan te sturen, hetgeen ik gebruik is geen styreen om de motor te monteren, maar printplaat die haaks op elkaar zijn gesoldeerd, voor je elektronica hebben we die aangepast omdat je schakeling nogal storing gevoelig is, maar daarvoor dienen zo artikels, je geeft de basis en daar breien we verder mee[;)][;)]
Ook men petje af over het artikel "baksteen in de maag" heb daar ook weer goede info over opgedaan...
En weer knappe artikel van onze Jos, over bomen bouwen, ik weet weer wat gedaan de komende dagen [:)][:)]

Gerolf

Steeds interesse hoe je die draaischijf bestuurt vanuit een servosysteem. Iets voor de rubriek "aanvullingen op artikels" ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Een goed idee Gerolf, zal ook voldoende foto's maken, dat is een werkje waar ik me de komende dagen ga mee bezig houden...

treinvirus

hallo
ik zou toch wel eens een negatieve opmerking willen maken over iets dat mij al gedurende enkele jaren ergert (dit is wel veruit het enige hoor!) aan de railtesten of bespreking modellen nl:
er staat altijd een kolonnetje met plus en minpunten maar dit voldoet mij niet! waarom ? bv bij  het type 12 van olaerts staat als minpunt ontbreken van sommige details. Dewelke dan wel? als modelbouwer zou ik willen weten wat ontbreekt zodat ik het er eventueel kan bijvoegen. Verder lees ik minimale uitvoering van de caprotti en dabeg stoomverdeling.Wat is minimaal? wat ontbreekt er dan ? veel of weinig? pas op want minimaal is niet te bepalen kijk maar eens naar:  toegevingen aan de maatvoering als minpunt wat uit het artikel dan wel microscopische afwijkingen  lijkt te gaan.
In het verleden zijn er in veel artikels telkens kleine opmerkingen gemaakt in het genre van: ontbreken van  details maar er werd nooit expliciet vermeld wat voor details en dat is voor mij doodjammer daar ik nu eenmaal een detaillist van nature ben en niet direkt afgeschrikt ben van verbouwingen of wijzigingen .
groetjes en gelukkig nieuwjaar voor alle treinliefhebbers groot en klein
Dirk
 

Gerolf

Staan die omschrijvingen niet in de volledige tekst? (ik kan het niet nalezen, MSM77 is nog niet hier geraakt...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Staan die omschrijvingen niet in de volledige tekst? (ik kan het niet nalezen, MSM77 is nog niet hier geraakt...)


nee, toch niet in de franse versie

tonycabus

De redactie.... zit nog steeds zonder nummer 77!
Beetje knudde, kan Christel daar niet eens wat aan doen, of Herman?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)