Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Nieuwe bestellingen van de NMBS

Gestart door nohab, 05 december 2008, 22:04:27 PM

quf

Ik geloof dat enkele hier eventjes terug naar de titel van deze reeks moeten kijken. Het gaat hier wel degelijk over het nieuwe materiaal dat de spoorweggebruikers in de toekomst kunnen verwachten.
Wat de rest van de discusie betreft...
Men heeft natuurlijk met een logge organisatie te maken, die moeilijk kan inspelen op onverwachte gebeurtenissen; maar dat is door de jaren heen ( reeds vanaf 1835) historisch zo gegroeid. Dat kan men niet op enkele jaren tijd zo maar veranderen. Wat wel veranderd is, en dat kan men niet ontkennen,(of men moet van slechte wil zijn) is de mentaliteit van het personeel dat in contact komt met de reizigers. Zij zijn meestal(de uitzonderingen bevestigen de regel)vriendelijk en behulpzaam. En als er dan zoies gebeurd zoals in Duffel, dan zijn het deze personen (treinbegeleiders) die de volle laag krijgen van sommige reizigers, die precies een wedstrijd houden "om ter grofts". Ik zelf rijd slechts een ? twee maal per maand met de trein, en ik heb het ook al een paar maal meegemaakt ,"bovenleiding afgereden door een vrachtwagen aan overweg, en een aantal reizigers die hun internationale verbinding moesten halen, De treinbegeleider heeft toen l het mogelijke gedaan om die mensen te helpen. (Het resultaat van al zijn telefoontjes was, dat de Beneluxtrein in Berchem een kwartier gewacht heeft.)... verder twee uur in en defecte trein...,en ik kan zo verder gaan..." maar die arme treinbegeleider,of bestuurder kan daar niets aan doen; schiet dus niet op de boodschappers.
Een beetje respect voor mekaar, zou ook hier op het forum niet misstaan, en beroepseer en trouw aan zijn werkgever, wordt mischien wel zeldzaam, maar is nog altijd geen misdaad, ook niet bij problemen.

Ik denk dat het tijd wordt dat de admins dit draadje afsluiten.
Tot slot; ik ben blij dat er nieuw materieel op komst is. Daar ging het tocht over in dit draadje.

Groeten

Frank

rgp

Goeden avond,

Jan (Janjozef) zeiken is toch wel uw grootste plezier.  Waar werkt gij dan ?
Als men op Ardense wegen uren stilstaat in de winter, komen ze met geen dekens en koffie.  Dan kunt ge wachten. En niemand die klaagt of een deel van zijn rijtaks terugkrijgt.

Kosteloos gans Europa doorkruisen ?  Toch u eens beter informeren voordat ge zoiets schrijft.  We betalen ook onze tickets en soms aan verminderd tarief, ... als er nog plaats is.

Luc Dooms:  een eerste regel is: wetten en regels mag je niet zelf veranderen.  Dus als ge perse een zitplaats wenst als ge een ticket koopt dan moet de reglementering veranderen en dat is politiek.
Zult ge akkoord zijn, dat ge als alle zitplaatsen bezet zijn, ge moet wachten op de volgende trein of de daarop volgende ?  Een rijtuig even bijzetten zal niet kunnen, of tickets moeten altijd bijv 24 uur op voorhand gekocht worden.

Tenslotte: aan alle kritikasters: geef eens eens REALISTISCHE, UITVOERBARE en BETAALBARE oplossing.  Als ge dat niet kunt, ja dan weet je wat ik over zo'n mensen denk, he

Zo'n oplossing zou kunnen zijn om in eerste instantie het aantal treinen te VERMINDEREN, zodat het vrijgekomen materieel in een normale onderhoudscyclus terecht komt.  Dit zal het aantal storingen en defecten ten zeerste verminderen.  (Iedere persoon met een minimum aan logistieke kennis zal dat beamen)

Daarna bestelt ge extra materieel, personeel en verhoogt het aantal treinen vanaf het ogenblik dat het materieel en personeel BESCHIKBAAR IS en VRIJ VAN KINDERZIEKTEN.

Daarbij moeten de regels eenvoudiger worden en de tariefstructuur transparanter.  Men moet weten wat mag verwacht worden en wat de tegemoetkomingen zijn bij het niet behalen van de verwachting terugbetaling tickets).  Maar ook omgekeerd:   bij het niet naleven, dienen de boetes onmiddellijk inbaar te zijn (het aantal analfabeten onder de reizigers is enorm, ten bewijze het aantal dat -per ongeluk- in eerste klasse gaat zitten.)

De schade (zoals voorzien in het BW) moet verhaald worden op de veroorzaker: dus gedaan om de schade veroorzaakt door een zelfmoordpoging blauwblauw te laten en er de NMBS nog de schuld van te geven.  Idem voor diefstal, vandalisme ....

En voor de rest: Zalig Kerstfeest (is al door) en Gelukkig Nieuwjaar

Roland

modeltreinbart

citaat:
geef eens eens REALISTISCHE, UITVOERBARE en BETAALBARE oplossing
Zo'n oplossing zou kunnen zijn om in eerste instantie het aantal treinen te VERMINDEREN, zodat het vrijgekomen materieel in een normale onderhoudscyclus terecht komt. Dit zal het aantal storingen en defecten ten zeerste verminderen. (Iedere persoon met een minimum aan logistieke kennis zal dat beamen)

@roland
Dit is zelfs geen realistische of uitvoerbare oplossing want dan stapelen de vertragingen zich op.
Daarom moeten ze eerst bestellen en uitvoerig testen voor ze het in het verkeer brengen en dan kunnen ze het oude materiaal pas stillaan uit het verkeer nemen om een onderhoud te geven.
Ik denk dat dit veel realistischer , uitvoerbaarder is en uit eindelijk ook goedkoper. Want minder vertragingen zijn minder aan vragen voor vertragingscoupons die de nmbs nu "geeft" als de trein vertraging heeft (lees de brochure van vertragingscoupons verkrijgbaar in je station) dus ook goedkoper.
grts Bart
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

janjozef

Dat het personeel niet in staat is het ganse beleid van de NMBS omte gooien begrijp ik maar ze kunnen wel met kleine dingen beginnen, wat informatie waarom een trein zonder aanwijsbare rede meer dan 20 min stilstaat voor een signaal, bij volledige uurwijzigingen van de locomotief JUISTE informatie over de stations waar de trein stopt, als je in een station aankomt op 15 december en je moet plots naar de andere kant van het station rennen voor iets dat als een verbinding staat aangekondigd niet de deuren dichtsmijten voor de mensen hun neus zodat ze een half uur kunnen wachten, hoeveel voorbeelden moeten de heren nog hebben, en geloof me daar kan het personeel wel iets aan doen,

P.S. zijn de gratis uurboekjes met de uurregeling voor Brussel -Antwerpen nu al gedruk, op 20 december nog steeds niet, voor alle andere lijnen bestaan ze al van begin december.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

nmbs

citaat:
Geplaatst door janjozef

wat informatie waarom een trein zonder aanwijsbare rede meer dan 20 min stilstaat voor een signaal, bij volledige uurwijzigingen van de locomotief JUISTE informatie over de stations waar de trein stopt,

Denk je dan echt dat wij info krijgen waarom we stilstaan?????? Meestal niet, en als we dan al info krijgen is het meestal niet juist omdat de man/vrouw aan de andere kant van de telefoon het ook eerst aan iemand anders moet vragen....maw, dank u voor het opsplitsen van de NMBS.  De ene weet het niet meer van de andere.  Ik heb niet gezegd dat het vroeger goed ging, maar alleszins veeeeeeel vlotter en sneller dan nu het geval is. Ja ik en vele anderen doen moeite om de reden te weten te komen waarom we stilstaan, hoewel ik de collegas goed kan verstaan die de moeite niet meer doen omdat het eigenlijk feitelijk meestal een hopeloze zaak is.

Weten waar we moeten stoppen...weet je dat is redelijk moeilijk omdat er redelijk veel foutjes in de uurregelingen sluipen zoals bv de treinbegeleider wel ergens moet stoppen en er op het blad van de bestuurder staat dat hij daar NIET moet stoppen, en omgekeerd... redelijk ambetant en zou niet mogen gebeuren.

Ik schiet niet op mijn bedrijf, ik schiet alleen op diegenen die denken dat ze het allemaal beter kunnen en denken dat privatiseren en opsplitsen d? oplossing is.

Mvg Stephane

Fretbol

Hier moet ik Stephane toch even bijtreden. Wij weten jammer genoeg meestal zelf niet waarom we ergens voor een rood sein komen te staan, of waarom we in een station niet op tijd kunnen vertrekken.

Het gebeurt heel vaak dat wij in een station klaar staan om te vertrekken, met gesloten deuren en netjes op tijd, om dan te constateren dat het vertreksein nog enkele minnuten op rood bljft staan.

Vroeger kon je met ??n enkel telefoontje nog het een en ander melden of te weten komen, maar tegenwoordig zijn er zo veel verschillende diensten die allemaal over verschillende zaken beslissen dat je door het bos de bomen niet meer ziet.

Als je een klein defect aan een bepaalde trein wil melden via de voorzien weg ( telefoontje naar de tractieverdeler en inschrijving in het logboek van de trein ) gebeurt het heel vaak dat de trein nog dagenlang blijft rondrijden als het defect de veiligheid niet in het gedrang brengt. Een dergelijk effect ( bvb een defecte deur ) kan er wel voor zorgen dat een trein meer en meer vertraging oploopt.

Er is gewoon veel te veel materieel in omloop dat dag en nacht moet rijden. Voorzien onderhoud en herstellingen worden steeds meer uitgesteld, treinen die voor onderhoud binnen moeten zijn door onvoorziene treinen of versterking niet op de plaat waar het onderhoud moet gebeuren enz ...

De collega-treinbegeleiders doen ook wel hun best om zo veel mogelijk info door te spelen naar de klanten, het is voor hen namelijk zeker ook niet leuk om de ganse dag gefrustreerde en boze reizigers een uitleg te moeten geven voor een bepaalde vertraging waar zijn meestal zelf de oorzaak niet (tijdig) van vernemen.

Ik begrijp natuurlijk wel dat het frustrerend is als reiziger dat je straks nog maar eens meer moet betalen voor een nu al duur abbonement of treinticket en je steeds meer te maken krijgt met defecte treinen, vertragingen, bomvolle wagons enz. maar als personeel hebben wij daar ook de ganse dag last mee. We doen er dus echt alles aan om dit in de mate van het mogelijke te vermijden.

Er staan elke dag duizenden mensen uren aan te schuiven met hun auto in ??n van de vele files. Elke dag is er wel ??n of ander ongeval of zijn er ergens wegenwerken waardoor monsterfiles ontstaan. Daar vindt iedereen het echter wel normaal. Er rijden nu eenmaal veel auto's en ongevallen gebeuren. Er moet nu eenmaal onderhoud gebeuren aan onze wegen.
Als dergelijke zaken bij het spoor voorvallen is er plotseling geen begrip meer.

Als je ziet hoeveel treinen er hier dagelijks het land doorkruisen, treinen die in vele honderden stations moeten stoppen waar telkens weer reizigers op- en afstappen, fietsers en eventueel rolwagens, bagage enz.. moeten worden in- of uitgeladen.. dan denk ik dat de vertragingen en problemen al bij al nog meevallen.

Ik doe mijn job nog altijd met veel plezier, alhoewel er bepaalde zaken zijn die er zeker niet op verbeterd zijn. Het is nu eenmaal niet zo makkelijk om in een groot bedrijf als de NMBS alles perfect te laten verlopen.

Ik denk dat ik voor al mijn collega's mag spreken als ik zeg dat wij als personeel ons uiterste best doen om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen. Het is trouwens ook in ons eigen voordeel als we zonder problemen, vertragingen, boze reizigers, defecte verwarming, enz... kunnen rijden [:D]

Fretbol [;)]

conducteur

Nog zo'n straf verhaal....
Overlaatst in het station Gent Sint-Pieters moesten we overstappen op de trein naar Antwerpen tot in Gent Dampoort. Volgens de uurregelingen stopt deze trein op spoor 2. Wij gaan dus naar spoor 2, en daar roepen ze om dat de trein stopt op een ander  spoor. Wij gaan braaf naar dat andere perron. Een medewerker bij de nmbs die daar op het perron stond, vertelde dat de trein toch stopte op spoor 2. Wij weer naar spoor 2. Een beetje later wordt terug omgeroepen dat de trein stopt op een ander perron. Wij weer naar dat perron. Gelukkig had ik gezien dat onze trein stopte op spoor 2. Wij rennen naar het andere perron. Gelukkig heebben we onze trein nog net gehaald.
Het kon ook geweest zijn dat ik onze trein niet gezien had en dat we onze trein hadden gemist.
Dit kan toch niet?????[V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][V]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

citaat:
Geplaatst door rgp

...

Luc Dooms:  een eerste regel is: wetten en regels mag je niet zelf veranderen.  Dus als ge perse een zitplaats wenst als ge een ticket koopt dan moet de reglementering veranderen en dat is politiek.
Zult ge akkoord zijn, dat ge als alle zitplaatsen bezet zijn, ge moet wachten op de volgende trein of de daarop volgende ?  Een rijtuig even bijzetten zal niet kunnen, of tickets moeten altijd bijv 24 uur op voorhand gekocht worden.

...

Beste mensen, ik apprecier het dat de NMBS-medewerkers die hier op het forum zitten hun bedrijf verdedigen. Dat is heel normaal en getuigt van het feit dat jullie allemaal begaan zijn met jullie job. Dat verdient een pluim, en dat meen ik echt.

Uit eigen ervaring kan ik ook zeggen dat het personeel vandaag echt zijn best doet en vriendelijk is. Twintig, dertig jaar geleden was dat even anders.

Dat treinbegeleiders en bestuurders zelf niet weten waarom ze stilstaan is godgeklaagd in deze moderne tijden. Het is dus nog maar eens een bewijs dat het bedrijf "nmbs" ondanks alle goeie wil van zijn personeel, tekort schiet.

Roland, ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt. Als ik eens een keertje moet rechtstaan omdat er door omstandigheden een andere treinsamenstelling is kan ik dat best begrijpen. MAAR, er zijn mensen die iedere dag op dezelfde trein moeten rechtstaan. Dat is GEEN SERVICE. Hier schiet een bedrijf gewoon tekort. Of dat nu een reglement is of niet zal mij worst wezen.

Stel je voor dat je elke morgen bij jouw bakker twee witte broodjes gaat kopen en elke morgen weer zijn die er niet. Dat ga je niet leuk vinden, want dat betekent dat de bakker geen rekening houdt met zijn klanten. Je gaat dan toch gewoon naar een andere ? Helaas is er geen concurrent voor de Nmbs. [:(]
Pas op, nog andere bedrijven, zoals elektriciteitsleveranciers en telecomoperatoren zijn in hetzelfde bedje ziek hoor.

Zolang dergelijke bedrijven niet eens willen inzien dat ze slecht bezig zijn zullen ze er ook niets aan doen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

chef garde

citaat:
Geplaatst door janjozef

Dat het personeel niet in staat is het ganse beleid van de NMBS omte gooien begrijp ik maar ze kunnen wel met kleine dingen beginnen, wat informatie waarom een trein zonder aanwijsbare rede meer dan 20 min stilstaat voor een signaal, bij volledige uurwijzigingen van de locomotief JUISTE informatie over de stations waar de trein stopt, als je in een station aankomt op 15 december en je moet plots naar de andere kant van het station rennen voor iets dat als een verbinding staat aangekondigd niet de deuren dichtsmijten voor de mensen hun neus zodat ze een half uur kunnen wachten, hoeveel voorbeelden moeten de heren nog hebben, en geloof me daar kan het personeel wel iets aan doen,

P.S. zijn de gratis uurboekjes met de uurregeling voor Brussel -Antwerpen nu al gedruk, op 20 december nog steeds niet, voor alle andere lijnen bestaan ze al van begin december.

 En dat allemaal terwijl het treinpersoneel volgens enquetes (gedaan bij pendelaars) een score van 7,8 op 10 haalde, het stationspersoneel net iets minder...  Als u niet frequent de trein neemt en het reilen en zeilen van de nmbs 'denkt te kennen, maar blijkbaar niet' is het beter om wijselijk uw mond te houden!

Gerolf

... en dat allemaal naar aanleiding van de bestelling van nieuw materieel [:0]
Als regelmatig pendelaar op lijn 12, al bijna 25 jaar, kan ik zeggen:
- dat de klantvriendelijkheid van het personeel dat met reizigers te maken heeft zeker is verbeterd.
- dat het comfort en de netheid van de treinen is toegenomen
- dat het gedrag van reizigers minder voorbeeldig is geworden: sneller boos,... en ik heb het niet alleen over "de jeugd"
- dat de opsplitsing van "de Holding" geen goede zaak is: nog logger, vaker communicatieproblemen, belangenconflicten, ...

Ik begrijp de argumenten dat de inhaalbeweging qua materieel (en personeel) ook voor problemen zorgt.
Het argument "ga dan maar in de file staan" vind ik onterecht. De spoorwegen moeten hierop juist een antwoord zijn, en niet bij moeilijkheden de pendelaars de file in sturen. De stakingen waarbij reizigers worden aangepakt kunnen in deze context niet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Chef garde ik rij al 45 jaar dagelijks met de trein, met tussenin 2 periodes van ongeveer 3 jaar dat het minder was, maar de laatste 28 jaar wel continu, ik weet dus waar ik over spreek. Ik dacht dat de tijd van chef-garde's die eerder thuishoorde in de jaren 1940-1945 reeds voor bij was, ik dacht dat ze de laatste jaren inderdaad beleefder geworden waren, op een paar uitzonderingen na. De stiptheid daarentegen is schandalig achteruit gegaan, vroeger kon je klok erop gelijk zetten, tegenwoordig is 5 min te laat stipt geworden. Properheid is dan inderdaad wel gestegen, maar dan enkel in de modernere IC/IR treinen in de oude L-treinen laat dit nog steeds te wensen over. Een lichtkleurige jas is na 1 dag vuil, dus niets voor in L-treinen. Nu er in de meeste treinen een geluidsinstalatie is krijgen we meer uitleg, behalve bij onverwachtte gevallen. De onbeschofdheid van sommige medereizigers daar kan inderdaad de NMBS niets aan veranderen maar toont welde algemene tendens.

Inderdaad als gebruiker ken ik geen fluit van de NMBS [;)].

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Bart, als je minder treinen laat rijden (vb om de twee uur) dan kun je meer materieel een onderhoudsbeurt geven.
Ik gaf dit voorbeeld om te komen dat de MTBF (Mean Time Between Failure) opnieuw realistischer wordt.  Als je voor een verbinding tien trienen nodig hebt, zou dit kunnen betekenen dat je er 15 moet voorzien, namelijk 10 die rijden, 4 die periodiek onderhoud ondergaan en 1 reserve stel.  Vandaag echter krijg je amper 12.  Dus 3 die geen periodiek onderhoud krijgen (dus langere onderhoudsintervallen) en geen reserve.  Het gevolg afgeschafte treinen en treinen die met kleine niet onveilige defecten dagenlang rondrijden.

Communicatie: niet evident, maar soms overdreven.  Als je 20 min stilstaat en je weet niets of je staat 20 min stil omdat de stuurthyristor van de voorste motor van het tweede treinstel het begeven heeft, wat heb je dan meer ?  Een goed gevoel ?

Ik rijd al 8 jaar naar Brussel Zuid (= centrum): reistijd: 70 min, 2 vertragingen per maand (meer dan 5 minuten).
Voordien reed il met de auto naar Evere (rand van Brussel): basisreistijd: 75 minuten, aantal vertragingen 10 per maand (=50%) met een duur tot 75 min.

In 2006 kom ik met de auto terug van Oostenrijk.  Normale reistijd: 9 uur.  Reele reistijd: 18uur.  Reden overvloedige sneuuwval en staking van de ruimingsdiensten.  Geen thee, koffie, dekens en ook GEEN informatie.  En Niemand kloeg daarover.

14/12/2008: TGV: Toulon-Brussel Zuid: normale reistijd: +/- 6 uur.  Reele reistijd: bijna 10 uur.  Iedereen heeft een maaltijd geserveerd gekregen (ook in 2? klasse) en toch vragen ze nog geld terug ook.  Iets gelezen over die bijkomende service ?  Neen

Ik ga niet beweren dat de NMBS een goed draaiend bedrijf is, maar ze met alle zonden van de wereld overladen en enkel de slechte kanten zien is overdreven.

En Jan, wat die L-treinen betreft: als ze zo snel vuil zijn, zou dat kunnen omdat de reizigers ze vuil maken ?[;)]

Roland

rgp

Luc,

Als je iedere dag moet rechtstaan, dan is idd een probleem, maar bij wie ?

Als je GEEN toelating krijgt om gedurende jaren extra materieel aan te kopen, dan moet je toch niet verwachten dat het personeel het uit zijnen zak gaat betalen, he

Het probleem zit hem bij de politiek en niet bij de NMBS.  De politiek heeft als het ware de wagen voor de ossen gespand.  Eerst extra reizigers vinden (gaat vrij vlot) en dan eens denken om ook het materieel te bestellen om die reizigers te vervoeren (gaat iets minder vlot door administratieve procedures en bouwtijd)

Roland

janjozef

Roland er zijn stellen bij waar ik vandaag met naar Brussel rij waar ik half de jaren 60 met naar Antwerpen reed, die zullen ( hopelijk ) ondertussen wel gerenoveerd zijn maar ze blijven 50 jaar oud en vuil door de leeftijd en veelvuldig gebruik, en ja de grootste fout ligt bij de politiekers. Begin niet met te vergelijken met de auto, daar heeft niemand een boodschap aan. Het bewijst juist dat ge beseft dat er iets niet klopt. Als een L-trein op tijd in Hove vertrekt en er in slaagt bijna 20 min vertraging te maken op de 50 min dat hij er over doet tot Brussel, zonder ergens langere tijd stil te staan klopt er een hoop niet.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Jan, als uwen L-trein zoveel vertraging heeft zou dat kunnen doordat er zoveel reizigers zijn de dienstregeling niet te houden is ?  En zou het niet kunnen dat de huidige dienstregeling opgemaakt is onder druk van de publieke opinie ? (Kijk maar naar artikels in de trend van: in 1950 reden we sneller dan in 2008 naar Zichem Zussen Bolder).
Als je een dienstregeling opstelt voor een L-trein die 30 min langer is dan zal hij op tijd rijden in de spits, maar veel stilstaan er buiten (gevolg zagen van de reizigers), maar zal men stellen dat de trein traag is, want men gaar hem vergelijken met de auto van Jan Piet die vertrekt in A'pen en stopt in Brussel.  Laat Jan Piet is stoppen in alle stations met zijn auto.
Dus hier opnieuw, wend u tot de echte verantwoordelijken; de politiekers en Jan Modaal met zijn irrealistische voorstellingen.

Gerolf,

Je analyse is idd goed.
Comfort en netheid zijn verbeterd (dankzij forse investeringen) maar kan nog beter.  Alleen dat vraagt tijd.
De ingesteldheid van de reiziger vindt je ook terug bij de automobilist (verkeersagressie)
En wat je opmerkingen over de vakbonden betreft, kan ik je alleen maar bijtreden.

Roland