Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Bemowisselaandrijving aan sturen via drukknoppen?

Gestart door den T, 18 november 2008, 21:48:20 PM

den T

Ik kom er niet uit. Tot nu bediende ik mijn wissels met ondergrondse aandrijvingen van Roco(oud type)maar ze slaan niet volledig om . Ik hoopte dit euvel op te lossen via de schakeling uit msm38, maar zonder beterschap. Ik ga ze nu resoluutvervangen door de aandrijvingen van Bemo en Tillig. Kan ik ze aansturen met drukknoppen en gelijkspanning?

Rochevalien

De Bemo en Tillig MOTOR aandrijvingen zijn zeker ook met drukknoppen te bedienen.Dat is eenvoudiger,goedkoper en veiliger dan met schakelaars.
Je moet dan wel 2 diodes anti-parralel in serie met de motor schakelen. Dat wil zeggen ??n diode in serie met de motor en vandaar aansluiten aan de eertse drukknop.De andere diode parralel met de eerste maar andersom en van daaruit naar de tweede drukknop .
Het is natuurlijk eenvoudiger om dit in een tekeningetje te zetten maar dat heb ik nu zo niet direkt voorhanden.Iemand anders misschien wel?

Gerrit

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

De Bemo en Tillig MOTOR aandrijvingen zijn zeker ook met drukknoppen te bedienen.Dat is eenvoudiger,goedkoper en veiliger dan met schakelaars.
Je moet dan wel 2 diodes anti-parralel in serie met de motor schakelen. Dat wil zeggen ??n diode in serie met de motor en vandaar aansluiten aan de eertse drukknop.De andere diode parralel met de eerste maar andersom en van daaruit naar de tweede drukknop .
Het is natuurlijk eenvoudiger om dit in een tekeningetje te zetten maar dat heb ik nu zo niet direkt voorhanden.Iemand anders misschien wel?



Gerrit



En dan wel met wisselspanning voeden,denk ik.
wim

Gerolf

Je kan ook een flipflop (klein stukje elektronica) aansturen via drukknoppen. Een powertransistor(H-brug) stuurt dan de motor van de Bemo-aandrijving.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Gerolf, volgens mij heb jij een voorkeur voor ingewikkelder-dan-nodig-oplossingen.[:)]
De oplossing van Gerrit is de meest voor de handliggende. Uitgaan van wisselspanning, en achter (of voor) de ene drukknop een diode "die kant" zetten, achter de andere drukknop een diode "deze kant". Meer moet dat niet zijn.

ysbeer

Wat is er eigenlijk tegen een wipschakelaar,de eind afschakeling van bemo is goed,en met een wip zie je ook nog na een tijdje in welke stand hij staat.
Die twee diode is prima,maar dat werkt met wip ook.
wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Gerolf, volgens mij heb jij een voorkeur voor ingewikkelder-dan-nodig-oplossingen.[:)]
[:D] [:D]
Een gewone tuimelschakelaar is inderdaad het simpelste.
"den T" vroeg naar drukknoppen en gelijkspanning - dan wordt het moeilijker dan nodig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Aja, drukknoppen en gelijkspanning.

2 mogelijkheden:

a. twee voedingen, 1 die plus geeft, 1 die min geeft. Drukknoppen nooit tegelijk indrukken!!!

b. Dubbelpolige drukknoppen, de ene brengt plus-min op de motor, de andere min-plus. Ook nooit tegelijk indrukken!!

den T

Beste allemaal, al vast bedankt voor de tips. Waarom drukknoppen? omdat mijn bedieningsbord ervan voorzien is en de voeding is omgebouwd voor gelijkspanning maar daar is misschien iets aan te doen.Op beide aandrijvingen zie ik nu al twee diodes zitten, ik veronderstel dat die dienen voor de eindafschakeling? In het verleden bouwde ik de wisselschakeling van Kiss na, is dat de schakeling die Gerolf bedoelt?
Julien

Klaas Zondervan

De contacten dienen voor de afschakeling. De diodes zorgen ervoor dat het ene contact alleen de positieve stroom doorlaat, en het ander contact alleen de negatieve.

modeltreinbart

Ik wil hier even mee op de kar springen ik ben dus ook van plan om de tillig motoren (item nr 86110) aan te schaffen maar ik zou deze met knoppen willen bedienen . Nu is mijn vraag hoe kan ik dit best doen? En hoe krachtig moet mijn voeding zijn ?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Klaas Zondervan

Het werkingsprincipe van de Tillig motor is gelijk aan de Bemo, en de Lemaco, en de Conrad.
De stroomopname van Tillig is 75mA.

modeltreinbart

Dus voor als ik er 4 heb komt dit op 300mA in totaal
Heeft er iemand een schets van het aansluiten van zo een motor naar de voeding ?
Omdat ik niet technisch geschoold ben kan ik deze laten ontcijferen door een goede vriend van mij, hij werkt bij electrabel.

Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)


modeltreinbart

Wat voor een schakelaar kan ik er best tussen steken om de stand van de wissel te bepalen?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)