Bemowisselaandrijving aan sturen via drukknoppen?

Gestart door den T, 18 november 2008, 21:48:20 PM

Klaas Zondervan

Dat mag je zelf uitmaken. In het schema wat ik liet zien staat een enkelpolig-om schakelaar. Maar het kan ook met 2 drukknoppen. Wat je zelf het handigst vindt.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door modeltreinbart

Dus voor als ik er 4 heb komt dit op 300mA in totaal
Heeft er iemand een schets van het aansluiten van zo een motor naar de voeding ?
Omdat ik niet technisch geschoold ben kan ik deze laten ontcijferen door een goede vriend van mij, hij werkt bij electrabel.




Je behoeft niet de stroom, van een stuks met het aantal te vermenigvuldige want normaal zet je niet alle wissels tegelijk om.
Een voedingtje van 0.5A  is groot zat voor tientallen wissels.
wim

modeltreinbart

Dus als ik het goed begrijp kom ik met een voeding van 0,75 mA al genoeg om mijn wissels aan te drijven. En voor de wissels te verzetten een schakelaar die van links naar rechts kan verzet worden?
begrijp ik dat nu goed of niet?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Klaas Zondervan

Bijna goed.
Want 0,75 mA is niet hetzelfde als 75 mA.[8D]

modeltreinbart

Ok ik heb dus een voeding nodig van 75mA en dan 4 schakelaars voor 4 wissels enkel polig. En kan ik dan met deze voeding ook leds aan sturen of moet ik dan iets zwaarder gaan?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Klaas Zondervan

Wat denk je zelf? Leds trekken ook stroom, dus je moet eerst uitzoeken hoeveel dat is. En dat tel je dan op bij die 75mA die je voor de wisselmotoren nodig hebt.
Overigens is het niet handig om met de capaciteit van de voeding precies op het randje te gaan zitten. Een beetje overdaad kan geen kwaad.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door modeltreinbart

Ok ik heb dus een voeding nodig van 75mA en dan 4 schakelaars voor 4 wissels enkel polig. En kan ik dan met deze voeding ook leds aan sturen of moet ik dan iets zwaarder gaan?



Een voeding van 75 mA is moelijk te vinden.
Neem gewoon er een van 500mA (is dus 0.5 A) die is vrij standaard en dan kun je nog leds,lammpjes e.d aansturen.
De stromen van motoren,leds,weet ik veel kun je bij elkaar optellen tot 500 mA en dan is hij vol (simpel niet).
Maar iets wat niet aanstaat(een led die uit is b.v) gebruik ook niks dus die moet je dan niet mee tellen.
wim

modeltreinbart

Ok dank u wel voor de raad dan kan ik nu aan investeren denken
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

den T

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Aja, drukknoppen en gelijkspanning.

2 mogelijkheden:

a. twee voedingen, 1 die plus geeft, 1 die min geeft. Drukknoppen nooit tegelijk indrukken!!!

b. Dubbelpolige drukknoppen, de ene brengt plus-min op de motor, de andere min-plus. Ook nooit tegelijk indrukken!!





Klaas, ben ik goed bezig?
Ik heb het als volgt uit geprobeerd, in de trafo met middenafleiding heb ik in elke trafotak een diode geplaatst, een met het pijltje naar buiten en in de andere met het pijltje naar binnen. De midden-nul leiding sluit ik aan op de wisselmotor.Aan de andere kant in parralel twee drukknoppen met openkontakt. aan de ene drukknop de negatieve uitgang van de trafo en aan de andere drukknop de positieve uitgang. Zo gebruik ik  wel de helft van de capaciteit van de trafo= 7volt maar dat geeft wel een mooie trage omzetting van de wissel met minder lawaai.
groet
Julien

ysbeer

Perfect.
Maar met de volle wikkeling werkt dat ook.
D.w.z de midden aftak loos .DE motor aan een kant van de volle wikkeling ,en de twee diode aan de andere kant van de wikkeling.
Voordeel GEEN,hij loopt alleen wat harder.
En niet iedereen heeft een trafo met midden tap.
wim

Klaas Zondervan

Ik sluit me helemaal bij Wim aan. Het kan beide, met de volle wikkeling, of met de middenaftap.
Het systeem met de volle wikkeling en twee tegengestekld gerichte diodes wordt o.a. gebruikt in de Intellibox om een positive en een negatieve spanning te krijgen uit 1 wikkeling.
Ik heb dit systeem gebruikt in de voeding van mijn eigen besturingssysteem. Daar haal ik zelfs een derde voeding uit dezelfde wikkeling. zie hier