Snijplotter - zijsprongetje

Gestart door doomslu, 13 november 2008, 17:47:26 PM

doomslu

Ik ga hier eens een wat rare vraag stellen.

Iedereen weet zo onderhand al wat David allemaal kan realiseren met zijn machines. Het laatste voorbeeld, de AM 96, spreekt tot de verbeelding van velen. Ik volg dit zelf ook met spanning af, want ik heb me in het verleden al gewaagd aan de zelfbouw van zo'n stel.
Hier en daar zijn er forumleden die graag ook zo eentje zouden zien rondrijden op hun baan, dat spreekt voor zich.

En nu de vraag. Stel (ik zeg wel : STEL) dat David bereid zou zijn om die kasten te fabriceren, wie zou het dan zien zitten om voor zichzelf een stel te gaan in mekaar knutselen met de door David geproduceerde onderdelen ?
Bijkomende vraag : hoeveel zou je zoiets waard vinden ?

Bijkomende veronderstelling : stel dat er enkele mensen bereid zouden zijn om zo'n ding te gaan bouwen en afwerken. Welke prijs zouden jullie dan bereid zijn om te betalen ?

Ben benieuwd?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Voor mij is dit materieel te modern, maar laten we even verder veronderstellen:
onderstel?
panto's?
motorisatie?
verlichting?
andere elektriciteit?
schildering?
belettering?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

Luc,om eens op je rare vraag te antwoorden: ik zie zoiets volledig zitten al is de AM96 -eerlijk gezegd- niet mijn 'most wanted'.
Het tweede gedeelte snap ik niet goed: "Hoeveel is je dat waard?"
op eigen werk staat voor mij geen prijs, ik zou zoiets dus niet doen om er aan te verdienen.Ik zie het dus ook niet zitten om voor half Belgie en Nederland treinstellen in mekaar te gaan zetten (en af te werken[:0][:0][:0])
Maar met een geplotte kast en een 'uitgevonden'onderstel een rijdend treinstel maken is w?l een uitdaging[:p].

Gerrit

krispy

Hoi Luc,

Zo'n stel in elkaar puzzelen zou ik voor MEZELF wel zien zitten
Het lijmen , verven zou zeker geen probleem mogen leveren , wel wat anders is de beschrifting , hier weet ik niet goe hoe er aan te beginnen , kan zelf geen decals maken als onderstel weet ik ook niet echt wat bruikbaar zou zijn , maar het zou mischien gemakkelijk zijn moest het op de HLD41 passen of een ouder stel van een ander merk dat vlot verkrijgbaar is op beurzen , een laatste mogelijkheid op een LSM wagon van type I11 of de toekomstige stuurstand , die zullen kwa lengte wel dicht in de buurt komen denk ik ,het zoeken naar een geschikte motorisatie zou nog het probleem kunnen vormen  
Wat de panto's betreft , moet er zeker wel iets zijn dat erop lijkt , ofwel zelfbouw , vertrekende van juiste info daar omtrent moet wel te doen zijn denk ik
Wat heefd David daar eigenlijk voor in zijn gedachte ?
(kwa onderstel,motorisatie enz... )

Kwa waarde heb ik geen flauw benul , U eigen uren mag je nooit tellen als het voor U zelf is , heefd men mij altijd wijs gemaakt , voor de rest hangt het een beetje af voor welk onderstel het ontworpen is

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

MickeyMouse

Hallo Luc,
Als bouwdoos voor mezelf zou ik zeker ge?nteresseerd zijn (zelf samen bouwen en schilderen). Mochten de decals er dan ook nog bij zitten zou dit zeker een pluspunt zijn (der is hier toch iemand met een 'decalprinter' h? [:D][:D] misschien kan ook via daar iets 'geregeld' worden).
Ze passeren hier nu eenmaal veel op de lijn hier in de buurt (omgeving Gent-Dampoort).
Allee, denk dat ik mij dus eigenlijk min of meer aansluit bij de reeds hierboven geformuleerde meningen...

Ik vind het m.a.w. een reuze-idee Luc!!!

Geert

doomslu

Alvast bedankt voor de antwoorden. Die gaan in de richting van wat ik bedoelde. Ik wou graag weten wie zoiets wel ziet zitten, want ik was bang dat iedereen zou antwoorden dat hij enkel een volledig afgewerkt stel zou willen. En dat denk ik is toch een beetje hoog gegrepen.

Maar misschien kunnen we een beetje samenspannen ? En samen naar oplossingen zoeken. Voor de motorisatie bestaan er ook draaistellen met een motortje in. Iemand ervaring hiermee ?
En waarom zou er niet iemand bereid gevonden worden om een panto ineen te knutselen en deze ervaring met ons te delen ? Etsen ???

Ook voor de decals moet er wel een oplossing te vinden zijn.

Als David meewil kunnen we eens met hem mee-denken [;)]

@Gerrit : mijn vraag over de waarde was eigenlijk : hoeveel zou je willen betalen voor de onderdelen ? Want als alles samen 300 euro kost (ik zeg maar iets) dan wachten we beter op een fabricant. Ik ben er echter van overtuigd dat het met v??l minder kan.

MARKLINRIJDER

Ik lees mee, ik liet jullie eerst even denken om dan mijn verhaal te doen.

Momenteel zoek ik nog even uit welke firma me een degelijk draaistel met cardanaandrijving kan leveren, Als geen van alle firma's me deglijk kunnen bevoorraden, zal er niks anders opzitten dan Gmens te raadplegen, hij heeft draaistellen die gemaakt worden naargelang de gevraagde wielbasis.  Heeft wel zijn prijskaartje.

Het onderstel, kan perfect volgens de laagmethode gebouwd worden.
Zeker van de koprijtuigen.  Ik zou dus de aandrijving in de middenbak willen stoppen, dat volgens mij het trek- duw rijden ten gunst komt.  

De panto's kunnen we zeker wel vinden. Had ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan.[:I]

Binnen verlichting kan bij Brelec, heb Raf daaromtrent al over aangesproken.

Kop en sluitverlichting doen we door middel van Rechtstreeks geplaatste ledjes, kunnen we mooi wegwerken in de bedieningstableau.

Decals, Rees-Cees zal dat misschien wel willen maar ik weet nog andere profesionele decaldrukkers, voor weinig geld.

Schilderen of spuiten, ik kan desnoods Sjablonen toevoegen om bepaalde delen te bedekken bij het spuiten.

Maar met een stukje kleefband kan je ook al veel bereiken hoor.

De flanken van de draaistellen, er is reeds een firma aangesproken om deze gaan af te gieten van een moedermodel en dat valt eigenlijk ook goed mee in prijs.

Je ziet, er is al heel wat werk verricht door me, maar hoe meer er actief willen meewerken, hoe beter de resultaten zullen zijn op het einde van de rit.

Groetjes,

David

Stefan Appelmans

Dag allemaal!
Dat is dus op de goede weg[:p].
Ik heb de ervaring in kleine serie modellen te bouwen, ik kan dus een beetje helpen.
-Het in kit maken is een goed idee. Moest je beslissen het model   volledig klaar te verkopen, laat ons zeggen 40 stuks, en dat je al het materiaal in bezit hebt, moet je weten dat je minimum voor 3 maanden volle tijd werk hebt!
-De bogie flanken moet je niet maken vooraleer je de bogies hebt.
-De ruiten zijn het best in PVC of LEXAN (geen polystyrene clear!), halfdik gefreesd op de boorden: Op PVC mag er thinner op, bijvoorbeeld[8D]
-Wat de aandrijving bogies betreft, ik denk dat ik u al gesproken heb over de Mehano Krupp V160 loc. Dat kost niet duur. De bogies hebben ??n aangedreven as, met een band op een wiel per stel. De tweede as kan gezet worden op 27  30  32,5 en 35mm (op enkele tienden mm, anders moet ik mijn 620 geheel uiteennemen[:I])
De moteur is "een stomme" 3 polen, maar dat is de zachtste, regelmatigste en stilste moteur ik tot nutoe gebruikt heb. Op 2 volt rijd dat, en onverstoorbaar. De overbrenging is 7,5/1.
MAAR Mehano, wat nieuws?

-Er zijn dan ook de bogies van Hollywood Foundry. http://www.hollywoodfoundry.com/hollywoodfoundry_cmyk_ibm.gif
Bullant met moteur er op, Inline voor cardans. De "Gozunder" is ook goed maar iets speciaals, de cardankop is niet boven het draaipunt.
Men mag de as astand, de wielen, de moteur, de bevestiging (bolster) kiezen.
Die had ik gekozen omdat de meeste artisanaale losse bogies geen as afstand onder 23mm hadden.
Moest je die kiezen kunnen we er eerst eens per mail over praten.

En veel succes![:)]
stefan.

doomslu

Heel erg leuk, Stefan, dat je even meedenkt. Jij bent een man met ervaring in het domein.
Ik denk wel dat David jou zal contacteren.

MARKLINRIJDER

De laatste beelden zijn in gefumeerde lexan.[:p]

Voor wat betreft de aandrijving:
Ik heb contact genome met Mehano.  Ze zijn aan het bekijken wat ze kunnen doen omtrent de voorgestelde aangedreven bougie.
Hollywood foundry, is best ook een oplossing maar 60? per aandrijving vind ik best duur.

Groetjes,

David

tonycabus

Er zijn best ook goedkope loks waarvan je de kast kan weggooien en het chassis doorzagen. Mits verlengen van de cardans heb je dan een prima aandrijving.
Ik heb zelfs ooit een amerikaans Atlas (by Roco!) onderstel INGEKORT om er een bolle neus van Piko mee uit te rusten. En als ik het kan.....[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

dan kan daarom een ander het nog niet,

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Stefan Appelmans

Het problema is een bogie te vinden met de goede of bijna goede asafstand en de goede(op 05mm)wiel diameter, en dat dan in een relatief goedkope loc.
Drie jaren geleden zocht ik dat namelijk in Dortmund. Er was een schoon "naakt" chassis (weeral niet slecht verstaan...[8D]) maar met HUN asafstand en Hun wielen. 199 euros!
Een firma (ik herriner me de naam niet meer) had wat ik zocht, maar op een loc. Ik vroeg voor het "antrieb alein" (met het accent): "Nein, loc montiert".
Ik zocht daarna een bepaald B?hler moteur...Enz, enz...

DUS, JE vind van uwzelf. Raad vragen aan een "beroeps artisaan"? Je moogt ontploffen. Dat is mijn ondervinding. Je zou zeggen dat ze bang zijn opgegeten te worden, maar ik denk dat ze daar simpel niets mee te maken hebben: Als zefbouwer bent je slecht ontvangen: Trek uw plan.

Gelukkig zijn er mensen zoals GM&S of letrainmagique, bijvoorbeeld.
EN iets gelijk dit Forum! Een goudmijn.[:p]

Ik word altijd een beetje "nerveus"[:(!][xx(][B)][V] als ik daar aan denk.

stefan.

Stefan Appelmans

http://www.railway.fr/

Trains, La marguerite.

Dat is ook eene die "graag" de zelfbouwer aanvaardt.
Als je eens 5 minuten hebt...De moeite waard![:D]
stefan.

erik50

Goed idee dat wel maar waarom niet eerst beginnen met iets dat gemakelijker haalbaar is,en dit niet alleen om te vervaardigen maar ook om te bouwen.
Eerst eens proberen met een wagon,dat zou me veel nutiger lijken.
En is al direkt meer instap vriendelijker voor de beginners onders ons
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.