Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

tandwielen ICE ratelen als gek!

Gestart door Michiel, 11 november 2008, 09:10:29 AM

Michiel

Ik heb net, 2de-hands een nieuwe ICE-trein gekocht (Minitrix startset 11202) voor de Sint van mijn zoon (en nu hopen dat ie dit forum niet leest). Echter, de tandwielen maken een luid ratelend geluid, en de wielen springen.

Ik heb de wielen er al uit genomen, en dan draait de motor met kardan en tandwielhuizen soepel. Het is pas als ik de wielen er weer in steek, dat het ratelen begint. Elk wiel heeft hetzelfde probleem, op elke positie. Bij elke omwenteling wordt het tandwiel van het wiel uit de overbrenging gelicht, alsof de tanden uit synchronisatie zijn.

Heeft iemand een idee? Ervaring? Suggestie? Ik overweeg om de asjes met tandwiel van de wielen te vervangen door nieuwe, maar brengt dit soelaas? (En liever geen opmerkeing als: "had je maar geen 2-hands moeten kopen!". Daar kom ik geen meter mee vooruit, en ik heb de indruk dat het een productiefout is, dat waarschijnlijk niet enkel met mijn model optreedt.)

Met dank van de Sint voor alle suggesties! ;)
Michiel



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Wat kan dat nou zijn.
Te veel ruimte in de wiellagers,ik heb iets wat daar op lijkt wel eens met een roco 215 gehad(wiellagers uit gesleten)
Volgens mij kun je het beste de motor met de hand heel langzaam laten draaien (zonder spanning dus)dan zie of voel je wat de tandwielen doen.
En verder, tja geen idee.
wim

Gerolf

Gaat het om rechte tandwielen of zijn het tandwielen, aangepast voor het wormwiel? Anders kan de hoek misschien fout zijn.
Het idee van Wim - uitgesleten lagering - is ook een mogelijkheid.

Is het mogelijk om een foto te plaatsen? Dat zou het meedenken vergemakkelijken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Als ik de motor met de hand draai, dan springen de wielen elke omwenteling uit het tandwielspoor, en zakken terug goed een tandje ernaast. Er zit geen vuil of grind tussen de tanden. Niets te zien, geen barst in de tanden. Alle wielen hebben hetzelfde gedrag op alle posities, in elk draaistel.

Ik heb de indruk dat het een konstructiefout is van de tandwielen op de wielen? Maar visueel is er niets verkeerd. De stap van de tanden lijkt verkeerd, maar dat kan ik niet meten.

Aanvulling: het zijn rechte tanden op de wielas. Het model is splinternieuw, en heeft nooit gereden, behalve een testrit. Uitgesleten lagers is niet waarschijnlijk.

Bedankt voor het meedenken. Ik zal zo snel mogelijk een foto plaatsen (ik verwacht nu bezoek, het zal mogelijk voor vannavond zijn)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

As krom zou ook kunnen,maar dan bij alle wielen,erg onwaarschijnlijk.
Is het telkens de zelfde tand die problemen geeft?
En als je de assen onderling verruild ,wat dan?
Drukt de plaat die de tandwielen tegen houdt(dus die waar de zijkanten van de draaistellen aan zitten)de assen wel ver genoeg naar beneden.?
Zit er wellicht teveel vet op de tandwielen?
Weet je zeker dat het de orginele assen zijn die er in zitten ?
Ja en dat toch even zeuren(sorry hoor)
Was dat ding super goedkoop,ken je de verkoper,is het een winkel?
Ik bedoel dat reutele deed hij natuurlijk al,en vandaar.

Het is allemaal maar giswerk maar beter weet ik ook niet
sterkte.
wim

Michiel

Of het telkens hetzelfde tandje is dat springt, kan ik niet echt bevestigen. (Daar heb ik de ogen niet meer voor. [B)]) Maar het wiel springt wel ongeveer elke omwendeling, elk wiel op elke positie. Zelfs als ik het wiel met enige overtuiging in zijn positie houd, spingt ie toch nog een tandje over.

Er zit geen vet of olie op de wielen, ze voelen wat vettig aan, maar meer niet. Ik zie ook niets tussen de tanden zitten; alles lijkt proper.

Ik heb het voor een mooie prijs gekocht, maar ook niet supergoedkoop. De verkoper heeft nooit over een dergelijk probleem gerept. Ik heb de verkoper al proberen te contacteren om zijn aankoopticket te kunnen hebben, zodat ik het mogelijk onder garantie kan laten herstellen. Maar ik wacht nog op zijn antwoord.

Mij lijkt dit een systematische fout, maar vind het vreemd dat niemand anders dergelijke problemen heeft met recente Minitrix locomotief-asjes. Ik sta voor een raadsel...

En, Wim, bedankt voor je analyse-suggesties.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stefan Appelmans

Ik zie "iets" op het zwart rond naast het tandwiel. Is dat de bevestiging vijs? Steekt dat niet uit, gaat dat niet tegen iets als het draait?
Heb je al geprobeert de assen alleen, een per een met de hand te doen draaien?
stefan.

teessee

Misschien moet je eens controleren of het tandwiel mooi concentrisch op het wielasje zit. Om dit te controleren kan je met een schuifmaat een meting uitvoeren op verschillende plaatsen rond het tandwiel, de afstand van de bovenkant van de tanden tot de wielas moet overal gelijk zijn. Als het tandwiel niet concentrisch op het asje zit is het mogelijk dat het aandrijvende tandwiel het tandwiel op het asje optilt en daardoor de as uit zijn lagertjes drukt. (Deze mogelijke fout lijkt echter enkel waarschijnlijk indien het slechts om ??n van de twee assen zou gaan).
Mogelijks moet je het probleem bij het aandrijvende tandwiel zoeken, draait dit concentrisch dan duwt het beide astandwielen uit positie, echter maar op die ene plaats waar het teveel naar de wielassen toe gaat.
Just a tought!
Tom

Michiel

Stefan, je kan gelijk hebben. Met mijn ogen kan ik het niet zien, maar met mijn nagels voel ik een soort braam of naad. En het blijkt dat net op die plaats het wiel wordt opgelicht. Ik zal de wieltjes eens op mijn werk met een vergrootglas bekijken. Thuis heb ik het materiaal niet ("en hij prutst in schaal N?", hoor ik je denken [;)]). Ik laat nog wel iets weten...

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

Dit is mijn oplossing voor N-schaal-gepruts... [:)]



't Is normaal schoolmateriaal maar handig om je beide handen vrij te hebben...

Voor meer uitleg is hier de site van de fabrikant http://www.lakeshorelearning.com kijen bij Science en dan supplies.

In Belgi? heb ik de mijne gekocht bij Baert in Ternat, verdeler van schoolmateriaal maar ook toegankelijk als particulier, voor 14 euro!
Always be modelling!

Michiel

Roderik! Ik wist niet dat je je ook met zonnebloemen bezig hield! [:D][:D][:D]

Maar zonder gekheid, ik overweeg inderdaad om zoiets aan te schaffen (een vergrootglas![;)]). Bedankt voor de tip!

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rikkie

Michiel, ik heb ooit een tweedehands loc gekocht van fleischmann N en had een soortgelijk probleem. De loc sprong als een gek van het ene punt naar het andere. 'k Heb het dan helemaal uit elkaar gehaald en vooral de tandwieltjes en assen grondig ge?nspecteerd. Het probleem kwam hoedanook van de tandwielen/assen. Maar, wat denk je, niets te zien h?. Geen kapotte tandwiel, geen kromme as,.. Nadien heb ik dan de centrale aandrijfas en de rijassen (met tandwielen)volledig vervangen door nieuwe. Het resultaat was zeer goed.
Nadien de 'slechte' onderdelen herbekeken maar tot op heden NIETS abnormaals aan gezien!
Ik denk dat ik een tweedehands heb gekocht waar de vorige eigenaar verschillende en waarschijnlijk verkeerde onderdelen heeft veranderd van die loc. Je weet wel, van 2 of 3 verschillende loc's 1 goede proberen te maken.

Het is natuurlijk al kortbij maar moest het lukken en het kost niet te veel misschien eens uitkijken om de noodzakelijke assen en of tandwielen te vervangen door nieuwe?

Hopelijk is het vlug opgelost.

Rikkie

Michiel

Rikkie, die redenering van het snel bijelkaar steken van onderdelen voor het samenstellen van een verkoopbaar model, klinkt zeer waarschijnlijk. Ik ga, wat ik vermoed dat bramen of naden zouden zijn, eens van dichterbij bekijken, maar anders denk ik inderdaad om de wielen integraal met tandwielen te vervangen door originele stukken.

Bedankt voor je idee!
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het probleem is gevonden. Met een vergrootglas heb ik duidelijk een barst kunnen waarnemen in de tandwielen. Het tandwiel op ELK wiel is gebarsten! De enige oplossing is dus: vervangen.

Ik wacht nu nog op de aankoopbon van de vorige eigenaar om hopelijk de herstelling onder garantie te kunnen laten uitvoeren.

Met dank aan allen voor de medewerking! Zonder jullie had ik dit nooit gevonden.

O-ja! Wie is de invoerder van Minitrix in België? Heeft iemand een idee?

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)