Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

Reeks 55 locsound

Gestart door the_gold, 08 september 2008, 01:07:34 AM

Break302

#15
citaat:
Geplaatst door the_gold

Ok gasten! Mijne 55 met locsound zit er in.

Nu heb ik wel een probleem...
Kan het zijn omdat er een delta decoder in zit en geen digitale dat de geluiden niet overeen komen met de snelheid? Als ik de loc volle bak open zet ( en das een hele harde snelheid ) komen de motoren eigenlijk op volle kracht wat een mooi geluid geeft. Maar dan vliegt hij over de sporen wat dus geen mooi beeld geeft.
Ook het remmen van de loc hoor ik amper... zelfs als mijn 51 met locsound aan de overkant rijd dan hoor ik mijne 55 niet meer.
Als ik dus wat geluid eruit wil halen dan moet hij dus echt volle bak...  is er een manier om bvb het geluid waneer hij aan volle kracht rijd in geluid  in te stellen waneer hij op een matige snelheid rijd op de sporen? Anders hoor ik er ook niets van omdat die loc zoveel geluid maakt als hij zo snel rijd.

Ook begint het optrek geluid pas waneer hij al op redelijke snelheid is en niet bij het beginnen rijden. Ook begint af en toe waneer hij rijd dat tikkend geluid te maken dat volgens mij aleen maar gebeurt als hij stil staat, normaal is dat een optie die je zelf kan uit en aanschakelen.

Redelijk dom van me dat ik niet eens gevraagd heb om hem eens een testritje te laten maken..

bedankt



[:(] Wat zit er nu eigenlijk in een Loksound of een Delta want de twee te gelijk gaat bij mijn weten niet.
Of het zou de sound uit de Delta bolle neuzen van M?rklin moeten zijn ! [;)]

Jos

the_gold

#16
Eerst zat er een delta decoder in.
Nu zit er een 5 Polige motor in en sound.
Inderdaad dan is hij digitaal.
Maar ik moet hem gewoon volle bak open zetten tegen dat er een geluid uit komt van een bollende 55, maar dan overheerst het geluid van de loc de sound.. en vliegt hij aan een serieuse snelheid voor mijn ogen over de sporen.
Het jammere is dat ik de sound gewoon bijna niet hoor dus, zoals in het filmke van 13erke.

http://nl.youtube.com/watch?v=a2PefFl6ZoA&feature=related
Zoals dit geluid moet ik hem helemaal open zetten en zou hij voorbij de camera vliegen bij wijze van spreken... oftewel moet er iets ingesteld worden ofzo..

Break302

#17
Dan moet je maar eens terug gaan waar ze hem ge?nstalleerd hebben, dat ze hem daar dan afstellen zo als het hoort.
Normaal is dit zo wie zo niet.
Je kan er ook een grotere speaker in laten zetten zoals in de 51, ik heb er ook zo in de mijn zitten [:D]

Jos

the_gold

#18
Dus het geluid van de sound kan aangepast worden aan de snelheid die de loc rijd? Zodat ik hem niet helemaal open moet zetten en ik toch een 55er hoor die er stevig tegenaan gaat[:p]
Ik heb liever dat hij op een normale snelheid rijd en ik het geluid hoor zo als ik hem nu helemaal open zet.

13erke

#19
citaat:
Geplaatst door the_gold

Dus het geluid van de sound kan aangepast worden aan de snelheid die de loc rijd? Zodat ik hem niet helemaal open moet zetten en ik toch een 55er hoor die er stevig tegenaan gaat[:p]
Ik heb liever dat hij op een normale snelheid rijd en ik het geluid hoor zo als ik hem nu helemaal open zet.


Je zet gewoon de maximumsnelheid omlaag, dat heb ik ook gedaan met als gevolg een brullende lok bij een lage snelheid.[;)]

Jurgen

#20
Je kan de snelheid van je loc verlagen door middel van het instellen van je CV's. Normaal gezien heb je een handleiding van je decoder meegekregen en daar staat alles haarfijn uitgelegd hoe je dat moet doen.
Gewoon de handleiding lezen dus.

Heb je de decoder trouwens laten inplaatsen of heb je het zelf gedaan?
Het laten doen door een handelaar is altijd de beste oplossing als je er zelf niets van afweet. Ik laat het ook liever doen, zo zullen er nooit betwistingen zijn over de garantie.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

the_gold

#21
citaat:
Geplaatst door 13erke

citaat:
Geplaatst door the_gold

Dus het geluid van de sound kan aangepast worden aan de snelheid die de loc rijd? Zodat ik hem niet helemaal open moet zetten en ik toch een 55er hoor die er stevig tegenaan gaat[:p]
Ik heb liever dat hij op een normale snelheid rijd en ik het geluid hoor zo als ik hem nu helemaal open zet.


Je zet gewoon de maximumsnelheid omlaag, dat heb ik ook gedaan met als gevolg een brullende lok bij een lage snelheid.[;)]



Ja? Hoe kan je dan de maximumsnelheid omlaag zetten?

Jurgen

#22
Lees jij de geplaatste berichten in dit draadje wel? Ik heb het antwoord hierboven al gegeven. [}:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

#23
De waarde in CV5 aanpassen. Standaard waarde CV5 = 64. Geef een waarde in tussen 0 en 64.

the_gold

#24
[B)] Maar dat is toch niet te doen met een control unit?

Break302

#25
citaat:
Geplaatst door the_gold

[B)] Maar dat is toch niet te doen met een control unit?


Is er geen handleiding bij geleverd met die sound van de 55 ?


http://www.modeltrainservice.com/download/handleidingen/loksound-v3-nl.htm

the_gold

#26
bedankt voor de reacties, Ik begrijp het al veel beter nu.
Nee zat geen handleiding bij. De sound erin Is een VB 55 sound

Sorry Jurgen, Ik sla het een beetje allemaal door elkaar...
Dat moet dus instelbaar zijn met een central station en niet met een control unit vrees ik...



Anarchy

#27
citaat:
Geplaatst door the_gold

bedankt voor de reacties, Ik begrijp het al veel beter nu.
Nee zat geen handleiding bij. De sound erin Is een VB 55 sound

Sorry Jurgen, Ik sla het een beetje allemaal door elkaar...
Dat moet dus instelbaar zijn met een central station en niet met een control unit vrees ik...






Met een control unit kan je even goed CV's ingeven. Maar dan wel beperkter. Lees gewoon eens de handleiding van de control unit. [8)]

Jurgen

#28
Met een Control Unit kan je ook CV's aanpassen.
Je reset gewoon je Control Unit. Dit doe je door de "Stop" en de "Go" toetsen samen in te drukken.
Nadien druk je op "Stop". Je geeft adres 80 in en dan draai je de rijregelaar volledig naar links en tegelijk druk je op "Go".
Je loc zal dan pieptonen maken ofwel met zijn lichten knipperen.
Blijkbaar is CV 5 de waarde voor de snelheid volgens Anarchy, dus geef je 05 in. Je draait de rijregelaar naar links en je loc begint sneller te knipperen of te piepen. Daarna geef je een waarde in tussen 01 en 64 en je draait weer de rijregelaar naar links.
Om uit de programmeermodus te gaan geef je opnieuw adres 80 in in je Control Unit en je draait tenslotte nog eens naar links met de rijregelaar.
Je loc is nu klaar om te rijden. Vind je dat de snelheid nog te hoog is, dan begin je gewoon opnieuw en geeft een lagere waarde in dan voordien.

Met een Central Station of een Mobile Station kan je een loc ook programmeren, maar dit vind ik omslachtiger dan met een Control Unit. Maar dat is natuurlijk eigen keuze.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

the_gold

#29
Jurgen, Bedoel je 05 Links / en dan weer een cijfer ingeven of aleen de 05 en dan 80 om weer te kunnen rijden? Indien zo weet iemand een nummer om achter de 05 in te stellen? Want als ik gewoon 80linksgo/05links/80links/ doe dan blijft alles hetzelfde.
Handleiding heb ik er niet bij gehad.